Aanschaf hulp nodig.... iets met bomen en bos

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• desmodus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2023
Ik ben toe aan een nieuwe digitale camera. Heb een cybershot gehad en een coolpix. Maar deze zijn 'op'.
Na wat rondlezen op internet kwam ik de Canon IXUS 850IS tegen. En de Cybershot DSC-N2. Allebij erg leuke camera's, en ik vond de Image Stabilizer van de IXUS de doorslag geven ipv. de 900Ti.
Na wikken en wegen (ene site verkiest de Sony, ander de Canon) Had ik besloten voor de Sony N2 te gaan (gadgetgehalte telde eerlijk gezegd wel mee).

Maarrrr. Even later werd ik gewezen op de DSC-H9. Een erg interessant toestel, en eigenlijk had ik de keuze weer gemaakt. Dit zou hem worden.

Maarrr. Weer een prijsklasse hoger kwam ik de Nikon D40 tegen. Een dSLR klinkt ook erg interessant.

De bedoeling is dat ik de camera ga gebruiken voor voornamelijk foto's binnen (de kinderen), voor vakanties, en gewoon voor de leuk. Zelf heb ik altijd een Leika SLR gebruikt, en mijn vriendin een Nikon SLR. Dus bediening van een SLR is het probleem niet (we hebben een hoop lenzen die we eigenlijk niet meer gebruiken, en de bodies ook niet meer.. dus die kunnen we misschien ergens inruilen voor een goede nieuwe AF lens).

Het voordeel van het formaat van een compactcamera is er voor ons eigenlijk niet. Dus daardoor laat ik me niet beinvloeden.
De N2 heeft een hoop megapixels, de H9 een super zoomlens en de D40 is een dSLR. Allemaal stuk voor stuk voordelen die voor mij de doorslag geven. Maar om nou 3 toestellen te kopen.

Wellicht heeft iemand het argument dat mij over de streep kan trekken, of een camera van het lijstje te schrappen.

Alvast bedankt!!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Laat je niet leiden door het aantal megapixels. Sterker nog, ik zou je aanraden niet ál teveel megapixels te nemen in verband met ruis. Rond 5 megapixels is voor 99% van de gebruikers meer dan zat.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als je een SLR gewend bent en het formaat niet uitmaakt, ja dan is een Dslr toch echt wel je beste keuze. Binnen heb je te maken met weinig licht en wil je dus hogere iso's gebruiken en dat kan een dslr veel beter dan welke compact dan ook.
Of je de D40 moet nemen is een 2e, wel een goed ding zeker weten, maar misschien dat je lenzen het nog wel doen op een D50 (lastiger te verkrijgen, maar net als de D40 niet zo duur en wel erg goed).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
wanneer die Leika SLR een Leica SLR (welke Leica-snob schrijft Leica nou verkeerd, het gaat ze toch al om die naam ;) ) is en je hebt daar een aantal lenzen bij, dan verkoop je die, heb je een hoop geld en kan je een hele hoop kanten op.

Een hoop megapixels (meer dan 5) op een compact camera is vrijwel altijd compleet nutteloos, je lens kan die resolutie namelijk waarschijnlijk helemaal niet aan.

De keuze tussen een compact of een SLR is moet je zelf maken, maar als je genoeg glaswerk bij die Leica hebt, kan je waarschijnlijk beide kopen...

• desmodus
Nou nou. leiCa snob... is erfenisje geweest.. opa was fotograaf. :)

=> Nomad, dus jij raad eerder een D50 aan boven de D40? Waarom is dat? Mij leek die D40 nl. betere specs te hebben. Oude lenzen ga ik niet gebruiken. Als ik voor de dSLR ga wil ik gelijk lenzen met AF erin.
En het moet wel leuk blijven allemaal.... 500 euro is zo'n beetje mijn top.

[ Voor 12% gewijzigd door desmodus op 07-05-2007 16:11 ]

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-01 21:05
Let alleen wel op dat er nog een verschil is tussen AF en AF-S; de laatste hebben een eigen focusmotor. Beide focussen dus automatisch op een D50, maar op een D40 kan je alleen het laatste type met AF gebruiken.
Als je vriendin trouwens altijd Nikon SLR heeft gehad, kan ik me zo voorstellen dat ze nog een aantal leuke (MF) lenzen heeft liggen. Daar krijg je waarschijnlijk vrij weinig voor terug, maar als je ze houdt kun je ze waarschijnlijk wel gewoon gebruiken op een Nikon. Ik zelf zou (enigszins afhankelijk van de lenzen) het toch wel fijn vinden om al een paar extra lenzen achter de hand te hebben. Zeker voor bijvoorbeeld landschappen is MF ook niet zo'n groot nadeel.

