Toon posts:

AMD Athlon X2 3800+ draait maar 1 Core

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ikheb een AMD Athlon X2 3800+ aangeschaft maar hij draait maar op 1 Core, apparaatbeheer zit echter wel 2 cores, maar windows vertikt het om op 2 cores te draaien. Er is namelijk maar ook 1 grafiek in taakbeheer :S . en ook me G15 Toetsenbord zegt dat er maar 1 core is. En ik heb ook alle drivers van AMD zelf gedownload en ook me windows volledig geupdate. Ik heb deze proc van me neef gekocht en dus werkend gezien dus ik weet dat er niks mis kan zijn met die proc.
dit zijn mijn systeemspecs.

mobo; Asus A8N32-SLI Deluxe
geheugen: Corsair TWINX-1024C2LL
proc: AMD Athlon X2 3800+
videokaart GeForce 6800 GS CO

Weet iemand misschien de oplossing voor mijn probleem? _/-\o_

Alvast Bedankt,
Joey

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:43

Koppensneller

winterrrrrr

Heb je misschien Windows niet ingesteld op het gebruik van 2 cores nadat je de nieuwe CPU geplaatst hebt? Je moet een andere HAL gebruiken....

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 18:15
BIOS update van je mobo?

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:14
Ik doe hierbij een aanname: Je hebt waarschijnlijk alleen een upgrade gedaan van een single core naar een duo core processor. Dus zelfde moederbord geheugen e.d.

Waarschijnlijk heb je daarbij Windows niet opnieuw geinstalleerd. Ik denk/weet zeker dat het daar fout gaat. Windows is nog ingesteld op het gebruik van 'maar' 1 processor. Dit kun je veranderen door ff windows opnieuw te installeren.

What a fine day for Science! | Specs

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 17:38
Je kan in apparaatbeheer ook proberen de drivers voor de CPU opnieuw te installeren.

Toen ik van 3700+ naar X2 4600+ ging heb ik windows niet opnieuw hoeven te installeren. Na opstarten kwam hij met 'nieuwe hardware gevonden' en werd de CPU driver automatisch geupdate.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Opnieuw windows installeren zal dit probleem waarschijnlijk wel oplossen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt ook ff sysprep gebruiken.
http://blog.case.edu/djc6...g_different_hals_wsysprep

Verwijderd

-snip-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 11:30 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
De instellingen in taakbeheer staan wel goed?
Afbeeldingslocatie: http://codecaster.nl/got/cpu.gif

• Morbid2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 14:36
Draai je XP home of XP pro?

Verwijderd

Topicstarter
Huntor schreef op maandag 07 mei 2007 @ 10:04:
Ik doe hierbij een aanname: Je hebt waarschijnlijk alleen een upgrade gedaan van een single core naar een duo core processor. Dus zelfde moederbord geheugen e.d.

Waarschijnlijk heb je daarbij Windows niet opnieuw geinstalleerd. Ik denk/weet zeker dat het daar fout gaat. Windows is nog ingesteld op het gebruik van 'maar' 1 processor. Dit kun je veranderen door ff windows opnieuw te installeren.
Ik heb windows wel helemaal opnieuw geinstaleerd 8)7 :P

Verwijderd

Topicstarter
ik draai PRO

Verwijderd

check de bios versie denkelijk heb je een bios update nodig

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 18:30:
check de bios versie denkelijk heb je een bios update nodig
in de bios staat dat er gewoon een dual core proc inzit enzo. alleen windows wilt er maar 1 zien. hij maakt ook maar van 1 core gebruik :'( |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op maandag 07 mei 2007 @ 11:49:
De instellingen in taakbeheer staan wel goed?
[afbeelding]
Ik heb die 2e optie niet eens :P LOL 8)7

Verwijderd

Wees nou wel even duidelijk, je pc is als ACPI-Multiprocessor geinstalleerd en zo staat het ook in apparaat beheer?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
je hoeft windows niet opnieuw te installeren. Gewoon even de CPU drivers van AMD downloaden en installeren. Installeer gelijk ook even de dual-core fix.

[ Voor 98% gewijzigd door Kurios op 08-05-2007 18:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:32:
Wees nou wel even duidelijk, je pc is als ACPI-Multiprocessor geinstalleerd en zo staat het ook in apparaat beheer?
hoe kan je dat in apparaatbeheer zien dan? ik zie dus wel 2 procs maar maakt dus maar van 1tje gebruik :S

Verwijderd

Topicstarter
Kurios schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 18:22:
je hoeft windows niet opnieuw te installeren. Gewoon even de CPU drivers van AMD downloaden en installeren. Installeer gelijk ook even de dual-core fix.
CPU drivers van AMD al geinstaleerd maar heeft niet geholpen,en wat is de dual-core fix?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 18:36:
[...]

hoe kan je dat in apparaatbeheer zien dan? ik zie dus wel 2 procs maar maakt dus maar van 1tje gebruik :S
Apparaatbeheer -> beeld -> Apparaten op verbinding -> staat dan bovenaan.
Als ie niet als multiprocessor staat dan gaat 2e core niet werken.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wat een onzin komt er weer voorbij. :P Over amd optimizer die is voor software die kloktikken telt van de cpu ipv de echte tijd. ;)

Gewoon doen wat sync zegt even kijken of je de goede acpi gebruikt.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:32:
Kan je vinden onder "confugiratiescherm" naar "systeem" naar "Hardwarebeheer" naar "computer"

Kijk daar eens of er ACPI-Multieprocesser-pc staat en niet op iets anders.

