Anti-XP schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 17:52:
Ja, het kan wel.
Moet je even bij start -> configuratiescherm -> netwerkverbinding in het menu advanced kijken, en dan advanced settings pakken.
Ik zou niet weten wat de NL vertaling daarvan is, daar ik een engelstalige windows op mn VM heb.
Ik gebruik ook engelse WinXP, maar begrijp niet echt wat je bedoelt. Ik heb nu net de 2de NIC's van beide PC's geinstalleerd en ze met de crosskabel verbonden. Weet nog niet hoe ik ze er via laat communiceren.
ls470 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 18:27:
[...]
20m is geen overdreven lange kabel... Normaal is een maximale kabellengte van 100m toegelaten als ik me niet vergis (toch voor 100Mbit/1Gbit over CAT5E kabel; 10Gbit over CAT6 heeft een meer beperkte lengte). ik gebruik zelf regelmatig een patchkabel van 20m die ik in de horizontal run van nog enkele 10tallen meters erbij plug zonder dat dat zulke problemen oplevert...
Als't met een gekruiste kabel wel deftig werkt heb je ofwel een slechte switch, ofwel een slechte netwerkkabel ofwel beide.
Probeer dus eens een voor een de probleemelementen uit te sluiten:
- plug de computers direct in de LAN poorten van de router ipv ze in de switch te steken (of leen een gekend goede switch van iemand)
- vervang de kabels door gekend goede kabels (bv. de crossover kabel als de switch daarmee overweg kan)
- Controleer of de kabels lang net tegen een stroomdraad lopen; zoja test eens met geshielde (STP, SFTP of evt FTP) kabel ipv gewone kabel.
- Als je geshielde kabel hebt, controleer of de netwerkkaart en/of de router de shield wel aansluiten (metalen 'behuizing' van de netwerkstekker) want een niet verbonden shielding zorgt voor meer problemen dan dat ze oplost
Kabels zijn wel in orde, zijn van die kant en klaar kabels met stevige connectors. De switch ligt wel naast een spanningsbeveiligde stekkerdoos, mischien kan dat kwaad? Kan hem in ieder geval straks even verplaatsen.
De router staat 20m verder en staat in het huis van m'n huurbaas, dat direct inpluggen gaat niet echt lukken.
De kabels zijn niet geshield overigens.
Ben bang dat de switch gewoon slecht is, tis alweer een oud dingetje. Gelukkig zijn ze niet zo heel erg duur, dus een nieuwe halen is niet zo'n probleem. Heb niet veel poorten nodig.
Nog iets, als ik in de huidige situatie iets van PC1 naar PC2 stuur, gaat dat dan enkel via de switch of ook via de router?