Omdat ik er niet uitkom, maak ik toch een topic aan.
Ik zoek een nieuwe camera (ter vervanging van een Kodak CX7430) die aan de volgende eisen moet voldoen:
Ik zit nu twee dagen te zoeken en te vergelijken, zowel op dit forum als op DPreview en heb een kleine selectie aan camera's gemaakt, gebaseerd op mijn eisen, ervaringen van gebruikers en de reviews op dpreview.
Fujifilm F31fd

Specificaties DPreview
Laagste prijs: 217 euro
voordelen
Fujifilm F40fd

prijs: ?
voordelen
Ricoh Caplio R6/R5

Prijs: 296/221 euro
voordelen
Panasonic FX serie: zoveel! nieuwe FX10 en FX12 hebben geen 28mm lens meer.

Laagste prijs FX30: 189 euro
voordelen
Canon SD800IS (IXUS850IS)

Laagste prijs: 299 euro
voordelen

De Fuji FD31fd wordt gezien als de camera met de beste kwaliteit, maar heeft geen groothoek, minder zoom dan veel andere modellen en 5cm marco. Op papier dus mindere eigenschappen dan andere modellen. Waarom dan toch zoveel lof? Als de 31 ook SD compatible was, had het een veel makkelijkere keuze geweest, maar ik heb geen zin om over te stappen op xD eigenlijk.
Groothoek lijkt me geweldig, maar is dat echt zo'n extra? Op de anderen zit het wel, maar die hebben toch een slechtere rating dan de Fuji...
Graag jullie mening over deze camera's en over alternatieven die ik niet in deze lijst gezet heb.
Ik zoek een nieuwe camera (ter vervanging van een Kodak CX7430) die aan de volgende eisen moet voldoen:
- Ik ga op reis en om de simpele reden dat ik niet teveel wil sjouwen, moet de camera zo klein mogelijk zijn. Hopelijk niet ten koste van de kwaliteit.
- Er is niets irritanters dan het perfecte fotomoment te missen als je je camera nog staat op te starten... daar heb ik nu last van, maar misschien komt dat ook omdat dit een verouderd model is. Snelheid dus.
- Omdat ik ga reizen (Japan), zullen er veel landschappen genomen worden, een groothoeklens lijkt me dan wel erg mooi. Belangrijker is wel dat de foto's zo scherp mogelijk zijn, ook in de verte.
- Ik vind macro foto's gewoon gaaf en ben dan ook op zoek naar een camera die dit goed kan. Relatief natuurlijk, want anders moet je gewoon een DSLR kopen met macrolens...
- In zoveel mogelijk omstandigheden goede foto's, dus ook binnen met weinig licht en buiten in de schemering.
- Ik ben een novice wat betreft fotografie, maar ben wel geinteresseerd in het maken van mooie plaatjes. Ik zoek daarom een camera met goede standaardfuncties, maar ook de mogelijkheid om veel zelf in te kunnen stellen.
- Accesoires zijn niet zo belangrijk, hoesjes kun je vaak op een alternatieve manier goedkoper regelen, kabels zijn niet noodzakelijk, want ik kan een cardreader gebruiken. Opslagformaat kom ik nog op terug.
- Denk dat ik liever een accuheb die ik kan opladen dan losse batterijen ivm met grootte en gedoe met opladen. Aan de andere kant, als je in het buitenland bent en op reis is het vaak makkelijker om batterijen te kopen dan je accu op te laden. Aan de andere, andere kant, oplaadbare batterijen (>2300mAh) doen het veel beter dan wegwerp. Aan opladen ontkom je dus eigenlijk niet. Voorkeur: accu.
- Beeldstabilisatie is denk ik wel handig voor trillende handjes
Ik zit nu twee dagen te zoeken en te vergelijken, zowel op dit forum als op DPreview en heb een kleine selectie aan camera's gemaakt, gebaseerd op mijn eisen, ervaringen van gebruikers en de reviews op dpreview.
Fujifilm F31fd

Specificaties DPreview
Laagste prijs: 217 euro
voordelen
- Highly recommended door DPreview
- Lange batterijduur
- Snelle responstijden
- Weinig noise, ook op hogere (800) ISO.
- Super met weinig licht
- tov F30, ietsje verbeterd wat betreft situaties met veel licht.
- Accu
- xD...
- Niet zo goed met veel licht
- Tot 5cm macro
- Geen groothoek
- xD!
- 3x zoom
- Geen beeldstabilisatie
Fujifilm F40fd

prijs: ?
voordelen
- SD!
- 7cm macro
- meer MP, meer noise
- wordt niet echt gezien als een vebetering tov F31fd
Ricoh Caplio R6/R5

Prijs: 296/221 euro
voordelen
- 28mm lens
- 1cm macro
- SD
- Op papier sterk
- Niet zo gangbaar als de 'grotere' merken
- Op forum gelezen: problemen met autofocus
- Kwaliteit foto's niet als verwacht
- Geen beeldstabilisatie
Panasonic FX serie: zoveel! nieuwe FX10 en FX12 hebben geen 28mm lens meer.

Laagste prijs FX30: 189 euro
voordelen
- Groothoeklens
- Beeldstabilisatie
- 3.6x zoom
- Veel manual settings
- SD
- Schijnt veel ruis te hebben
Canon SD800IS (IXUS850IS)

Laagste prijs: 299 euro
voordelen
- Recommended door DPreview
- 28mm lens
- 3cm macro focus
- 3.8 optische zoom
- Goede beeldstabilisatie
- Minder scherp door hogere MP op zelfde CCD dan vorige model SD700IS
- Prijs

- highly recommended @ dpreview
- wat ik aan vb foto's heb gezien, betere macro dan F31
De Fuji FD31fd wordt gezien als de camera met de beste kwaliteit, maar heeft geen groothoek, minder zoom dan veel andere modellen en 5cm marco. Op papier dus mindere eigenschappen dan andere modellen. Waarom dan toch zoveel lof? Als de 31 ook SD compatible was, had het een veel makkelijkere keuze geweest, maar ik heb geen zin om over te stappen op xD eigenlijk.
Groothoek lijkt me geweldig, maar is dat echt zo'n extra? Op de anderen zit het wel, maar die hebben toch een slechtere rating dan de Fuji...
Graag jullie mening over deze camera's en over alternatieven die ik niet in deze lijst gezet heb.
[ Voor 3% gewijzigd door Aniki op 14-05-2007 17:52 ]