Allereerst mijn excuses voor post nummer 982345 over een nieuw systeem, heb al weken andere systemen bekeken en daaruit mijn keuze gemaakt. Echter wat extra ondersteuning is nooit weg. Heb als tegenprestatie wat meer moeite gedaan om dit topic overzichtelijk te maken, maar daarmee is 'ie ook wat langer geworden. 
De bedoeling is niet het samenstellen van een topnotch highend game systeem, maar wel een systeem wat redelijk mee kan, de huidige games goed kan draaien en eventueel makkelijk up te graden is in de toekomst. Echter, integenstelling tot de indruk die laatste zin misschien opwekt, het is wel de laatste grote upgrade die ik ga doen, aangezien mijn interesse in games afneemt en ik mij over een jaar niet meer flink zie gamen. Voor mailen en mp3's heb je geen highend systeem meer nodig. Wat zie ik mezelf nog toevoegen/vervangen? Quadcore, eventueel ATI physics, extra geheugen.
Echter de computer moet wel stil blijven (en dus de temperaturen relatief laag). Dit wordt weerspiegeld in de onderdelen die ik heb gekozen.
Azerty
Behuizing:
Antec P182 - €122,83
Ik kies deze behuizing omdat ik het ontwerp mooi vind, zowel het uiterlijk als de binnenkant en volgens vele recensies vrij stil te krijgen is (de "ingewanden") en een redelijk goede airflow heeft. De P182 is een vervolg op de P180, scheelt 3 euro in prijs, maar geeft wat meer werkruimte om je kabels beter weg te werken.
Wat mij vooral liet kiezen voor deze kast zijn de airflow mogelijkheden, de kast wordt aan de zijkanten strak ingebouwd tussen de muur en een kast, wat de temperatuur niet ten goede komt. Alle wind van binnen is meegenomen, maar graag zonder flink wat geluid.
Processor
Intel E6600 C2D - €197,42
Keuze tussen AMD en intel is voor mij snel gemaakt, en ook al is het verschil tussen AMD en de C2D's niet zo groot als de hype ons wilde doen geloven, de E6600 schijnt toch met kop en schouders boven de AMD's te staan.
Geheugen
Een aantal posts wezen mij op de mogelijkheid van PC6400 geheugen, zeker bij het verder overclocken dan 3GHz. Bij de twee webshops zijn de prijzen echter nu nog fiks hoger, maar bij het bestellen kijk ik er zeker nog naar, ook i.v.m. een mogelijke overclock als ik uitbreid met een quadcore (toekomstgericht)
Geluidskaart
Creative extreme music - €69,57 (OEM)
Jarenlang gedaan met onboard, maar wil nu wat extra. Deze versie van de X-FI lijkt mij het beste geschikt voor mijn situatie, Xram zie ik het nut niet van in (tegen die prijs), front panels heb ik niet nodig en creative is eigenlijk het enige merk wat me iets zegt en wat ik veel tegenkom. Hopen dat de drivers een beetje verbeteren tegen de tijd dat ik het ding installeer..
DVD rewriter
AD7173S - €30,98
Ben niet echt meer op de hoogte van de ontwikkelingen in DVD rewriter-land, maar heb de BBG maar als leidraad genomen. Geen idee ook wat het verschil is tussen de -A en de -S versie.
Proc. koeler
Scythe ninja rev B - €35,40
Op aanraden van een aantal users.
Sallandautomatisering
Moederbord
Gigabyte GA-956P-DS4 - €152,00
Wat verlang ik van een moederbord? Stil (geen fans), geen hitteproblemen, crossfire (ATI physics), kwaliteit en stabiliteit. Lichte overclock is meegenomen. De DS4 lijkt mij dit te leveren.
Harddisk
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II - 2x €71,99
Deze keuze heb ik rechtstreeks gekopieerd uit de BBG, te weinig kennis van harddisks om zelf een keuze te maken. Ik neem er twee, gedeeltelijk om mijn IDE schijven uit te faseren en ook omdat ik gewoon genoeg plek wil hebben. (Plus mogelijk experimenteren met (r)aid0)
Software
Vista 64bit OEM UK - €85,89
64bit zodat ik voorbereid ben op 4GB geheugen en zoals het er nu uitziet zou dit geen conflicten moeten opleveren met de huidige hardware en de te kopen hardware. Ik stap ook over op vista, ondanks alle negatieve verhalen die men wel eens leest. Ik neem de sprong en zie wel...
Voeding:
Corsair HX520 520W - €95,99
Qua prijs vrijwel gelijk met mijn antec keuze, maar schijnt wat beter van kwaliteit te zijn. 520W schijnt het minimale te zijn, neem toch wel aan dat dit voldoende moet zijn...
Wat "neem ik mee" van mijn vorige systeem?
