[Advies nodig] - 2x TFT & 1x LCD-TV Aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02-2025
Ik heb al een aantal vragen her en der gesteld in verschillende topics maar ik zit toch met een kleine waslijst aan vraagjes omtrent mijn probleempje op t moment.

Ik heb op het moment van schrijven een 19" TFT Samsung 913n die prima werkt maar gezien de 4:3 verhouding en voor mijn verwende ogen kleine afmeting toe aan vervanging.

Ik heb op mijn 2e DVI aansluiting een DVI->HDMI kabel naar mijn Sony KDL32V2000 lopen wat perfect werkt. Ik zat te denken aan een 24" TFT als vervanging van de 19" maar gezien de minimum prijs voor een instap model van 550EUR vind ik dit nogal prijzig. Daarom denk ik nu aan het kopen van 2x 22" TFT schermen. Als ik die in een soort van halve panorama opstelling zet krijg ik bijna voor hetzelfde geld veel meer beeld :) Daarbij komend doe ik vaak aan multitasking dus kan ik simpelweg Office o.i.d op TFT #1 zetten en browsen op #2.

Maar hier dus het probleem, 3 schermen en 2 DVI aansluitingen. Ik heb al wat onderzoek gedaan en ben erachter dat een DVI Kabel splitter logischerwijs geen optie is. De enige twee reeele keuzes zijn:

• DVI Switch kopen en die tussen mijn LCD-TV en mijn 2e TFT zetten.
• 2e PCI Videokaart kopen en daar mijn LCD op aansluiten en mijn hoofd videokaart voor gamen.

De laatste optie vind ik echter niet een prettige en daarbij nogal prijzig. Ik heb de volgende specs overigens:

• AsRock Dual SATA II
• AMD Athlon 64 X2 3800+
• 2x1024MB DDR400
• ATI Radeon 1950XTX 512mb
• 2x200GB 7200rpm 16mb cache

Een leuk systeempje dus die wel op hoge resoluties moet kunnen werken.
Hier dus mijn vraag, wat kan ik het beste doen? Op mijn LCD scherm kijk ik enkel films/series via de PC en wanneer ik dat doe gebruik ik mijn TFT schermen niet. Vandaar dus de gedachte om een DVI Switch te kopen, bijvoorbeeld DEZE. En dan over te schakelen wanneer ik desktop/browse/game en wanneer ik films/series ga kijken. Ik kan dank denk ik via ATI Profiles mijn schermen beheren zonder al te veel resolutie beheer of dat ik daar lang mee moet zitten prutsen.

Hier mijn vragen:

• Werkt dit uberhaupt technisch goed als ik een DVI Switch koop?
• Is er misschien een beter alternatief?
• Is dit de goedkoopste oplossing?
• Krijg ik gezeur met resoluties/desktop uitbreiden/etc?
• Als jullie een suggestie kunnen doen, welke 22" TFT schermen zouden jullie aan willen raden met de beste prijs/kwaliteit verhouding (250~300EUR), zonder speakers, met minimale omlijsting, zwart en met goede specs :)

Andere tips/suggesites zijn meer dan welkom!

Het is nogal een lijstje maar het blijft een hoop geld (~650EUR+) dus ik wil geen risico's nemen.
Alvast bedankt!

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:45

rossinl

Audio/Videophile

Valt toch wel mee PCI kaartje met DVI?
ATi 9250 heb je voor 4 tientjes ofso...

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

• nudie
Ach ja idd het valt wel mee, als ik een 2e videokaart neem moet dat natuurlijk van gelijke merk zijn (is beter) dus een ATI als deze bijvoorbeeld.

Maar als ik bv 720p/1080i filmpjes draai en mijn LCD-TV op dit 40EUR kaartje aansluit geeft dit dan problemen qua framerate?

