Scart-kabel alternatief

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91418

Topicstarter
Ik heb een nette Home Theater Set (Philips) die alleen maar een scart-uitgang bezit.
Mijn TV is redelijk oud en heeft slechts één scart-ingang en één tv-kabel ingang.
De scart-ingang van de tv is echter een beetje kapot; geeft namelijk regelmatig slechts 1 kleur-tint door.
Hoe je de scart-kabel inplugd komt heel nauw en hij vakt er steeds weer ui (ligt niet aan de kabel maar aan de ingang)

Is er een manier om de scart ingang van de tv te vermijden?

Ik dacht er zelf aan om een oude videorecorder met scart op kop te tikken, de HTS met scart op de videorecorder te zetten en de videorecorder op de kabelingang van de tv.
Maar is er geen simpele oplossing? Een scartkabel die je kan transformeren tot een tv-kabel en dan tussen de huidsige tv-kabel en de tv pluggen?

Vriendelijk bedankt voor tips,
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 14:06
Denk dat beste oplossing toch nieuwe tv is, want het laten lopen via de vcr en dan via coax aansluiten levert nu ook geen mooi beeld op.

Je zou ook de tv open kunnen schroeven en de kijken naar contactpunten van de scartkabel of door te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 21:45

GeeBee

Oddball

Je kunt ook een kastjes kopen met meerdere scartingangen. Dan hoe je alleen nog maar eenmalig de uitgang van dat kastje goed te positioneren in je tv en klaar ben je...

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 14:06
GeeBee schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 00:28:
Je kunt ook een kastjes kopen met meerdere scartingangen. Dan hoe je alleen nog maar eenmalig de uitgang van dat kastje goed te positioneren in je tv en klaar ben je...
De Ts geeft aan dat zijn scartingang niet goed werkt he dus als je hier een verdeler achter zet zal dit nog niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 18:16

Bergen

Spellingscontroleur

Er bestaan idd scart > coax dingetjes. Zo'n ding heet een SCART-modulator. Zoek daar maar eens op.

Dit is er een:

Afbeeldingslocatie: http://www1.conrad.de/xl/3000_3999/3100/3190/3196/319642_LB_00_FB.EPS.jpg

Met dat +/- dingetje linksonder kun je de frequentie veranderen waar het signaal op moet worden gezet.

[ Voor 113% gewijzigd door Bergen op 08-05-2007 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 21:45

GeeBee

Oddball

FulmeN schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 00:30:
[...]

De Ts geeft aan dat zijn scartingang niet goed werkt he dus als je hier een verdeler achter zet zal dit nog niet werken.
Toch lijkt de tv het me af en toe nog wel te doen...
Hoe je de scart-kabel inplugd komt heel nauw en hij vakt er steeds weer ui
Maar goed... als het idd een slechte scart is dan helpt het niet...

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
En als je dan toch echt deze tv wilt houden, dan laat je voor een paar tientjes toch even die SCART ingang repareren? Of je schroeft em open en kijkt zelf eens waar ie gammel is.
Lijkt mij gezien de klachten wat losse contacten oid......

Wellicht kan zo'n SCART verdeler toch nuttig zijn; je stopt de scart plug erin, friemelt een beetje tot ie goed beeld geeft, dan tape je em vast, zodat ie niet meer los kan gaan, klaar is kees....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 14:36

sanook

_/-\o_

Blijft allemaal maar gefriemel in de marge. Scart kabel/verdeler vast tapen of een zgn scart-modulator.
Ik zou een bus kontaktspray kopen en de scart aansluiting even flink sprayen, ook de scart kabel even sprayen.
Ik kan niet in de portemonnee van de TS kijken maar als kontaktspray niet werkt zou ik geen geld gaan spenderen om dit te laten repareren maar zou ik investeren in een nieuwe TV. Lijkt me dat het huidige model met maar 1 scart aansluiting een behoorlijk oud beesie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-12-2024
Een SCART verdeler kan weer andere problemen met zich mee brengen. Nl. ghosting van andere kanelen door het beeld van het apparaat waar je naar zit te kijken. Dus bij kijken naar digitale TV komt het beeld van de videorecorder er door heen en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Een scartmodulator is volgens mij bijna even duur als een nieuwe TV.

