Samsung LCD via DVI-->HDMI aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 695 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Ik heb net een mce pc'tje gebouwd met wat oude onderdelen en deze aangesloten aan mn Samsung LE32S71B met een DVI naar HMDI kabel.

Specs pc:
WIN xp mce +alle updates
asus 6200 256DDR met nvidia 91.73 (laatste) drivers

Probleem is alleen dat het beeld gewoon niet mooi is.. Ten eerste is de resolutie niet goed in te stellen, ik kan hem op 1280x720 instellen en daarna springt hij over naar 1600x1200..
Maar op alle resoluties is het beeld groter dan de tv zelf. Ik kan het bureaubladformaat wel aanpassen met het nvidia control center maar dan komt er iets raars uit als 1200x664.

Ik neem aan dat als ik de hd content op mn mce pc af wil spelen, de resolutie van mn lcd op de native 1368x768 moet zetten maar deze mogelijkheid is er dus niet.. Ik heb al een beetje met powerstrip zitten kloten en mn drvers aangepast maar als ik met powerstrip een nieuwe .inf driver file maak en deze laad voor mn monitor, dan blijft hij ook na een reboot toch leuk op 1280x720 staan...

Nou vind ik het niet zo erg dat de resolutie niet helemaal 100% is maar als ik bv internet open heb staan is het gewoon echt niet scherp. Als ik er 10 minuten naar kijk krijg ik echt koppijn..
En als ik HD content afspeel ziet het er ook niet echt lekker uit.. De gemiddelde dvd ziet er via mn dvd speler (xbox360 op component) stukken beter uit..

Iemand enig id wat ik fout doe?? Ik heb al aardig wat topics doorgelezen met vergelijkbare problemen voorbij zien komen maar kom er toch niet uit met de oplossingen die daar worden gegeven..

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:23
Misschien is het handiger om je pc via de d-sub aan te sluiten.
Waarom een dvi - hdmi kabel gebruiken als er een d-sub op zit?
Dat heb ik ook gedaan op mijn samsung lcd tv.
Perfect beeld heb ik.

[ Voor 19% gewijzigd door SpiriTNL op 07-05-2007 21:17 ]

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Er zit geen dvi op die tv.. alleen vga, digitaal signaal lijkt me beter dus vandaar..

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Je TV heeft een analoge PC ingang (vga/d-sub) én een HDMI (en dus DVI, want is hetzelfde) ingang. Dus je zou hem wel degelijk via VGA kunnen aansluiten. Digitaal zou theoretisch beter moeten kunnen zijn en je hebt evt. HDCP (niet met jouw videokaart overigens).

Echter het blijkt dat het verschil in beeldkwaliteit zeker niet altijd beter is via HDMI/DVI. Veel mensen hebben zeer goede ervaringen met de analoge RGB via de VGA/D-sub aansluiting. Dus zeker proberen.

Probleem is nl. overscan/udnerscan. De hedendaagse tv schermen verwachten een consumenten apparaat op de HDMI ingang (dvd speler/set top box oid) die apparaten hebben vaak/meestal/altijd een overscan. Dit wordt op de HDMI/DVI ingangen van de schermen automatisch gecompenseerd (gek genoeg). Meestal is dit (gek genoeg) niet uit te zetten.
Met verwacht blijkbaar (nog) geen computer die geen underscan/overscan doet, op die ingangen (gek genoeg).

Sommige tv's doen een zgn. 1-op-1 pixel mapping (goed) dan kun je gewoon letterlijk je windows resolutie op je tv krijgen, de meeste passen dus de overscan aan.

Een veel gebruikte (custom) resolutie is 1360x768, dit benadert de 'eigen resolutie' van het scherm het meest zonder last te hebben van de overscan/underscan.....

Deze resolutie moet met de nVidia driver gewoon in te stellen zijn, en anders idd Powerstrip......

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Ik heb ondertussen de boel ook even getest met een vga kabel maar maakt geen verschil.. blijf dezelfde problemen houden..

Moederbord heeft geen pci-e dus zon nieuwe gpu met hdmi plaatsen is ook geen mogenlijkheid.

Die aparte resolutie is met die kaart niet in te stellen en via powerstrip krijg ik het ook niet voor elkaar... :? :'(

[ Voor 22% gewijzigd door intuliegend op 09-05-2007 16:01 ]

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:23
heel vreemd.
Ik heb mijn mce via de d-sub aangesloten op mijn samsung LE32N71B
En ik kan gewoon de (bijna) native resolutie van mijn tv instellen (1360x768).
Zonder enig probleem geeft hij het beeld weer.

Ik heb een Gforce MX4000 met de laatste drivers.

Ik denk toch dat het aan de drivers moet liggen.
Heb je al eens wat oudere drivers geprobeerd?
Of de drivers eerst goed verwijderen met deze tool: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745
En dan opnieuw installeren.
Pagina: 1