Toon posts:

Hulp Bij nieuwe CPU Koeler..

Pagina: 1
Acties:
  • 799 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb een vraag waar ik maar geen goed advies/antwoord voor krijg. ik heb deze site al paar keer bekeken, tevens via google maar ondanks alle info kan ik geen duidelijke keuze maken. Teveel = Te onduidelijk, sommige topics/fora zijn zo groot dat je niet meer weet hoe/wat.
----

Ik heb onlangs een nieuwe grafische kaart (x1950pro) gekocht, heerlijke kaart, en gelukkig stil. Tevens ook een stillere nieuwe voeding.
Alleen nu maakt nog altijd mijn CPU(processor) koeling/ventilator enorm veel lawaai.

Dus wilde ik ff mijn kast opnieuw updaten door er goede stille koeler in te plaatsen.
Oftewel mijn huidige CPU cooler moet er uit en daarvoor in de plaatst een stille die goed koelt voor terug .

Alleen welke CPU cooler is op dit moment goed/stil/niet duur voor de S478.
Ik wil geen Groot motorachtig blok in mijn kast... Hij moet voor normaal gebruik en intensief gebruik goed koelen maar stil zijn.

Mijn Moederbord is een Asus P4P800 SE, socket 478.
En er zit een CPU Intel Pentium 4, 2.4GHZ, Socket 478, 533MHZ FSB, 512KB...

Het is me duidelijk dat mijn mobo/proces.. wat oud is, maar hij loopt nog als een trein dus voorlopig nog geen vervanging.

Nogmaals, ik heb al gekeken alleen door de vele keuzes weet ik niet meer wat nu goed genoeg is voor mijn systeem.

Hopelijk kunnen jullie me een goed en eerlijk advies geven wat te doen....

Mvg,
Rashid

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Kijk of je nog ergens aan de Arctic Silencer4 kan komen.
Machtig goed koelertje voor een heel aardig prijsje (ik heb er in het verleden nog geen 15 euro voor betaald). Geen idee of ze nog te krijgen zijn.
Anders misschien nog een Zalman, wellicht dat daar nog een S478 versie voor te krijgen is?
Zalman is over het algemeen wel iets duurder, maar zeker niet slechter.

Verwijderd

http://www.silentpcreview.com/article251-page1.html (das de oude)
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2965 (nieuwste revisie gelovensmij)

CPU Compatibility: socket 478, 775 and K8

Scythe Ninja is een van de beste CPU coolers die er is!

Edit
"Ik wil geen Groot motorachtig blok in mijn kast... Hij moet voor normaal gebruik en intensief gebruik goed koelen maar stil zijn."

Ohh.... :(

Misschien dan een katana? Niet zo goed maar wel klein. Hijs wel wat aan de dure kant voor zijn grote en koelling.

http://www.silentpcreview.com/article271-page5.html

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 20:20 ]

• MRCL
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Kijk anders ook even op www.hardware.info Daar hebben ze ook aardig wat koelers getest.

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
niet groot maar wel stil gaat niet lukken, maar waarom mag de koeler niet groot zijn?

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:45
Mss omdat ie er geen plaats voor heeft? Dat was het probleem bij mijn Silverstone SG01e. Heb er nu een Zalman CNPS8000 in zitten, momenteel loopt de zaak wat warmpjes maar daar gaat binnenkort verandering in komen als het aan mij ligt (al heb ik geen idee hoe)...

Verwijderd

Topicstarter
Ilya schreef op zondag 06 mei 2007 @ 20:46:
niet groot maar wel stil gaat niet lukken, maar waarom mag de koeler niet groot zijn?
Nou denk wel dat t past.. heb een Aopen HQ-08 Big Tower ATX kast... maar omdat het zo'n joekel van een geval is.. ben ik zelf bang dat het te zwaar word en eraf dondert... en dan zijn de gevolgen nog groter he... maar goed....

Als Kleine koelers schaars zijn, dan maar groot he.. maar niet TE groot.. dus kom maar op met die dingen.. hahaha

Verwijderd

Hallo tweakers.

Ik heb een vraagje.
Ik heb onlangs de Scythe Ninja aangeschaft.
Geinstalleerd en al.
Alleen de fan die er op zit heeft een 3 pins connector.
De stock cooler had een 4 pins connector.
En de cpu fan connector op de mobo is 4 pins.
Dus ik kan hem niet op de standaard cpu fan connector aansluiten op de mobo.
Als mijn pc opstart krijg ik nu elke keer een cpu fan error.
Wie kan mij helpen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 11:49 ]

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:25
Kan je in de bios wel ergens uitzetten als cpu fan disabled. Dan heb je geen last meer van de foutmelding. Is verder geen probleem als de fan gewoon draait en de temps goed zijn.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2007 @ 21:27:
[...]

