• Wimw
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 10:19
Ik heb een microscoopadapter vpoor op m'n EOS, maar ik zit even met de handen in het haar hoe ik die op de microscoop aansluit. De adapter is van een type dat overal op ebay wordt aangeboden (bijv. http://cgi.ebay.nl/Canon-...geNameZWD2VQQcmdZViewItem)
en ik had het idee dat dat gewoon over het oculair zou schuiven. Dat lukt me niet omdat de oculairdiameter te groot is. Natuurlijk is het mogelijk dat dat de hele oorzaak is - het enige is dat ik nog nergens adapters met andere diameters heb gezien zodat ik toch wel wat twijfel aan mijn eigen inzicht aangaande het correcte gebruik...

Is er iemand die zo'n dinge gebruikt en me kan vertellen hoe je 'm op de mic zet?

MSI Z77A-GD65, i3770t, 16GB

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
moet 't oculair van de microscoop er dan niet af?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Jep,oculair moet er vanaf. Het is gewoon een zwarte buis, tenminste die ik heb, een m42 model (al wat ouder). Dan haal je 't oculair eraf, want die vergroot zelf. Dan is 't voor de vergroting nog belangrijk hoe groot jouw camera qua afstand zit op de microscoop.

|>

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Wimw heb je wel een passende adapter voor jouw microscoop?
Want er bestaan verschillende oculairbuis diameters.
(en ja de camera komt inplaats van het oculair)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Wimw
Duur! schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:08:
Wimw heb je wel een passende adapter voor jouw microscoop?
Want er bestaan verschillende oculairbuis diameters.
(en ja de camera komt inplaats van het oculair)
Ja, die vraag is dus de helft van het probleem wat mij betreft...

Het is goed te weten dat het oculair er niet op moet. Dat had ik niet gedacht - tot nu toe maakt ik evt. microfoto's met een statiefje en goed mikken door het oculair. Het is wel een beetje lastig scherpstellen zonder...
Bij de adapter zit een plastic buisje met een flens dat inderdaad netjes in de tubus past. Maar dat te doen verplaatst het probleem alleen maar, want hoe maak je dan dat buisje aan de adapter? Met veel wrikken en enig kraken krijg ik 'm in het stuk met de klemring, maar dat lijkt me een nogal gekke constructie om zo bedoeld te zijn.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Wimw schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 17:01:
[...]

Bij de adapter zit een plastic buisje met een flens dat inderdaad netjes in de tubus past. Maar dat te doen verplaatst het probleem alleen maar, want hoe maak je dan dat buisje aan de adapter? Met veel wrikken en enig kraken krijg ik 'm in het stuk met de klemring, maar dat lijkt me een nogal gekke constructie om zo bedoeld te zijn.
Heb je een plaatje van jouw adapter...

Met mazzel kan ik vrijdag de onze op een foto zetten (= wel een antieke Pdraad... maar voor het idee)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Check ff of je p-draad (m42 + 1) of T-mount adapter gekocht hebt en welke je nodig hebt

• Wimw
Duur! schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 21:41:
[...]

Heb je een plaatje van jouw adapter...

Met mazzel kan ik vrijdag de onze op een foto zetten (= wel een antieke Pdraad... maar voor het idee)
bij deze:

Afbeeldingslocatie: http://huizen.ddsw.nl/bewoners/wimw/tempo/IMG_0001.JPG

de bovenste drie delen passen netjes aan elkaar. De linkerse ring is een EOS-mount.

Pagina: 1