Toon posts:

Poging om meetrillen van de kast te minderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al sinds 2 weken in het bezit van een Seagate Barracuda 7200.10 320 gigabyte (16mb). Het geratel van deze schijf hangt me de nek uit, vooral doordat mijn kast ook nog eens gaat meetrillen. Als ik de kast vastpak voel ik ook werkelijk alles wat ik van de harde schijf hoor.

Nu dacht ik aan een simpele, maar hopelijk effectieve oplossing om het meetrillen van de kast te stoppen, of tenminste te minderen.

Ik heb een tekening gemaakt om mijn idee uit te leggen:

KLIK VOOR GROTERE VERSIE!
Afbeeldingslocatie: http://img386.imageshack.us/img386/4575/dempen12os3.gif

De bedoeling is om de harde schijf gewoon op te hangen in de bak die normaal dient voor drives. Deze is breed, waardoor mijn plannen mogelijk zijn.

Nu zou ik graag willen weten om meer mensen iets soortgelijks geprobeerd hebben, en wat hun ervaringen hiermee zijn.

Het paarse vlak waaraan de HD hangt, wil ik van stof, elastiek of rubber maken. Misschien heeft iemand hier nog een leuk ideetje voor?

Morgen ga ik in ieder geval aan de slag. Ik ga sowieso zelf eerst zelf proberen voordat ik een product ga kopen om het geluid te minderen.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Er zijn genoeg harddisk silencers op de markt te krijgen die doen wat jij nu zelf wilt maken.
Zou moeten kunnen als ik je bouwplan zo zie.
Zodra je prijzen etc. weet is het misschien wel aardig dat hier te vermelden, wellicht hebben andere tweakers die hetzelfde willen doen, er dan ook nog wat aan...

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Ik heb zoiets ook,

Namenlijk naai elastiek van me moeder geript. En hem daarin opgehangen :) Werkt perfect.
Let er wel op dat je je schijf even aard aan je kast met ene draad :)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik zou eerst eens kijken of je zijpanelen niet los zitten of je HDD bak waardoor het trillen gaat resoneren. (neefje had hier last van)

Als dat niet het geval is kun je volgens mij beter een kant en klare HDD Silencer kopen. En eventueel dynamat voor de zijkant van je case.

reviews: Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getest

Verwijderd

Topicstarter
luccie schreef op zondag 06 mei 2007 @ 20:31:
Ik heb zoiets ook,

Namenlijk naai elastiek van me moeder geript. En hem daarin opgehangen :) Werkt perfect.
Let er wel op dat je je schijf even aard aan je kast met ene draad :)
Daar zeg je inderdaad nog iets. Hoe moet ik 'm aarden? Gewoon een draad van de zijkant van de HD naar de kast toe?

Ik vraag me eigenlijk af of hij nu ook geaard is, omdat de kast aan de binnenkant ook een verflaag heeft dat toch een isolerende werking heeft?
raymonvdm schreef op zondag 06 mei 2007 @ 20:32:
Ik zou eerst eens kijken of je zijpanelen niet los zitten of je HDD bak waardoor het trillen gaat resoneren. (neefje had hier last van)

Als dat niet het geval is kun je volgens mij beter een kant en klare HDD Silencer kopen. En eventueel dynamat voor de zijkant van je case.

reviews: Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getest
De bak zit hardstikke vast. Die link heb ik eerder vandaag ook bekeken, maar het lijkt me natuurlijk ook leuk om zelf iets werkends te maken.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 20:35 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 08:19
Waarom zou je hem aarden? Als je je harde schijf op een houten plank legt gaat dat toch ook en die is dan toch ook niet geaard?

