Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PW]'Identieke' producten bij bestelkosten

Pagina: 1
Acties:

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:49
Als ik iets samenstel dan loop ik tegen het punt op dat er bij bijvoorbeeld geheugen 2,7*103 verschillende merken en type modules van 512mb zijn, terwijl voor mij bijvoorbeeld totaal niet uitmaakt welke het wordt, als het maar minimaal PC3200 en cl2.5 is.
Nu is dit een beetje een extreem voorbeeld, en kun je zelf ook nog wel even bij een shop waar je ook al andere dingen koopt kijken wat het geheugen daar op moet brengen (als ik systemen samenstel leg ik geheugen dus al niet eens meer in het mandje), dus een wat beter voorbeeld:

pricewatch: Intel EXPI9300PT PRO/1000DT Netwerk Adapter (1000Mbps, RJ-45, PCI-e)
pricewatch: Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter (1000Mbps, PCI-e 1x)

De ene heeft een driver-cd en een doosje, de ander zit in een zakje. Maakt mij niet uit, drivers download ik wel en doosjes gooi ik toch weg. Prijsverschil is echter nihiel.

Het zou dus fijn zijn als ik op http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten aan kon geven dat beiden in mijn ogen of voor mijn doel hetzelfde product zijn en dat ik er in totaal maar 1 van wil hebben, waarna de pagina mij zegt naar bij welke winkel dat in combinatie met de rest van mijn winkelwagen het beste uitkomt.

Dit kun je naar bijna alle categorieën doortrekken: ik wil bijvoorbeeld een 500gb sata schijf, een Geforce 8800 en een 5p 10/100 switch, maar het maakt me niet uit welke precies :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pricewatch is een hulpmiddel bij het bepalen van de laagste kosten maar je zal nog steeds zelf, als consument, op moeten geven wat je wil hebben. Jouw laatste paar zinnen doen me vermoeden dat je PriceWatch liever als een soort glazen bol ziet die uit 3 of 4 variabelen een volledig systeem voor je bouwt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Paul
Niet echt, meer om aan te geven dat er nog redelijk wat dingen zijn waarvoor je het zou kunnen gebruiken (nuttigheid aangeven enzo).

Het voorbeeldje met die netwerkkaarten is de aanleiding voor de feature request: 2 producten met ieder 30 (verschillende) shops terwijl het in wezen hetzelfde product is.

Ook andere producten kunnen voor mensen homogeen zijn. Als ik naar de supermarkt ga maakt het me niet uit of mijn kilootje suiker nu van Suikerunie of van van Gilse komt. Idem voor de videokaart: of je nu een Asus, een XFX of een Club3d neemt, ze volgen vrijwel allemaal het reference design en er zit misschien 0,3% verschil in prestatie, dus het enige verschil zit dan nog in de prijs.

Ik wil dus nog steeds opgeven _wat_ ik wil hebben, alleen 1 klein stapje minder precies, omdat de PW nu onderscheid aanbrengt in producten dat er voor mij helemaal niet is of me niet boeit, maar wat wel veel meer uitzoekwerk oplevert, iets waar een computer zeer goed in is :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat zeg ik toch? Je geeft aan dat je ervanuit gaat dat VGA-kaarten op een reference zijn gebaseerd en onderling tussen de merken is er verschil in de marge. Dus? Jij wil dan 2 dingen weten van een VGA-kaart: chipset en geheugen en welke dan het goedkoopste is. Dan tik je toch in het zoekveld de term "8600 GTS 256MB" in, daarna sorteren op prijs en je voegst de goedkoopste toe?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Paul
Dat doe ik nu ook al. Kijk voor de gein eens naar de prijsverschillen tussen verschillende merken videokaarten/geheugenreepjes/harde schijven en naar de verzendkosten. Kijk eens naar de 2 "verschillende" netwerkkaarten die ik link maar die eigenlijk dezelfde zijn.

Die verschillen zijn zo klein dat een ander merk, dat toevallig niet bovenaan in de pricewatch staat maar wel bij een winkel waar ook andere dingen die je hebben moet (maar bijvoorbeeld bij heel wat minder winkels in het assortiment zit) te krijgen valt door de verzendkosten toch een stuk goedkoper wordt.

Dat is een hoop uitzoekwerk, dat (mogelijk) door de PW heel wat makkelijker uit te rekenen valt dan door mij :)

Stel, ik voeg 3 videokaarten, 4 harde schijven en 2 processoren toe in mijn mandje. Dat zijn 24 combinaties, met alle 9 10 winkels dus 240 winkels (okee, met dubbelen ertussen) die ik nu handmatig af kan gaan om te kijken of ze zoiets hebben.

Wil ik, zoals jij aan lijkt te geven,
edit:
Niet helemaal. Ik wil echter naast de chipset en het geheugen ook de verkrijgbaarheid bij winkels die meer dingen die in mijn mandje liggen hebben vergelijken.
enkel en alleen een videokaart, dan is er geen probleem. MAar dan een 300gb hd erbij. Ik hoef geen Maxtor aan mijn nforce4, maar een Samsung of een WD? Doe er maar eentje... Hoppa, 59 winkels... TFTtje erbij, 12ms of minder, 17", BenQ, Samsung of LG? 68 shops.

Goed, de harde schijven en de identieke netwerkkaarten (en ik kom af en toe vaker dingen tegen die op de verpakking na hetzelfde zijn) zijn mijn sterkste argument, in geheugen en tobo's is zoveel keus dat je dat niet via de PW moet willen, bij processoren zit er een prestatieverschil in en ook beeldschemen zijn voor de meeste tweakers minder homogeen dan ik hier schets, maar het blijft in mijn ogen een handige feature.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 07-05-2007 21:30 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock