Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Bereik Telfort achteruit na overschakeling op KPN netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met een Telfort abo/pp waarbij het bereik er op achteruit is gegaan na de overstap op KPN ipv het voor de hand liggende vooruit. Ik sta gewoon tegenwoordig weer bij het raam om een beetje fatsoenlijk te kunnen bellen...

Het zou natuurlijk ook aan m'n toestel kunnen liggen. Dat zou ik kunnen controleren door het bereik ervan te testen door even te ruilen met een nieuw toestel van iemand anders en een SIM kaart van een andere provider, ware het niet dat ik m'n batterijcover onlangs met bisonkit heb vastgelijmd omdat het retentiemechanisme van de cover was afgebroken...

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Komt denk ik doordat KPN de 1800 band gebruikt, en Telfort de 900. 1800 is beter, maar heeft meer masten nodig voor een goede dekking.
Ken ook wel wat mensen die ineens slecht bereik hebben.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben er juist op vooruit gegaan. Komt misschien ook doordat ik in het gebied van de Randstad woon. Maar met Kpn heb ik op school wel volledig bereik i.t.t Telfort. :)

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

CyBeRSPiN schreef op maandag 07 mei 2007 @ 22:53:
Komt denk ik doordat KPN de 1800 band gebruikt, en Telfort de 900. 1800 is beter, maar heeft meer masten nodig voor een goede dekking.
Ken ook wel wat mensen die ineens slecht bereik hebben.
Telfort de 900? KPN en Libertel waren indertijd de enigen met een 900 netwerk en alle nieuwkomers kwamen met 1800 netwerken, betere kwaliteit maar moeiljkere dekking. Telfort had dus een 1800 netwerk en KPN had (en heeft misschien nog steeds) een 900 netwerk, dus dat is het niet.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Oscar Mopperkont schreef op maandag 07 mei 2007 @ 22:58:
[...]

Telfort de 900? KPN en Debitel waren indertijd de enigen met een 900 netwerk en alle nieuwkomers kwamen met 1800 netwerken, betere kwaliteit maar moeiljkere dekking. Telfort had dus een 1800 netwerk en KPN had (en heeft misschien nog steeds) een 900 netwerk, dus dat is het niet.
Nou, wat ik begreep dat er iig in Enschede nog met 900 werd gewerkt door Telfort.

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

Heb ik ook last van, sinds de overname van KPN heb ik op veel plaatsen veel minder bereik, waar ik vroeger veel beter bereik had. Ik dacht juist dat het alleen maar beter zou worden...niet dat ik nu wil klagen, want het gaat nog prima hoor, maar toch :P.

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

CyBeRSPiN schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:00:
[...]

Nou, wat ik begreep dat er iig in Enschede nog met 900 werd gewerkt door Telfort.
Misschien had Telfort her en der wat 900, maar ik weet nog goed dat je sinds alle nieuwkomers na KPN en Libertel (tegenwoordig Vodafone) je een dualband telefoon nodig had, omdat de netwerken 1800 waren. Volgens mij hebben alle nieuwkomers toen vergunningen gekregen voor 1800 netwerken, maar wellicht dat ze daarnaast hier en daar ook 900 hebben gebruikt dat weet ik niet.

Als je hier kijkt:
http://www.gsmhelpdesk.nl/helpdesk/helpdesk.php?id=8

Zie je ook staan dat KPN en Vodafone de enigen zijn met een 900 netwerk en dat alle providers die later zijn gekomen gebruik maken van 1800. Maar pin me er dus niet aan vast, het zou best kunnen dat Telfort her en der een verdwaalde 900 paal heeft/had staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 07-05-2007 23:09 ]

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 15:19

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Telfort had redelijk wat 900Mhz palen, maar die zijn nu verkocht aan T-Mobile. Ik weet alleen niet of die ze al in gebruik hebben.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Ginz schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 00:08:
Telfort had redelijk wat 900Mhz palen, maar die zijn nu verkocht aan T-Mobile. Ik weet alleen niet of die ze al in gebruik hebben.
Ze worden langzaam maar zeker uitgezet en overgeschakeld. De planning is dat ze in januari 2008 van T-Mobile zijn.

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 22:54
Ik begrijp dat jullie allemaal al volledig via KPN bellen zonder dit handmatig ingesteld te hebben?

