Mounten externe schijf duurt lang

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Toen ik mijn PC verkocht hield ik een 320GB SATA harde schijf over, ik heb deze in een Cooler Master X Craft USB behuizing gedaan. Op Windows is het kwestie van een seconde of 5 voordat deze verschijnt in Deze Computer, maar onder Mac OS X duurt het bijna 1 minuut voordat de schijf op het bureaublad verschijnt.

Nu viel me wel op dat de schijf redelijk bezig is zodra ik hem aanzet, zou het mogelijk kunnen zijn dat Mac OS X eerst alle data gaat inlezen? Momenteel is er van de 298 GB 97 GB vrij, de schijf is geformatteerd als FAT32.

Zou het voordeel opleveren om de schijf te formatteren als HFS+? En is het normaal dat dit gebeurt? Het lijkt namelijk wat op het "automatisch afspelen" gebeuren van Windows, maar daar is dat te annuleren. Als de schijf eenmaal gemount is werkt deze perfect, maar ik vraag me toch af waar dit aan ligt. Ik laat de schijf niet telkens aanstaan, maar heb deze af en toe nodig om er wat series naartoe te pompen.

Bedankt. :)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
FAT32 is een brak bestanden systeem. wie weet wat mac osx er mee doet. checkdisk utils ofzo op de achtergrond? het hoort eigenlijk niet...

een format zou denk ik wel helpen. of idd naar hfs+ conveteren, al kan je hem dan zonder bv. macdrive niet meer op een windows bak benaderen.

• Frietsaus
  • Niet online
Ok, dan hoop ik dat het formatteren naar HFS+ wat gaat helpen. Voor mijn gevoel moet de schijf namelijk veel sneller kunnen mounten. Dat de schijf dan in Windows niet werkt is niet zo erg.

Kunnen meer mensen dit bevestigen? Want het lijkt me inderdaad niet echt normaal.

• sharkzor
  • Laatst online: 06-02 16:31
elke usb schijf/stick die ik tot nu toe in een mac gestopt heb is binnen 10seconden gemount, dus lijkt me wel dat het gaat helpen.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kijk anders 'ns in de Console (via Programma's -> Hulpprogramma's) naar console.log en system.log wat daar voorbij komt als je de schijf inplugt. Misschien is daar wat uit te halen. Eventueel kun je kijken met Schijfhulpprogramma of er iets mis met de schijf is.

Formatteren naar HFS+ heeft wel voordelen t.o.v. FAT32. Ten eerste kun je bestanden groter dan 4 GB opslaan, ten tweede is het ook nog journaled, wat betekent dat bij een crash of bij een stroomuitval de schijf sneller herstelt kan worden en er minder data verloren gaat. Enige nadeel is dat HFS+ niet zomaar onder Windows is te gebruiken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Frietsaus
  • Niet online
Ik heb net de schijf gecontroleerd met schijfhulpprogramma en deze geeft aan dat er geen fouten zijn. Ik ga even de logs bekijken via de console.

Edit:
System.log geeft:
May 7 21:38:58 computer-van-** kernel[0]: disk1s1: media is not present.
May 7 21:40:28 computer-van-** diskarbitrationd[37]: disk1s1 msdos 00000000-0000-0000-0000-000000000000 EXTERNAL /Volumes/EXTERNAL
Toen ik de schijf nogmaals aanzette gaf de log het volgende:
May 7 21:43:32 computer-van-** diskarbitrationd[37]: disk1s1 msdos 00000000-0000-0000-0000-000000000000 EXTERNAL /Volumes/EXTERNAL
Raar, dit keer geen "media is not present".

Console.log geeft als laatste entry de output van schijfhulprogramma en daarvoor als laatste:
2007-05-07 21:05:41.859 SyndicationAgent[318] WARNING: BestCalendarDateFromString - can't interpret: 'Mon 07 May 2007 10:36:10 -800'
Is hier iets uit af te leiden, het zegt mij helaas niet zoveel. Ik zal hem morgen HFS+ formatteren, kijken of dat wat uithaalt.

[ Voor 78% gewijzigd door Frietsaus op 07-05-2007 21:48 ]

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-01 07:55
Zelf herken ik dit "probleem" maar ook al te goed. Het mounten van een FAT32 usb2.0 hardeschijf duurt in het algemeen vrij lang zo'n 30sec - 1 minuut. Ik en veel mede mac gebruikers hebben dit probleem ook en schijnt het vrij normaal te zijn. (of het nou op mac pro's, macbooks, g4's zijn etc.) Gebruik je echter een externe FW drive, dan is deze binnen 5 sec al gemount.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 09:00
Ik heb het ook met mn Lacie Porsche 500 gig.

Is in twee geformateerd. 250gig HFS+ 250gig FAT32 en de FAT32 partitie komt er met het mounten inderdaad altijd achteraangesukkeld.

• Frietsaus
  • Niet online
Dus de HFS+ partitie mount bij jou sneller Sjoewe? Want dan is het zeker het proberen waard. Als ik terug ben uit school ga ik er mee aan de slag.

[ Voor 4% gewijzigd door Frietsaus op 08-05-2007 09:27 ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 09:00
Frietsaus schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:26:
Dus de HFS+ partitie mount bij jou sneller Sjoewe? Want dan is het zeker het proberen waard. Als ik terug ben uit school ga ik er mee aan de slag.
De HFS+ partitie is op echt alle vlakken sneller. Komt vlugger uit de sluimer ook.

Verwijderd

open daarvoor een nieuw topic in plaats daarvan dit topic te kapen

[ Voor 91% gewijzigd door Daedalus op 08-05-2007 15:58 ]

Verwijderd

Ik had vroeger een externe drive 120gb, en die was als fat32 geformat

Wou soms gewoonweg niet eens mouten in osx, of het duurde veel te lang

Uiteindelijk heb ik alles gekopieerd, geformat als HFS+ en sindsdien mount die schijf in een paar seconden, niks meer van problemen, en spotlight ondersteunt gelukkig nu die schijf

Dus het probleem is vrij duidelijk, fat32 is no go

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Het is ook niet voor niks dat Windows zelf niet eens zulke grote FAT32 volumes kan/wil maken...

Hier stond achterhaalde informatie…

• Frietsaus
  • Niet online
Ik ben inmiddels bezig alles te verplaatsen naar mijn iMac en mijn laptop om hem vervolgens te formatteren, ik laat het nog weten of het wat heeft uitgehaald. :)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

heiyu schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 00:42:
Het mounten van een FAT32 usb2.0 hardeschijf duurt in het algemeen vrij lang zo'n 30sec - 1 minuut.
Het grootste probleem is dat OS-X 'even' snel een fsck_msdos draait. Dat op zich is niet eens zo'n punt, tenzij je een directory met een paar duizend bestanden hebt. Windows slaat die controle over en mount zonder enig probleem een beschadigd filesystem, en begint pas met klagen als 'ie tijdens het lezen of schrijven dingen tegenkomt die echt niet kloppen. Maak maar eens 10.000 tekstbestandjes aan in een directory op FAT32 en op HFS+, en zie wat dat aan verschil maakt qua tijd om te mounten of te lezen..

code:
1
2
mkdir test ; cd test
for a in `jot 10000 1` ; do echo test > $a ; done

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Frietsaus
  • Niet online
Super! Hij mount nu supersnel nu ik er Mac OS X Journaled van heb gemaakt. Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1