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Die oude kaartjes hebben idd weinig tot geen hardwarematige acceleratie voor HD bronnen...
ik weet niet hoe sterk je cpu is? Anders wordt die gewoon vol belast voor de decodering...moet in principe geen probleem zijn bij een core 2 duo, maar als je veel wil multitasken is een 8500 misschien net wat handiger (daar zit 1 van de beste decoders voor H264 op), al zit je dan wel op het dubbele qua prijs...

PS of je moet natuurlijk willen gamen op je tv, sluit je je tv aan op je X1950 en koop je el cheapo kaartje voor je andere 2 monitoren die toch alleen maar op bureaublad staan :P

[ Voor 18% gewijzigd door rossinl op 08-05-2007 00:20 ]

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

• nudie
En mijn DVI switch idee, zal dat niet goed werken?

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Sorry heb ik geen ervaring mee, maar waarom zou het niet goed werken?
Maarre, wil je trouwens 2 breedbeeldmonitors, of 4:3?? Of maakt dat niet uit?

• nudie
Lijkt me ook gewoon dat t werkt. Mijn LCD-TV staat echter in een andere kamer/verdieping en wordt puur via de pc gebruikt voor films/series te bekijken dus niet om te gamen. En mijn 2x22" (widescreen dus geen 4:3) zijn voor PC gaming.

Ik wil niet het risico lopen om een 2e GFX kaart te kopen en dan bagger framerate te krijgen als ik HD stream vanaf mn PC. Dus ga ik liever voor een DVI Switch. Verstandig?
Ook heeft iemand nog suggesties voor welke schermen ik moet halen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nudie schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:55:
Ach ja idd het valt wel mee, als ik een 2e videokaart neem moet dat natuurlijk van gelijke merk zijn (is beter) dus een ATI als deze bijvoorbeeld.
Hoezo "natuurlijk" :?

Tot nader orde kun je prima verschillende merken door elkaar gebruiken, sterker nog, je krijgt juist vaak problemen als je twee kaarten van dezelfde merk gebruikt die andere drivers eisen (bijv. een GeForce2GTS naast een GeForce 6 of 7 reeks).

* dion_b heeft een tijd lang met nVidia (GeForce4), ATi (ATi AIW128, dus Rage128) en een Trident kaartje voor TV-out gedraaid :z
Maar als ik bv 720p/1080i filmpjes draai en mijn LCD-TV op dit 40EUR kaartje aansluit geeft dit dan problemen qua framerate?
Heel simpel: tenzij je een nVidia G84 (of mogeljik de R600...) neemt doet de CPU toch vrijwel alles. De X1950XTX schaaft hooguit 12% van de max CPU usage af bron, wat betekent dat full 1080p toch te hoog gegrepen is voor een X2 3800+ (een E6600 met X1950XTX doet al 95% CPU usage, en dat is een stuk krachtiger dan de 3800+) - terwijl 1080i30 al zoveel minder vraagt dat de CPU het prima alleen kan en dus maakt het niets uit welke VGA je pakt.

Oslik blyat! Oslik!

• nudie
Ah okay thanks _/-\o_

En idd het "natuurlijk" was wat verkeerd in woorden gebracht, na wat topics doorgebladert te hebben kwam altijd het advies naar voren om gelijke grafische kaarten te gebruiken voor eventuele driver problemen.

Nu klinkt het 2e Videokaart idee wat aantrekkelijker. Daar hang ik dan enkel mn LCD-TV aan op 1366x768 waar ik maximaal 720 filmpjes op afspeel. Mijn LCD is toch alleen maar HD-Ready.

Maar dan heb ik dus een PCI kaart nodig van ATI (lijkt mij het handigst toch :)).
Bijvoorbeeld deze.
Nu nog 2 goedkope 22" vinden.. :o

Verwijderd

Ik zou ook gaan voor de 2 videokaart optie. Werkt gemakkelijker in mijn ogen. Voor wie toch zou overwegen om voor de DVI switch te gaan besef dat wanneer je van kanaal switcht je ook je resolutie zal mogen aanpassen elke keer tenzij die overeenkomen.