Ik bel hier nog vrolijk via het oude vertrouwde Telfort netwerk :*) maar vraag me af wanneer ik over ga.

[ Voor 9% gewijzigd door daanNL op 08-05-2007 10:31 ]

• Genoil
De overgang van 1800 naar 900 lijkt me een goede verklaring voor de achteruitgang. Nu vraag ik me dus af of sommige telefoons er meer last van kunnen hebben dan andere. Ik herinner me dat ik 2 jaar geleden in sommige user-reviews van de Nokia 6170 die ik heb gelezen sommige mensen last hadden van slecht bereik binnenshuis, precies dat wat ik nu heb. Wellicht zaten die toen al op de band waar ik nu op terecht ben gekomen.

Ik herinner me ineens dat ik nog ergens een Telfort prepay SIM heb liggen. Die stop ik dan wel even in een gloednieuwe Nokia van een collega om te kijken of die er ook last van heeft. Wel verdomd jammer dat ik niet een SIM van een 1800 netwerk in m'n 6170 kan proberen omdat m'n batterijcover dus zit vastgelijmd...ik dacht nog "zo het zit weer vast, maar hier ga ik spijt van krijgen ;)".

-edit-
als ik handmatig telfort als netwerk kies zegt ie "geweigerd"...

[ Voor 4% gewijzigd door Genoil op 08-05-2007 10:21 ]

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 22:54
Wat ik mij afvraag is of de gebruiksduur van de accu, zonder deze op te laden eigenlijk noemenswaardig kan verschillen per type netwerk ?
Ik kan mij van "vroeger" herinneren dat mijn telefoon op vakantie in bijv. Duitsland vele malen langer met een volle accu deed dan in Nederland.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

daanNL schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:54:
Wat ik mij afvraag is of de gebruiksduur van de accu, zonder deze op te laden eigenlijk noemenswaardig kan verschillen per type netwerk ?
Ik kan mij van "vroeger" herinneren dat mijn telefoon op vakantie in bijv. Duitsland vele malen langer met een volle accu deed dan in Nederland.
Ik werk hier mee een I-mate SP5. Deze heb ik in December gekregen en tijdelijk nog met een KPN abbo gewerkt.
Op vakantie in NY was de accu binnen (serieus) 48 uur leeg.
Terug in Nederland deed ik op het KPN netwerk toch een nette week tot 14 dagen dagen met een accu,
Nu ben ik volledig overgeschakelt naar Telfort en merk dat de accu binnen 48 / 72 uur toch al weer bijna leeg is..
Het netwerk heeft dus wel zeker invloed op de accu...
Ik ben trouwens van Vodafone naar KPN naar Telfort gegaan. Maar ik ben niet al te vrolijk met Telfort, ben vaak niet bereikbaar en krijg zo uit het niets het bericht dat mijn voicemail is ingesproken.. :?

[ Voor 10% gewijzigd door Calitomnication op 08-05-2007 13:58 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Genoil
daanNL schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:54:
Ja dat vroeg ik mij dus ook al af, want naast de achteruitgang in bereik is m'n standby tijd ook hard achteruit gegaan.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Genoil schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:26:
[...]

Ja dat vroeg ik mij dus ook al af, want naast de achteruitgang in bereik is m'n standby tijd ook hard achteruit gegaan.
Slecht bereik is sowieso ook verminderde standby tijd, dat is logisch, want je gsm moet een sterker signaal sturen naar het netwerk.

• Genoil
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:45:
[...]

Slecht bereik is sowieso ook verminderde standby tijd, dat is logisch, want je gsm moet een sterker signaal sturen naar het netwerk.
Hm da's ook weer waar. Heb me rot gegoogled om artikelen over het energieverbruik op verschillende banden te vinden, en kon er slechts 1 vinden waarvoor moet worden betaald om het in te zien. Zit dus niets anders op dan m'n telefoon open te breken, een T-Mobile of Orange (gegarandeerd GSM 1800) prepay SIM te kopen en een grondige standby-tijd-test te gaan doen. Maar dan hangen de resultaten ook nog af van de afstand die ik tot de verschillende masten heb. Is er een manier om uit te vinden waar die dingen staan en van wie ze dan zijn?