Ik vind het een prima oplossing om via de SCART van de VCR een DVD te kijken. Tuurlijk, theoretisch ga je er op achteruit qua kwaliteit, maar als die TV zoals de TS zegt inderdaad "redelijk oud" is, dan maakt het ook niet veel uit. Je moet dat ook niet overdrijven, het is ook geen LCD waar hij op kijkt. Op CRT zie je dat soort verschillen toch veel minder.

En als je geen geld hebt om een nieuwe TV te kopen, heb je ook geen geld voor een scartmodulator, en dan vind ik de bovenstaande oplossing prima. Omslachtig maar afdoende. En goedkoop.

[ Voor 12% gewijzigd door Captain Pervert op 08-05-2007 15:12 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Een (tweedehands) videorecorder is (in dit geval) ook niets meer of minder dan een 'scartmodulator'.......

Maar ja kwaliteit gaat toch wel achteruit inderdaad. RF is toch altijd nog wel een (flink) stukkie minder dan zelfs composiet, waarbij in ieder geval audio & video apart gaan.

Anders optie is nog even de tv openschroeven en rechtsreeks bij de scart ingang de composiet (&ground) en audio (+ & -) 'aftappen' en zo een eigen, nieuwe composiet ingang voor de tv te maken.....
Audio: pin 2(+) en pin 4 (-)
Video: pin 20 (+) en 21 (gnd)

(zie evt. hiero)

[ Voor 5% gewijzigd door kaajee op 08-05-2007 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kaajee schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:45:
Een (tweedehands) videorecorder is (in dit geval) ook niets meer of minder dan een 'scartmodulator'.......

Maar ja kwaliteit gaat toch wel achteruit inderdaad. RF is toch altijd nog wel een (flink) stukkie minder dan zelfs composiet, waarbij in ieder geval audio & video apart gaan.

Anders optie is nog even de tv openschroeven en rechtsreeks bij de scart ingang de composiet (&ground) en audio (+ & -) 'aftappen' en zo een eigen, nieuwe composiet ingang voor de tv te maken.....
Audio: pin 2(+) en pin 4 (-)
Video: pin 20 (+) en 21 (gnd)

(zie evt. hiero)
Probleem wat je dan ook wel eens kan tegenkomen is dat hij niet alleen composiet gebruikt.

Zoals menig digitale decoders of home cinema systems.

Ik zou contactspray proberen en anders scart repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180839

FulmeN schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 00:17:
Je zou ook de tv open kunnen schroeven en de kijken naar contactpunten van de scartkabel of door te meten.
als je de tv zou opschroeven kijk dan wel een beetje uit voor stroomschokken ik heb hier @got eens gelezen dat je soms er een behoorlijke schok door kan krijgen (tv's werken met hoogspanning) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 180839 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 21:28:
[...]

als je de tv zou opschroeven kijk dan wel een beetje uit voor stroomschokken ik heb hier @got eens gelezen dat je soms er een behoorlijke schok door kan krijgen (tv's werken met hoogspanning) ;)
Nee maar als je alleen de composiet ingang/pinnen van je tv pakt/gebruikt dan gaat ie echt niet anders gebuiken dan composiet hoor. Bovendien betwijfel ik of die tv wel iets anders ondersteund dan composiet..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04-2021
Misschien toch ook RGB. Composiet gaat over één signaaldraad (+ massa) dus als dit kontakt niet goed zou zijn dan zou het komplete beeld wegvallen terwijl er wordt gesproken van het overblijven van 1 kleur-tint.
Ik heb zelf eens zo'n kleur-wegval-probleem verholpen door de (platte) pinnetjes in de scart-stekker met een tangetje iets te buigen.
Stel je legt de scart-stekker plat neer en je kijkt tegen de pinnetjes aan, deze staan dan verticaal. Ik heb de pinnetjes toen ongeveer 10-20 graden geroteerd (linksom/rechtsom maakt niet uit):

||||||||| -> /////////

Misschien dat dit helpt?

(ps mijn tv is 15 jaar oud en heeft ook RGB via scart)

2020 back to my ol' LG L5-II, UltraSlimRom, no gapps, DavDroid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91418

Topicstarter
Dank voor alle snelle replies.
Ik ga er vanmiddag nogmaals naar kijken, resultaat post ik hier.
Nieuwe TV op den duur moet uiteraard komen, maar dit is slechts voor the time being.

gr, BB
Pagina: 1