Toon posts:

Mobo kapot door BIOS reset?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan een mobo kapot gaan door het resetten ivm onbekend wachtwoord bios?

Ik heb een oud systeempje van iemand overgenomen om als download/internet(poker) computer te gebruiken. XP geïnstalleerd (langzaam starten boeit hiervoor niet). Liep okee.
Mede omdat usb-poorten niet werkten en grote hd's (120gb) niet werden herkend wilde ik de BIOS in. Wachtwoord! Wist degene waar ik hem van had ook niet.

Dus BIOS reset dan maar. Jumper geprobeerd, werkte niet. Batterij dag lang eruit en kortgesloten (je vindt wat iedeeën op internet!). En ik dacht als het nou niet werkt, dan backdoor ww proberen (had ik dat maar eerst gedaan :'( ).

Nu start ie helemaal niet meer op. Als ik em aanzet, zie ik alleen de lichtjes (num/caps/scroll) op mn toetsenbord even aangaan. De voedingsfan gaat niet eens draaien en het powerledje op het mobo niet aan.
Voeding dus geprobeerd op ander mobo, werkt gewoon.
Andere voeding op mobo werkt ook niet. Ligt dus niet aan voeding.

specs:
GIGABYTE GA6-WMM7 (Toch al lastig, geen complete handleiding van te vinden, iemand? Zo weet ik bijv. ook niet zeker waar ik de "s/b sw" connector moet aansluiten, power gaat alleen aan via knop op voeding; reset en ledjes weet ik wel.)
cpu: volgens mij 500mhz Celeron (weet dus niet zeker, ik kreeg het ook maar gratis)
BIOS: bij opstarten was het PACKARD BELL, meer weet ik niet
voeding: FSP GROUP INC. 250W

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Bios-Jumper teruggezet???

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Verwijderd

Topicstarter
Ja.

Mijn vraag staat bovenaan, maar als iemand nog meer iedeeën heeft, graag.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 06:20 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47
Handleiding

Heb je de power switch wel goed aangesloten ?

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 06:44:
Handleiding

Heb je de power switch wel goed aangesloten ?
Die handleiding had ik al, missen dus helaas pagina's.

Helaas is dit ook geen antwoord op mn vraag:
Kan mobo kapot gaan door de reset met jumper en batterijverwijdering?
Herinner: de voeding draait zelfs niet meer, alleen toetsenbord lichtjes flashen even (zie boven!).
.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:43:
[...]Helaas is dit ook geen antwoord op mn vraag:
Kan mobo kapot gaan door de reset met jumper en batterijverwijdering?
Dat kan inderdaad als je op dat moment de spanning nog op de voeding hebt staan.

Verwijderd

Topicstarter
Spijtig dat dat niet altijd vermeld wordt als men schrijft over de batterij verwijderen.
Bekend welk onderdeel dan kapot zal zijn? Makkelijk te repareren?
Anders toch maar geld uitgeven voor een mobo voor een tweede computer :(

Verwijderd

Topicstarter
Nouja, voor een 10tje heb ik weer een 'nieuwe' via marktplaats, incl. processor! :Y
(Okee ik geef toe, niet nieuwste vant nieuwste, maar goed genoeg voor tweede pc.)
Misschien toch nog wel iemand antwoord op mn vraag?
"Bekend welk onderdeel dan kapot zal zijn? Makkelijk te repareren?"

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Bios wachtwoord is via dos gemakkelijk te verwijderen. (mocht iemand ooit hetzelfde probleem hebben)
Zo uit het hoofd:
dos:
debug
o 70 2e
o 71 ff
q
exit

Weet ik niet helemaal zeker, maar als het goed is word dan het bios gecorrupted waardoor ie gereset word. Je moet dan bij het herstarten op f1 drukken. (wanneer je hier melding van krijgt.)
de o is trouwens de letter o, en niet het cijfer 0. :)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, alvast bedankt voor de toekomst, maar nog niet echt een antwoord op mn vraag, toch :?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De bios batterij eruit halen heeft sowieso geen zin als het moederbord nog onder netspanning staat 8)7
Je hebt dus aan het moederbord geklooid terwijl de stekker nog in het stopcontact zat, met spanning op het moederbord? Wat hebje precies kortgesloten?

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
De stekker zat er nog in, de voedingschakelaar uit. Batterij eruit gehaald, + en - kort gesloten met een pincet (las ik ook maar op een site, srry). Volgens mij heb ik toen nog een keer de jumperreset gedaan (al dacht ik dat dat niets zou doen zonder batterij) en een dag later de batterij weer teruggezet.
Ik heb de batterij nu ook nog gemeten: 2,99 volt, dus das t ook nie. Maar wat wel? Thats the question B)

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
in principe is het nooit goed om iets kort te sluiten ;)

Maar ik kan mij niet voorstellen dat hierdoor het bios kapot is.... wat je kunt proberen is alle hardware uit het mobo trekken (dus ook proc en geheugen) en dan een keer op te starten.... Geeft hij dan nog steeds geen piep (via interne speaker) dan ben ik toch bang dat je het mobo dood kan verklaren...

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
Carpe Diem?
Memento Mori ;(
Pagina: 1