LAN is traag, internet is snel!

Pagina: 1
Acties:
  • 467 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweakkuiken
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 15:41
Het internet werkt naar behoren, de snelheid is goed. Enkel als ik met m'n desktop m'n MCE PC wil benaderen gaat dat vaak zeer traag. Soms is er niets mis met de snelheid, maar meestal is het om te huilen.
Ik heb al op google gezocht en de GOT search gebruikt, maar ik kan maar niets bruikbaars vinden.

Mijn desktop pc + de MCE PC zitten aangesloten op een switch, en die zit weer aangesloten op de router. Beide PC's hebben geen problemen met de snelheid van het internet.

M'n desktop PC draait WinXP (alle updates), de media center PC draait MCE 2K5 (alle updates).

Iemand suggesties waar dit aan ligt?

b.v.d.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:46

Prx

Noem eens wat concretere snelheden en wat je zelf al geprobeerd hebt. Termen als 'zeer traag' en 'geen problemen met snelheid internet' zeggen ons natuurlijk vrij weinig. :)

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 16:18
Bedoel je niet dat het benaderen van windows shares erg lang duurt. Dus als je naar je andere pc surft dat je dan lang moet wachten, terwijl het openen van bijv. google.com wel snel gaat? Tsja, volgens mij is dat een feature van windows sharing :(

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• tweakkuiken
ThaProximus schreef op maandag 07 mei 2007 @ 22:43:
Noem eens wat concretere snelheden en wat je zelf al geprobeerd hebt. Termen als 'zeer traag' en 'geen problemen met snelheid internet' zeggen ons natuurlijk vrij weinig. :)
'geen problemen met snelheid internet' - De gebruikelijke snelheid die bij je abbonnement hoort.

'zeer traag' - Variabel, maar 10 - 15 seconden om een folder te openen op de andere pc via explorer is geen uitzondering.

Zelf heb ik geprobeerd het IP van de DNS server op de MCE PC zelf in te stellen ipv door de router te laten toekennen, dat hielp niets. Ik heb geen idee waar het aan kan liggen daarom weet ik amper wat ik zou kunnen proberen.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-03 16:43
Wat zijn je ping tijden naar je server toe zonder dat je deze benaderd.
Wat zijn je ping tijden op het moment dat je server benaderd.
al geprobeerd om een port mapping aan te maken?

Benaderen van mappen kan lang duren dit heeft te maken dat jou PC vraagt aan de MCE of hij deze mag benadren. vervolgens gaat je PC alle map info ophalen Dus als je veel bestanden en mappen heb dan kan dit wel ff duren.

10-15 seconden vind ik niet traag maar redelijk snel zelfs..

Corp domain kan ik zelfs soms wel 30 seconden wachten als ik een nieuwe share benader. en 10-15 seconden als ik een share benader waar ik al reeds eerder op gewerkt heb.

[ Voor 22% gewijzigd door To_Tall op 07-05-2007 23:12 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Pure glazen bol gok, maar je dns staat waarschijnlijk verkeerd. Waarschijnlijk loopt je complete routering via je router door naar inet waar het of gebounced wordt of gewoon weer terug gerouteerd dus of je krijgt timeouts en je router probeert een 2e route of je hebt max je inet snelheid op je interne netwerk.

• monesj
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-03 21:54
Gebruik je iets van linksys (wag54g , wrt45g) ?
Bij mij waren de elco's stuk en hierdoor werkten de lan poorten langzaam of helemaal niet.
Je kunt het testen door het modem/router 1 a 2 uur af te laten koelen werkt het dan wel dan zijn de elco's stuk. Je kunt deze zelf vervangen.

suc6

• tweakkuiken
To_Tall schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:11:
Wat zijn je ping tijden naar je server toe zonder dat je deze benaderd.
Wat zijn je ping tijden op het moment dat je server benaderd.
al geprobeerd om een port mapping aan te maken?

Benaderen van mappen kan lang duren dit heeft te maken dat jou PC vraagt aan de MCE of hij deze mag benadren. vervolgens gaat je PC alle map info ophalen Dus als je veel bestanden en mappen heb dan kan dit wel ff duren.

