Mijn sql is dusdanig goed dat ik wat met selectie, sorteringen,parameters en joins kan werken, maar hier kom ik niet uit en heb ook geen idee hoe dit op internet te vinden
huidige simpele query:
SELECT tblRUBRIEK.RUBRIEK_ID, tblRUBRIEK.RUBRIEK_NAAM
FROM tblRUBRIEK
ORDER BY tblRUBRIEK.RUBRIEK_NAAM;
nu is er nog een 2e koppeltabel genaamd tblBEDRIJF_RUBRIEK waarin relaties staan tussen bedrijven en rubrieken.
Wat ik nu wil is dat in mijn huidige select er een tupel bijkomt die de telling weergeeft van het het aantal keer dat deze rubriek voorkomt in de tblBEDRRIJF_RUBRIEK
mijn huidige uitkomst zou zijn:
RUBRIEK_ID RUBRIEK_NAAM
1 RUBRIEK_1
2 RUBRIEK_2
en ik wil hebben
RUBRIEK_ID_ RUBRIEK_NAAM RUBRIEK_COUNT
1 RUBRIEK_1 45
2 RUBRIEK_2 33
dus rubriek_1 heeft 45 records en dus gekoppelde bedrijven. Dit hoop ik in 1 query te kunnen doen, omdat ik de admin van een website achter de rubriek tussen haakjes wil vermelden hoeveel bedrijven er zijn gekoppeld aan de rubriek.
Ik snap wel hoe ik dit per rubriek kan doen, maar dat schiet niet op, dan zit ik met veel meer queries die ik ga uitvoeren.
Ik denk dat ik aan een GROUP BY met COUNT moet werken?
huidige simpele query:
SELECT tblRUBRIEK.RUBRIEK_ID, tblRUBRIEK.RUBRIEK_NAAM
FROM tblRUBRIEK
ORDER BY tblRUBRIEK.RUBRIEK_NAAM;
nu is er nog een 2e koppeltabel genaamd tblBEDRIJF_RUBRIEK waarin relaties staan tussen bedrijven en rubrieken.
Wat ik nu wil is dat in mijn huidige select er een tupel bijkomt die de telling weergeeft van het het aantal keer dat deze rubriek voorkomt in de tblBEDRRIJF_RUBRIEK
mijn huidige uitkomst zou zijn:
RUBRIEK_ID RUBRIEK_NAAM
1 RUBRIEK_1
2 RUBRIEK_2
en ik wil hebben
RUBRIEK_ID_ RUBRIEK_NAAM RUBRIEK_COUNT
1 RUBRIEK_1 45
2 RUBRIEK_2 33
dus rubriek_1 heeft 45 records en dus gekoppelde bedrijven. Dit hoop ik in 1 query te kunnen doen, omdat ik de admin van een website achter de rubriek tussen haakjes wil vermelden hoeveel bedrijven er zijn gekoppeld aan de rubriek.
Ik snap wel hoe ik dit per rubriek kan doen, maar dat schiet niet op, dan zit ik met veel meer queries die ik ga uitvoeren.
Ik denk dat ik aan een GROUP BY met COUNT moet werken?