Toon posts:

[XP] CHKDSK werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond vorige week dat het tijd werd om eens te bekijken of linux iets voor mij was, dus heb ik toen met partition magic 5 gb vrij gemaakt waar ik linux op kon installeren. Dit is allemaal prima gegaan behalve dat windows het er niet mee eens is dat ik dit gedaan heb. Hij wil steeds een systeemcontrole uitvoeren (CHKDSK) om te kijken of er geen fouten op de schijf zijn. Die kans heb ik het programma gegeven maar hij komt in een oneindige loop terecht terwijl hij zegt:
"Bezig met invoegen van een vermelding in index $0 van bestand 25." Dit blijft hij herhalen, na een half uur nog geen verandering. Toen heb ik gezocht naar alternatieven voor CHKDSK zover ik heb kunnen vinden bestaan deze niet echt?
Verder heb ik geprobeerd door vanaf de cd-rom op te starten, daar repareren en herstellen te kiezen, en vervolgens in de herstel console CHKDSK (zonder verdere parameters) uit te voeren het probleem te verhelpen. Deze loopt echter vast op 25%, geen foutmelding maar gaat gewoon niet verder.
Ten slotte heb ik geprobeerd om gewoon in command CHKDSK uit te voeren, dit doet hij in alleen-lezenmodus. Hij gooit een stuk of 20 plaates weg uit "index $130 van bestand 1433X" waar de X verschilt. Vervolgens zegt hij de indexcontrole is voltooid. Fouten. Kan niet doorgaan met CHKDSK in alleen-lezenmodus. Hier kan hij echter wel de controlo voltooien, waarom als hij echt iets moet doen niet?
Is er een alternatief om hem weer werkende te krijgen, verder werkt alles wel gewoon prima, alleen zegt hij bij alles wat ik doe dat het een beschadigd bestand is (C:\$Extebd\$ObjId is beschadigd)
Windows hoeft niet eens perse weer prima te gaan werken, maar ik mag de windows schijf niet mounten in linux zolang CHKDSK een check heeft gepland. Ik heb geprobeerd dit te veranderen door het commando "chkntfs /x c:" maar dit maakt geen verschil.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
en heb je al eens geprobeerd die partitie te bekijken in partition magic?
Uit ervaring weet ik dat PM allerlei fouten zelf detecteert en soms ook repareert :)

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
tsja partitionmagic :X

heb je een hersteldiskette gemaakt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels opgelost, door verder te googlen, ik weet dat partition magic gebruiken op een bestaande partitie niet het beste is maar ik wilde heel graag die nieuwe partitie hebben zonder windows opnieuw te installeren. Opstartdiskette was niet gelukt aangezien mijn laptop geen diskettes meer ondersteunt:P Inmiddels heb ik vanuit de herstelconsole (cd) laten repareren, dit duurde heel lang maar het bleek dat hij uiteindelijk de 25% voorbij kwam, alles is weer gemaakt 8)7