Nou denk wel dat t past.. heb een Aopen HQ-08 Big Tower ATX kast... maar omdat het zo'n joekel van een geval is.. ben ik zelf bang dat het te zwaar word en eraf dondert... en dan zijn de gevolgen nog groter he... maar goed....

Als Kleine koelers schaars zijn, dan maar groot he.. maar niet TE groot.. dus kom maar op met die dingen.. hahaha
Scythe Ninja zoals eerder aangehaald :)

Afbeeldingslocatie: http://tbn0.google.com/images?q=tbn:gxDKmQ8IPA15jM:http://mcs.pc.pl/shop_img/scythe/ninja_plus_1.jpg

@Chino 1971: Beetje topickaping hé ;)

[ Voor 8% gewijzigd door TEAMIKKE op 08-05-2007 12:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik denk dat ik het bijna heb.....
maar heb nog wat vragen... die jullie me hopelijk met jullie goede kennis kunnen beantwoorden.

Ik zit te twijfelen tussen de Zalman 9500led of de Scythe Ninja plus rev.b.
Qua formaat is de Zalman gunstig, alleen wat ik nu zo heb kunnen vinden koelt hij goed, maar qua geluid is het nog wel aanwezig.

Scythe heeft en goede koelprestaties en is "stiller" als de Zalman. maar is het ook Echt stiller of hoor je het wel als je naast je kast zit.. hij staat ook op mijn kamer en als ik in bed lig +/- 2,5 meter ervan af hoor je op dit moment de cpu koeler... en natuurlijk ook als ik ernaast zit. maar is dit met de scythe zo goed als verleden tijd? of is het iig zacht dat het bijna niet meer hoorbaar is.... lichte zoem ofzo...

Qua kosten is de Scythe goedkoper als de Zalman.

Heeft deze Scythe ook een fancontroller.. of is dat alleen noodzakelijk als je iets gaat overclocken... dit ben ik nie van plan namelijk.

Maar wat me beetje zorgen maakt is het formaat van de Scythe en het gewicht...
Ik heb een Asus P4P800SE Socket 478 Mobo, met een Intel Pentium 4, 2.4ghz. (zie beginpost)
Kan mijn mobo en proc. het gewicht van deze koeler aan? hangt het stabiel aan mobo, vooral tijdens transport etc.? en nog belangrijker Past het uberhaupt op mijn mobo en werkt het zonder problemen?
Ook nog een ander iets is past dit gevaarte in mijn kast... ik heb een Aopen HQ-08 BigTower kast...

Ik maak me dus zorgen dat het of niet past (kast/mobo) en dat het instabiel "hang" aan mobo... dus evt doorbuigt, afbreekt etc.. (tijdens transport of gewoon zomaar)

De standaard fan die meegeleverd word is te vervangen, maar wat is op dit moment de beste 120mm fan die en Stil is, maar Tevens zeer goed koelt? en natuurlijk qua prijs gunstig is...

Ook wil ik nieuwe Casefans plaatsen,
ik heb nu 2 80mm fans .. onder voorin (intake) en 1 boven in (achter) bij de HDD outtake.
Ik zelf denk dat dit te weinig is... ik zag dat ik nog 2 openingen heb op mobo hoogte...(naast de allerlei aansluitingen achterop) en nog 1 naast de huidige (outtake) fan.

Is het slim om naaste de huidige outtake bij de HDD een Intake en Outtake naast elkaar te zetten?
en dan op mobo-hoogte een in en outtake... (outtake voor de processor).
Je krijgt dan in mobo gedeelte.. 2 intake en 1 outtake. en bij HDD gedeelte 1 intake en 1 outtake...

Type fan: Noctua NF-R8 (80mm, 17dB, 3/4p, Wit/Rood)

Alvast Bedankt,
Rashid

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niemand die me nog kan helpen op mijn laatste paar vragen....zit nog echt te twijfelen ... ben o.a. namelijk bang dat het niet op mijn Asus P4P800SE past enzo.. ... :/

Hopelijk kunnen jullie me alsnog helpen op de laatste paar vragen zie reply hierboven...

Alvast Bedankt,
Rashid

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Fan op 5V zetten, als je niet overklokt is dit geen probleem.
Even stil als een nieuwe koeler en het kost niets.
Ik sta telkens verbaasd dat een tweaker dit niet weet/toepast.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 20:13:

Scythe heeft en goede koelprestaties en is "stiller" als de Zalman. maar is het ook Echt stiller of hoor je het wel als je naast je kast zit.. hij staat ook op mijn kamer en als ik in bed lig +/- 2,5 meter ervan af hoor je op dit moment de cpu koeler... en natuurlijk ook als ik ernaast zit. maar is dit met de scythe zo goed als verleden tijd? of is het iig zacht dat het bijna niet meer hoorbaar is.... lichte zoem ofzo...

