Nieuw systeem start niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 597 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• K-Wulf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:27
Ik heb zojuist een volledig nieuwe systeem gehaald, zonder kast, en probeer hem nu zo kaal mogelijk op te starten zonder succes.

Het betreft een Asus P5B Deluxe moederbord, 2x 1GB OCZ DDR2 PC6400 geheugen, en een Intel E4300.
De voeding is een Zalman 600Watter.
Videokaart is een MSI RX1050 PCIexpress kaartje (in afwachting van R600 :) )

Ik heb het moederbord nu voor me liggen met alleen bovengenoemde aangesloten en daarmee start hij niet op (geen beeld).
Wanneer ik de videokaart eruit haal dan start alles wel op en draait de CPU fan.
Met videokaart spint de CPU Fan voor een fractie van een seconde op voordat alles weer stil valt.

CMOS reset al geprobeert

Iemand een Idee?

Verwijderd

Ik zou zeggen probeer de onderdelen eens één voor één toe te voegen en dan te kijken wat er wel en niet begint te draaien, kan misschien liggen aan geheugen of zoiets dergelijks. Verder misschien door gebruik van geen schroeven geen aarde...?

• K-Wulf
Nou het ligt dus echt aan de videokaart, zodra die erin gaat doet ie het niet meer.
Als ik zonder geheugen opstart kom ik nog verder. Kun je nagaan :)

Nou maar een mailtje naar webshop sturen en om een vervangende exemplaar vragen, anders heb ik geen werkend systeem meer.

Verwijderd

Als je het simpele speakertje aansluit zou je de POST foutcodes vervolgens aandachtig kunnen doorluisteren.

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voeding wel zwaar genoeg?

• K-Wulf
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 20:42:
[...]

Speakertje aansluiten en naar POST error codes luisteren.
Zou een goed idee zijn, maar ik denk nieteens dat hij zover komt.... met videokaart niet iig. Het doet allemaal heel erg denken aan kortsluiting, maar dan schijnbaar intern in de videokaart :S
De voeding is 600Watt van een goed merk, Zalman. Die is eerder overkill voor wat er aan hangt. simpele core2duo @1,8Ghz (default) + 2x 1GB dimmetje + een simple Ati X1050 met passive heatsink. Dat zou een 300watter nog trekken gok ik.

Verwijderd

Voeding heb ik ook in combinatei met E6600, XfX gtx8800xxx en 2X(1gb) ocz flexpc9200 dus daar ligt het echt niet aan.
Ik had het zelfde probleem toen ik een van de 2 geheugen modules eruit haalde deed ie het wel, bleek er een niet goed van te zijn misschien dat dit je helpt.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:40
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:20:
Voeding heb ik ook in combinatei met E6600, XfX gtx8800xxx en 2X(1gb) ocz flexpc9200 dus daar ligt het echt niet aan.
Ik had het zelfde probleem toen ik een van de 2 geheugen modules eruit haalde deed ie het wel, bleek er een niet goed van te zijn misschien dat dit je helpt.
Je gaat er wel blindelings vanuit dat de voeding goed is.

Tenzij je met een andere (goed werkende) voeding kunt testen, kan je voeding (net als je VGA) ook een defect hebben.

Verwijderd

Nee ik reageer op het feit dat de voeding 600Watts is en dat dat dus zeker genoeg juice geeft.
Natuurlijk kan de voeding defect zijn alleen ik had exact hetzelfde probleem toen ik klaar was met inbouwen na veel proberen haalde ik de module die in b1 zat eruit en starte de boel vlekkeloos op.
En had ik wel beeld dacht eerst dat de modules in dual channel niet werkte totdat ik die andere alleen in a1 stopte en de computer weer niet deed dus defect module :(
Dit "kan" dus ook zijn probleem zijn

Verwijderd

hey,

alle sensoren goed aan gesloten??

