Toon posts:

Welke wireless setup te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil internet delen met mijn buren, welke setup kan ik het best gaan gebruiken.

Huis 1 bezit:
Router Speedlinq

Huis 2 bezit nog niets

Afstand tussen de 2 huizen is ongeveer 75 meter.

Zelf zit ik te denken aan 2 accespoint van Linksys, alleen ik weet niet of dit mogelijk is in deze situatie.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Heb je zelf al wat uitgezocht?? Wat had je zelf in gedachten? Waar wil je die accespoints gaan hangen? Is er een mogelijkheid om een UTP kabel te leggen??

Wat meer informatie mag wel.

Verwijderd

Topicstarter
UTP kabel leggen is geen mogelijkheid.

Wat ik zelf ingedachte had is

Huis 1: Linksys AccesPoint
Huis 2: Linksys AccesPoint.

Het 2e Accespoint dient dus als een soort repeater.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
ik heb de zelfde situatie

zelf gebruik ik

Huis 1: Linksys Wireless Router WRT54GS v1 + HGA7T (setje antenne met +7dBi versterking).
Huis 2: Linksys Wireless Router WRT54GL v1.1

Allebei met firmware HyperWRT+Thibor15c en signal strenght op 100% (default was 50%, dus zal ook wel zo zijn met originele Linksys firmware).

Bij mij staat huis 1 en huis 2 zo'n 50 meter van elkaar af. Router bij huis 1 staat in de woonkamer, op het plafond geplakt/vastgemaakt. In huis 2 staat de router ook in het midden, ook zelfde plek vastgemaakt. Door zo'n 5 muren en 2 plafonds heen (huis 1 is beganegrond en huis 2 is 2e verdieping appartement). Sterke signaal en haal er zo'n 1.3MB/s stabiel mee.

Draait nu een maandje, geen een keer uitgevallen of signaal loss gehad (pc bij huis2 staat ook 24/7 aan). Uiterst stabiel dus.

Beide routers staan in de WDS mode. Ze communiceren dus met elkaar en je kan tegelijkertijd ook nog andere apparaten wireless aan verbinden.
Internet hangt aan de GS.

Ik wou eerst ook voor huis 2 een AP kopen ipv de Router. Maar met de HyperWRT firmware is dat ding net zo goed als een volledige AP. AP heeft maar 1 ethernet port, terwijl de router 4 heeft. Handig dus. AP is geloof ik ook duurder dan de router.

[ Voor 4% gewijzigd door The Conman op 07-05-2007 13:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waar haal je die HyperWRT firmware vandaan?

En wat is het verschil tussen de 2 routers: WRT54GS en WRT54GL?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:22
Je zou google kunnen gebruiken om de firmware te zoeken en te downloaden. Er zijn tevens al veel topics hierover geweest dus de search kan je zeer veel vertellen.

Welkom overigens ;)

@The conman, een AP is goedkoper dan een router aangezien deze opties mist.

Gezien de vragen van de TS zou ik voor 2 simpele AP's gaan die je in bridge mode zet(of aan de ontvangende kan een router om de poorten te splitten) en niet teveel rommelen met custom firmware.

[ Voor 44% gewijzigd door LED-Maniak op 08-05-2007 09:14 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• The Conman
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:06:
Waar haal je die HyperWRT firmware vandaan?

En wat is het verschil tussen de 2 routers: WRT54GS en WRT54GL?
www punt thibor punt co punt uk

De WRT54GS is met "SpeedBooster" technologie. Werkt 35% sneller als die communiceert met een ander product van Linksys die ook SpeedBooster heeft.

De WRT54GL is eigenlijk niks anders dan een oude versie van de WRT54G in een nieuw jasje. De oudere WRT54G's draaien namelijk op Linux en daar kon je custom firmware (zoals die HyperWRT) op zetten. Nieuwere WRT54G's kunnen dat niet. Het is nu dus ook niet aangeraden om de niet L-versie te kopen. Ook de nieuwere GS's draaien geen Linux meer. Die L staat voor Linux, tenminste dat lijkt mij.
LED-Maniak schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:11:

@The conman, een AP is goedkoper dan een router aangezien deze opties mist.
Bron: T.Net Pricewatch
Linksys WAP54G (54Mbps, 1x 100Mbps) € 53,08
Linksys WRT54GL (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps) € 54,24

Je hebt gelijk. Vroeger toen ik me WRT54GS had gekocht, was die WAP54G duurder, dat wist ik nog omdat ik nog naar had gekeken.

Maar voor die 1 euro verschil zal ik wel voor de WRT54GL gaan. Heb je 3 extra ethernet porten. De WAP54G heeft ook maar 1 antenne, de WRT54GL 2 antennes, weet niet of dat verschil uitmaakt met het sterke van verzenden en ontvangen.

[ Voor 37% gewijzigd door The Conman op 09-05-2007 01:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dit zo lees ben ik toch het beste af met 2 x WRT54GS aangezien ik toch 2 AP's moet kopen en deze alle 2 een speedbooster optie hebben.

• The Conman
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 08:38:
Als ik dit zo lees ben ik toch het beste af met 2 x WRT54GS aangezien ik toch 2 AP's moet kopen en deze alle 2 een speedbooster optie hebben.
Dat gaat niet werken, de nieuwere GS's draaien geen Linux meer. De originele Linksys firmware heeft die optie om elkaar te verbinden (WDS) niet. Je moet daarvoor over gaan op een custom firmware en dat werkt alleen op een GS die wel Linux draait.
De GL draait daarentegen wel Linux.

Die speedbooster van Linksys is ook niet al te geweldig trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik op die 2e AP dan nog wel wireless connecten?

• The Conman
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:19:
Kan ik op die 2e AP dan nog wel wireless connecten?
Beide routers/ap's zijn verbonden met het WDS technologie.

Dus ze zijn beide met elkaar verbonden en je kan op beide nog wireless apparaten aan connecten.
Pagina: 1