Toon posts:

Surround set werkt niet goed op nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers 8)

Ik heb een nieuwe Vista PC met een Asus M2N 1394 moederbord, die 6 channel audio ondersteund.
Nu wil ik mijn 5.1 surround set hierop aansluiten, maar ik krijg hier geen goed geluid uit. Het blijft gewoon 2.1 sound.

Als ik Control panel > Sound > Speakers > Configure speakers doe en 5.1 surround selecteer en test aanklik, kan ik alleen geluid horen door de twee front speakers. :( Als ik quadraphonic selecteer kan ik geluid horen door de 2 front en de 2 rear speakers. De 5.1 set heb ik ook op een andere PC getest en alle speakers zouden gewoon moeten werken.

Ik heb ook al geprobeerd om een surround plugin te installeren voor winamp. Ik had er een gevonden, maar die gaf ook geen geluid door de rear speakers (Center word sowieso niet gebruikt voor stereo-playback op 5.1 sets AFAIK).
Ik heb ook al naar drivers gezocht maar het blijkt dat SoundMAX ADI audio V6.10.1.6100 de nieuwste is, en die heb ik ook al geinstalleerd.

Weet iemand wat ik moet doen om de set goed werkend te krijgen?? Zijn hier nog testprogjes voor (winamp plugin) of is er een andere manier?? ;)

Alvast bedankt!

• jacen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-02-2023
hmm, wat probeer je af te spelen dan? een gewoon mp3tje? of een film? er moet natuurlijk wel een 5.1 geluidsspoor inzitten. probeer het anders eens met een andere player.

hier staan nog wat 5.1 samples, mischien heb je daar wat aan:

http://www.cinenow.com/us/vobtrailer.php3

mvg,

Jacen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Welk deel van Audio, Video & HiFi is onduidelijk :?

Move OH -> AV

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
owh hij doet het :*)

Waarschijnlijk toch een probleem met een kabeltje dat niet goed vast zat (heb ik laatste tijd vaker last van). Want het lijkt me onlogisch dat vista een reboot nodig heeft voor dit soort dingen.

Evengoed bedankt voor de reactie. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt dat mijn 5.1 surround fysiek wel werkt, maar helaas heb ik er nog geen plezier van kunnen hebben. :(

Het liefst zou ik tijdens een potje Call of Duty ook surround hebben, maar helaas werkt dat niet. Ook ben ik er nog niet achter hoe ik muziek moet afspelen op alle boxjes. Ik heb wat winamp plugins geprobeerd en ook de standaard Directsound plugin, maar zonder succes.

mijn huidige PC heeft onboard audio. In een van mijn oudere PC's heb ik eens een 5.1 geluidskaart geinstalleerd om te kijken hoe 5.1 sound was. En dat werkte allemaal (iig kon je met winamp geluid uit alle speakers krijgen). Maar nu werkt dat niet. Ik heb even met everest gekeken, en het bleek dat mijn audio-chip geen EAX 1.0, 2.0 of 3.0 ondersteunde en ook geen DirectSound 3D.

Dat laatste vind ik overigens wel vreemd, want het 3D sound sampletje bij de DirectX SDK werkte wel goed, maarja... daar ga ik niet de hele dag naar zitten luisteren ;)
Call of Duty blijkt EAX nodig te hebben (wat volgens mij alleen in Creative chips zit). Dus WOII met 3d sound zit er voor mij waarschijnlijk niet in.

Wat moet ik nu doen om het maximale uit mijn 5.1 set te halen. Nieuwe Soundcard kopen?? Tooltje downen of iets anders? :?

Iemaned tips?

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
eax 1,2,3 was volgens mij door creative vrijgegeven aan alle geluidskaartenproducenten, alleen 4 en 5 hebben alleen zij, mar dit moet het probleem niet zijn denk ik, zijn volgens mij vaker mensen die met vista en surround problemen hebben :P daar zou ik het in zoeken.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 19:24

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 23:30:
mijn huidige PC heeft onboard audio. In een van mijn oudere PC's heb ik eens een 5.1 geluidskaart geinstalleerd om te kijken hoe 5.1 sound was. En dat werkte allemaal (iig kon je met winamp geluid uit alle speakers krijgen). Maar nu werkt dat niet. Ik heb even met everest gekeken, en het bleek dat mijn audio-chip geen EAX 1.0, 2.0 of 3.0 ondersteunde en ook geen DirectSound 3D.
Volgens de specs op de website van de fabrikant ondersteunen alle ADI Soundmax chips: I3DL2 / DS3D 8 / EAX 2 / A3D 1

Zie ook: http://www.soundmax.com/products/faqs/SMAXfaq21ch5.html

Dus Everest is niet correct. Het kan echter zijn dat de Soundmax driver voor Vista nog wat beperkt zijn. Ik weet dat ze niet een van de eersten waren met een driver. (Daarnaast is het altijd enorm irritant om aan nieuwere drivers hiervoor te komen omdat ze alleen via de fabrikant te krijgen zijn)

Daarnaast zijn er ook issues met EAX geluid in Vista. Sommige games proberen voor EAX rechtstreeks met de hardware te praten. Dit is echter niet meer mogelijk in Vista.

