[cd-speler] kapotte laser, zelf vervangen??

Pagina: 1
Acties:
  • 7.264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 10:21

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Ik heb van m'n ouders hun oude cd-speler gekregen, deze leest bijna niks meer zonder eerst een minuut te "tikken". M'n ouders luisteren nu cd's via de dvd-speler.

Het gaat om de volgende cd-speler: Sony CDP-M 305
Bij het invoeren van een cd (zowel origineel als kopie) begint de speler eerst flink te tikken, na een minuut wachten hoor je dat de speler "opspint" en kan ik zonder problemen de cd luisteren, nummers skippen, repeaten etc...

Nu denk ik dat het probleem de laser is, de speler is namelijk een jaar of 6 oud. Ik heb het lensje boven de laser schoongemaakt, maar dit heeft geen effect gehad.

Het is niet rendabel om de laser te laten vervangen, omdat ik dan simpelweg een nieuwe kan kopen. Ik kan nu via ebay wel aan een originele laserunit komen:

http://cgi.ebay.de/Origin...geNameZWD1VQQcmdZViewItem

Nu mijn vraag, is zo'n laserunit goed zelf in te bouwen??? Ik ben benieuwd, want de speler klinkt erg goed!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Hoezo zou het aan de laser liggen dan. Als je al zegt dat hij uberhaupt niet opspint lijkt het me niet dat het daar aan ligt. Ik zou eerder denken aan de mechaniek of het loopwerk.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 15:18

Jimbolino

troep.com

Als je een beetje handig bent met schroefjes, en niet al te dikke houthakkers handen/vingers hebt, is dit goed te doen.

Hoe goed ben je met gereedschap?
Wel eens kleine schroevendraaiertjes vast gehad? Of niet verder gekomen dan een hamer en beitel?

edit: lijkt me idd niet dat het aan de laser ligt, aangezien hij het naar een tijdje dus wel doet.
eerder iets aan de voeding (meet eens of hij nog voldoende spanning levert), of aan de aandrijving van de cd (dat ie niet snel genoeg op toeren komt ofzo)

[ Voor 33% gewijzigd door Jimbolino op 08-05-2007 00:05 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Met (klein) gereedschap kan ik goed overweg, bovendien is "priegelen" één van m'n hobbies (modelbouw).

Ik heb altijd begrepen dat een "tikkende" cd-speler duid op een kapotte laser. Dit is mij ook verteld toen een aantal jaren geleden m'n ps2 het begaf (ook "tikken")

Maargoed, dan ga ik even een andere weg in slaan met dit topic:

Ik lees iets over voedingsspanning, kan ik met een voltmeter de spanning meten die afgegeven wordt tijdens het opspinnen?

Ook het loopwerk zou dus het probleem kunnen zijn, hier heb ik verder niet zo veel verstand van, wat ik wel weet is dat die rails altijd heel vettig zijn, misschien is dit spul uitgedroogd na al die jaren??

Ik zit maar wat te speculeren hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:37

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat is eerst moet doen is een service manual opsnorren. Zonder een service manual moet je eigenlijk niet bezig gaan. Als je die hebt dan moet je eerst eens uitzoeken wat er nu echt mis is. Zomaar @ random de laster unit vervangen is zonloos als je niet zeker weet wat er defect is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Ok, ik ga dus maar is op zoek of ik ergens nog zo'n service manual kan vinden.

Ik heb net trouwens even geprobeerd te "shuffelen", dit vond de speler niet zo leuk en bleef maar zoeken/spinnen en haperen, het ging ongeveer zo:

- Ik druk shuffle in
- Nummer eindigt
- Display toont "shuffle"
- Speler begint op te spinnen, play knippert in het scherm
- Speler stopt met spinnen, play blijft staan in het scherm
- Eerste 2 seconden muziek zijn te horen, hierna begint de speler weer te spinnen
- Speler stopt met spinnen, play blijft staan in het scherm
- Nummer begint krakend en speelt uiteindelijk gewoon verder.

Dit lijkt mij dan toch weer een probleem met de laser, maar graag hoor ik jullie mening hierover. Intussen zoek ik nog steeds door naar een service manual...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Het lijkt mij eerder de motor...