[ Voor 30% gewijzigd door mad_max234 op 08-05-2007 19:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
mad_max234 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 18:51:
Wat een onzin komt er weer voorbij. :P Over amd optimizer die is voor software die kloktikken telt van de cpu ipv de echte tijd. ;)

Gewoon doen wat sync zegt even kijken of je de goede acpi gebruikt.

[...]

Kan je vinden onder "confugiratiescherm" naar "systeem" naar "Hardwarebeheer" naar "computer"

Kijk daar eens of er ACPI-Multieprocesser-pc staat en niet op iets anders.
Het staat er niet. er staat gewoon ACPI-pc :S . what to do? :? gewoon windows weer opnieuw instaleren ookal heb ik dat al gedaan toch? _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 23:57 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 23:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kun je niet gewoon in apparaatbeheer kiezen voor stuurprogramma bijwerken en vervolgens voor ACPI Multiprocessor PC of iets van dien aard kiezen?

Heb je toevallig niet een optie in het BIOS om één core uit te schakelen? Deze optie ken ik namelijk wel van Intel Duo core systemen.

[ Voor 38% gewijzigd door _Dune_ op 10-05-2007 00:05 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik weet niet of het er verband mee heeft, maar draai je wel XP met SP2? En zoja, heb je die later geinstalleerd of stond SP2 al op je installatie-cd?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 23:56:
[...]

Het staat er niet. er staat gewoon ACPI-pc :S . what to do? :? gewoon windows weer opnieuw instaleren ookal heb ik dat al gedaan toch? _/-\o_
Volg mijn sysprep link eens ;)

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:18
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 23:56:
[...]

Dan wordt het dus de HAL vervangen, niet erg ingewikkeld:
Installing Support for Multiple CPUs
1. Click Start, point to Settings, point to Control Panel, and then click System.
2. Click the Hardware tab, and then click Device Manager.
3. Double-click to expand the Computer branch. Note the type of support that you currently have.
4. Double-click the computer type that is listed under the Computer branch, click the Drivers tab, click Update Driver, and then click Next.
5. Click Display a list of known drivers for this device, and then click Show all hardware of this device class.
6. Click the appropriate computer type (do not change from non-ACPI to ACPI computer types), click Next, and then click Finish.
The following table lists and describes each HAL.

HAL Description
---------------------------------------------------------------------------
ACPI MultiProc Use for a multiple-processor ACPI computer

ACPI UniProc Use for a ACPI multiple-processor board but with a
single processor installed

Advanced Configuration Power Interface PC Use for a single processor motherboard with sinle pprocessor ACPI computer

Compaq Systempro Use for a Compaq Systempro computer

MPS Uniprocessor PC Use on non-ACPI computers dual processor motherboard
with a single processor installed

MPS Multiproc PC Non-ACPI computers with a dual processor running

Standard PC Any Standard PC, non-ACPI, or non-MPS. Could be a 386,
486, Pentium, Pentium II, or Pentium III

Standard PC
with C-Step i486

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 00:13:
in de bios staat dat er gewoon een dual core proc inzit enzo
Het is niet omdat je BIOS de dual-core CPU ziet, dat hij er ook van gebruik kan maken.
Moest het vervangen van de HAL niet helpen, zou ik toch de BIOS updaten.

Yes, but no.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Misschien heb je hier wat aan: HAL update

March of the Eagles

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 00:03:
Kun je niet gewoon in apparaatbeheer kiezen voor stuurprogramma bijwerken en vervolgens voor ACPI Multiprocessor PC of iets van dien aard kiezen?

Heb je toevallig niet een optie in het BIOS om één core uit te schakelen? Deze optie ken ik namelijk wel van Intel Duo core systemen.
Helaas kan dat bijwerken van de stuurprogramma's niet.. :'(

Verwijderd

Ik heb een batch-file-tje voor ons gemaakt. Dit file-tje extract de juiste bestanden die nodig zijn voor de multicore hal; past de boot.ini aan zodat er ook een multi-core entry bij staat. Nu kun je zonder risico Met multicore opstarten. Als dit succesvol verloopt ga je in de device manager voor "scan for hardware changes" deze zorgt er dan voor dat de MultiCore hal correct wordt geinstalleerd. Daarna kun je de "MP" regel uit boot.ini verwijderen.

Aannames:
i386 directory staat op c:
Je boot partitie staat op de eerste disk en eerste partitie.

@Echo Off
expand c:\i386\ntkrnlmp.ex_ %windir%\system32\ntkrnlmp.exe >> nul
expand c:\i386\halmacpi.dl_ %windir%\system32\halmacpi.dll >> nul
attrib -s -h -r c:\boot.ini
echo multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional MP" /fastdetect /NoExecute=OptIn /kernel=ntkrnlmp.exe /hal=halmacpi.dll >> c:\boot.ini
attrib +r +h +s c:\boot.ini
Echo.
Echo.
Echo Reboot computer and select Microsoft Windows XP Professional MP
Echo Computer management - Detect new hardware - ACPI Multiprocessor
Echo Reboot computer and select Microsoft Windows XP Professional
Echo Modify c:\boot.ini
Echo.
Echo.
pause
cls
exit

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Dit topic kan gesloten worden. Ik heb HALu gedownload een progje dat je HAL geforceerd vervangt en nu draai ik eindedlijk dual core. Bedankt mensen voor al jullie reacties en tips. en vooral bedankt Hacku voor dit geweldige progje. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 13:33 ]

Pagina: 1