Dus dat het niet werkt kan

[ Voor 5% gewijzigd door Shuriken op 02-06-2007 10:14 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Ik weet hoe je je voelt. Ik heb ook maanden last gehad van dit soort ongein met mijn onboard. is dan wel een andere geluidskaart. Die was ook 7.1 geluid. ik was blij dat ik stereo had. en Microfoon werkte ook maar ene keer wel andere keer niet. Goede drivers kon ik nergens vinden. Totdat een maat van mij opeens kwam met ik heb wel WERKENDE drivers. Totdat die na paar weken ook weer gek gingen doen (had niets aan instellingen veranderd)

Hoe dan ook. Ik adviseer je toch om een leuke nieuwe geluidskaart te kopen (die op Vista werkt) heb je beter geluid meestal+extra opties van je geluidskaart en het haalt beetje last van je CPU en RAM af ;) Ik zou wel 1 van een beetje goed merk halen. Dus niet van een low budget merk. ik heb zelf een Creative Audigy SE. ben er ERG tevreden over en heb er laatst nog geen 30 euro voor betaald. Hier is een link:

Creative Soundblaster Audigy SE

Ik weet alleen niet hoe die precies werkt onder Vista omdat ik zelf nog XP gebruik. maar ik verwacht eigenlijk geen grote problemen.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 19:24

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 11:12:
Ik weet alleen niet hoe die precies werkt onder Vista omdat ik zelf nog XP gebruik. maar ik verwacht eigenlijk geen grote problemen.
Niet? nou dan wens ik je veel succes. Driver support voor Vista is dramatisch bij Creative. De enige driver voor de Audigy SE is er een van Februari, met slechts basic audio support.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Shuriken schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 11:31:
[...]

Niet? nou dan wens ik je veel succes. Driver support voor Vista is dramatisch bij Creative. De enige driver voor de Audigy SE is er een van Februari, met slechts basic audio support.
Dat is ook de reden dat ik XP gebruik en niet Vista. omdat alle ietswat oudere spul wat nog voor vista uitkwam gewoon gemaakt is voor XP en niet voor vista. ;)

Dan raad ik je aan om een geluidskaart te zoeken die wel fatsoenlijk werkt onder vista ;) (of je zet xp erop?)

Verwijderd

Topicstarter
Nu wil ik dus een nieuwe geluidskaart kopen. Kent iemand een goed kaartje voor niet al teveel geld, die goed 5.1 sound kan leveren op Vista??

Ik ga vanmiddag even naar de mediamarkt, kijken of ze een audigy hebben die misschien werkt.
Je kunt ze binnen 2 weken altijd nog terugbrengen. ;)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 13:51
Voor ongeveer 60 euro is dit wel een goede kaart:

pricewatch: Creative X-Fi Xtreme Gamer

Maar ik weet niet zeker of de problemen met Vista al zijn opgelost met de Creative kaarten. Auzentech heeft ook een goede kaart, maar deze kost al 90 euro.

Ik zou het trouwens niet bij de Media markt halen met de hoge prijzen daar.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vanmiddag even naar mycom geweest en ik heb op hoop van zegen de SB audigy SE gehaald voor 35 euro.

Eerst liet ik vista autmatisch naar drivers zoeken. Deze vond hij, maar het bleek dat er geen goede surround support was. Gelukkig heeft Creative 2 dagen geleden goede Audigy SE drivers uitgebracht.
Ik heb die gedownd en die gaven wel mooi surround geluid _/-\o_ _/-\o_ ;)

Ik zou iedereen die nog een kaartje zoeken die 5.1 op vista ondersteund, de Audigy SE aanraden.
Niet te duur, en gewoon goed 5.1 geluid :)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 13:51
Audigy SE is een verkapte Live! chip. Die presteert niet of nauwelijks beter dan een goede onboard oplossing. De echte audigy's (zonder SE) geven beter geluid dan de Live! of de Audigy SE kaart. Maar je hebt nu geen last van storingen in het geluid door electrische signalen etc, dat heb je bij een onboard kaart heel snel.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1