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:26

RnB

Heb hier ook ongeveer last van.
Bij mij is het vooral de kwaliteit wat sterk achteruit is gegaan.
Als ik aan het bellen ben hoor ik heel vaak de ander niet of de ander hoort mij niet en ik heb ook heel vaak dat ik alleen een noodoproep kan doen, dus geen bereik.
Toen ik Telfort had, had ik hier helemaal geen last van, van beide dingen niet.

Ik zit eraan te denken om een klacht in te dienen, want om nu te betalen voor iets wat ruk is of helemaal niet werkt vind ik niet kunnen. Als meer mensen hier last van hebben, kunnen we mss met zn allen een klacht indienen.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:49

Pogostokje

* twiet *

Ik kan het niet laten een paar fabeltjes te ontkrachten:
- 900 is niks beter of slechter dan 1800 waar het gaat om gesprekskwaliteit. Wel is het (natuurkundig) zo dat 1800 signalen minder goed door obstakels heen gaan. Daarom heb je voor een 1800 netwerk in lastige gebieden (zoals steden of bij een bos) meer zenders nodig en raak je sneller een signaal kwijt als je plotseling achter een dikke muur gaat staan.
- de signaalmetertjes in verschillende telefoons laten niet hetzelfde zien. je kan dus niet zeggen dat de ene netwerk beter bereik heeft dan een ander als je het vergelijkt met verschillende merken/types telefoons en dan de balkjes telt.
- 900 en 1800 zijn even modern en er is dus geen sprake van een vooruitgang als je op 1800 zit op een achteruitgang als je op 900 zit, ook al zijn de netwerken in die volgorde geintroduceerd in nederland. Er is geen sprake van dat alle netwerken uiteindelijk 1800 zullen zijn.
- batterijverbruik hangt niet van de 900/1800 band af, maar wel van de plaatselijke ontvangstkwaliteit van het netwerk en van enkele andere instellingen in het netwerk. Als voorbeeld ... er wordt in standby van de telefoon verlangd dat er om de zoveel uur contact gelegd wordt met het netwerk om te laten weten dat de telefoon er nog is. Hoe lager deze interval, hoe sneller de batterij leeg is uiteraard. Ook laten veel mensen per ongeluk hun hun gprs/umts attached staan (met name smartphones doen dit vaak), waarbij er feitelijk continu een timeslot gereserveerd blijft wordt wat ook stroom kost. Een netwerk heeft dus zeker wel invloed op de standbytijd van een telefoon.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Genoil
Reef_91 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:37:
Heb hier ook ongeveer last van.
Bij mij is het vooral de kwaliteit wat sterk achteruit is gegaan.
Als ik aan het bellen ben hoor ik heel vaak de ander niet of de ander hoort mij niet en ik heb ook heel vaak dat ik alleen een noodoproep kan doen, dus geen bereik.
Toen ik Telfort had, had ik hier helemaal geen last van, van beide dingen niet.

Ik zit eraan te denken om een klacht in te dienen, want om nu te betalen voor iets wat ruk is of helemaal niet werkt vind ik niet kunnen. Als meer mensen hier last van hebben, kunnen we mss met zn allen een klacht indienen.
Ja ik val ook vaak deels weg of klink als een "robot". Wat betreft de de schijnbaar verhoogde energieconsumptie ben ik er nog niet helemaal uit of je dit zou kunnen wijden aan de overstap.

wikipedia:
The transmission power in the handset is limited to a maximum of 2 watts in GSM850/900 and 1 watt in GSM1800/1900.
Gezien het feit dat GSM900 masten een veel groter bereik hebben dan die van GSM1800, is de kans veel groter dat je je verder van een mast bevindt, en dat het energieverbruik daardoor hoger ligt. Over de kwaliteit van het signaal durf ik wat dat betreft geen uitspraken te doen.

Maar dan is het nog maar de vraag via welk(e) type(s) netwerk ik momenteel m'n signaal ontvang. Zowel Telfort als KPN beschik(t)en over GSM1800 frequenties, en Telfort beschikte over E-GSM900 en KPN ook over GSM900 frequenties. (wikipedia)

Maar nou vind ik op het forum van bellen.com de volgende informatie:
Het voordeel van de 1800-frequenties is de betere spraakkwaliteit maar daar staat tegenover dat 1800 MHz een minder groot bereik heeft waardoor '1800-operators' meer cellen in hun netwerk moeten bouwen. Verder hebben deze frequenties een mindere binnendekking
Een beetje vreemd dat betere spraakkwaliteit kennelijk samengaat met slechtere binnendekking. Volgens dit verhaal lijkt het er meer erop dat ik van EGSM900 naar GSM1800 ben verhuisd...(afh van m'n locatie, maar dat zijn er voornamelijk 3 in Amsterdam)

Feit is in ieder geval dat het hard achteruit is gegaan. Het bundelen van krachten in klachten lijkt me niet zo'n slecht idee, maar met een handjevol GoTters kom je ws. gewoon niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Genoil op 08-05-2007 17:07 ]

• F4T4L_3RR0R
  • Laatst online: 18-07-2021
Ook ik ben een ontevreden Telfort klant.