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Drie dingen die te binnen schieten:

1) voordat je die videokaart de schuld geeft, testen met andere videokaart (als je geen PCIe hebt, gewoon een oude PCI kaart). Stel dat het de PCIe 16x slot is die defect is, dan krijg je een onnodige rekening voor onderzoekskosten als je het klakkeloos opstuurt :o
2) dit is een bord met twee 16x PCIe sloten. Stop je de videokaart wel in de bovenste?
3) zo'n X1050 trekt nauwelijk stroom, dus voedingsproblemen liggen niet direct voor de hand, maar juist daarom kun je ze makkelijk met zelfs een <300W PSUtje uitsluiten. Gewoon altijd een andere proberen, dan weet je het 100% zeker :z

Oslik blyat! Oslik!

• K-Wulf
dion_b schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 11:11:
Drie dingen die te binnen schieten:

1) voordat je die videokaart de schuld geeft, testen met andere videokaart (als je geen PCIe hebt, gewoon een oude PCI kaart). Stel dat het de PCIe 16x slot is die defect is, dan krijg je een onnodige rekening voor onderzoekskosten als je het klakkeloos opstuurt :o
2) dit is een bord met twee 16x PCIe sloten. Stop je de videokaart wel in de bovenste?
3) zo'n X1050 trekt nauwelijk stroom, dus voedingsproblemen liggen niet direct voor de hand, maar juist daarom kun je ze makkelijk met zelfs een <300W PSUtje uitsluiten. Gewoon altijd een andere proberen, dan weet je het 100% zeker :z
1) Ik heb geen andere PCIe of PCI videokaart en niemand in mijn directe omgeving ook niet... :(

2) In allebei geprobeert, met hetzelfde resultaat

3) Punt is dat dit moederbord een 24pins ATX stekker "wil" en dan ook nog zon 8pins 12V EPS stekker. En dat heeft die Q-Tec voeding niet. Maargoed ik ga het toch proberen.

Wat mij dan wel verbaast is dat alles het wel goed doet zonder videokaart erin. Hij blijft tenminste aan en de CPU fan blijft draaien. Dat zou bij een defecte voeding toch ook niet zo zijn, of wel?

Ennuh, sensoren goed aangesloten? Welke sensoren? alles is zo kaal mogelijk op een houten plank neergelegd.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:00
Hoe weet je of hij het zonder videokaart wel doet? Hoor je dat aan de harddisk?

3) Moederborden draaien vaak wel op 20 pins stekker, en je moet tenminste 4 van de 8 aansluiten, dan zou hij ook moeten werken.

Sluit eens een speakertje aan geeft hij piepjes?

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• K-Wulf
Update:

Ik heb net via marktplaats ff een cheap PCI S3 Virge videokaartje gescoord.
Ik ingeplugd, niets. Nog steeds hetzelfde probleem.
Vervolgens ben ik het geheugen gaan testen, of het daar misschien aan lag.
Uiteindelijk blijkt dat ik met 1 geheugen module wel kan booten (met S3 PCI kaart).
Elke andere geheugen combinatie levert niks op.

Ok, dus vervolgens geprobeert met de Ati PCIexpress kaart. Weer niks.
S3 PCI kaart er weer in en via bios de geheugensnelheid omlaag gefixed. Nog steeds geen geluk met de 2de geheugen module.

Vervolgens DVD drive eraan gehangen en knoppix livecd geboot. Met als gevolg dat zodra de X-desktop verschijnt ik met een hele hoop geruis en corruptie en gele en groene verticale strepen door het beeld geconfronteerd wordt. (was in bios niet zichtbaar)
Wat mij weer doet denken aan geheugen problemen.....

Dus...en nu? Ik ga zometeen op deze geheugen module memtest86 draaien. En dan ook nog dit PCI videokaartje op een ander systeem MET knoppix cd om te kijken of het mss aan drivers ligt. (onwaarschijnlijk)

Maar vooralsnog zeg ik dus, incompatible geheugen EN nog steeds een defecte videokaart......

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Waarom niet dat gene wat het hele zaakie met elkaar verbind; het moederboord? Of zelfs de processor! Maar dat laatste denk ik niet, processors gaan zelden kapot zomaar kapot en je hebt ook al met knoppix geboot zeg je. Ik denk aan het moederboord. Heb je ergens een reserve voor handen? Of kun je alle andere onderdelen ergens testen?

edit: Heb je nu eigenlijk al getest met andere voeding? Je zou ook de spanningslijnen is kunnen na meten met een multimeter (tussen de gele en de zwarte moet 12v staan, 5% tolerantie).

