Nu al geheugen kopen voor Intel P35 based mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
ik ben van plan deze zomer (rond Juli/Augustus) een nieuwe pc aan te gaan schaffen met hierbij een Intel P35 based mobo, maar de geheugen reepjes zijn nu ontzettend aantrekkelijk geprijst. Ik zit nu te kijken naar Geil Ultra PC6400 dat maar 225 euro kost voor 4GB! maar mijn vraag aan jullie is dus, of het wel verstandig is om dat nu al te kopen terwijl nog niet zeker is of het wel compatible is met (waarschijnlijk) een Gigabyte GA-P35-DS4. De reden waarom ik het nu al wil aanschaffen is vanwege de aantrekkelijke prijs, voor hetzelfde geld zijn deze reepjes over 3 maanden 1,5x zo duur?

The number one enemy of progress is question

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Guumuus schreef op zondag 06 mei 2007 @ 17:05:
De reden waarom ik het nu al wil aanschaffen is vanwege de aantrekkelijke prijs, voor hetzelfde geld zijn deze reepjes over 3 maanden 1,5x zo duur?
1. Voor hetzelfde geld zijn deze reepjes over 3 maanden 1,5x zo goedkoop :)
2. Voor hetzelfde geld zijn deze reepjes ook nog eens niet compatible :)

• Guumuus
  • Niet online
maar het klopt toch dat RAM altijd erg schommelt in prijs, en dit werkt toch eigenlijk als een soort van piek-dal systeem? ik zou zeggen dat als de prijs van RAM nu goedkoop is, dat het dan logisch is dat het binnenkort weer zal stijgen?

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:27
Dit wordt inderdaad koffiedik kijken :p

Afhankelijk van:
× Euro/Dollar koers
× Vraag naar DDR2 geheugen
× Productie capaciteiten (komt er meer bij, of gaan fabrikanten omswitchen)

Verwijderd

wachten tot drr3 dat zou ik doen ;) en dan een mooi P35 bordje erbij kopen ^^ maarja je moet het zelf weten ;)

• Guumuus
  • Niet online
het zou makkelijk geweest zijn als vraag en aanbod constant waren geweest, maar nu ddr3 om de hoek komt kijken blijft het inderdaad nog maar de vraag of ddr2 nog lang de boventoon blijft voeren, ik hoop het eerlijk gezegd wel, dat is nu nog betaalbaar, terwijl nieuwe technologieen je meteen een rib uit het lijf zijn. Maar het is nu dus verstandiger om te wachten?

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:12
ik zou wachten stel je voor dat je niet eens een systeem koopt dan? zit je met geheugen of stel dat het goedkoper wordt, En bovendien zou je het nu dan wel even moeten testen stel dat het niet goed is enz enz.

Verwijderd

Ik denk dat het zeker nog 6 tot 12 maanden na de introductie van DDR3 duurt totdat het goedkoper is dan DDR2.
Tot die tijd zal het aanbod waarschijnlijk sowieso erg laag zijn, er zijn maar weinig fabrikanten die al DDR3 kunnen maken, en die fabrikanten moeten daarnaast ook nog een hoop DDR2 maken zolang daar vraag naar is.
Ik denk dus niet dat het zomaar 1-2-3 omslaat.

Verwijderd

DDR3 zal alleen in het begin erg duur zijn, dit zal niet lang duren want het gaat door intel gehyped worden. Als dadelijk de barcelona van amd uitkomt (die geen ddr3 gaat ondersteunen), gaat intel er alles aan doen om zoveel mogelijk uit de core2duo/quad te halen. En met DDR3 kan intel toch weer de nodige % halen die nodig zijn om amd voor te blijven ;) Dus het zal echt iet lang erg duur zijn.

• Guumuus
  • Niet online
dat er een nieuw systeem gaat komen is al 100% zeker, 4 maanden geleden was ik nog een leek op computergebied. Ik heb sinds die tijd zoveel gelezen en opgezocht dat ik zo onderhand weet wat wat precies is en wat de voordelen en nadelen van bepaalde technieken zijn etc, ik vind het leuk om er mee bezig te zijn en kijk er al naar uit om het systeem in elkaar te gaan steken, en als er iets is wat ik zeker weet, dan is het wel dat er een nieuwe pc gaat komen.

@ wiplash:

Je hebt gelijk dat er veel risico aan verbonden is om nu al dat geheugen te kopen, maar 225 euro voor 4GB is niet bepaald duur. 2 maanden terug koste dat bijna het dubbele...

@ the nizzle:

zou Intel zichzelf niet in de vingers snijden als ze voor zo'n (relatief) kleine groep er alles aan gaan doen DDR3 tot standaard te maken?

[ Voor 11% gewijzigd door Guumuus op 06-05-2007 17:32 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:54
Om 4GB volledig te gebruik moet je wel een 64-bits OS installeren he, heb je daar rekening mee gehouden in je planning? :)

Overigens zou ik niet vooruit geheugen gaan kopen want misschien komt een bedrijf wel met iets supersnels waardoor je geheugen waardeloos wordt :P Je weet het nooit.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Guumuus
  • Niet online
Ja ik was van plan Vista Ultimate (64-bit) te gaan draaien, mits er een SP1 uit gaat komen binnenkort. Sowieso komt er een Vista OS, zolang dat nog niet soepel draait zal ik het nog met XP pro doen...

