Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

welke unix / linux kennis en ervaring het beste voor werk

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af op welke Unix variant of Linux distributie ik mij zou moeten concentreren (qua opleiding) om mijn waarde op de arbeidsmarkt te vergroten.
Beetje gezocht op internet, IBM-AIX, HP-UX en Solaris lijken de leidende Unix varianten te zijn. Van de Linux distro's kom ik Red Hat het meeste tegen als OS voor servers en netwerken.
Met FreeBSD heb ik wel enige ervaring, maar ik weet niet of ik er veel aan heb als het gaat om werk. Of is het misschien zo dat als ik goed met FreeBSD overweg kan dat het dan niet uitmaakt omdat het toch een Unix variant is?
Ik hoor graag jullie mening hierover.

Verwijderd

Imho is "de algemene unix filosie" het meest van belang.
Die is normaal gezien toepasbaar in elk OS dat jij hier opnoemt.
Kies een goeie linux distro uit (Debian, ...) en een goeie corporate unix (Solaris, ...) dan heb je al heel wat.
IBM AIX en HP-UX zijn iets meer voor de niche markt.
*BSD is zeer leerzaam, maar bevindt zich echt wel op de terugweg (hoe spijtig dat ook is).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 17:59 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Tot nu toe ben ik IBM-AIX, HP-UX en Solaris het meest tegengekomen in het bedrijfsleven. Solaris en AIX nog wat meer dan HP-UX. *BSD nog nooit en Linux zo af en toe. Hoe het allemaal precies verhoudt is waarschijnlijk lastig te zeggen. Ik kom natuurlijk ook niet overal en zo zullen anderen dat ook hebben. Ik kom bij grote verzekeraars maar ook bij kleine bedrijfjes.

Bij AT-computing kun je trouwens algemene Unix cursussen doen en zij zijn erg goed op de hoogte van allerlei aspecten. De Guru's daar doen al jaren niet anders :)

[ Voor 14% gewijzigd door zomertje op 06-05-2007 18:18 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
thanx voor de replies
goeie tip om een linux distro en een corporate unix te nemen
denk dat ik van de linux distro's dan Red Hat zou kiezen, omdat daar ook certificaten voor te halen zijn enzo

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Toch vraag ik me af in hoeverre Linux en Unix kennis nou gezocht wordt in Nederland.

Tot nu toe lijkt het er iig op dat ik met mijn .Net kennis veel makkelijker aan een baan kom dan met mijn *NIX kennis.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 23:04

doc

Zelf doe ik qua unix voornamelijk Solaris en soms HP-UX. AIX wordt ook wel gevraagd, maar dat is wat minder vaak de laatste tijd. HP-UX kom je vooral veel tegen in de overheid, Solaris meer bij de rest van de bedrijven.

Als ik naar Linux kijk dan is het voornamelijk RedHat Enterprise of Suse Enterprise. Deze laatste dan soms in de Open Enterprise Server versie, de opvolger van Netware 6.5 omdat veel klanten nog niet van Novell afwillen.

Debian kom je ook wel her en der tegen, maar dan hebben de bedrijven meestal al zelf veel kennis in huis.

Me Tarzan, U nix!

Verwijderd

Lethalis schreef op zondag 06 mei 2007 @ 18:56:
Toch vraag ik me af in hoeverre Linux en Unix kennis nou gezocht wordt in Nederland.

Tot nu toe lijkt het er iig op dat ik met mijn .Net kennis veel makkelijker aan een baan kom dan met mijn *NIX kennis.
UNIX/Linux mensen hebben doorgaans niks te maken met .NET, en willen dat liefst ook zo houden ;) (althans zo is mijn persoonlijke visie).

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2007 @ 19:26:
[...]

UNIX/Linux mensen hebben doorgaans niks te maken met .NET, en willen dat liefst ook zo houden ;) (althans zo is mijn persoonlijke visie).
Vertel dat maar aan de Mono.NET mensen.

Verwijderd

offtopic:
Don't get me started about mono.
Als je die valstrik niet hebt doorzien op 1000km afstand...

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:45:
offtopic:
Don't get me started about mono.
Als je die valstrik niet hebt doorzien op 1000km afstand...
Ik zeg alleen maar dat mensen niet per se anti Microsoft hoeven te zijn om Linux / Unix interessant te vinden. Ik heb mij jarenlang met Linux en FreeBSD bezig gehouden en alsnog vind ik .Net een mooi initiatief.

Kan echter niet ontkennen dat ik het mis om op mijn werk iets met Linux te doen. Ik ga binnenkort maar weer eens thuis een leuke setup in elkaar draaien.

Mensen die per se een kant moeten kiezen vind ik kortzichtig en irritant :P Mijn manager wil per se alles met Microsoft doen en dat vind ik dan weer erg jammer.

Verwijderd

Topicstarter
thanx voor de replies, ik ben er uit denk ik...
ik heb een boek gekocht over Solaris 10, met de kennis uit dat boek kan ik me certificeren (Sun Certified System Administrator for Solaris 10 Study Guide)
dan heb ik in ieder geval iets wat ik op mijn cv kan zetten...

wat de linux distro's betreft ga ik mij richten op Fedora, vanwege de link met Red Hat

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
zomertje schreef op zondag 06 mei 2007 @ 18:17:
Bij AT-computing kun je trouwens algemene Unix cursussen doen en zij zijn erg goed op de hoogte van allerlei aspecten. De Guru's daar doen al jaren niet anders :)
Ik heb bij AT-Computing een tijd terug een UNIX-cursus gevolgd (deel 1, dus redelijk basaal). In ieder geval zeer begrijpelijk uitgelegd allemaal :)

Locatie was wel wat lastig te vinden vanuit t zuiden.
Pagina: 1