Maar als je voor de DVI/HDMI optie kiest hoe krijg je dan uw geluid mee naar de LCD TV is wat ik niet begrijp. Moeten we dan een bijhorende audio kabel kopen ? En hoe welkt dat nu met HDMI? Normaal loopt geluid door HDMI. Is er bij die dvi to hdmi adapter de mogelijkheid om geluid er aan te koppelen ?

Momenteel zit ik gewoon op coax (Dual (L/R) audio kabel + video kabel (TV-OUT to COAX). Deze 2 kabels komen samen in mijn scart adapter.

• nudie
Mijn geluid verloopt volledig via m'n receiver middels 3,5mm -> 2 tulpen. En daarnaast dus de DVI->HDMI kabel. Geluid via m'n TV is toch bagger dus dat boeit me verder niet.

Binnenkort wordt deze vervangen door een digitale coax kabel, maar dan moet ik nog een goeie geluidskaart regelen. Ik ben er idd nu ook uit om een 2e videokaart te kopen dus dat komt wel goed. Nu alleen nog twee mooie 22" regelen voor rond de 300eur

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-03 08:57
Samsung 225bw's.. die hebben alleen wel een grijs/zilveren rand en een zwarte poot.

Old school gamer

• DEFKaspiri
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
nudie schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 12:19:
Ah okay thanks _/-\o_

Maar dan heb ik dus een PCI kaart nodig van ATI (lijkt mij het handigst toch :)).
Bijvoorbeeld deze.
Nu nog 2 goedkope 22" vinden.. :o
Volgens mij kan je dan beter een agp kaartje nemen, deze bijvoorbeeld.
De Dual SATA II heeft niet voor niks pci-express en agp O+

Verwijderd

DEFKaspiri schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:36:
[...]

Volgens mij kan je dan beter een agp kaartje nemen, deze bijvoorbeeld.
De Dual SATA II heeft niet voor niks pci-express en agp O+
Als je nu een AGP kaart erbij koopt, kan je die waarschijnlijk niet meenemen als je je moederbord upgrade.

• nudie
Daarbijkomend kan je volgens mij toch geen AGP EN PCI-E tegelijk gebruiken? :o

Zo ja dan is dat nog beter natuurlijk :)

• DEFKaspiri
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Volgens dit topic kan het.

• nudie
Thanks ik ben er inmiddels ook achter dat het kan, MAAR hier is n probleempje:

Afbeeldingslocatie: http://193.19.225.61/pics/Radeon1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://193.19.225.61/pics/Radeon2.jpg

De Radeon1950XTX is nogal fckin dik, neemt 2 sloten in beslag dus ik heb nogal weinig ruimte :'(
Ik heb t even getest met een PCI geluidskaart (heb geen AGP kaart rondslingeren) maar uitgaande van weinig soldeerwerk blijft er maar een paar milimeter over.

Fysiek moet t wel passen maar ik zit even met de warmte. De airflow van de 1900XTX gaat niet langs de kaart maar aan de uiteinden ervan dus er wordt niets geblokkeerd maar erg bevordelijk is het niet volgens mij (hij draait trouwen stock non-oc'd dus wordt niet extra warm).

Kan dit kwaad of moet ik toch terug naar een PCI kaart?
Daarbijkomend is het kennelijk nogal een gedoe om PCI-e en AGP tegelijkertijd te draaien en als ik een andere mobo neem kan ik de AGP kaart niet meer meenemen en dat kan wel met een PCI kaart, daarentegen zijn PCI kaarten duurder en minder krachtig als een goedkope (2ehandse)AGP kaart. Help :(

[ Voor 16% gewijzigd door nudie op 08-05-2007 21:27 ]

• nudie
PCI it is, alvast maar even mn nieuwe schermpjes gehaald en oh..mijn..God..

Afbeeldingslocatie: http://193.19.225.61/pics/huuuge.jpg

Ongelovelijk fckin grooot!
Pagina: 1