Een CD hoort tijdens het spelen gewoon continu te spinnen, tenzij het een anti-schock model is, maar aangezien het geen draagbaar ding is ga ik hier niet vanuit.

Overigens moet je ook goed opletten, in mijn ervaring is het geluid van spinnen en het geluid van zoeken veelal bijna gelijk. Maak het ding dus open, dan kan je zien wat ie precies aan het doen is.

Ook kan het zijn dat de software raar doet, wellicht vanwege een lekkende condensator?

Als het inderdaad de laser zou zijn dan is het vaak het volgende:

- Hij speelt helemaal niets meer af, verder doet het ding normaal
- Hij speelt sommige CD's wel af, sommige CD's niet
- Hij speelt alle CD's maar tikt continu of geeft brak geluid, de werking is verder normaal.

In jouw geval doet de speler duidelijk niet normaal en wanneer ie eenmaal speelt dan lijkt ie ook normaal te spelen. Dat lijkt me dus niet de laser te zijn.

(En een beetje troubleshooten cq gezond verstand gebruiken zonder service manual gaat prima hoor. Een lekkende condensator kan je ook wel vervangen zonder manual. Sterker nog, vaak kun je geen service manual vinden en zal je het zelf gewoon moeten fixen.)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 08-05-2007 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Anoniem: 178962 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 01:01:
Het lijkt mij eerder de motor...

Een CD hoort tijdens het spelen gewoon continu te spinnen, tenzij het een anti-schock model is, maar aangezien het geen draagbaar ding is ga ik hier niet vanuit.

Overigens moet je ook goed opletten, in mijn ervaring is het geluid van spinnen en het geluid van zoeken veelal bijna gelijk. Maak het ding dus open, dan kan je zien wat ie precies aan het doen is.

Ook kan het zijn dat de software raar doet, wellicht vanwege een lekkende condensator?

Als het inderdaad de laser zou zijn dan is het vaak het volgende:

- Hij speelt helemaal niets meer af, verder doet het ding normaal
- Hij speelt sommige CD's wel af, sommige CD's niet
- Hij speelt alle CD's maar tikt continu of geeft brak geluid, de werking is verder normaal.

In jouw geval doet de speler duidelijk niet normaal en wanneer ie eenmaal speelt dan lijkt ie ook normaal te spelen. Dat lijkt me dus niet de laser te zijn.

(En een beetje troubleshooten cq gezond verstand gebruiken zonder service manual gaat prima hoor. Een lekkende condensator kan je ook wel vervangen zonder manual. Sterker nog, vaak kun je geen service manual vinden en zal je het zelf gewoon moeten fixen.)
Bedankt voor deze reactie, hier heb ik zeker wat aan.

Dus wat je aanraad is om de speler open te maken, aan te zetten en een cd af te laten spelen en dan kijken??? Is die laser niet gevaarlijk dan? Zag namelijk bij het schoonmaken van de laser overal "WARNING" stickers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als het probleem de laster is, wil dat nog niet zeggen dat ie ook kapot is. Ik hoop trouwens dat je de lens niet met alcohol hebt schoongemaakt. Als de lens van plastic is wordt is namelijk wazig en werkt dus niet meer goed! Anyway, vaak kun je de laser ook opnieuw kalibreren, daar heb je echter wel speciale apparatuur voor nodig voor zover ik weet (scoop e.d).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mwah, je moet inderdaad niet recht in de laser kijken (en deze is onzichtbaar dus dat maakt het nog lastiger), maar het is echt geen ramp verder.

Kijken is iets anders als je oogbol tegen de laser aandrukken natuurlijk, gewoon vanaf de zijkant kijken wat de CD precies doet, wanneer ie aan het seeken is, wanneer ie spint, of de snelheid van het spinnen normaal lijkt te zijn etc.

Ook kun je dus de boel van binnen even goed bekijken zonder dat het ding aanstaat, lekkende condensatoren ed zijn vaak makkelijk te spotten.

