Toon posts:

Voeding geaard, nog steeds spanning op kast?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb sindskort een leuk Core2Duo systeempje, dat zit allemaal in een X-Gear CXB28S behuizing met een X-Gear 400Watt voeding.
Ik heb eigenlijk nooit de gelegenheid gehad om m'n computer te aarden, aangezien er nooit aarden stopcontacten in m'n kamer aanwezig waren.
Ik heb m'n computer nu al zo'n 2 maanden hier staan (ongeaard) en ik begon te merken dat het verstandig is om me computer te aarden:
- Ik kreeg stroomtikjes van me behuizing
- M'n microfoon begon te storen
- En ik las op internet dat het slecht was voor je hardware.

Dus op na de Gamma en een aarden draad halen & een aarden stopcontact halen & deze installeren.
Vanuit de zolder heb ik een aarden draad getrokken naar m'n kamer en deze aangesloten samen met stroomdraden op een aardenstopcontact.
Dus ik zet me PC aan, en wat krijgen we nou...nog steeds last van tikken bij het aanraken van me behuizing.
Dus ik wilde weten of het aan m'n installatiekunsten lag, maar dat was het probleem niet, want ook als ik me PC rechtstreeks aansluit op een aardenstopcontact die geplaatst is door de energieleverancier heb ik nog steeds problemen.

Kortom:
Wat is de veroorzaker van dit? persoonlijk kan ik niks anders bedenken dan me voeding, maar mischien dat het moederbord niet goed is of iets anders?
En komt het mischien omdat ik mn PC 2maanden lang ongeaard heb aangesloten, dat er mischien iets kapot is in de voeding waardoor hij geen aarden meer kan leveren/verkrijgen?
En dan natuurlijk, hoe los ik het op?

Ik heb geen donorcomputer bij de hand om onderdeel voor onderdeel te testen.

//edit
Mischien belangrijk om te melden:
Ik krijg alleen tikken van me PCBehuizing als ik met me voet op de kachelbuis zit.
Van alle andere apparatuur heb ik geen last van stroomtikken (Monitor, versterker, etc..)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2007 17:32 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Toch geen goede aarde, pak een multimeter en meet 'm door:

Van 'een' pool naar aarde moet 0V geven (die heet dan ook de nul)
De andere pool naar aarde moet 230 (+/- 10%) geven (die heet de fase)

Als een of beide van de metingen niet klopt is de aarde gaar, of hij door een electricient gelegd is of niet.

Verwijderd

Ik heb mn pc bijna nooit geaard gehad en eigenlijk nooit problemen mee gehad (oke behalve toen ik met de kast bezig was en met mn reet tegen de verwarming aan zat, en ook met een antennedraad vs computerkast)
Mijn ervaring, van het niet aarden van PC's is er nog nooit een om zeep gegaan.

Oops ik lees nu dat je met je voet op de kachelbuis zit LOLLLL.
Niet doen dus.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:41:
Ik heb mn pc bijna nooit geaard gehad en eigenlijk nooit problemen mee gehad (oke behalve toen ik met de kast bezig was en met mn reet tegen de verwarming aan zat, en ook met een antennedraad vs computerkast)
Mijn ervaring, van het niet aarden van PC's is er nog nooit een om zeep gegaan.

Oops ik lees nu dat je met je voet op de kachelbuis zit LOLLLL.
Niet doen dus.
Er zijn genoeg problemen overal geweest die met aarding te maken hadden: vreemde fouten, kapotte hardware enz.

☻/
/▌
/ \

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:57:
...
//edit
Mischien belangrijk om te melden:
Ik krijg alleen tikken van me PCBehuizing als ik met me voet op de kachelbuis zit.
Van alle andere apparatuur heb ik geen last van stroomtikken (Monitor, versterker, etc..)
Er zit verschil tussen 2 "aardpunten" de verwarmingsbuis is ook geaard. Maar daar zit dus een verschil tussen en dit veroorzaakt de schokken.

Meet eens hoeveel verschil tussen die kachelpijp en jou nieuwe aarde zit.

My favorite programming language is solder.