Toon posts:

In Parallels windows XP internet uitzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik een Mac mini en een hp laptop waarop windows xp draait.
De Mac mini gebruik ik voor internet, email etc en de laptop alleen voor een aantal programma's die niet op de mac beschikbaar zijn. Deze laptop gaat niet het internet op en evt updates of nieuwe programma's download ik via de Mac naar een usb-stick en installeer ik dan op de laptop. De laptop wil ik dus zo weinig mogelijk (lees niet) aan het internet blootstellen ivm de vertrouwelijkheid van de gegevens die erop staan.

Ik overweeg nu een MacBook of een MacBookPro te kopen, Parallels en vervolgens Windows XP te installeren zodat ik dan op 1 machine kan werken ipv 2.
Het is wel belangrijk dat Windows XP GEEN internetaansluiting heeft. Ik wil geen gezeik met virussen etc dus ik wil dat windows XP niet het internet op kan (ook niet met virusscanners, of andere software).
Uiteraard wil ik dat dan tegelijkertijd met de Mac wel kunnen.

Weet iemand of het mogelijk is om op Windows XP (dat draait via parallels) het internet volledig uit te zetten/schakelen terwijl het internet op de Mac het wel doet?

• Peeetr
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05-2022
Gewoon de lan verbinding uitschakelen :|

Edit: Whoops..maar je gebruikt xp via Parallels? Dan kun je mischien het beste de cookies op high zitten en zoveel mogelijk restricties op je verbinding zetten?

[ Voor 68% gewijzigd door Peeetr op 07-05-2007 10:49 ]

• MaartenPol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:22
In Windows je netwerkadapters uitschakelen lijkt me voldoende. Dan heeft ie al geen netwerk/internet meer.

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Ik zou niet weten hoe je dat moet doen, ik heb geen mac, en dus al helemaal geen parallels, maar heb je er wel bij stilgestaan dat die mac ook duidelijk virussen etc kan krijgen? Mac os is echt niet imuum hoor...

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-02 15:18
Er is ook gewoon een optie in Parallels die precies heeft wat jij wilt, namelijk Host-only networking (verder heb je nog Shared networking en Bridget Ethernet), Je kunt bij Host-only networking wel van Mac -> Virtual Machine en andersom maar niet van de virtual machine naar internet.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties, ik begrijp eruit dat het goed te doen is om het internet uit te zetten (en dan alleen van windows XP).

Gezien de vertrouwelijkheid van de gegevens (niet de mijne maar met name van anderen zoals belastingaangiftes etc), is dit erg belangrijk.

Is deze aanpak (1 MacBookPro met Parallels) aan te raden/net zo veilig als 1 Mac mini met een aparte laptop? Oftwel, is dit iets wat jullie zouden adviseren of zouden jullie het bij de aparte laptop houden? Ik begrijp dat het uiteindelijk mijn eigen keuze is, maar ben toch benieuwd wat mensen met een meer technische (computer) achtergrond hiervan vinden.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je weet dat er ook gewoon belastingaangifte programma voor de Mac is?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Als je het echt veilig wilt hebben: windows pc, zonder internet, netwerk etc, voor die gegevens (zoals je nu hebt). Deze gegevens zet je dan op een usb-stick (die je van te voren op een 3e pc, een *bsd (3e type os, win, mac & bsd) hebt geformatteerd, zonder dat er enige vorm van autorun oid heeft plaatsgevonden). Nadat deze gegevens weer op die usb-stick staan -> weer naar bsd toe (dus weer die bsd pc zonder internet). De boel scannen, en daarna pas naar die mac. Ook als er gegevens van mac -> windows moeten is dit het veiligst :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Verwijderd

Topicstarter
Falcon schreef op maandag 07 mei 2007 @ 11:09:
Je weet dat er ook gewoon belastingaangifte programma voor de Mac is?
Dat weet ik, maar het gaat niet alleen om belastingaangiftes, maar ook om andere gegevens/programma's die niet op de Mac kunnen draaien

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Host only geeft de gevirtualiseerde Windows PC alsnog internet, alleen niet direct maar gedeeld via de Mac. Dit is geen filter ofzo!

In Parallels kun je bij de configuratie van de virtual machine aangeven dat je geen netwerkkaart wilt (dacht ik). Als dat niet werkt, ga dan in XP naar het configuratiescherm, selecteer daar Netwerkadapters en klik met de rechtermuisknop op de adapter daar, en dan Uitschakelen.