Ik werd in het begin netjes op de hoogte gehouden met brieven en smsjes dat ik binnenkort op het KPN netwerk overgezet zal worden.

Zo gezegd, zo gedaan, mijn toestel handmatig op het KPN netwerk ingesteld. Iets wat ik overigens irritant vond, want zo pakt je telefoon geen roaming netwerk als je de grens over rijdt.

Aanmelden op het KPN netwerk ging gewoon goed, maar schijn bedriegt, ik kon niet bellen of gebeld worden, bij elk nummer wat ik belde kreeg ik een boodschap die ongeveer luide: "het door u gekozen nummer is niet in gebruik, bel ???? voor meer informatie". Het nummer onder ???? kon ik ook niet bellen.

Daarna de klantenservice gebeld (met vaste telefoon) en na een uur aan de lijn te hebben gehangen was het gefixt (wat kon de telefoniste niet vertellen, ze had het doorgespeeld naar de technische dienst) nadat ik mijn telefoon opnieuw uit en aan had gezet.

Toen kon ik gewoon bellen en gebeld worden, maar kreeg steevast na elk gesprek wat ik voerde een sms bericht dat ik mijn telefoon op het KPN netwerk in moest stellen, terwijl mijn telefoon op het KPN netwerk was ingesteld.

Daarnaast hoor ik bij uitgaande en inkomende gesprekken een irritante galm, ik hoorde me eigen via de speaker met twee seconde vertraging terug. Op deze manier was absoluut geen gesprek te voeren. Terugschakelen naar het Telfort netwerk kon niet meer: Toegang Geweigerd

Even dacht ik nog dat het aan de plaatselijke zender lag, dus ben even een rondje wezen rijden: overal hetzelfde probleem.
Daarna het simkaartje in een ander toestel gedaan: hetzelfde probleem
Als laatste een ander Telfort simkaartje in beide toestellen geprobeerd: hetzelfde probleem

Dit probleem heeft weken geduurd, de klantenservice kon er niks mee.

Mijn oplossing: overgestapt naar Vodafone en nummerbehoud aangevraagd.

• Genoil
Pogostokje schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:50:
- batterijverbruik hangt niet van de 900/1800 band af, maar wel van de plaatselijke ontvangstkwaliteit van het netwerk en van enkele andere instellingen in het netwerk. Als voorbeeld ... er wordt in standby van de telefoon verlangd dat er om de zoveel uur contact gelegd wordt met het netwerk om te laten weten dat de telefoon er nog is. Hoe lager deze interval, hoe sneller de batterij leeg is uiteraard. Ook laten veel mensen per ongeluk hun hun gprs/umts attached staan (met name smartphones doen dit vaak), waarbij er feitelijk continu een timeslot gereserveerd blijft wordt wat ook stroom kost. Een netwerk heeft dus zeker wel invloed op de standbytijd van een telefoon.
Maar op een 900 netwerk bevindt ik me toch gemiddeld altijd verder van een mast (veel hogere dekking per mast) en is er daarom een sterker signaal vanuit mijn telefoon nodig dat ik terugzend? Maw de plaatselijke ontvangstkwaliteit is gekoppeld aan het type netwerk, dus zou je wel kunnen stellen dat batterijverbruik van het type netwerk afhangt. Er is toch niet voor niets een hoger maximaal verbruikt vermogen vd handset , 2W bij 900Mhz ivm 1W bij 1800Mhz?

Verwijderd

Het maximale vermogen waarmee een GSM uit kan zenden op de 900 resp 1800 band is maximaal. Je telefoon zit doorgaans op een fractie daarvan (of beter omschreven: hij begint op het maximale vermogen en schakelt dan razendsnel terug naar een lager vermogen). Het verschil tussen 900 en 1800 is derhalve verwaarloosbaar. En als er al een verschil is, zal 1800 je accu sneller leegtrekken omdat er meer vermogen nodig is om dezelfde afstand te halen, ceterus paribus.