10-15 seconden vind ik niet traag maar redelijk snel zelfs..

Corp domain kan ik zelfs soms wel 30 seconden wachten als ik een nieuwe share benader. en 10-15 seconden als ik een share benader waar ik al reeds eerder op gewerkt heb.
Pings is lager dan 1ms ook als ik de server benader, wel heb ik er timeouts tussen zitten. Portmapping heb ik wel ervaring mee, maar hoe kan portmapping helpen een verbinding tussen 2 pc's in een LAN te verbeteren?
Gomez12 schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:19:
Pure glazen bol gok, maar je dns staat waarschijnlijk verkeerd. Waarschijnlijk loopt je complete routering via je router door naar inet waar het of gebounced wordt of gewoon weer terug gerouteerd dus of je krijgt timeouts en je router probeert een 2e route of je hebt max je inet snelheid op je interne netwerk.
Als de DNS verkeerd staat zou ik toch niet kunnen surfen met de PC's? (tenzij ik ip's invoer als adres)
monesj schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:23:
Gebruik je iets van linksys (wag54g , wrt45g) ?
Bij mij waren de elco's stuk en hierdoor werkten de lan poorten langzaam of helemaal niet.
Je kunt het testen door het modem/router 1 a 2 uur af te laten koelen werkt het dan wel dan zijn de elco's stuk. Je kunt deze zelf vervangen.

suc6
Ik gebruik een Belkin 4 poorts Kabel/DSL-gatewayrouter hij werkt bijna altijd goed, maar heeft een enkele keer een reboot nodig. Dan valt de verbinding weg.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakkuiken op 07-05-2007 23:30 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Dit hoeft niet perse.
Als jij als DNS op beide machines de DNS servers van je provider ingesteld hebt staan, wordt dus al het verkeer via het internet gerouteerd.
Staat op de PC's als DNS server het adres van je router ingesteld, zou het wel goed moeten werken.
Je zou eens kunnen proberen de andere PC op IP-adres te benaderen i.p.v. via netwerkshares.
Wellicht dat dit sneller gaat, dan zit het vrijwel zeker in de DNS.

• tweakkuiken
Brede P schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:28:
Dit hoeft niet perse.
Als jij als DNS op beide machines de DNS servers van je provider ingesteld hebt staan, wordt dus al het verkeer via het internet gerouteerd.
Staat op de PC's als DNS server het adres van je router ingesteld, zou het wel goed moeten werken.
Je zou eens kunnen proberen de andere PC op IP-adres te benaderen i.p.v. via netwerkshares.
Wellicht dat dit sneller gaat, dan zit het vrijwel zeker in de DNS.
Ik heb op beide PC's het IP van de router ingesteld als DNS server. Dit maakt geen verschil helaas.
Op welke manier zou ik de MCE PC op IP adres moeten benaderen? Via explorer? Zo ja hoe doe ik dat dan. Sorry ik ben geen netwerk expert.

Verwijderd

probeer eens je router te updaten.. en wat is je snelheid van je netwerkkaart ? staat het op full duplex in aparaatbeheer..

• tweakkuiken
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 11:44:
probeer eens je router te updaten.. en wat is je snelheid van je netwerkkaart ? staat het op full duplex in aparaatbeheer..
De netwerkkaarten van beide PC's stonden op "Full autonegotiation" en ik heb ze beiden op "Force 100 Full Duplex" gezet. Dit hielp helaas niets. Voor de router is geen recentere firmware...

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
zou het kunnen dat je op je pc de dns'en van je internetprovider gebruikt?
In dat geval zal je pc heel wat moeite moeten doen om je andere pc te "vinden" DNS leevrt dan niks op, maar dan gaat windows verder op zoek (WINS, netbios), en dan kan het natuurlijk even duren :)

Waarschijnlijk gaat het dan vlotter als je als dns je router instelt (als die dat ondersteunt natuurlijk) of het IP van de "anderen" in je hostfile zet: dat is immers (buiten de eugen hostname dan) de eerste plek waar windows op zoek gaat naar het IP :)

probeer ook authenticatie zo eenvoudig mogleijk te houden...