---

Schoonmaken van je lens is vaak een slecht plan, het doet meer kwaad dan goed en tenzij je rare dingen doet wordt dat niet zo snel vies eigenlijk.
voodooless schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 01:04:
Als het probleem de laster is, wil dat nog niet zeggen dat ie ook kapot is. Ik hoop trouwens dat je de lens niet met alcohol hebt schoongemaakt. Als de lens van plastic is wordt is namelijk wazig en werkt dus niet meer goed! Anyway, vaak kun je de laser ook opnieuw kalibreren, daar heb je echter wel speciale apparatuur voor nodig voor zover ik weet (scoop e.d).
Met de prijzen van dergelijk spul is het tegenwoordig geen doen meer om de boel te gaan kalibreren, tenzij je echt bijzonder spul hebt is het vaak het beste gewoon een nieuwe CD speler te kopen. Maar een beetje zelf troubleshooten kost natuurlijk niets dus dat is sowieso aan te raden.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 08-05-2007 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Ok bedankt voor de tips. Morgenochtend zal ik 'm openmaken en er is naar kijken. Als het niet iets opvallends is kan ik misschien wel een filmpje posten?

Ik heb de lens met gedestileerd water en een wattenstaafje schoongemaakt, heeft in het verleden goed gewerkt, helaas deze keer niet...

Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 15:18

Jimbolino

troep.com

voodooless schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 01:04:
Ik hoop trouwens dat je de lens niet met alcohol hebt schoongemaakt. Als de lens van plastic is wordt is namelijk wazig en werkt dus niet meer goed!
Sinds wanneer maakt alcohol krassen op plastic?
Volgens mij ben je in de war met wasbenzine...

Ik heb laatst de lens van onze cdspeler schoon gemaakt met zo'n raam spray (hoog alcohol percentage, voorkomt strepen) en een wattenstaafje. Sindsdien werkt ie perfect (ervoor niet, door aangekoekt stof/vet, stond in de keuken namelijk)

Volgens mij zijn dat soort lensjes sowiezo van glas, plastic lijkt me niet helder genoeg.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jimbolino schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 01:59:
[...]

Sinds wanneer maakt alcohol krassen op plastic?
Volgens mij ben je in de war met wasbenzine...
Ik zeg ook niets over krassen. De lens wordt alleen wel vaal. Kan echter best zijn dat dat enkel met wasbenzine gebeurt hoor. Gewoon schoon water werkt (als je het ueberhaupt al doet), waarschijnlijk gewoon prima en is het veiligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt het beste de lens met IPA (iso propyl alcohol) schoonmaken.
Roland, heb je een scope? die heb je bij een nieuwe laserunit nodig voor het afregelen.

ik heb zelf een laser vervangen laatst bij een NAD-502, met hulp van Circuitsonline, hier te vinden:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/44885/1

Probleem was ongeveer het zelfde (iets minder heftig)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Mwah, je moet inderdaad niet recht in de laser kijken (en deze is onzichtbaar dus dat maakt het nog lastiger), maar het is echt geen ramp verder.
De laser van een cd speler is echt alles behalve onzichtbaar, neemt niet weg natuurlijk dat het wel gevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
hmm, nee ik heb geen scoop helaas. Dus het inbouwen van een nieuwe laserunit zou sowieso niet kunnen, jammer.

Ik heb momenteel de cd-speler opengeschroeft, en ga zo is kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Laserunit kun je prima vervangen zonder scoop. Kijk even op de laser, daar zal waarschijnlijk KSS-213C op staan, van Sony. Die is te koop, en heel makkelijk er in te mikken. Nedis heeft ze, onder andere.

Je hoeft iig niks af te stellen.

Een tip als je een nieuwe koopt, er zit een soldering op (ESD protection) die moet je weghalen. Staat als het goed is ook op het doosje en anders wel op internet. Haal je die niet weg doet ie niks.

Overigens is dat tikken 90% van de keren de laser, 10% van de keren het focus-control IC. En DIE is lastiger aan te komen (die haalden wij altijd uit china bij de fabrikant van onze spelers)

[ Voor 3% gewijzigd door sebastius op 08-05-2007 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Laserunit kun je prima vervangen zonder scoop. Kijk even op de laser, daar zal waarschijnlijk KSS-213C op staan, van Sony. Die is te koop, en heel makkelijk er in te mikken. Nedis heeft ze, onder andere.
Voor zover ik weet moet je die toch nog af gaan stellen met een aantal potmeters omdat je anders totaal geen geluid hebt (of zodra je de tafel aanraakt waar de cd speler opstaat een tik). Of het ook op gehoor kan is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sefyu schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 07:19:
[...]

