Hoe formatteer ik een CF-card naar RAW ?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Ik heb een Sandisk CF-card gekocht op eBay.
Nu heb ik ook een (Dell) monitor die een card-reader ingebouwd heeft.
Toen ik het kaartje ontving, heb ik hem eerst bekeken via mijn monitor en dacht: "hé, hij is nog niet geformatteerd, want hij geeft 'RAW' aan als filesystem. Dus, hup, format... dom, dom, dom 8)7 ... mijn Minolta A2 herkent nu het kaartje niet meer (unusable card) en kan hem dus ook, helaas niet meer formatteren via mijn camera ;(
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd en opgezocht maar de meeste tools zijn er om corrupte/verloren foto's terug te halen. Niet om te formatteren... :/
Weet iemand of er een tooltje is om het ding weer leesbaar te krijgen voor mijn camera?
Bijgaande software (RescuePRO) is helaas ook alleen om foto's te 'redden'.

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-02 20:01
Kun je hem onder Windows formatteren naar FAT (dus niet FAT32, maar gewoon FAT (=FAT16))?

edit: ik dacht dat de meeste camera's daarmee overweg kunnen...

[ Voor 27% gewijzigd door coyote1980 op 07-05-2007 15:55 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Verwijderd

je kunt ook partition magic gebruiken, deze heeft geloof veel keuzes (FAT,NTFS etc.)

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
Ehm, ik ben er vrij zeker van dat je camera een gewoon FAT-geformatteerd kaartje wil hoor.
Heb je ntfs-geformatteerd? Dan dus eventjes FAT formatteren. Dat moet werken.

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Ik heb via de Windows (XP) explorer geprobeerd... dat is FAT32.
Ook heb ik via de device manager geprobeerd (FAT16).
Helaas herkent mijn camera beide formatteringen niet :(
PQMagic heb ik nog niet geprobeerd... ff zoeken :P

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Partition Magic 'ziet' alleen mijn fysieke harde schijven... niet mijn CF-card...
Gaat dus helaas ook niet werken :(

• Superseb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 19:25
In deze review staat het volgende:
Thanks to its support of the FAT32 file system, the camera will be able to fully utilize these higher-capacity cards.

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Ik zie het staan... dit is echter een review, waar ook foutjes in (de details) kunnen zitten...
In diezelfde review staat ook het volgende:
Images saved on CompactFlash Type I or II memory cards, Microdrive compatible.
Dit kaartje is een CF type III (Extreme III zelfs). Zou dus ook nog kunnen zijn dat ie helemaal niet compatible is... :|
Toch maar weer ff het boekje erbij...

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Probeer de kaart eens te wissen met Flash Memory Toolkit en daarna te formatteren in de camera.
Overigens is Extreme III de snelheidsaanduiding van jouw Sandisk kaart en heeft helemaal niets met het type te maken (dat is gewoon type I).

Geheugenkaartjes op eBay kopen is niet zo'n goed idee want de meerderheid van die Sandisk kaartjes is vervalst

[ Voor 16% gewijzigd door Twister336 op 07-05-2007 18:36 ]

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Heb ik ook geprobeerd... helaas no-go :(
Het formatteren is gewoon de Windows format (FAT32).
Windows heeft ook geen probleem met het herkennen van de kaart en formatteert keurig... alleen de camera blijft zeggen: unusable card :(

Dit kaartje is dan verdomd goed vervalst (als het zo zou zijn), de verpakking, handleiding, cd'tje met software, de hele reut zit erbij (en ziet er niet als imitatie uit... maar goed, ik ben geen expert in CF-cards...). Hoe herken je zo een faker?

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
http://www.killdisk.com/
misschien een optie?

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MetalRush schreef op maandag 07 mei 2007 @ 22:38:
Dit kaartje is dan verdomd goed vervalst (als het zo zou zijn), de verpakking, handleiding, cd'tje met software, de hele reut zit erbij (en ziet er niet als imitatie uit... maar goed, ik ben geen expert in CF-cards...). Hoe herken je zo een faker?
Voornamelijk aan het serienummer.
Meer info: http://martybugs.net/articles/fakesandisk.cgi

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Bij mij staat er een nummer op de zijkant... wel lullig afgedrukt, dus ik kan het moeilijk ontcijferen (en anders zou ik het hier nog niet neerzetten, het is tenslotte een serienummer :P)
Dat artikel spreekt wel voor zich... ik ben mij ook nog niet 100% zeker, ik zal morgen SanDisk eens bellen.

Overigens heb ik nu net zo lang zitten kl*ten tot ik hem aan de praat had (lees: heb).
Ik heb de kaart met CardWiper helemaal geschoond. Vervolgens middels een format van de Flash Memory Toolkit geformatteerd (wat dus eigenlijk de Windows format is) maar daarna kon mijn camera deze kaart helaas nog niet uitlezen... maar wél benaderen :P
Dus toen nog een format van de camera er zelf overheen (wat ook een eeuwigheid duurde :|) en tadaaa _/-\o_

• MetalRush

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Nog even een kleine update... ik heb SanDisk gemailed en ze een foto (:P) van het kaartje gestuurd.
Kaartje blijkt dus idd een fake te zijn... nummer heb ik gevonden maar is van een 2Gb kaartje... en ik heb een 4Gb.
Dus u is allen gewaarschuwd :P

Pagina: 1