Redundantie switch (Procurve 2600 serie)

Pagina: 1
Acties:

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:21

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Topicstarter
Wij hebben op al onze locatie HP Procurve 2600 serie switches hangen, nu is het beheer van alle vestigingen centraal geregeld.

Nu zitten de switches wel in een servicecontract (response binnen 4u), echter willen we kijken naar een tussenoplossing om de (neven)locaties zo min mogelijk downtime te geven, bij het falen van een switch Aangezien de prijs van een Procurve 2600 relatief laag is, zaten we te denken om op elke locatie de belangrijkste switch dubbel uit te voeren. Zodat bij het evt. falen van de hoofdswitch de belangrijkste zaken kunnen doordraaien, door kabels over te prikken, denk hierbij aan bijv. de AS400 (ons hoofdsysteem, staat op elke vestiging), VPN-router en bedrijfskritische systemen.

Nu had ik het volgende idee, aangezien we de redundant switch wel aan willen kunnen vanuit ons hoofdkantoor.

Er bestaan een aantal vlans op de hoofdswitch waaronder.

VPN Vlan
Server Vlan
Client Vlan

Nu wilde ik op de laatste poort van de hoofdswitch de VPN Vlan zetten en deze ook te zetten op de laatste poort van de spare switch.

Het ip-adres van de hoofdswitch is 10.X.255.253 en dit adres staan dan ook als next hop op de VPN-Router. De redundant switch heeft IP 10.X.255.252. Nu kan ik als ik de overige poorten hetzelfde configureer als de hoofdswitch bij een uitval de kabels over laten prikken en zou alles moeten werken.
Probleem bij deze opzet is volgens mij wel, dat het IP adres van de switch gewijzigd moet worden en dit gaat lastig als je de switch nu niet kunt bereiken.

Dit zou ik kunnen tekkelen door een apart "redundant" vlan aan te maken, echter dan kan ik de switch alleen aan via doorkoppeling van de eerste switch.

Zijn er wat tweakers hier, die een goed idee hebben, die me de juiste kant op kunnen sturen, wat ik het beste kan doen.

We hebben alleen de gratis versie van HP Procurve Manager

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!