Dit schakelt de netwerkverbinding in Windows XP ook uit.

offtopic:
icyx, pas op voor Mac OS X virussen, er zijn er tot zover al 0

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-02 15:18
Ik heb net even getest, maar Host-only geeft bij mij onder Windows en Linux toch echt geen internet mogelijkheden. Gedeeld internet via de Mac heb je met de Shared networking optie (gaat via NAT)...

Verwijderd

icyx schreef op maandag 07 mei 2007 @ 10:49:
Ik zou niet weten hoe je dat moet doen, ik heb geen mac, en dus al helemaal geen parallels, maar heb je er wel bij stilgestaan dat die mac ook duidelijk virussen etc kan krijgen? Mac os is echt niet imuum hoor...
You are so rong... :O

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@icyx:
Voor je FUD gaat lopen roepen, onderbouw eens waar je op doelt? OSX kan net als elk OS lekken bevatten, natuurlijk! Sterker nog: als het niet zo was zouden er geen security-patches uitkomen he :+ Echter zijn er tot op heden geen virussen voor OSX geweest die het vermelden waard zijn. Enkel een paar proof of concepts voor reeds lang gepatchte exploits, of 'virussen' waar je nota bene zelf je pass voor moest invoeren, of die je handmatig moest runnen.

Maar om antwoord te geven op de TS. Je kan je VM zo configureren dat deze geen netwerkadapter heeft. Als alternatief kan je op het netwerkicoon van de draaiende VM klikken (rechtsonder in de statusbalk) en klikken op 'Disconnect' :)

Launching containers into space

Verwijderd

icyx schreef op maandag 07 mei 2007 @ 10:49:
vergeleken met windows...? zou ik die coclusie eens herzien...
windows een uur op internet is spam en rommel...

met mac een half jaar aan internet non stop en nog nergens last van gehad...

en ik ben een zeer ervaren windows gebruiker.. (sorry moest even)
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 10:43:
Weet iemand of het mogelijk is om op Windows XP (dat draait via parallels) het internet volledig uit te zetten/schakelen terwijl het internet op de Mac het wel doet?
ik zou als advies wel nog extra meegeven dat het handig is om extra geheugen te hebben, ik gebruikte 1 gig, maar goh wat duurde dat XP opstarten verschrikkelijk lang.. en mac werd ook heel traag in die tijd...

ik raad daarbij dus 2 gig geheugen aan, zie het memory topicin apple Talk..

en de lan kun je gewoon uitschakelen als je hem hebt opgestart, loopt ook allemaal via de parralel drivers dus bij systeembeheer die gewoon uitschakelen en verwijderen.

Nu nog een vraag van mijzelf over Parralels...

Heeft er ook iemand ervaring met het fullscreen spelen van spelletjes via Parralels?

mijn vriendin speelt op mijn bookje via bootcamp de Sims 2. maar las ik laatst dat je de bootcamp partitie ook in kunt laden in Parralels..

kan iemand dit bevestigen? of misschien nog een extra tip geven?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2007 17:46 . Reden: tjs,a omdat het anders zoveel posts werden(zoals in ander topic) ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 17:04:
Nu nog een vraag van mijzelf over Parralels...

Heeft er ook iemand ervaring met het fullscreen spelen van spelletjes via Parralels?

mijn vriendin speelt op mijn bookje via bootcamp de Sims 2. maar las ik laatst dat je de bootcamp partitie ook in kunt laden in Parralels..

kan iemand dit bevestigen? of misschien nog een extra tip geven?

Zou je deze vraag in [Intel Mac]Parallels: Virtualizatie voor Intel Macs kunnen stellen in plaats van hier :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Jongens, rustig. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je niet blind op Mac OS moet vertrouwen. Het feit dat er nu (nog?) geen virussen zijn betekend niet dat ze er nooit zullen komen. De kans bestaat altijd dat ze alsnog zullen komen. Een andere mogelijkheid is natuurlijk een compromised systeem, dan zit je ook met de gebakken peren. De TS wil gewoon veiligheid, en ik wijs hem alleen op de risico's.
Nogmaals: Ik hoef echt geen FUD te verspreiden, maar iets wat er nu niet is, bied geen garanties voor de toekomst... Natuurlijk is de hele basis van Mac OS qua veiligheid stukken, stukken beter dan Windows, de BSD basis is hartstikke goed. En ja, ik weet alles van de mogelijke infecties van Windows in zijn algemeenheid (een van de redenen waarom ik fervent Debian gebruiker ben), maar in de toekomst kan ook Mac OS het slachtoffer worden, dat is mijn punt.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
icyx schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:00:
maar in de toekomst kan ook Mac OS het slachtoffer worden, dat is mijn punt.
Gelukkig schreeuwen mensen het al sinds 10.2 en nu er bijna een 10.5 is heb ik nog niks gezien.
Zo kan je ook iedereen die een nieuwe auto koopt bang maken van u maakt ooit op een dag een ernstig ongeluk, hoeft niet maar het kan wel!

