[FTP] Ftp-foutmelding (poortforwarding ?)

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:48
Beste,

Wanneer ik via mijn no-ip adres probeer te connecten op mijn FTP server via poort 7000 (zo ingesteld, standaard is die 21 bij ftp-server van win2003). Dan krijg ik het inlog venstertje en vervolgens deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://img489.imageshack.us/img489/1418/ftpfoutmeldingav7.th.png

Op mijn router staat 7000 geforwarded naar 7000 op mijn server, nu vroeg ik me af, moet ik dan een andere poort (20) ook forwarden ? Dit gaat vrees ik niet, want dan zou ik die 20 moeten kunnen veranderen in de instellingen van de ftp zelf, want m'n provider blokt alles onder de 1024 range.

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Uit het hoofd meen ik dat als je FTP in active mode draait.
Poort 21 standaard is en poort 20 de FTP-data poort.

Wanneer je echter passive draait, dan kun je vaak zelf een portrange opgeven en deze poorten ook forwarden. Van de Windows FTP weet ik niet of dit mogelijk is...

BF2 stats Systemen

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:23

DataGhost

iPL dev

Lees de foutmelding ook even, je probeert naar een intern IP-adres te verbinden, dat is van buitenaf niet bereikbaar.

• HyperBart
DataGhost schreef op maandag 07 mei 2007 @ 20:46:
Lees de foutmelding ook even, je probeert naar een intern IP-adres te verbinden, dat is van buitenaf niet bereikbaar.
He ? :+ , een intern IP is toch zeker van buitenaf beschikbaar, anders kon ik toch ook niet verbinden met mijn µtorrent webgui, of verbinden met rdp. Dat lijkt me nu toch wel een heel rare uitleg (die vlgns mij niet klopt)

Verwijderd

Nee, de client van buitenaf wil verbinden met het ip adres intern, dat gaat niet werken natuurlijk.
Dat is dus iets anders als dat de client van buitenaf wil verbinden met het interne systeem, dat kan dus wel vanwege de portforwarding.

Gewoon even bij je FTP server je externe IP adres instellen, dat lost het op (vergeet niet ook poorten voor de dataconnectie in te stellen en te forwarden).

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 14:23

r0b

Gebruik _alsjeblieft_ even een normale FTP client.
Bijvoorbeeld; LeapFTP. :)

Met de foutmelding daarvan kunnen we veel meer. En die kan je copy/pasten. :)

Verwijderd

r0b schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:35:
Gebruik _alsjeblieft_ even een normale FTP client.
Bijvoorbeeld; LeapFTP. :)

Met de foutmelding daarvan kunnen we veel meer. En die kan je copy/pasten. :)
Dit voldoet anders prima en is ook goed te copy pasten al weten veel mensen dat niet.

Laten we dit niet omtoveren in een "Noem je favo FTP client" topic, daar is het niet voor.

• HyperBart
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:34:
Nee, de client van buitenaf wil verbinden met het ip adres intern, dat gaat niet werken natuurlijk.
Dat is dus iets anders als dat de client van buitenaf wil verbinden met het interne systeem, dat kan dus wel vanwege de portforwarding.

Gewoon even bij je FTP server je externe IP adres instellen, dat lost het op (vergeet niet ook poorten voor de dataconnectie in te stellen en te forwarden).
Ik vind het nogal vreemde (onbegrijpelijke dingen die je hier zegt ;-) , alhoewel, uiteraard wil mijn client verbinden met het interne systeem, dat is nou toch net portforwarding, en een client van buitenaf die wil verbinden met het ip adres is toch ook portforwarding, vergelijk het gewoon met DMZ, maar dan maar specifiek voor de poorten die jij zelf kiest ipv je hele bak open en bloot op het net te zetten.

Over dat externe ip instellen, euhm, dat gaat toch niet ? mijn server heeft alleen een lokaal ip, toch. Losstaand van dat wist ik al dat ik die poorten moest forwarden, maar kijk nu: normaal voor ftp: 20/21 daar staat de server op te draaien en je forward die poorten 20/21 vanop je router naar je server, vrij normaal.

maar nu zit het zo: telenet blokt mijn range onder de 1024, dus ik heb mijn standaardpoort (21) van de server ingesteld op 7000, maar nu zit 'm het probleem, waar kan ik die 20 aanpassen, want daar wordt met geen woord over gerept in de instellingen van die ftp-server.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:23

DataGhost

iPL dev

DataGhost schreef op maandag 07 mei 2007 @ 20:46:
Herstel:
Lees de foutmelding ook evenDoe eens wat moeite en probeer de foutmelding daadwerkelijk te begrijpen, je probeert naar een intern IP-adres te verbinden, dat is van buitenaf niet bereikbaar.

Zoals hierboven gezegd, je zal je ftp-server duidelijk moeten maken dat naar je externe IP verwezen moet worden.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

HyperBart schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:32:
[...]

He ? :+ , een intern IP is toch zeker van buitenaf beschikbaar, anders kon ik toch ook niet verbinden met mijn µtorrent webgui, of verbinden met rdp. Dat lijkt me nu toch wel een heel rare uitleg (die vlgns mij niet klopt)
Ga je eens inlezen in het FTP-protocol. Een FTP-server heeft niet alleen een poort nodig om te verbinden (die je bij een port-forward instelt), maar ook een poort om data te versturen.

