Nieuwe Upgrades (max 1000 euro)

Pagina: 1
Acties:

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Met kijk op de toekomst en alle plannen die daarvoor nog gaan komen moet ik maar weer eens gaan denken aan een upgrade voor mijn thuis-pc'tje.

In verband met een toekomstige verhuizing/samen wonen met mijn vriendin ben ik "genoodzaakt" een goede PC te plaatsen voor mijzelf en mijn oude systeem zo te upgraden naar een mooi werkend office pc'tje voor mijn vriendin. Ik ben dus eens rond gaan kijken naar enkele nieuwe onderdelen die weer wat jaartjes mee kunnen.

Nou heeft iedereen een budget op te geven, eerlijk gezegd heb ik niet echt een maximum, maar omdat de meeste upgrades die ik tot nu toe uitgevoerd heb niet boven de 500 euro uitgekomen zijn, heb ik i.v.m. het eigenlijke aanschaffen van 2 pc's dit bedrag eens verdubbelt.

Mijn vriendin doet eigenlijk alleen aan flink wat tekstverwerking ivm opleidingen en heeft daar uiteraard nogal wat internet bij nodig.

Ikzelf game af en toe nog wat, maar mijn pc wordt voornamelijk gebruikt voor onderhoud/beheer van servers, webdesign, 3d-modeling, foto-bewerking, internet en office programma's.

Ik pak even de gemiddelde prijzen uit de pricewatch

Mijn huidige systeem
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Antec TX1050B-EC
450W Antec voeding (A-merk voeding, weet ff zo snel het type niet, los bij de kast gekocht)
ASRock Dual Sata 2 ULi S939
AMD Athlon 64 3000+ (1.8ghz, barton core)
2 gb Dual DDR 333 Kingston ECC
120gb IDE WD HDD
60gb IDE Maxtor HDD
250gb Seagate SATA2 HDD
BFG Geforce 7600 GT OC
LG LG TFT Monitor L194WT 19" (widescreen)
LG dvd-brander
LG dvd-speler

Het idee

Het idee achter dit alles is om bovenstaand systeem, zonder videokaart, voeding en SATA schijf, in een andere kast te plaatsen, leuke simpele videokaart er tegenaan te knallen, toetsenbord + muis er bij te halen en mijn huidige 19" breedbeeld (LG) te plaatsen voor mijn vriendin en voor mijzelf een nieuwer systeem te gooien.

Systeem voor mijn vriendin
Kast, toetsenbord + muis, voeding, videokaart, besturingssysteem
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
AOpen QF50E Behuizing 350w voeding € 48,50
   Mijn vriendin vind dit een mooie kast, daar letten vrouwen op, voeding twijfel ik over
Club3D Videokaart PCI-e GeForce 8600GT € 125,00
   Videokaart met DX10, redelijk goede kaart die niet veel herrie produceert
MS Windows Vista Home Premium OEM 32bit € 85,00
   Eigenlijk meer vanwege het nieuwe..Vista vind ze mooier, en het ondersteunt DX10
MS Office 2007 Home OEM € 120,00
   I.c.m. Vista en vanwege het "nieuwe", voor haar de beste keus.
Microsoft Wired Keyboard 500 (zwart)  € 10,00
   Draadloos geen optie, dit is een heerlijk toetsenbord
Trust Muis GM-4200 USB  € 16,50
   Simpel bedraad lekkere muis welke onder elke ondergrond werkt
HP PSC 1402 Multifunc. Printer € 60,00
   Ze zweert bij multifunc. printers, en dit is een erg goede voor dat waar ze het voor nodig heeft

Totaalprijsje voor upgrade bovenste systeem : € 465,--

Tja, wat valt over bovenstaande nou nog te melden.... eerlijk gezegd is de software het duurste, ik heb thuis nog 2 pakketten liggen van Office 2003 SBE OEM welke ik nog niet gebruikt heb, dus die zou ik eigenlijk nog het beste kunnen gebruiken, dit zou 120 euro uitsparen waardoor de prijs natuurlijk wat gedrukt wordt. IPV € 465,-- zou dit dan € 345,-- worden.
Hetzelfde geldt voor de printer, als ik een trust scanner haal dan zou dit voldoende moeten zijn, aangezien ik nog een redelijk goede printer heb staan (Canon i560), maar als ze dan iets wil kopieren.....moet ik nog even over nadenken.