Als je dus nog een aardig bedrag kunt krijgen voor je Leica spul, kun je overwegen een NIkon DSLR te kopen (en ja, ik zou dan ook voor de D50 gaan; de D40 is voor mij teveel 'uitgekleed' zonder eigen focusmotor)) en heb je meteen al een paar MF lenzen extra.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mensen zeggen het al, de D50 heeft een focusmotor in de body, de D40 niet. Sommige lenzen van nikon hebben een eigen motor (wordt aangegeven met: af-s) en veel niet (af-d). Daarnaast heeft sigma HSM lenzen, het equivalent van nikon zijn af-s. Maar de meeste sigma lenzen zijn zonder eigen motortje, dus zouden in de D40 geen autofocus hebben. Daarnaast heb je nog merken als tamron, tokina e.d. die alleen maar lenzen hebben zonder focusmotor, kortom wederom wel focus met een D50 en niet bij een D40.
De D50 is daarnaast iets groter, wat velen lekkerder vinden vasthouden.

In het kort is dat de reden om voor een D50 te kiezen.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

500 euro is wel erg minimaal voor een dSLR, maar je kan er wel mee beginnen en dan later uitbreiden als het bevalt. Je kan daarvoor net (niet) een body met een kitlens kopen. Als je veel foto's binnen maakt wil je toch al snel een snellere lens, en/of een goede flitser. Door bovenop komen nog allerlei kleine kosten, zoals geheugen, een draagtas, eventueel filters, statief, afstandbediening etc. Allemaal relatief goedkope dingetjes die toch wel oplopen, en toch ook wel handig zijn.

Als ik je verhaal zo lees lijkt me een dSLR wel het meest geschikt voor wat je wilt. Die compact camera presteren niet al te best met weinig licht (de kinderen binnen). Megapixels maakt idd niet zo veel uit als het er maar 5 of 6 zijn oid, de super zoom lens is zeker handig maar de kwaliteit is uiteraard minder dan dure dSLR lenzen (weet niet of dit uitmaakt). Verder zijn de ISO waardes tussen compact en dSLR ook vaak niet echt te vergelijken: compact cameras geven meestal veel meer ruis en zijn op de hoge geadverteerde ISO waardes amper bruikbaar.

Als je na die 500 euro later nog wat geld over hebt voor verbeteringen zou ik zeker een dSLR kopen en die dan uitbreiden aan de hand van wat je nodig vindt.

• desmodus
=> Puchelaar. Bedankt! Qua qualiteit maakt het verschil tussen de D40 en D5 niet zoveel uit? Ik las dat de D40 wel iets meer point-and-shoot is, waartegen je bij de D50 nog wat handelingen moet verrichten.
Zelf begrijp ik dit niet zo, want welke handelingen moet je verrichten naast scherpstellen. Ik neem aan de de D50 ook automatische lichtmeting heeft waardoor hij het diafragma zelf goed kan zetten.
Dus de D50 heeft het autofocus mechanisme wel in de body?

Ik ga er even over lezen.

• desmodus
OK, ik ben er uit. Het wordt een D40 of D50... En ik neig nu meer naar de D50 (ivm goedkopere lensen) En wat ik lees meer autofocus punten.
Iemand een idee waar momenteel de beste deal te halen valt?

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:04
desmodus schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:39:
OK, ik ben er uit. Het wordt een D40 of D50... En ik neig nu meer naar de D50 (ivm goedkopere lensen) En wat ik lees meer autofocus punten.
Iemand een idee waar momenteel de beste deal te halen valt?
Ik dacht dat de Makro de Nikon D50 Kit nog wel had liggen voor 499 (incl btw), ben er alleen niet zeker van. Ikzelf heb ook de Nikon D50, en ik moet zeggen, ERG fijne camera :*)

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

waar je hem moet kopen weet ik niet precies, maar heb er wel wat topics over gelezen:
D70s (ouder model dan de D50, maar evengoed): http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=42562
D50 bij de makro: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=42701

• Wortelsoep
  • Niet online
pricewatch: Nikon D50 Kit (6MP, 18-55mm f/3.5-5.6)
De D50 is net zo P&S als de D40.

Maar: hoe belangrijk is het tele-bereik voor je? Want de 18-55 kitlens heeft dat nauwelijks. Daarvoor zul je dus òf een telelens moeten aanschaffen òf een superzoom. En dan valt het kostenplaatje toch weer een (flink) stukje hoger uit dan je in de eerste instantie zou vermoeden.

• desmodus
Het tele bereik is gewoon een leuke optie, vandaar ook die DSC-H9 die ik eerst in gedachte had.

Dus het verschil tussen de D40 en de D50 is dat de D50 een ingebouwde AF motor heeft. De D50 is ietsje groter. En de D40 heeft een aantal presets.

Verwijderd

Pentax ISTDL2 kit iets? (ook wel Samsung GX-1L) 400 euro's als je een beetje zoekt.