Op het moment dat er verbinding is gemaakt via de door jou geforwarde poort worden inderdaad de gegevens die de FTP-client aan jouw externe IP-adres verstuurt, door je router doorgegeven aan de server met het interne IP-adres.

Het leuke wat er nu gebeurt is dat de FTP-server pakketjes gaat terugsturen, waarin hij met de client overlegt op welke poort op de server de data-verbinding geopend wordt. In dit overleg wordt ook het IP-adres waarop de server luistert meegestuurd. Jouw server is op dit moment dus naar de clients aan het versturen dat hij naar een dataverbinding luistert op het IP-adres 192.168.1.254. Dit gaat op een LAN wel werken, maar op internet vanzelfsprekend niet.

Je moet je server dus op een of andere wijze zien te vertellen dat hij je externe IP-adres meestuurt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• HyperBart
Oké, nu begrijp ik wat jullie bedoelen,

Mijn excuses naar TRRoads toe, ik snapte even niet hoe je het bedoelde.

Bij de server kan ik kiezen om de site op een bepaald ip te laten draaien, in het lijstje kwam automatisch volgende dingen te staan: (all unassigned) en het ip van de server 192.168.1.254

Nu, zou ik daar dan het Wan ip moeten ingeven ? van telenet, maar dan zit ik wel met het probleem: ik heb in principe een zo goed als statisch ip adres, want mijn router staat uiteraard altijd aan, dus die houdt dat ip, maar ik gebruik toch altijd een no-ip adres, kan ik dit no-ip adres dan ook gebruiken, of hoe zouden jullie dat doen ?

Verwijderd

Vaak moet je hier een IP adres invullen en geen hostname, je kunt dus niets anders als je eigen WAN IP invullen.

Mocht je WAN IP veranderen dan moet je het daar gewoon ook even veranderen, kleine moeite lijkt me.

• HyperBart
Dit heb ik dus gedaan, maar wanneer dit zo staat ingesteld en ik connect (intern of exteren, beide zelfde melding) dan zegt ie

"Windows cannot access this folder. Make sure you typed the filename correctly and that you have permission to access the folder."

"Details:
The FTP session was terminated"

Inderdaad, als dit de oplossing is, is ip aanpassen een kleine moeite...

Verwijderd

Ja dat komt dus doordat je ook poorten open moet zetten.

Lees je eens in in het FTP protocol, dan snap je ook waarom het niet werkt.

FTP passief werkt zo:

De client maakt verbinding met de server over poort 21, die verbinding wordt gebruikt voor de overdracht van commando's. Wanneer de server dan data naar de client wil gaan sturen krijgt de client via de poort 21 verbinding het IP adres en de datapoort van de server. De server staat hier dan rustig te luisteren totdat de client verbinding maakt om z'n data te ontvangen.

Het voordeel hiervan is dat de client alle verbindingen maakt naar de server, op die manier hoeven er dus geen poorten open te staan op de client en de client kan dus rustig achter z'n firewalls en NAT routers zitten zonder problemen.

Het nadeel is zoals jij ondervind dat er op de server wel de juiste poorten open moeten staan, vaak worden er ongeveer 1000 poorten of meer open gezet (welke range dit is is vaak instelbaar). Je kunt zelf een beetje rekenen, met 10 poorten per gelijktijdige client heb je ruim voldoende poorten. Wil je dus maar 1 of 2 clients laten connecten kan je met 50 poorten ook al ruim af. (De wat goedkopere NAT routers hebben vaak moeite om veel binnenkomende verbindingen gelijktijdig netjes door te geven aan het interne netwerk, hou hier rekening mee.)

• HyperBart
Ik heb die poorten van 5000-5010 geforwarded naar mijn server, maar dit werkt nog steeds niet. De foutmelding is de volgende:

kan geen toegang krijgen tot de map. controleer of u de bestandsnaam juist hebt gespeld en wel de juiste toegangsmachtigingen voor de map hebt.

details:
Er heeft een time-out van de bewerking plaatsgevonden

Verwijderd

En heb je deze poorten ook correct ingesteld in je FTP server? (Overigens lijkt me 10 poorten een beetje weinig, je kunt er beter een aantal over hebben. Je kunt ook met een brakke el-cheapo router 100 poorten forwarden, zo lang je er geen 100 tegelijk gaat gebruiken is het niet zo'n punt)

Wat is de foutmelding precies, het leesbare stukje hebben we niet zoveel aan, het gaat eerder om de details die erbij vernoemd staan. Maak anders even een screenshotje, of copy paste het (je kunt in Windows dialoogvensters gewoon copy pasten)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2007 13:42 ]

• HyperBart
Deze info heb ik gevolgd, dit is toch correct ? Of moet ik die luisterende poorten ergens anders instellen ?

Op dit moment heb ik 'm staan op 5001-5100

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1009133

Ik krijg nu de melding zoals in de eerste post (dit is als ik mijn ip van de server in IIS instel op het lan ip)
http://img489.imageshack....age=ftpfoutmeldingav7.png

En dit is als ik het instel op het wan ip van de router dus:
http://img337.imageshack.us/img337/99/fouthp3.png

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 14-05-2007 17:28 ]

Pagina: 1