Toon posts:

Linksys WRT54GL: LAN-WAN speed?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort beschik ik over een 80/80mbit glasvezellijn van Ons Net Eindhoven. Om deze lijn hier in huis te delen heb ik een Linksys WRT54GL aangeschaft, en hier DD-WRT v23 sp2 firmware opgezet.

In het begin leek dit alles prima samen te werken, maar nu kom ik bij het downloaden niet boven de 3,75MB/s uit :( Zit ik tegen de grens van m'n router? Zo ja, is daar wat aan te doen? Een hoop inlezen in de topics over 3rd party firmwares leverde geen duidelijk antwoord op.

Hopelijk kan iemand het een en ander ophelderen ;)

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:39
Misschien even met een andere firmware (iig de originele) proberen, of heb je dat al gedaan? Vertel ook even of je aan een draad zit of draadloos.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb meteen die DD-WRT erop gezet, nadat ik daar veel goeds over hoorde. De pc is trouwens gewoon met draad verbonden.

Net voor de zekerheid even m'n laptop direct aan het glasvezelkastje gehangen, resultaat: 7,8MB/s, zowel bij het downloaden van usenet als bij een paar 100mb.bin bestandjes van bekende providers.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Prx

WRT54GL pagina op linksys.com geeft bij de guide aan:
Does the Internet connection of the Router support 100Mbps Ethernet?
The Router’s current hardware design supports up to 100Mbps Ethernet on its Internet port; however, the Internet connection speed will vary depending on the speed of your broadband connection. The Router also supports 100Mbps over the auto-sensing Fast Ethernet 10/100 switch on the LAN side of the Router.

Verwijderd

Topicstarter
ThaProximus schreef op maandag 07 mei 2007 @ 22:27:
WRT54GL pagina op linksys.com geeft bij de guide aan:
[...]
Toch lijkt de router een bottleneck te vormen, een laptop die direct aan de modem hangt tikt immers netjes de 80mbit/s aan.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Support is wat anders dan kunnen.

Bij 80Mbit heb je ongeveer 60MBit aan effectieve TCP paketten (even grof afronden).
Even vanuitgaan dat elk TCP pakket 1KB groot is.
Dan gaan er een 7680 paketten per sec over de lijn.

Bon. In de Linksys zit een Broadcom chip van 200MhZ. Even grof stellen, 1 instructie per clockcycle.
Dat geeft dan 200Minstr/sec. Dus heeft de processor een 26000 instructies per pakket.
Dat is inclusief context switch etc, interrupts en alle mogelijk overhead, plus het herschijven van de adressen.

Ik kan jammer genoeg niet goed inschatten of 26k instructies per pakket genoeg is voor NAT.
Blijkbaar zijn er een 50k+ nodig.

Wat je kan proberen is te SSH'en naar de linksys en er een proces laten draaien dat ong 50% CPU vreet. Als je snelheid dan met 50% verder afneemt dan is hoogstwaarschijnlijk de CPU de bottleneck.

Heeft dat geen invloed dan zit het ergens anders.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 23:17

job

Van huis en tuin routers is bekend dat ze die 100mbit bij lange na niet halen
Voor de wrt54gl is zo'n 30mbit is reëeler. Zie ook de sticky op het dd-wrt forum (de logische plek om te zoeken als je dd-wrt hebt geinstalleerd imho) : http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=341

Wil je die 80mbit halen dan kan je of diep in de buidel tasten, of je pakt een niet te oud pctje.. zet daar 2 netwerkkaarten in en gooi er bijvoorbeeld clarkconnect op.

Dan kan je je router nog mooi gebruiken als switch en als draadloos accespoint.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 07-05-2007 23:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op maandag 07 mei 2007 @ 22:51:
Van huis en tuin routers is bekend dat ze die 100mbit bij lange na niet halen
Voor de wrt54gl is zo'n 30mbit is reëeler. Zie ook de sticky op het dd-wrt forum (de logische plek om te zoeken als je dd-wrt hebt geinstalleerd imho) : http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=341

Wil je die 80mbit halen dan kan je of diep in de buidel tasten, of je pakt een niet te oud pctje.. zet daar 2 netwerkkaarten in en gooi er bijvoorbeeld clarkconnect op.

Dan kan je je router nog mooi gebruiken als switch en als draadloos accespoint.
Hmm dat is duidelijk, dan ga ik toch maar kijken voor een pc'tje als router/gateway/firewall, dat lijkt me dan inderdaad de makkelijkste (goedkoopste :P) oplossing. Gelukkig is die router dan nog geen miskoop, een accesspoint van linksys is bijna net zo duur.

Wat betreft het inrichten van een pc'tje als router... Wat zouden m'n systeemeisen ongeveer zijn om die 80mbit/s te kunnen halen? Ik zat ook al even naar linux distro's te kijken en kwam bij Smoothwall en m0n0wall uit, zal eens kijken naar die clarkconnect.
Pagina: 1