• tweakkuiken
the_stickie schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:19:
zou het kunnen dat je op je pc de dns'en van je internetprovider gebruikt?
In dat geval zal je pc heel wat moeite moeten doen om je andere pc te "vinden" DNS leevrt dan niks op, maar dan gaat windows verder op zoek (WINS, netbios), en dan kan het natuurlijk even duren :)

Waarschijnlijk gaat het dan vlotter als je als dns je router instelt (als die dat ondersteunt natuurlijk) of het IP van de "anderen" in je hostfile zet: dat is immers (buiten de eugen hostname dan) de eerste plek waar windows op zoek gaat naar het IP :)

probeer ook authenticatie zo eenvoudig mogleijk te houden...
Het IP adres van de ene PC bij de andere PC in de hosts file zetten en vica versa helpt wel, voornamelijk bij het browsen op de andere PC. Maar files kopieren van de ene PC naar de andere gaat behoorlijk traag, en dan kapt ie soms helemaal met de overdracht van het bestand. Terwijl dit wel mogelijk moet zijn aangezien het soms wel werkte op redelijke snelheid.

Mischien is mijn SMC-EZ6505TX EZ Switch™ 10/100 gewoon een slechte switch, er wordt nergens vermeld of die wel full-duplex aankan. Als dat wel het geval zou zijn zou het er wel bij vermeld worden lijkt me.

En hoe houdt ik de authenticatie dan beperkt? Ik heb op de MCE PC dezelfde User aangemaakt als die op m'n desktop PC. De HD op de MCE PC heb ik geshared naar die User en zodoende kon ik hem toevoegen als "Network Drive" op m'n desktop PC. Voor zover ik weet is dat een goede methode, maar ik ben dan ook geen expert op dit gebied :P

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Dat sharen is een goede methode.

Ik moet soms met mn bakken hier nog wel langer wachten, mijn muziekmap doet al rustig 30 seconden over het laden.
Daar staan dan ook 500 bestanden en mappen in.

Is je overdrachtssnelheid ook laag?
DUmeter is een goed programma om mee te testen.
Pak bij voorkeur een divx film ofzo.

Bij 100 Mbit zou je dan in het geval van goeie specs van elke bak (meer dan 256 MB Ram, sneller dan 500 Mhz) op een MB of 7 a 8 per seconde uit moeten komen tussen 2 windows bakken, als je mazzel hebt 10, maar meestal haal je dit alleen als je een linuxbak aan 1 van beide kanten hebt.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

plaats een crosskabel tussen beide pc's en kijk eens of dat helpt. zet wel beide netwerk kaarten op fixed 100/fullduplex.

• tweakkuiken
Anti-XP schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 22:14:
Dat sharen is een goede methode.

Ik moet soms met mn bakken hier nog wel langer wachten, mijn muziekmap doet al rustig 30 seconden over het laden.
Daar staan dan ook 500 bestanden en mappen in.

Is je overdrachtssnelheid ook laag?
DUmeter is een goed programma om mee te testen.
Pak bij voorkeur een divx film ofzo.

Bij 100 Mbit zou je dan in het geval van goeie specs van elke bak (meer dan 256 MB Ram, sneller dan 500 Mhz) op een MB of 7 a 8 per seconde uit moeten komen tussen 2 windows bakken, als je mazzel hebt 10, maar meestal haal je dit alleen als je een linuxbak aan 1 van beide kanten hebt.
De overdrachtsnelheid schommeld ongeveer van 50 kb/s tot 600 kb/s, maar gemiddeld is die iets van 200 kb/s. Vrij laag dus voor 2 PC's waar 3cm tussen zit :P
Specs van beide bakken zijn ruim voldoende btw.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 23:10:
plaats een crosskabel tussen beide pc's en kijk eens of dat helpt. zet wel beide netwerk kaarten op fixed 100/fullduplex.
Is het proberen waard, heb enkel geen crosskabel bij de hand, maar die kan ik wel kopen binnenkort.

• Romke

Romke

Dieselhead

En welke antivirus draai je?
En draai je ook een firewall?