Jup. Ding is gewoon stil als je idle draait. Je HD's zullen er wss bovenuit komen.

Heeft deze Scythe ook een fancontroller.. of is dat alleen noodzakelijk als je iets gaat overclocken... dit ben ik niet van plan namelijk.

Nope, is niet aanwezig voor zover ik weet. Ook niet echt nodig want ik ken eprsoonlijk maar weinig mensen die steeds die fansnelheid gaan aanpassen. Tis leuk dat het er is maar heeft weinig nut.

Maar wat me beetje zorgen maakt is het formaat van de Scythe en het gewicht...
Ik heb een Asus P4P800SE Socket 478 Mobo, met een Intel Pentium 4, 2.4ghz. (zie beginpost)
Kan mijn mobo en proc. het gewicht van deze koeler aan? hangt het stabiel aan mobo, vooral tijdens transport etc.? en nog belangrijker Past het uberhaupt op mijn mobo en werkt het zonder problemen?
Ook nog een ander iets is past dit gevaarte in mijn kast... ik heb een Aopen HQ-08 BigTower kast...

Om het mobo hoef je je geen zorgen te maken. Dit is allemaal goed geregeld. Ooit geprobeerd een mobo te breken als ie in een kast zit? Lukt je niet, dus zo'n cooler al helemaal niet. Of het in je kast past weet ik zo niet. Ik heb ook een HQ-08 gehad en daar pastte de TTBT net niet in. Maar die is nog wat hoger dus ik denk haast dat het net moet willen. Desnoods draai je je hele mobotray om (kan met die kast). AKA Inversed-ATX. Dan komt je CPU onder te zitten en heb je iig. ruimte zat.

Ik maak me dus zorgen dat het of niet past (kast/mobo) en dat het instabiel "hang" aan mobo... dus evt doorbuigt, afbreekt etc.. (tijdens transport of gewoon zomaar)

[b] Nee dus[ /b]

De standaard fan die meegeleverd word is te vervangen, maar wat is op dit moment de beste 120mm fan die en Stil is, maar Tevens zeer goed koelt? en natuurlijk qua prijs gunstig is...

Die eisen die je stelt kun je niet combineren in 1 fan. Ik ben persoonlijk fan ( :P ) van Noctua. Onhoorbaar (serieus) en gaan erg lang mee. Wel ietsje duurder maar ach. Zeker een aanrader IMO. Nadeel is wel dat ie wat minder lucht verplaatst.

Ook wil ik nieuwe Casefans plaatsen,
ik heb nu 2 80mm fans .. onder voorin (intake) en 1 boven in (achter) bij de HDD outtake.
Ik zelf denk dat dit te weinig is... ik zag dat ik nog 2 openingen heb op mobo hoogte...(naast de allerlei aansluitingen achterop) en nog 1 naast de huidige (outtake) fan.

Is het slim om naaste de huidige outtake bij de HDD een Intake en Outtake naast elkaar te zetten?
en dan op mobo-hoogte een in en outtake... (outtake voor de processor).
Je krijgt dan in mobo gedeelte.. 2 intake en 1 outtake. en bij HDD gedeelte 1 intake en 1 outtake...

Type fan: Noctua NF-R8 (80mm, 17dB, 3/4p, Wit/Rood)

Goed plan. En ik denk dat je dan ook gewoon een Noctua op je CPU-koeler kan zetten omdat je dan een heel goede airflow hebt.
peke schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:48:
Fan op 5V zetten, als je niet overklokt is dit geen probleem.
Even stil als een nieuwe koeler en het kost niets.
Ik sta telkens verbaasd dat een tweaker dit niet weet/toepast.
Maar dan worden die dingen flink warm. En vooral in de zomer kan dit tot ergenis leiden. En dit is gewoon een veel betere oplossing.

Verwijderd

nou ik heb een scythe infinity en daar staat de fan vaak gewoon stil bij internet/office etc. en dan wordt hij ook maar 35C. ik heb een C2D E6600.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
noctua's in dat systeem? dan is de koeling meer waard dan de rest :? da's lichtelijk overkill. er zijn genoeg erg goede en stille fans te krijgen. ik heb coolermaster 120mm 80cfm fans, pokkeherrie op volle kracht maar op minimum hoor je ze niet. ohja, en die aan rubber pinnetjes opgehangen arctic outtakes zijn ontzettend stil, heb hier een paar arctic fan 9's, heel hoge luchtverplaatsing, vrijwel geen geluid. kunnen alleen als outtake gebruikt worden maar dan ben je dus al halverwege ;)

ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je fanplaatsing, maar alstjeblieft, houd de intakes voorin en onder, en outtakes achterin en boven. niet in- en outtake naast elkaar, het lijkt even alsof je dat van plan bent nl.
Pagina: 1