CPU-Z 1.40 fout uitlezen?

Pagina: 1
Acties:

• Bi3b0b
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-05 18:07
Sinds versie 1.39 en 1.40 uitgekomen zijn van CPU-Z, geven die 2 versies mijn systeem compleet verkeerd weer zoals getoond op deze printscreen..

Heeft iemand enig idee hoe dit komt en/of hoe ik dit kan verhelpen? Validation wilt niet lukken met de 1.38, aangezien hij zegt dat ik een verouderde versie heb.

Wat ik reeds gedaan heb na zoekwerk: Energie op "altijd aan" gezet, BIOS zowat 200% uitgekamt, maar wist niet exact naar wat ik moest zoeken.

Hopelijk is er iemand die dit fenomeen bekend voorkomt!

dank bij voorbaat :)

Verwijderd

Volgens mij kan hij niet de MP uitlezen ? :)

• Bi3b0b
Maar met de 2de vorige versie dan wel? Kijk hier dan maar eens, heb eventjes alleen met de 1.38-versie laten scannen. Dat hij dat niet juist uitlas had ik ook al door ;) , maar mijn vraag is dus wel degelijk hoe dit op te lossen.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05 15:49
Je bedoelt dat je kloksnelheid te laag is? Komt dat niet gewoon door EIST? Belast je cpu eens of zet EIST uit in je bios.

Verwijderd

Je hebt er vast niet veel aan als ik zeg dat ie met mijn E6600 (op P5B Deluxe) wel gewoon werkt, zowel in 1.39 als in 1.40?
Ik heb overigens ook gewoon EIST aan, en bij een onbelaste CPU leest hij gewoon 1600 MHz uit, en een multiplier van 6x (ipv 2400 MHz en 9x dus). Voltage werkt ook gewoon... ~1.15v of ~1.28v.

Nou ja, weet je in ieder geval dat het niet op alle E6600 systemen fout gaat... Maar dat helpt je niet heel veel verder, helaas.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
Wat is er precies "compleet verkeerd", de kloksnelheid? Dat komt doordat de processor de multiplier automatisch terugschakelt van 9.0x naar 6.0x als hij weinig te doen heeft. Is normaal en niets om je zorgen over te maken, ik zie hetzelfde met CPU-Z op mijn E6600 en is een vraag die hier op de forums regelmatig gesteld wordt.

Zet eens op de achtergrond een CPU-intensief programma aan en kijk dan eens wat CPU-Z aangeeft.

• Bi3b0b
Heb net eventjes 2*Prime laten draaien en inderdaad, vanaf hij die start, slaagt de MP naar x9 en kan hij ook correct uitgelezen worden.

Hierbij dus opgelost :), met dank!

(Nog snel klein vraagje, waar kan ik die EIST afzetten in mijn BIOS, heb dat precies nog nergens tegengekomen.)

• jj71
(Nog snel klein vraagje, waar kan ik die EIST afzetten in mijn BIOS, heb dat precies nog nergens tegengekomen.)
Waarom wil je dat uitzetten? Je processor schakelt naar 6.0x als 'ie niets te doen heeft. Zodra je een programma opstart wat de processor gebruikt springt 'ie onmiddelijk naar 9.0x. Het schakelen kost geen tijd. De performance van je computer zal op geen enkele manier verbeteren als je EIST uitzet, het zorgt er alleen maar voor dat je processor onnodig veel stroom verbruikt en onnodig warm wordt wanneer 'ie niets te doen heeft.

Als je het toch persé wilt uitzetten kijk dan in de handleiding van je moederbord, daar staan alle BIOS instellingen vast en zeker in beschreven.

Verwijderd

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem (heb er al een topic over gestart) , sysyteem pentium M 750 centrino .....als ik prime 95 laat draaien dan blijft d multiplier hetzelfde (14) maar de busspeed verlaagt van 133 naar 70 MHz..dus ik krijg een verminderde cpu speed terwijl dat nu net niet zou mogen .

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2007 16:07 ]

• jj71
Voor Bi3b0b is het niet echt een probleem; hij wist gewoon niet wat EIST is en waarom de processor dat doet.

Is dat een laptop? Wordt 'ie erg warm als je een rekenintensief programma opstart? Het zou kunnen dat 'ie de snelheid verlaagt omdat het systeem te heet wordt.

[ Voor 51% gewijzigd door jj71 op 07-05-2007 19:12 ]

Verwijderd

ik heb er al een andere topic over gestart ..waarin er meer informatie is te vinden omtrent mijn probleem ..zie topic ...''verminderde bussnelheid sony vaio laptop '
Maar neen de laptp wordt helemaal niet warm

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2007 20:54 ]

Pagina: 1