En wat voor internetabbo heb je?

[ Voor 23% gewijzigd door Romke op 09-05-2007 09:26 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• tweakkuiken
Anti-XP schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 08:41:
En welke antivirus draai je?
En draai je ook een firewall?

En wat voor internetabbo heb je?
AntiVirus is NOD32, maar eerst had ik geen antivirus en toen waren de problemen er ook al.
Firewalls draai ik niet.

Internetabbo is Chello kabel, welk pakket weet ik niet precies want dat heeft de huisbaas geregeld. Maar de snelheden zijn Down: 800 KB/s Up: 100 KB/s.

Maar toenet een crosskabel geplaatst, en dan heb ik gemiddeld 6mb overdracht snelheid. Dat is dus stukken beter. Zou dat betekenen dat er iets mis is met de switch of de router?
Tussen mijn PC's en de router zit een kabel van 15 tot 20 meter, zou dat veel uitmaken? Lijkt mij niet aangezien internet wel top werkt. De switch zit overigens wel vlakbij de PC's.

• Misluct
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05-2023
Ik heb mijn switch aan mijn router gekoppeld d.m.v. de uplink port op de router met een straight kabel, bij mij werkt alles perfect

• Romke

Romke

Dieselhead

Een overdreven lange kabel is inderdaad niet goed.
Je switch zou ook dood kunnen zijn.

Dat je internet wel goed werkt komt omdat internet een veel lagere snelheid heeft dan LAN, en je van je internetverbinding verwacht dat 'ie niet harder gaat dan 800 kB/s, maar je van je LAN verbinding verwacht dat 'ie 10 MB/s haalt.

• tweakkuiken
Anti-XP schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:25:

Dat je internet wel goed werkt komt omdat internet een veel lagere snelheid heeft dan LAN, en je van je internetverbinding verwacht dat 'ie niet harder gaat dan 800 kB/s, maar je van je LAN verbinding verwacht dat 'ie 10 MB/s haalt.
Nou als ik op dezelfde manier files van me MCE PC af kan halen zoals ik files van internet afhaal zou dat al een hele verbetering zijn :P Ten eerste zou het dan stabiel werken, ten tweede zou ik een hogere snelheid hebben.

Maargoed, ik kan het beste maar een nieuwe switch halen.

Trouwens, beide PC's hebben 2 onboard netwerkkaarten. Ze hebben beiden 1 netwerkkaart over, is het mogelijk daar een crosskabel tussen te plaatsen, en de communicatie tussen de 2 PC's via die kabel te laten lopen, en dat ze beiden internet blijven houden via de andere netwerkkaart?
Ben bang van niet, maar ik weet het niet zeker.

• Romke

Romke

Dieselhead

Ja, het kan wel.

Moet je even bij start -> configuratiescherm -> netwerkverbinding in het menu advanced kijken, en dan advanced settings pakken.

Ik zou niet weten wat de NL vertaling daarvan is, daar ik een engelstalige windows op mn VM heb.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 16:00
Anti-XP schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:25:
20m is geen overdreven lange kabel... Normaal is een maximale kabellengte van 100m toegelaten als ik me niet vergis (toch voor 100Mbit/1Gbit over CAT5E kabel; 10Gbit over CAT6 heeft een meer beperkte lengte). ik gebruik zelf regelmatig een patchkabel van 20m die ik in de horizontal run van nog enkele 10tallen meters erbij plug zonder dat dat zulke problemen oplevert...

Als't met een gekruiste kabel wel deftig werkt heb je ofwel een slechte switch, ofwel een slechte netwerkkabel ofwel beide.

Probeer dus eens een voor een de probleemelementen uit te sluiten:
- plug de computers direct in de LAN poorten van de router ipv ze in de switch te steken (of leen een gekend goede switch van iemand)
- vervang de kabels door gekend goede kabels (bv. de crossover kabel als de switch daarmee overweg kan)
- Controleer of de kabels lang net tegen een stroomdraad lopen; zoja test eens met geshielde (STP, SFTP of evt FTP) kabel ipv gewone kabel.
- Als je geshielde kabel hebt, controleer of de netwerkkaart en/of de router de shield wel aansluiten (metalen 'behuizing' van de netwerkstekker) want een niet verbonden shielding zorgt voor meer problemen dan dat ze oplost

• Romke

Romke

Dieselhead

Ja, maar voor die 2 meter is het weer overdreven.
Als 'ie opgerold is enzo... Het zou niks uit moeten maken natuurlijk...