• silmaril8
  • Niet online
Waar wil je de pc eigenlijk voor gebruiken? 4GB is namelijk erg overdreven veel.
2GB DDR2 is meer dan voldoende voor 99% van de taken en 2GB DDR2 PC5300 kost nog maar 70 euro...

• Guumuus
  • Niet online
ik ben sowieso van plan om over te gaan klocken, rond de tijd dat ik die pc zal gaan kopen, denk ik dat de E6850 ook op de markt is, aangezien die op een FSB van 1333Mhz draait lijkt het me verstandiger PC6400 geheugen te nemen voor wat meer headroom, daarnaast wil ik het systeem toekomst gericht samenstellen, ik denk dat daarbij 4GB ook een goede keus is

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:05
Wel is waar niet hetzelfde type geheugen, maar in de pricewatch word de prijs van sommige typen geheugen bijgehouden. Onderstaand het verloop van 1 GB pc 4200 over de laatste 2 jaar.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=120080

Een vrij grillige grafiek die rond de introductie van Vista sterk begint te dalen. De algemene tendens is echter ook dalend. Ik zou jezelf dus nu niet blindstaren op de prijzen, maar gewoon wanneer je het product nodig hebt die modules kopen. De kans dat een product goedkoper word naar verloop van tijd in plaats van duurder is namelijk groter.

Gezien de technologische ontwikkelling lijkt het me niet zinnig om maanden van te voren hardware te kopen. (In deze markt verouderd het gewoon te snel) Daarnaast denk ik dat je tegen die tijd toch een ander systeem koopt dan je nu denkt. (er komen nu eenmaal nieuwe dingen uit en je misschien veranderden de gebruikseisen)

En net als enkele voorgaande users. WTF 4 GB ?!?!? Gezien je reactie/eisen enorme overkill. Het setje zal er zeker niet beter door overclocken. Daarnaast kan je er altijd nog 2 GB bij plaatsen als je het nodig hebt. En gezien de tendens zal dat tegen die tijd waarschijnlijk weer goedkoper zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Terror op 06-05-2007 20:27 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• silmaril8
  • Niet online
Guumuus schreef op zondag 06 mei 2007 @ 18:35:
ik ben sowieso van plan om over te gaan klocken, rond de tijd dat ik die pc zal gaan kopen, denk ik dat de E6850 ook op de markt is, aangezien die op een FSB van 1333Mhz draait lijkt het me verstandiger PC6400 geheugen te nemen voor wat meer headroom, daarnaast wil ik het systeem toekomst gericht samenstellen, ik denk dat daarbij 4GB ook een goede keus is
Je kan ook gewoon 2GB en later er 2GB bij plaatsen...

In ieder geval, nu geheugen kopen voor een moederbord wat nog geeneens op de markt is, is gewoon niet slim. Ook is het een beetje raar: je wilt een duur moederbord kopen (een mobo met P35 zal wel minstens 100 euro kosten) en een dure processor (E6850), maar je wilt een beetje besparen op het geheugen omdat je denkt dat de prijzen omhoog zullen gaan....

• Guumuus
  • Niet online
De DS4 P35 kost nu (in pre-order) al hetzelfde als de DS4 P965, dus zo duur is ie niet. De processor vindt ik ook niet echt duur, als je het vergelijkt met de E6600 die 300 koste toen hij op de markt kwam, de E6850 zal daar waarschijnlijk 40 euro onderzitten, dus ook die is niet duur in kwaliteit/prijs verhouding. Waarom zou ik later duur geheugen gaan kopen als het nu voor een zacht prijsje kan? maar jullie hebben gelijk er veranderd te veel en te snel in computerland. Ik zal er dus ook mee moeten wachten. De verleiding is alleen zo groot, en ongeduldig als ik ben leek dit me wel een verstandige keus, niet dus...

*edit: op de opmerking van silmaril dat ik zou besparen op geheugen terwijl de rest van mijn (geplande) componenten prijzig zijn:

ik denk dat de prijsveranderingen tussen geheugen en bijvoorbeeld de processor niet te vergelijken zijn, de prijs van RAM kan in een relatief korte periode veel meer verschillen dan die van processoren. Processoren beginnen op een hoog bedrag en worden naarmate er nieuwe modellen geintroduceert worden goedkoper, dat is met geheugen niet zo, correct me if i'm wrong...

[ Voor 28% gewijzigd door Guumuus op 06-05-2007 21:17 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is puur koffiedik kijken. Een aardbeving en de prijzen schieten omhoog, omgekeerd kan een fabrikant gaan dumpen door verkeerde inschatting van de markt en dan schieten ze omlaag.

Enige regel in IT is dit: koop nu wat je *NU* nodig hebt, want de waardedaling in 4 maanden maakt dat je bijna altijd goedkoper uit bent om datgene wat je nu niet nodig hebt dan te kopen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.