Toon posts:

Weblog omzetten tot PDF (voor boek)

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Een goede vriend van mij is 1,5 jaar naar curacao geweest en heeft daar een weblog over bijgehouden.

Nu hij weer in Nederland is had ik voor zijn verjaardag het idee om zijn weblog in boekvorm aan te bieden. Ik wil dit doen via Lulu.com, waar ik een goede ervaringen mee heb.

Je moet daar de inhoud aanleveren als PDF bestand. Wat ik normaliter doe is een word document omzetten in PDF en dat opsturen.
Op zich zou dat in dit geval ook geen probleem moeten zijn, alleen gaat de omzetting van weblog naar word document een hels karwei zijn.

De tekst is geen probleem in principe. Die kan je redelijk makkelijk van de weblog zelf copy-pasten en die vriend van mij heeft ze ook zelfs in .doc bestanden (zonder plaatjes helaas).

Alleen de plaatjes zorgen wel voor de nodige opmaak problematiek. Ze staan allemaal onder elkaar (want het weblog design van www.web-log.nl is vrij smal).
Op A4 formaat zit dit er niet zo mooi uit, dus zou je ze in principe naast elkaar moeten plaatsen.
Maar om dat in word voor elkaar te krijgen, inclusief het correct behouden van de onderschriften, is zoals eerder gezegd "een hels karwei".

Heeft iemand een tip(s) hoe ik dit het beste kan doen, d.w.z. hoe te werken hiermee in word of het gebruik van andere software?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Zorg dat je de onderliggende data krijgt van de hoster, bijvoorbeeld in XML formaat. En converteer het dan in de gewenste opmaak naar PDF.

Maar als je vervolgvraag is hoe dat werkt, zou ik toch gewoon gaan copypasten en het met de hand mooi proberen te maken :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je kunt ook het tooltje PDFCreator gebruiken. De opmaak van de site zelf verdwijnt dan deels, maar de tekst en foto's staan er netjes op. Je hoeft het dus alleen nog te versieren! En het is nog gratis ook!

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:58:
Zorg dat je de onderliggende data krijgt van de hoster, bijvoorbeeld in XML formaat. En converteer het dan in de gewenste opmaak naar PDF.

Maar als je vervolgvraag is hoe dat werkt, zou ik toch gewoon gaan copypasten en het met de hand mooi proberen te maken :P
Daarmee zou ik inderdaad alles direct in één keer in een PDF kunnen zetten, maar dan zit je nog steeds met de opmaak van de plaatjes.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07 15:11
Is het gebruik van een PDF printer niet mogelijk? Dat is de gemakkelijkste oplossing volgens mij

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-07 09:52
idd,

Tenzij je echt de opmaak wilt veranderen lijkt een pdf printer het handigste.
Er zijn ook talloze tooltjes om html (+css) om te zetten in pdf, daar kun je evt ook even op googelen en kijken wat daar uit komt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het geen probleem om de tekst in een doc/pdf te krijgen.

Alleen vind ik word zo omslachtig werken met afbeeldingen...
In plaats dat elke afbeelding (incl. onderschrift) onder elkaar staat wil ik er steeds twee
naast elkaar, anders heb je ontzettend veel niet gebruikte ruimte bij een A4.

Moet ik anders naar wat professionelers reiken zoals Indesign?
Pagina: 1