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Ophangen in (post)elastieken geeft een goede demping; een paar laagjes schuim/watten/dubbelzijdig tape waar je de schijf op legt kan ook prima werken. Zelf knutselen is inderdaad het leukste :)

Wat betreft aarding: ik heb mijn harde schijf al maandenlang op verschillende manieren ongeaard gemonteerd gehad, en het levert totaal geen problemen op!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 20:41 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2007 @ 20:40:
Ophangen in (post)elastieken geeft een goede demping; een paar laagjes schuim/watten/dubbelzijdig tape waar je de schijf op legt kan ook prima werken. Zelf knutselen is inderdaad het leukste :)

Wat betreft aarding: ik heb mijn harde schijf al maandenlang op verschillende manieren ongeaard gemonteerd gehad, en het levert totaal geen problemen op!
Heb je postelastieken zelf al eens geprobeerd? Postelastieken die continu onder spanning staan zijn in no-time uitgedroogd, worden bros en scheuren. Ik heb ooit een schijf opgehangen in 2 elastieken maar deze lag na drie weken dus wel onder in de kast :X

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Normaal elastiek lijkt me niet echt geweldig, dat gaat inderdaad snel kapot. Ik dacht zelf aan "elastiek" dat net lijkt op een lap stof (is ook geweven) dat lekker rekbaar is. Dan hoop ik dat die daar een tijdje in kan gaan bungelen :P

Als het af is zal ik wel vertellen wat het resultaat was en nog wat foto's ervan plaatsen!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 20:50 ]

Verwijderd

Hoewel postelastieken zich altijd uitstekend gehouden hebben kan ik me voorstellen dat je liever bandelastiek gebruikt...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Daarnaast kan de "seek" van de schijf wat hoger worden door losse ophanging. Ik zou zoeken naar een hardisk kastjes waar je ze in kan zetten die weer met wat rubber in verbinding staan met de kast. Ook kan je dingen verzwaren met loodbitumen, zelfklevend. Mijn stacker trilde onwijs mee en die zit nu vol met loodbitumen.

specs

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 06 mei 2007 @ 23:19:
Daarnaast kan de "seek" van de schijf wat hoger worden door losse ophanging. Ik zou zoeken naar een hardisk kastjes waar je ze in kan zetten die weer met wat rubber in verbinding staan met de kast. Ook kan je dingen verzwaren met loodbitumen, zelfklevend. Mijn stacker trilde onwijs mee en die zit nu vol met loodbitumen.
Wat is de seek van de schijf? Is dat nadelig?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2007 @ 23:36:
[...]

Wat is de seek van de schijf? Is dat nadelig?
Ik heb wel eens gelezen (ergens weeniemeerwaar) dat de zoektijd van je schijf ietsje omhoog kan gaan, door te losse ophanging. Dus dat hij ietsje meer moeite heeft om de kop te positioneren.

specs

Verwijderd

Aarde is niet echt nodig, er zitten al 2 aarde draden aan de power connector van de schijf ;)

Verwijderd

maratropa schreef op maandag 07 mei 2007 @ 00:09:
[...]

Ik heb wel eens gelezen (ergens weeniemeerwaar) dat de zoektijd van je schijf ietsje omhoog kan gaan, door te losse ophanging. Dus dat hij ietsje meer moeite heeft om de kop te positioneren.
Toen ik mijn schijf (samsung sp2004c) had opgehangen in elastiek heb ik hier speciaal op gelet; zowel het 'gevoel' in windows als de resultaten van HDTune zijn exact gelijk gebleven!
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 00:12:
Aarde is niet echt nodig, er zitten al 2 aarde draden aan de power connector van de schijf ;)
Precies :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zwarte aders zijn geen aardingsaders hoor :w

iig ik zou dan als nog een extra aarddraadje regelen. beter een draadje te veel dan te weinig :Y)

404 Signature not found

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat is dus onzin. De beide zwarte draden is een/de nul of bij gelijk spanning de - (min), welke niet gelijk is aan aarding. Waarom denk je dat fabrikanten als Zalman voor hun oplossing netjes een draadje meeleveren welke onder een schroef bevestigd kan worden, het eene uiteidne onder een schroef in de behuizing en het andere uiteinde onder een schroef in de hardeschijf.

Net zoals mensen beweren dat een Pc geen geaarde wandcontactdoos nodig is. :O

Edit: Zoals hierboven dus ook gezegd wordt, trek wel even een aarde draadje van je hardeschijf naar de behuizing. Overigens moet ik eens wat vaker op refresh drukken. :)

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 07-05-2007 10:55 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1