Toon posts:

Computer verkeerd uitgezet, kan dit kwaad?

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn PC niet opstartte (voltage geheugen was te laag), heb ik een keer of 7 mijn systeem uitgeschakeld door de schakelaar aan de achterkant van mijn systeemkast om te zetten. CPU activiteit e.d. was zo goed als nihil.
Het BIOS wordt dan ook gereset (was de bedoeling).

Later kwam ik erachter dat ik ook de normale aan/uitknop 3 seconden ingedrukt kon houden, dan ging het systeem ook veilig uit.

Nu vraag ik me af of dit schadelijk is voor het systeem (voeding, moederbord). Momenteel draait alles zeer stabiel. Het gaat om een nieuw systeem.

Mijn vorige systeem heeft hierdoor namelijk uiteindelijk het loodje gelegd - ik was ongeduldig tijdens het afsluiten van Windows, en gebruikte de schakelaar aan de achterkant van het systeem om het uitschakelen te forceren.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:22
Het is niet goed, maar de kans dat het gevolgen heeft is wel erg klein, soms moet je wel gewoon het stroom eraf halen.

Verwijderd

Het is natuurlijk niet goed maar t kan ook niet veel kwaad

De kans dat er wat kapot gaat is echt klein dan

• kim72
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03 16:41
Waarom is het dan niet goed?

Volgens mij kan het helemaal geen kwaad om gewoon de stroom er af te halen, dan stopt alles gewoon met werken. Het enige probleem wat je kan hebben is dataverlies of een corrupte harddisk (windows 98 ;)) Ik zou de pc niet meteen weer inschakelen maar een seconde of 10 wachten, maar ik denk dat zelfs dat geen kwaad kan.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-05 23:45
Enige wat fout zou kunnen gaan is dat als je PC bezig is met iets (harde schijf vooral) dat dat bestandje corrupt is.... Voor de rest kan het niet echt kwaad. Hardware werkt gewoon door. Immers wanneer je je pc uitzet wordt ook de stroom er gewoon afgehaald.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
@Bijbelvertaling: voortaan je BIOS op de normale manier resetten, gewoon de jumper verzetten of het batterijtje eruit ;).

Ontopic: de computer uitzetten d.m.v. de knop 3 seconden inhouden kan hooguit corruptie in Windows geven. Als Windows net aan het lezen of schrijven was (zowel register als normale bestanden) is het mogelijk dat er corruptie optreedt, maar dat is meestal niet zo'n probleem. De hardeschijf zelf zal in elk geval gewoon veilig zijn, ik meen mij te herinneren dat die, nadat de stroom eraf is, automatisch nog de kop 'parkeren' (denk door iets van een condensator of iets dergelijks). De stekker eruit trekken kan echter gevaarlijker zijn. Hierdoor kan je, als je te hard trekt, een piekspanning veroorzaken (fluxverandering). Voor de meeste moderne voedingen is dit geen probleem, die hebben hier bescherming tegen. Maar vroegere voedingen en hele brakke voedingen beschikken niet over zo'n beveiliging en ik kan mij dan voorstellen dat er wat kapot gaat. Ik kan verder echter niets bedenken dat het niet kan verdragen dat ineens de stroom eraf is.

@dbm12: ooit al eens een vermogensmeter achter de stekker van een computer gehangen? Hij blijft altijd iets stroom gebruiken, ook al staat ie helemaal uit. Pas als de stekker eruit is, doet ie werkelijk niets meer. Maar het is wel zo dat je kan verwaarlozen welke functies in leven worden gehouden: soms het batterijtje van je CMOS en verder natuurlijk de benodigde knopjes voor het inschakelen :P. En uiteraard extra functies indien ingeschakeld: denk aan wake on lan/ring/keyboard.

[ Voor 17% gewijzigd door The__Virus op 07-05-2007 11:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb later mijn BIOS weten te resetten door de computer op de normale manier uit te schakelen en daarna nog eens de stroom van de voeding te halen (door een aan/uit schakelaar aan de achterkant van de systeemkast). Ik neem aan dat dat een prima methode is.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 14:02:
Ik heb later mijn BIOS weten te resetten door de computer op de normale manier uit te schakelen en daarna nog eens de stroom van de voeding te halen (door een aan/uit schakelaar aan de achterkant van de systeemkast). Ik neem aan dat dat een prima methode is.
Dan is waarschijnlijk je batterijtje leeg.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 23:47
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 14:02:
Er zit een batterij op je moederbord die helpt de instellingen van de bios te onthouden, zoals bijvoorbeeld de klok ed. Dus nee dat is geen prima methode. Waarschijnlijk is -zoals CodeCaster aangeeft- je batterij leeg als je sowiets wel lukt.

[ Voor 12% gewijzigd door Luuk1983 op 07-05-2007 14:06 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit kan volgens mij echt geen kwaad als je voeding 100% in orde is. Ik doe het zelf ook vaak genoeg als ik een PC in elkaar zet en hij werkt niet in een keer (aanzetten, kijken wat de foutmelding/piepjes zijn van de bios en uitschakelen met de knop op de voeding en dat nog een aantal keer achter elkaar). Alleen de harde schijf vind het misschien wat minder leuk op de duur (>100 keer achter elkaar), maarja met een kapotte harde schijf is nog niet je hele pc kapot ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 07-05-2007 14:06 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 18:33
Er zit een jumper op het moederbord die je moet verzetten om je bios te resetten. Dit is de 'normale' manier. Staat ook helemaal beschreven in de 'bijbel' van je moederbord.....

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
muppet99 schreef op maandag 07 mei 2007 @ 14:06:
Er zit een jumper op het moederbord die je moet verzetten om je bios te resetten. Dit is de 'normale' manier. Staat ook helemaal beschreven in de 'bijbel' van je moederbord.....
Dit staat in de handleiding van mijn plankje:

C.P.R. (CPU Parameter Recall)

The C.P.R. feature of the motherboard BIOS allows automatic re-setting to the BIOS default settings in case the system hangs due to overclocking. When the system hangs due to overclocking, C.P.R. eliminates the need to open the system chassis and clear the RTC data. Simply shut down and reboot the system, and the BIOS automatically restores the CPU default setting for each parameter.

Due to the chipset behavior, AC power off is required before using C.P.R. function.

Dus op mijn Asus P5B-E leiden er meer wegen naar Rome :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Klopt is inderdaad een Asus feature. Alleen om onnodig veel rebooten te voorkomen (je moet meestal wachten tot het hele systeem van alle prik is verlost) is jumpertje verzetten net zo makkelijk. Het kan namelijk wel even duren voordat ie helemaal 'leeg' is. Beter is het om de computer uit te zetten, stekker eruit en 'aan te zetten', dan weet je zeker dat ie gelijk helemaal leeg is :).
Pagina: 1