Dat maximale zendvermogen zal je telefoon hooguit nodig hebben als je netwerkbereik echt naadje is (als in: valt zodadelijk weg). Dat zal in Nederland overigens niet zo snel gebeuren, aangezien de dekkingsgraad van het gemiddelde netwerk hier absurd hoog is. Aangezien met name de grotere steden in Nederland soms letterlijk minimaal 1 zendmast per 100 meter hebben staan (meestal weggewerkt zodat je ze niet ziet), zal de gemiddelde telefoon in een stedelijk gebied hooguit 5 a 10 procent van zijn zendvermogen gebruiken.

• F4T4L_3RR0R
  • Laatst online: 18-07-2021
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 14:05:
Aangezien met name de grotere steden in Nederland soms letterlijk minimaal 1 zendmast per 100 meter hebben staan (meestal weggewerkt zodat je ze niet ziet)
OT: Website van een kennis: http://www.gsm-antennes.nl/
Je verbaasd je soms werkelijk waar en hoe ze antennes verstoppen.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Ik heb er (tot nog toe) geen last van gehad dat het bereik slecht was. Het is eerder beter geworden. kan ook aan mijn telefoon (Sony-Ericson Z600) liggen maar goe..

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Genoil
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 14:05:
Het maximale vermogen waarmee een GSM uit kan zenden op de 900 resp 1800 band is maximaal. Je telefoon zit doorgaans op een fractie daarvan (of beter omschreven: hij begint op het maximale vermogen en schakelt dan razendsnel terug naar een lager vermogen). Het verschil tussen 900 en 1800 is derhalve verwaarloosbaar. En als er al een verschil is, zal 1800 je accu sneller leegtrekken omdat er meer vermogen nodig is om dezelfde afstand te halen, ceterus paribus.
Bedankt voor deze uitleg. Ik concludeer hieruit dat een eventuele overschakeling van gebruikte frequentie dus geen algemene verklaring kan zijn voor de mindere prestaties van een toestel. Ik neig er nu eerder naar om aan te nemen dat ik van EGSM-900 naar 1800 ben gegaan, gezien de grotere invloed die mijn locatie binnen een gebouw nu lijkt te hebben. Ben overigens wel benieuwd naar wat een telefoon doet bij beschikbaarheid van beide frequenties.

De verminderde batterijduur kan zoveel andere redenen hebben of zelfs ingebeeld zijn ;)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-11 07:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik ben ook matig tevreden. Het gebied waar ik woon kent sowieso een bizar slechte dekking (en dat op een steenworp van het Mediapark in Hilversum...)
Orange en T-mobile zijn bijna onbruikbaar slecht, KPN is zeer matig, Vodafone heb ik niet getest. Telfort was van de vier die ik dus heb geprobeerd de enige met een goede dekking waardoor je niet voor het raam hoefde te gaan staan om normaal te kunnen bellen. Ik ben nota bene overgestapt van Orange naar Telfort om thuis maar bereikbaar te zijn. Maar nu het Telfort netwerk wordt afgesloten en overgezet op KPN krijg ik dus weer het matige KPN-bereik. Lekker hoor :(

Sowieso zijn er nogal wat problemen, het komt regelmatig voor dat ik twee of drie keer moet proberen voordat ik uberhaupt verbinding krijg als ik iemand probeer te bellen.

Verwijderd

Mensen,

Ik heb hier dus helemaaaal een vaag probleem..

Sinds vandaag heb ik geen bereik (netwerk selectie op automatisch)
Tenzij ik via handmatig selecteren : KPN of Telfort kies (telfort klant)
En dan METEEN ga bellen.. dan hou ik bereik.. maar anders ben ik het na 30 sec weer kwijt..
Het rare is dat ALS ik verbinding heb.. ik het ook meteen VOL heb..

erg vaag..

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Heb de helpdesk gebeld.. maar de specialisten zijn om half 6 naar huis........... 8)7

Nu heb ik zojuist mn foon Nokia 6680 op GSM gezet ipv Dual Band..

en nu doet hij het wel weer na behoren..
maar kan ik geen mmsjes e.d. ontvangen

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 17:57 ]

Pagina: 1