shuttle XPC SN85G4 met vreemd uitval probleem

Pagina: 1
Acties:

• kikker81
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Hallo,

Ik heb een vreemd probleem met mijn PC ik heb hem nu zo'n drie jaar en sinds het begin heeft ie om het half jaar een paar weken het vreemde probleem dattie om de haverklap uitvalt en vervolgens niet meer wil opstarten, de fan slaat heel even aan, het lampje op he moederbord springt aan maar verder gebeurt er niks, wacht je vervolgens een tijd (soms 10 minuten soms een dag) dan kun je de pc weer aanzetten, om vervolgens vroeg of laat weer uit te vallen.
Dit probleem begint spontaan en houdt ook spontaan weer op en is totaal niet afhankelijk van de plek waar de pc staat, de stroomtoevoer of de temperatuur.

Ik heb eens met het freeware proggie speedfan 4.32 gekeken of ik daar iets vreemds kon vinden.
de temperatuur in mijn pc schommelt zo tussen de 40 en de 50 graden, dat leek met niet zo problematisch, maar toen ik naar de voltages keek zag dit er toch wat afwijkend uit.

Vcore1 1,49V
Vcore2 1,46V
+3,3V: 3,34V
+5V: 4,38V
+12V: 10,24V
-12V: -10,47 V
-5V: -0,63V
+5V: 4,38 V
Vbat: 0,32 V

Vooral de waarde van -5V vind ik erg afwijken, is het waarschijnlijk dat dit probleem in mijn voeding ligt? En zo ja, is het dan logisch dat dit probleem maar zo sporadisch voorkomt en dan net zo plotseling verdwijnt als het begint?

Kijk hieronder voor een specificatie van mijn systeem.

http://eu.shuttle.com/nl/.../tabid-546/169_read-9459/

Verwijderd

Ik zou ook de voeding verdenken, en klopt dat je Vbat van 0,32 V ?
Is dat niet een beetje weinig of vergis ik me.

• kikker81
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:34:
Ik zou ook de voeding verdenken, en klopt dat je Vbat van 0,32 V ?
Is dat niet een beetje weinig of vergis ik me.
Ik weet niet precies wat de vbat moet zijn.
Heb vandaag nog wat verder gezocht op google en ben wat topics tegengekomen op fora her en der dat dit probleem vaker voorkomt.
Nou kan ik wel een nieuwe voeding op de shuttle site bestellen, maar die is 250Watt en wat er nu inzit is 240Watt, ik ben dus op zoek naar een sterkere voeding, weet iemand of die los worden verkocht en zo ja waar?
Heb 1 bedrijf gevonden maar die was niet geschikt voor mijn type...