• desmodus
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 17:14:
Pentax ISTDL2 kit iets? (ook wel Samsung GX-1L) 400 euro's als je een beetje zoekt.
Voor SLR neig ik toch meer naar Nikon. Ik denk dat ik straks even langs de Makro ga om te kijken of de D50 nog hebben.
Iedereen bedankt alvast.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 17:14:
Als er nog nikon lenzen in huis zijn zou ik toch voor een nikon ( D50 ) gaan. Dan kun je die lenzen ook nog eens een keer gebruiken. bv een 50mm 1.8 is gewoon leuk om eens mee te stoeien, ookal is het MF. Met een pentax heb je die mogelijkheid niet.

• desmodus
nou, gisteravond naar de Makro gegaan. En daar de D50 gekocht voor 425 euro incl BTW. In Amsterdam ligt er nu nog 1.
Verder niet veel tijd gehad ermee te spelen, snel een paar beelden gemaakt vanochtend. En zag er goed uit. Dit weekend rustig de tijd nemen om alles door te nemen.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:09

Garyu

WW

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 20:18:
[...]

Als er nog nikon lenzen in huis zijn zou ik toch voor een nikon ( D50 ) gaan. Dan kun je die lenzen ook nog eens een keer gebruiken. bv een 50mm 1.8 is gewoon leuk om eens mee te stoeien, ookal is het MF. Met een pentax heb je die mogelijkheid niet.
Dan kan je weer net zo goed de D40 nemen. Alle Nikon lenzen werken er op, je zal alleen handmatig moeten focussen.

Maar goed, ik zie dat de TS een D50 uitgekozen heeft, prima dingetje lijkt me zo ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-01 21:05
Nja, 't blijft natuurlijk dat-ie nu een veel groter assortiment AF lenzen ook als AF kan gebruiken. Op de D40 wordt plotseling bijna alles MF.

Gefeliciteerd met je aankoop in ieder geval *O* Ik heb zelf nog steeds geen spijt van de D50.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ik ben er ook dol mee. Alleen, kids binnenhuis dan zou ik toch 's serieus over een Sb600 of een 50mm 1.8 gaan nadenken.

Vraag me af wat desmodus nog aan nikon spul in huis heeft.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Jiriki
  • Laatst online: 29-01 09:26
... en waar de Leica spullen heen gaan :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Wijnands
Die zal 'ie toch niet weg doen? :/

• Jiriki
  • Laatst online: 29-01 09:26
Ik hoop het wel... :9~

Nee, niet! Of toch wel... Vraag en aanbod misschien?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Martien
  • Laatst online: 16-06-2025
Ik zag zojuist dat de Nikon D70s incl een 18-200 lens in de aanbieding was voor 699 bij mediamarkt (breda)

Ik twijfel ook enorm eerst tussen EOS 400D en Nikon D40x... maar kan ik nu niet veel beter voor die D70 gaan?

@iMartien

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
met een canon eos kan je die leica-R objectieven op je eos gebruiken.
wel zelf het diafragma instellen en met de hand scherpstellen, maar de beeldkwaliteit vind je bijna niet beter op dit formaat.
Wat voor objectieven zitten er bij die leica slr, en wat voor eentje is het?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• desmodus
Het is een R3, lenzen heb ik geen idee van. iig een 28mm. Door verhuizing zit een hoop nog in dozen.

Een Sb600 heeft dus zeker wel zin begrijp ik.. de lagere nummers zijn niet toereikend? En een 50mm lens.. zelf zat ik te denken aan de 18-135 lens (omdat ik dan een hoop vliegen in 1 klap sla, groothoek en lekkere zoom).

Het oude nikon spul dat ik heb is niet zoveel bijzonders hoor. Als ik 150 euro ervoor kan krijgen is het mooi denk ik. Ik zal even inventariseren volgende week (als ik de juiste dozen kan vinden).

• Wijnands
Laat het ons 's weten. Een sb400 kan wel maar dan kan je in portret stand niet bouncen via het plafond.

50mm 1.8 is lekker lichtsterk, scherp en 2e hands voor weinig te vinden. Dikke kans dat er bij je oude Nikon spul er een MF versie van zit, kun je 's mee spelen.

Binnen zit je vaak met niet zo heel erg veel licht. Wil je dan toch foto's maken dan moet je of
- licht toevoegen (flits)
- lichtgevoeligheid opschroeven (hogere iso)
- zorgen dat je meer licht binnen laat ("snellere" lens)

Om je een indruk te geven, dit is met een 50mm 1.8 AF
Exposure: 0.033 sec (1/30)
Aperture: f/2.5
Focal Length: 50 mm
ISO Speed: 800
In een donkere huiskamer met alleen een paar 40 watt lampjes

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/146/362589103_aa8a6b40f0.jpg

• desmodus
Ik ga mijn ogen open houden voor een 50mm AF lens voor erbij. De zoektocht naar een SB600 is reeds begonnen.
Wederom bedankt voor de tips
Pagina: 1