indesign & vouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik wil een uitklapboekje ontwerpen in indesign. Ik ontbeer een echte opleiding op grafisch gebied, maar op internet vind je wel eens een goed artikel van een echte ontwerper. Wat ik echt nergens kan vinden is wat je moet doen met vouwen in je drukwerk.
  1. Hoe houd je rekening met de ruimte die verloren gaat tengevolge van het vouwen?
  2. Is het beter een spread te maken van elk 8 pagina's dan een spread met 1 pagina en 8 kolommen?
Ten aanzien van [1]: ik las dat het iig verstandig is om vouwlijnen aan te geven (buiten het tekengebied). Daarnaast was ik van plan soms een paginavullende afbeelding op te nemen.
Wat betreft [2]: voor en achterzijde moet bedruk worden.
Wie kan mij wat bijlichten? :Y)

Verwijderd

natuurlijk kan je dit altijd bespreken met je drukker, vaak zal die je template toe mailen.

anyway, hoe ik het doe, is de pagina zo proberen op te zetten zoals deze gedrukt gaat worden.
dwz; stel je hebt een lange pagina met 7 vouwlijnen (dus 8 pagina's) zou ik deze als guides aangeven, (en voor jezelf de marges in je kolombreedtes meerekenen).

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:10:
natuurlijk kan je dit altijd bespreken met je drukker, vaak zal die je template toe mailen.
Hé, nooit van gehoord! Dat is dus een gewone praktijk?
anyway, hoe ik het doe, is de pagina zo proberen op te zetten zoals deze gedrukt gaat worden.
dwz; stel je hebt een lange pagina met 7 vouwlijnen (dus 8 pagina's) zou ik deze als guides aangeven, (en voor jezelf de marges in je kolombreedtes meerekenen).
Op macosxc heb ik deze vraag ook gesteld en een uitgebreid antwoord gekregen. Daar werd gesuggereerd om pagina's van fysiek verschillende grootte te maken. Dus 8 pagina's in 1 spread. 't Kan allebei denk ik wel. Gescheiden pagina's zijn gemakkelijker te verwerken voor de drukker, zo werd er gezegd. Ze bedoelden wat jij bedoelt. :)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

bulle bas schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:32:
[...]

Hé, nooit van gehoord! Dat is dus een gewone praktijk?
Ik hoop het voor je, want mijn drukker wist 3 jaar geleden amper hoe hij z'n mailbox moest openen, laat staan een template opsturen :') ...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 15:28
Tip: vouwlijnen als cyaan stippellijnen in het document zetten in een aparte spotkleur. Zo weet de drukker dat 'ie daarlangs moeten vouwen. En ligt eraan. Als je een rug van een milimeter hebt (hence the papiersoort), moet je niet opeens je pagina's met een mm vergroten ofzo. Heb je het over een rug van een centimeter kun je met je drukker overleggen. Templates (*kuch*stansmessen) sturen ze niet altijd op, dus zou er niet te hard op rekenen.