[ Voor 21% gewijzigd door brute51 op 08-05-2007 23:55 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 17:17
test ff op je oude pc, je hebt ook je oude videokaart gebruikt zo ver ik begrijp.
trouwens een leuke combi ik heb ook een p5b met pc6400 ocz ati geheugen en een e6300 clockt goed over. leuke combi

Verwijderd

heb je gechekt of het OCZ geheugen wel compatible is met je moederbord? Voltages op OCZ geheugen zijn meestal een stuk hoger check dit ook en stel het juiste voltage in in de bios

• K-Wulf
Weer Update:

Nou dat ene geheugen reepje geeft onder memtest86+ na 1 loop (12min) geen enkele fout.
En van die 2 DIMMetjes werkt dus maar 1 in alle mogelijke combinaties. Zodra die 2de ook maar ergens in gaat boot hij niet meer. Dit OCZ geheugen (PC6400 Platinum XTC) staat ook in de handleiding van het mobo niet op de lijst van compatible memory (mgoed dan kan verouderd zijn).
Ook ga ik eens kijken of het geheugen geen hoger voltage nodig heeft (kan ik me van mijn oude DFI NF4 ook herinneren)

Die PCI S3 Virge GX geeft in een ander systeem dezelfde grafische kuren zodra hij in X zit. Dus dat zijn misschien driver problemen. Of slecht videogeheugen maar dan zou die tijdens het booten van linux ook kuren moeten geven (dat is nl ook 1024x768).

Dus ja, of het mobo kaput is, tja, het kan. Maar das moeilijker te testen.

Ook ga ik nog proberen die Q-Tec 350wat voeding te proberen.

EDIT: Andere voeding geprobeerd en daar boot het systeem niet eens mee. Maar dat komt waarschijnlijk omdat die geen 4pins 12v stekker heeft.

Geheugen heeft volgens site idd 2.1volt nodig maar dat maakt niks uit om het andere geheugen ook werkend te krijgen... die wil gewoon pertinent niet :o

Blijft over om het geheugen + PCIexpress videokaart in een ander systeem et testen...
Vrijwilligers in omgeving Utrecht of Eindhoven? :+

[ Voor 19% gewijzigd door K-Wulf op 09-05-2007 01:40 ]

Verwijderd

Mijn systeem wilde ook niet booten (P5B + 2x 1GB Kingston PC4200 valueram CL4), maar met een reepje in een specifiek slot werkte het wel.

Vervolgens heb ik de BIOS geupdate en het andere reepje erbij geprikt, en alles werkte perfect.

BIOS post errors waren nogal verschillend, de ene keer videokaart error, dan geheugen error, dan weer 1 beepje, dus ik kan niet 100% zeker zeggen wat het geweest was.

edit: Als je zegt dat hij met de 2e in geen een combinatie werkt, denk ik toch wel dat ie kapot is. Probeer eerst eens een BIOS update (wie weet), als dat niet werkt ben ik toch bang dat íe RMA moet.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 13:19 . Reden: Prik zelfde repen overigens in zelfde slotkleurtjes ]

Verwijderd

krijgt je geheugen wel voldoende stroom via het bios?

ocz geheugen hebben vrijveel stroom nodig vergeleken met andere geheugendimms

• K-Wulf
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:49:
krijgt je geheugen wel voldoende stroom via het bios?

ocz geheugen hebben vrijveel stroom nodig vergeleken met andere geheugendimms
K-Wulf schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 00:47:
Geheugen heeft volgens site idd 2.1volt nodig maar dat maakt niks uit om het andere geheugen ook werkend te krijgen... die wil gewoon pertinent niet :o
Al geprobeert dus. Ik kan hopelijk binnenkort het geheugen + videokaart naar iemand toe nemen om bij hem te testen. Ik vermoed dat dan een hoop duidelijk wordt.
Pagina: 1