DTS Connect van nForce 680i mobo`s gebruiken voor de X-Fi ?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:53

Patriek

edit koning

Topicstarter
Een vreemd idee, maar voor de zekerheid hier de vraag.

Zou het theoretisch mogelijk zijn om 6 kanaals game geluiden, genereerd met een Creative X-Fi geluidskaart, door te sturen via een moederbord met DTS Connect (6 kanaals audio encoden naar AC3)? Zodat je dus digitaal surround sound hebt met games.

Ik denk persoonlijk van niet, omdat de "native audio" waar de X-Fi mee werkt niet getransporteert en begrepen kan worden door het moederbord? Is een gokje hoor (weet niet precies hoe dat allemaal werkt). Of kan dat wel met ASIO? (waar ik al helemaal niks van weet).

Ik vind namelijk de Creative X-Fi superieur voor games, maar die kan niet hardware-matig AC3 encoden. Zodra je digitaal gaat wordt het stereo PCM (je kunt wel een bron die al in AC3 is doorsturen, maar komt dus bij games nooit voor).

[ Voor 27% gewijzigd door Patriek op 08-05-2007 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 03-10 23:55
Als je het via de line-in wil doen kan het iig niet. (Daar heb je maar 2 kanalen ipv 6 voor). De andere manier is software matig. Dat zou wel kunnen, alleen krijg je daar een behoorlijke delay van. AC3filter heeft een optie om multichannel pcm naar ac3 te coderen en het dan via een willekeurige spdif uitgang naar buiten te sturen. Daar heb je geen dts-connect/dd-live capable kaart voor nodig.

In theorie zou de x-fi er ook snel genoeg voor moeten zijn om dit in hardware af te handelen, maar in volgens mij zijn hier nog geen programma's voor.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Vorlon schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:06:
Als je het via de line-in wil doen kan het iig niet. (Daar heb je maar 2 kanalen ipv 6 voor). De andere manier is software matig. Dat zou wel kunnen, alleen krijg je daar een behoorlijke delay van. AC3filter heeft een optie om multichannel pcm naar ac3 te coderen en het dan via een willekeurige spdif uitgang naar buiten te sturen. Daar heb je geen dts-connect/dd-live capable kaart voor nodig.

In theorie zou de x-fi er ook snel genoeg voor moeten zijn om dit in hardware af te handelen, maar in volgens mij zijn hier nog geen programma's voor.
Bedankt voor je reply. Nee met een doorluskabel zou het sowieso niet kunnen, dan is het al omgezet naar analoog. Zat eigenlijk te denken via het PCI-slot... dus echt via het moederbord. Maar zo`n interface bestaat zeker niet...

De software-matige oplossing ken ik, maar dat kost de nodige CPU-kracht (en delay, zeg jij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 03-10 23:55
Wat ik me nu zat te bedenken is dat je misschien wel iets zou kunnen proggen wat de soundsstreams van de x-fi uitleest en ze aanbied aan je interne kaart. Die kan je dan op dts-connect mode zetten en dan zou het er in theorie uit moeten komen.

Ik kan weleens kijken vanavond of dat zou werken. Heb hier geen dts-connect capable on-board, maar 6ch output uit de onboard is hetzelfde idee. (het gaat om de interne doorvoer)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:44
Zal alleen werken met een optische/coax out naar de SPDIF-IN van een X-Fi(als je gebruik maakt van de extra drivebay), dan kun je zonder problemen de X-Fi het decoding werk laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
mad-dog schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 00:54:
Zal alleen werken met een optische/coax out naar de SPDIF-IN van een X-Fi(als je gebruik maakt van de extra drivebay), dan kun je zonder problemen de X-Fi het decoding werk laten doen
je hebt niet begrepen waar het hier om gaat... niet decoderen, maar juist coderen. Het moederbord kan dit, maar de X-Fi niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Auzentech brengt aan het einde van het jaar wel een geluidskaart met X-Fi chipset én Dolby Digital Live encoding op de markt. Wellicht intressant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Patriek schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 20:23:
[...]

je hebt niet begrepen waar het hier om gaat... niet decoderen, maar juist coderen. Het moederbord kan dit, maar de X-Fi niet.
Sorry, verkeerd gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Tele schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 20:28:
Auzentech brengt aan het einde van het jaar wel een geluidskaart met X-Fi chipset én Dolby Digital Live encoding op de markt. Wellicht intressant?
Ja is zeker interessant. Was ook op tweakers: nieuws: Creative verkoopt X-Fi-chipsetlicentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en met een beetje geluk zijn de drivers compatible en worden ze een beetje up 2 date gehouden door hun, dan kunnen wij met een creative kaart ook eindelijk DD-live en DTS-connect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
De vraag is alleen hoe dit werkt, het ze me namelijk niks verbazen als het DD/DTS encoding door de C-Media chip mogelijk wordt gemaakt die ook op andere kaarten van Auzentech zit
Pagina: 1