• tweakkuiken
Anti-XP schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 17:52:
Ja, het kan wel.

Moet je even bij start -> configuratiescherm -> netwerkverbinding in het menu advanced kijken, en dan advanced settings pakken.

Ik zou niet weten wat de NL vertaling daarvan is, daar ik een engelstalige windows op mn VM heb.
Ik gebruik ook engelse WinXP, maar begrijp niet echt wat je bedoelt. Ik heb nu net de 2de NIC's van beide PC's geinstalleerd en ze met de crosskabel verbonden. Weet nog niet hoe ik ze er via laat communiceren.
ls470 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 18:27:
[...]

20m is geen overdreven lange kabel... Normaal is een maximale kabellengte van 100m toegelaten als ik me niet vergis (toch voor 100Mbit/1Gbit over CAT5E kabel; 10Gbit over CAT6 heeft een meer beperkte lengte). ik gebruik zelf regelmatig een patchkabel van 20m die ik in de horizontal run van nog enkele 10tallen meters erbij plug zonder dat dat zulke problemen oplevert...

Als't met een gekruiste kabel wel deftig werkt heb je ofwel een slechte switch, ofwel een slechte netwerkkabel ofwel beide.

Probeer dus eens een voor een de probleemelementen uit te sluiten:
- plug de computers direct in de LAN poorten van de router ipv ze in de switch te steken (of leen een gekend goede switch van iemand)
- vervang de kabels door gekend goede kabels (bv. de crossover kabel als de switch daarmee overweg kan)
- Controleer of de kabels lang net tegen een stroomdraad lopen; zoja test eens met geshielde (STP, SFTP of evt FTP) kabel ipv gewone kabel.
- Als je geshielde kabel hebt, controleer of de netwerkkaart en/of de router de shield wel aansluiten (metalen 'behuizing' van de netwerkstekker) want een niet verbonden shielding zorgt voor meer problemen dan dat ze oplost
Kabels zijn wel in orde, zijn van die kant en klaar kabels met stevige connectors. De switch ligt wel naast een spanningsbeveiligde stekkerdoos, mischien kan dat kwaad? Kan hem in ieder geval straks even verplaatsen.
De router staat 20m verder en staat in het huis van m'n huurbaas, dat direct inpluggen gaat niet echt lukken.
De kabels zijn niet geshield overigens.

Ben bang dat de switch gewoon slecht is, tis alweer een oud dingetje. Gelukkig zijn ze niet zo heel erg duur, dus een nieuwe halen is niet zo'n probleem. Heb niet veel poorten nodig.

Nog iets, als ik in de huidige situatie iets van PC1 naar PC2 stuur, gaat dat dan enkel via de switch of ook via de router?

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 16:00
tweakkuiken schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 19:12:Kabels zijn wel in orde, zijn van die kant en klaar kabels met stevige connectors.
Mjah, de kans is dan vrij groot dat ze goed zijn, maar je mag niets uitsluiten hé (een kabel die ooit een snok of een knik gehad heeft) :)
De switch ligt wel naast een spanningsbeveiligde stekkerdoos, mischien kan dat kwaad?
Normaal niet, tenzij daar enkele zware niet ontstoorde motoren (of goedkope spaarlampen) op zijn aangesloten, of dat de netwerkkabel over een zeer lange afstand naast een stroomdraad met veel storing loopt...
Nog iets, als ik in de huidige situatie iets van PC1 naar PC2 stuur, gaat dat dan enkel via de switch of ook via de router?
Normaal gaat dat verkeer alleen via de switch. Als je echt zeker wilt zijn kun je naar de activiteidsledjes op de poorten van PC1, PC2 en uplink kijken...
Pagina: 1