[XP Pro SP2] Asus P5B ziet geen 4 GB in Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 14:45

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

Ik ben zelf omwille van mijn werk bekend met de huidige 'limieten' zowel hardware als software matig wat betreft de 4 GB geheugen grens.

Nu heb ik hier een nieuw systeem staan met de volgende setup:

Asus P5B
Intel Core 2 Duo E6600
4 x 1 GB Kingston ValueRAM 667 MHz.

Windows is geinstalleerd samen met de moederbord drivers en ook is het OS compleet up to date.
Echter ziet hij bij de eigenschappen van het systeem maar 2 GB intern geheugen.

In de BIOS word wel gewoon netjes de volle 4 GB weergegeven omdat de 'Memory Remap' optie aan staat.

Als ik Memory remapping uit zet dan word er echter in windows 2,93 GB geheugen herkend.
(Ook zoals dit in de BIOS word aangegeven).

Als ik het goed begrijp claimed Microsoft op hun Knowledge base dat met de /PAE opstart parameter Windows XP SP2 gewoon 4 GB (daadwerkelijk 3,8GB) moet kunnen zien.

Echter krijg ik dus met of zonder deze opstart parameter noch met een combinatie van Memory Remapping in de BIOS niet aan de praat.

Heeft iemand enig idee of hier een oplossing voor is?

Dat het systeem niet de volledige 4GB zal gaan zien maar 3,8GB dat snap ik en daar gaat het daadwerkelijk dus om. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 13:03

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Memory remapping werkt alleen op 64-bits systemen en zal in jouw geval niet werken. Om de volle 4GB te gebruiken zou ik toch maar eens overstappen op een 64-bits OS. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Dit is de afgelopen weken al meerdere malen besproken (ook het pae verhaal en wat de gevolgen zijn als je een nvidiakaart hebt). Maar het is of 3GB met een 32bit windows versie, of 4GB met een 64bit windows versie.

[ Voor 20% gewijzigd door Bart-01 op 07-05-2007 17:08 ]

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Het is of 2.8 Gigabyte in Windows XP 32-bit of 3,8 GB in Vista 64-bit. Dit komt door een limitatie op de huidige 32-bits moederborden.

Nou, 3,8 GB :9~

Ik heb maar 2048 MB, maar daar heb ik ruim genoeg aan.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 19:57:
Het is of 2.8 Gigabyte in Windows XP 32-bit of 3,8 GB in Vista 64-bit. Dit komt door een limitatie op de huidige 32-bits moederborden.

Nou, 3,8 GB :9~

Ik heb maar 2048 MB, maar daar heb ik ruim genoeg aan.
dus mijn 3.6gb ram in 32bit windows kan dus eigenlijk niet :? (als ik er windows 2003 server 32bit op zet heb ik 4gb ram met de /pae parameter)

das raar, (btw ' 32bit' mainboard met dualxeon 32bit) jaja oud maar fijn :P

[ Voor 6% gewijzigd door Zwelgje op 07-05-2007 20:01 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 14:45

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Die uitspraak over de huidige 32 bits moederborden klopt echter ook niet. :)
De intel 965 en 975 borden hebben dit niet meer.

@ Powershell:
Windows server is een ander verhaal, de datacenter editie kan zelfs 128GB geheugen aan volgens Microsoft.

--

Naja, jammer dat Microsoft wat dat betreft een beetje omslachtig was met hun Windows XP SP2 beschrijvingen.

Is er trouwens een XP 64-bit in het nederlands?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Het aantal GB dat onder XP32 beschikbaar is verschilt nogal per model moederbord.
In het duitse tijdschrift C'T wordt er in de testen altijd vermeld hoeveel GB er beschikbaar is bij het installeren van 4GB.

In nummer 22 van 2006 wordt o.a. de P5B-VM getest, waarbij er inderdaad maar 2GB vermeld wordt.
Onder XP x64 is er wel de volle 4GB beschikbaar, wat niet altijd het geval is.
Er wordt bv. ook een Asrock 945G getest die onder XP 3,24GB heeft, maar onder x64 ook 'slechts' 3,24 GB.

In nummer 8 van 2007 staat ook de P5B, ook hier slechts 2GB!!
De meeste modellen halen zo'n 3,3GB.

Eigenlijk zou MS hier een update voor moeten uitbrengen, maar ik vrees dat ze wel andere interesses hebben ...
Pagina: 1