jelmerjan schreef op maandag 07 mei 2007 @ 17:52:
kijk, ik wil via mijn eigen server een website gaan hosten maar dat lukt gewoon niet dus hoe moet ik een website hosten met een normaale server, het moet voor mij wel allemaal gratis blijven... dus welk programma database enz. is hier voor nodig en hoe ga ik aan de slag?
@gambieter, zo duidelijk genoeg?
Dat is nogsteeds verre van duidelijk...
Hosten doe je niet "via" maar "op" een server.
En zoiets als een "normale" server bestaat niet. HTTP Server, FTP Server, DNS Server, ActiveDirectory Server, Game Server, etc etc.
Wat jij lijkt te willen is je server gebruiken als HTTP Server/Webserver.
Gratis is het nooit, je hebt altijd elektriciteit kosten en als je een .nl domain wil kost dat ook jaarlijks geld.
De software die je nodig hebt is een webserver programma. De meest populaire van dit moment is Apache. Die werkt zowel onder Windows als Linux en MacOS. (en nog wel meer waarschijnlijk).
Daarmee heb je in princiepe al voldoende voor het hosten van wat plain HTML websites.
edit:
Om heel eerlijk te zijn verwacht ik niet dat je ver gaat komen... Volgens mij haal je allerlei termen door elkaar. Beetje Klok en Klepel verhaal...
Verdiep je eerst maar eens in de terminologie en probeer wat kennis op te doen uit theorie.
Trouwens, een "server" is gewoon een PC. Het is de software die je installeert die het een server maakt. In princiepe kan je van je oude Commodore64 nog een server maken.
De term "Server" komt namelijk van de engelse term "to serve" oftewel "Om te dienen". Een server is niks anders als een ober in een restaurant. Hij neemt je bestelling op en levert het daarna aan jou af.
Wat ik daarmee wil zeggen: een server slaat niet op een 30 kilo zware metalen doos met hele dure computerhardware er in, maar op de software die je er op draait. Zonder server software is je "server" geen server, because it is not serving anyone
[
Voor 28% gewijzigd door
McKaamos op 07-05-2007 18:06
]