Zolang er geen virus of whatever is kan je wel telkens gaan zitten zeggen ja maar in de toekomst... Wordt zo moe van die stelling nu is het er niet dus gaan we niet naar de toekomst kijken, als het echt zo erg zal worden kan je altijd nog een antiviruspakketje installeren die er nu ook genoeg zijn voor de Mac (en alleen maar om geen besmette zooi van PC gebruikers door te sturen dat zou voor mij de enige reden zijn om een virusscanner te installeren).

[ Voor 35% gewijzigd door Uberprutser op 08-05-2007 09:03 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Ballebek schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:01:
[...]

Gelukkig schreeuwen mensen het al sinds 10.2 en nu er bijna een 10.5 is heb ik nog niks gezien.
Zo kan je ook iedereen die een nieuwe auto koopt bang maken van u maakt ooit op een dag een ernstig ongeluk, hoeft niet maar het kan wel!

Zolang er geen virus of whatever is kan je wel telkens gaan zitten zeggen ja maar in de toekomst... Wordt zo moe van die stelling nu is het er niet dus gaan we niet naar de toekomst kijken, als het echt zo erg zal worden kan je altijd nog een antiviruspakketje installeren die er nu ook genoeg zijn voor de Mac (en alleen maar om geen besmette zooi van PC gebruikers door te sturen dat zou voor mij de enige reden zijn om een virusscanner te installeren).
Ja, ben ik het zelf persoonlijk wel mee eens, maar de TS zegt; "Gezien de vertrouwelijkheid van de gegevens (niet de mijne maar met name van anderen zoals belastingaangiftes etc), is dit erg belangrijk." maak ik daar uit op dat deze of als particulier of als individu belastingzaken regelt. Om dus, zoals hij zelf zegt, de veilgiheid van dit soort gegevenss te waarborgen zijn dit soort voorzorgsmaatregelen alleen maar goed om te nemen. Natuurlijk, zoals ik zelf ook al zei, de kans is klein, maar je zal toch maar net je belastinggegevens bij deze persoon hebben, en hij zal net toevallig het target van een virus, of een gerichte aanval zijn. Dan zit je toch met de gebakken peren. Daarom: Met dit soort gegevens is extra veiligheid alleen maar gewenst :)

Verwijderd

vandaag ook eens geprobeerd met parallels.
toen ik mijn bootcamp schijf met parralels opende, vroeg hij wat voor verbinding ik wilde.

hieruit heb je geloof ik 5 opties waaronder ook geen connectie met internet mogelijk is.!

problem solved :)

en btw... (belastingaangiftes) kun je ook met je macje doen hoor! en gewoon alles op ene externe disk opslaan... dan is er geen hacker die er ook maar aan komt.

werk zelf bij de belastingdienst (ben ik nu momenteel ook) maar via apple heb ik nog niemand opgevangen die er problemen mee heeft gehad, er was ooit 1 persoon, maar indien mijn tips toen niet werktte zou ik de persoon hier treffen... nooit iets van gehoord:) hij moest hem van mij updaten namelijk!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

icyx schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 19:47:
maar de TS zegt; "Gezien de vertrouwelijkheid van de gegevens (niet de mijne maar met name van anderen zoals belastingaangiftes etc), is dit erg belangrijk." maak ik daar uit op dat deze of als particulier of als individu belastingzaken regelt. Om dus, zoals hij zelf zegt, de veilgiheid van dit soort gegevenss te waarborgen zijn dit soort voorzorgsmaatregelen alleen maar goed om te nemen.
Het feit dat 'ie er zelf aan mag sleutelen zonder dat iemand van BiZa, BuZa of het ministerie van Algemene Zaken heel erg boos wordt zal het wel meevallen met de absolute eisen. Gewoon goed veilig is genoeg, en de kans dat iemand via een bsd-core, OS-X en een windows zonder netwerk 'binnen' komt is uit te sluiten tenzij iemand heel erg vastberaden en volhardend is. Als iemand zo graag die gegevens wil hebben breekt 'ie gewoon in. Dat is een stuk sneller en betrouwbaarder. Geen ipfw houdt een koevoet tegen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1