Ik heb een tabel waar ik mutaties van geld per type en gebruiker bij hou. De bedoeling is dat ik per type (er zijn 8 types) geldbalansen bij houdt. Alle balansen bij elkaar (sommige negatief andere positief) zorgen voor een eindbalans. De data uit de tabel wordt tevens gebruikt voor het genereren van overzichtlijsten. De tabel is als volgt (paar niet belangrijke velden weggelaten)
id
user_id
amount
balance
type
amount = bedrag van de mutatie
balance = oude balance + nieuwe bedrag = recente balans
Nu is het dus zo dat de meest recente row van een bepaald type de meest recente balans van dit type geeft. Deze balansen van elk type wil ik querien. Nu bedacht ik me dat ik per type (er zijn er
een query doen en de meeste recente row en daarmee de meest recente balans uitladen. Ik vraag me echter 2 dingen af. Aangezien ik 8 queries nodig zou hebben twijfel ik over / tussen de volgende 2 dingen:
1. Of mijn model wel goed opgezet is, ik zou bijv. ook de eindbalansen in een andere tabel kunnen updaten?
2. Of mijn model wel goed opgezet is, maar dat ik misschien met een efficiente query de 8 eindbalansen per type in enen kan uitladen?
id
user_id
amount
balance
type
amount = bedrag van de mutatie
balance = oude balance + nieuwe bedrag = recente balans
Nu is het dus zo dat de meest recente row van een bepaald type de meest recente balans van dit type geeft. Deze balansen van elk type wil ik querien. Nu bedacht ik me dat ik per type (er zijn er
1. Of mijn model wel goed opgezet is, ik zou bijv. ook de eindbalansen in een andere tabel kunnen updaten?
2. Of mijn model wel goed opgezet is, maar dat ik misschien met een efficiente query de 8 eindbalansen per type in enen kan uitladen?