De videokaart kan meer dan voldoende aan, weet alleen niet of het, voor wat zij met de pc doet, een beetje overkill is, voor 40 euro minder heb je een 8500GT, wat op een eindbedrag van iets meer dan 300 euro zou komen. Leuk bedrag voor een upgrade....

Verder weet ik ook nog niet hoe we het geluid aan gaan pakken, draai nu op een 5.1 set van Logitech, X350... waar een mooi geluid uit komt...maar weet nog niet zeker of ik deze zelf wil gaan gebruiken en voor haar een 2.1 of 2.0 set haal, of juist voor mijzelf naar een wat uitgebreidere set ga...

Maar dus...mijn eigen PC... wat voor mij natuurlijk wel wat belangrijker is kwa hardware... en de keus was niet makkelijk, maar ben er toch wel redelijk uitgekomen. Videokaart, kast, invoerapparatuur, printer en besturingssysteem heb ik al (Vista Ultimate UK OEM 32bit). Het gaat bij mij dus puur eventjes om het moederbord, geheugen, processor en monitor.

Mijn systeem
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Asus M2V K8T890 € 63,50
   Moederbord met flinke ondersteuning voor niet al te veel geld, mogelijkheid tot 2 IDE kanalen en
   flink wat SATA/SATA2 sloten om nog het 1 en ander uit te breiden
AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz HT 1MB AM2 EE Box € 117,50
   Voor mij de beste keuze, meer snelheid is overkill, gebruik het toch niet
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 ECC € 95,00
   Tja, overclocken deed ik vroeger, ben daar een beetje vanaf gestapt, vandaar het wat goedkopere
   geheugen, zou voldoende moeten zijn
LG TFT Monitor L204WT-SF 20" € 250,00
   Breedbeeld monitor, een inch groter dan mijn 2 maanden oude monitor, wilde eigenlijk toch iets
   groter, en vind de LG monitoren erg netjes en strak. Ook kwa gaming zijn ze perfect.

Totaal prijs : €526,--

Volledige totaal prijs : € 991,--

Mis ik nu nog iets? Volgens mij heb ik zo onderhand wel alles op "papier" geklad. Ben zelf toch wel een flinke tijd bezig geweest met mijn eigen hardware, zeker omdat ik toch nog wat uitbreid mogelijkheden wil laten, vandaar ook het AM2 systeem en niet Intel. Daarnaast ben ik nog steeds van mening dat de prijzen van AMD beter in de hand liggen dan die van Intel, ook met aankomende kortingen.
Verder weet ik ook dat mijn vriendin niet zo heel erg veeleisend is kwa systeem, terwijl bovenstaand systeem flink wat sneller en beter werkt dan het systeem waar ze nu op werkt (p4 3 ghz, 1gb geheugen, W-XP HE) en dat ze met de kleine dingen al tevreden is.
Zelf ben ik, kwa computers, toch flink wat veeleisender en wil uiteraard ook niet dat mijn DPC projectjes gaan leiden onder het systeem :P, zoals al vermeld, uitbreidingsmogelijkheden blijven mogelijk, mijn 7600GT voldoet nog volledig aan de eisen van tegenwoordig, zeker voor de spellen die ik zo af en toe installeer....
Het enige wat ik nogal intensief gebruik is de multiplayer van COD2 en uiteraard, als COD3 uitkomt, moet deze ook nog steeds goed kunnen draaien. Ben van mijn 7600GT wel flink overtuigd.

Maar toch, na dit alles zo opgeschreven te hebben met de volledige uitleg er bij, heb ik toch het idee dat ik iets mis....gewoon simpelweg vergeten ben of toch niet de juiste combinatie van hardware neer gegooid te hebben....

Nou ja, na dit volledig lange verhaal waar jullie zeker met 3 bakken koffie doorheen gegaan zijn hoop ik toch nog relatief duidelijk geweest te zijn met mijn eisen en de eisen van mijn vriendin.

Wabbawabbawabbawabba

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
een 8600 GT voor je vriendin en voor je zelf een 7600 GT? Kan je die 8600 GT niet beter in je eigen pc doen?
Eventueel kijken naar een Samsung 206BW 20 inch wide screen. De ultieme gaming TFT van nu die betaalbaar is. Wel iets duurder als jouw momentele, mar wel 2ms en 2000 contrast. Voor de rest ziet het er goed uit.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
tja, ben zelf uiteindelijk van plan over te stappen naar een kaart die beter is dan de 8600 maar die wel het goede heeft van HDR ondersteuning, vandaar dat ik met de videokaart nog even wacht tot er wat nieuwere modellen uitkomen....

Wabbawabbawabbawabba