De laser van een cd speler is echt alles behalve onzichtbaar, neemt niet weg natuurlijk dat het wel gevaarlijk is.
Het is in zoverre onzichtbaar dat je em niet ziet totdat het te laat is, zodra je em ziet schijnt ie al in je oog en das dus niet goed.

Je ziet op dit soort devices altijd zo'n grote gele sticker met koeigroot de waarschuwing:

CAUTION-INVISIBLE LASER RADIATION WHEN OPEN. DO NOT STARE INTO BEAM OR VIEW. DIRECTLY WITH OPTICAL INSTRUMENTS.

Dus vandaar de waarschuwing. De straal zelf is met 780nm gewoon rood, maar als het goed is schijnt die rechtstreeks op het CD'tje en zul je daar dus niet zoveel van zien.

Maar jongens, laten we eerst eens uitzoeken of het inderdaad de laser is en niet een ander onderdeel voordat we praten over hoe je zo'n laser unit moet vervangen en afregelen. De kans dat er een condensator kapot is gegaan lijkt me behoorlijk veel groter als dat de laserunit kapot zou zijn.

Gewoon eens even goed rondkijken daar binnenin en het gedrag van het geheel inschatten zodat je een beetje weet wat er mis is.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 08-05-2007 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:10

sanook

_/-\o_

sebastius schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 10:03:

Je hoeft iig niks af te stellen.

Een tip als je een nieuwe koopt, er zit een soldering op (ESD protection) die moet je weghalen. Staat als het goed is ook op het doosje en anders wel op internet. Haal je die niet weg doet ie niks.

Overigens is dat tikken 90% van de keren de laser, 10% van de keren het focus-control IC. En DIE is lastiger aan te komen (die haalden wij altijd uit china bij de fabrikant van onze spelers)
Ik heb zelf aantal jaren bij Sony gewerkt en je wilt niet weten hoeveel van die dingen ik gerepareerd heb. Laser vervangen is zo gebeurd maar afregelen mbv scope is echt wel nodig (focus/offset). Overigens grote kans dat je met afregelen van de huidige unit ook al geholpen bent. Is vaak een kwestie van verlopen instellingen of verloop van de laserunit. Om op zeker te spelen werd de laserunit altijd vervangen, zodat de klant niet voor een tweede keer hoefde terug te komen, maar vervangen was vaak niet echt noodzakelijk.
Weet niet hoe dat nu is maar toen ik daar werkte zat er ook een bepaald vet op het loopwerk wat na een aantal jaren hard werd waardoor het loopwerk zeer stroef liep of haperde. Dus even checken of er vet zit en zo nodig dit verwijderen. (Volgens mij 1 van de trucjes om ervoor te zorgen dat het apparaat na x jaar gegarandeerd een keer naar reparatuer moet)

[ Voor 11% gewijzigd door sanook op 08-05-2007 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Goed nieuws!

Het was dus het loopwerk wat tikjes maakte. Bij de lokale hifi-zaak heb ik een soort spul gekocht en op een aantal plaatsen aangebracht.

De cd-speler werkt nu echt weer als een zonnetje, geen tikken meer, begint gelijk met spelen.
Toch een mooie toevoeging aan m'n set.

Bedankt voor alle reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

molycote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi dat het gefixed is, zo zie je maar, even openmaken om te kijken wat het ding doet is vaak nuttiger als van te voren zitten denken wat het allemaal kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Yep volgens mij wel, zit in een groen/wit tubetje.
Anoniem: 178962 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 17:05:
Mooi dat het gefixed is, zo zie je maar, even openmaken om te kijken wat het ding doet is vaak nuttiger als van te voren zitten denken wat het allemaal kan zijn
Idd, ben het helemaal met je eens. Ik ging er maar vanuit dat het de laser zou zijn, en had bijna een dure aanschaf (35euro incl verzending) voor niets gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dat van molykote stond btw ook in de link die ik aandroeg. Bij mij was de laser wel stuk trouwens.

Pagina: 1