240 GB IDE maxtor
81 GB IDE maxtor
19" TFT viewsonic
canon lide20 scanner (tweedehands voor 1,99 gekocht)
Epson C64
joystick
keyboard + muis
Totaal prijs:
Azerty: €591,74
Salland: €431,26
Totaal: €1026,-
Al dus mijn redelijk lange post, hopelijk kunnen julie je aanvullingen geven, zodat ik zodra de videokaart goed beschikbaar is, de bestelling kan plaatsen.
EDIT 1 geheugen (pc5300-pc6400)
EDIT 2 voeding veranderd in corsair 520W te kopen bij salland
EDIT 3 koeler vervangen door een scythe ninja te kopen bij azerty
Totaal prijs niet meer correct, zal een tientje of 3 schelen.
Wat is de bedoeling van dit topic?
De bedoeling is aanvullingen, kritiek of instemming te krijgen met de keuzes die ik gemaakt heb. Zelf denk ik een aardig systeem in elkaar gedraaid te hebben, maar het 1000tallige tweakerpubliek weet meer dan ik (alleen).De bedoeling is niet het samenstellen van een topnotch highend game systeem, maar wel een systeem wat redelijk mee kan, de huidige games goed kan draaien en eventueel makkelijk up te graden is in de toekomst. Echter, integenstelling tot de indruk die laatste zin misschien opwekt, het is wel de laatste grote upgrade die ik ga doen, aangezien mijn interesse in games afneemt en ik mij over een jaar niet meer flink zie gamen. Voor mailen en mp3's heb je geen highend systeem meer nodig. Wat zie ik mezelf nog toevoegen/vervangen? Quadcore, eventueel ATI physics, extra geheugen.
Waar wordt de computer voor gebruikt?
Zoals ik al zei, nu voor het spelen van games op een 19" 1280x1024 TFT, surfen en mailen, lichte zakelijke toepassingen, films kijken en het luisteren van mp3's. Het is de bedoeling de 6600 te "overclocken" naar 3GHz, mogelijk later als uitdaging wat verder.Echter de computer moet wel stil blijven (en dus de temperaturen relatief laag). Dit wordt weerspiegeld in de onderdelen die ik heb gekozen.
Wat had ik zelf in gedachten?
Nou, dat is de volgende opstelling. In den beginne was ik van plan alles bij azerty te bestellen, mede door goede ervaringen en een goede shopsurvey, maar moet het helaas verdelen tussen salland en azerty, omdat beide winkels niet alles bieden of op redelijke voorraad hebben..Azerty
Behuizing:
Antec P182 - €122,83
Ik kies deze behuizing omdat ik het ontwerp mooi vind, zowel het uiterlijk als de binnenkant en volgens vele recensies vrij stil te krijgen is (de "ingewanden") en een redelijk goede airflow heeft. De P182 is een vervolg op de P180, scheelt 3 euro in prijs, maar geeft wat meer werkruimte om je kabels beter weg te werken.
Wat mij vooral liet kiezen voor deze kast zijn de airflow mogelijkheden, de kast wordt aan de zijkanten strak ingebouwd tussen de muur en een kast, wat de temperatuur niet ten goede komt. Alle wind van binnen is meegenomen, maar graag zonder flink wat geluid.
Processor
Intel E6600 C2D - €197,42
Keuze tussen AMD en intel is voor mij snel gemaakt, en ook al is het verschil tussen AMD en de C2D's niet zo groot als de hype ons wilde doen geloven, de E6600 schijnt toch met kop en schouders boven de AMD's te staan.
Geheugen
Een aantal posts wezen mij op de mogelijkheid van PC6400 geheugen, zeker bij het verder overclocken dan 3GHz. Bij de twee webshops zijn de prijzen echter nu nog fiks hoger, maar bij het bestellen kijk ik er zeker nog naar, ook i.v.m. een mogelijke overclock als ik uitbreid met een quadcore (toekomstgericht)
Geluidskaart
Creative extreme music - €69,57 (OEM)
Jarenlang gedaan met onboard, maar wil nu wat extra. Deze versie van de X-FI lijkt mij het beste geschikt voor mijn situatie, Xram zie ik het nut niet van in (tegen die prijs), front panels heb ik niet nodig en creative is eigenlijk het enige merk wat me iets zegt en wat ik veel tegenkom. Hopen dat de drivers een beetje verbeteren tegen de tijd dat ik het ding installeer..
DVD rewriter
AD7173S - €30,98
Ben niet echt meer op de hoogte van de ontwikkelingen in DVD rewriter-land, maar heb de BBG maar als leidraad genomen. Geen idee ook wat het verschil is tussen de -A en de -S versie.
Proc. koeler
Scythe ninja rev B - €35,40
Op aanraden van een aantal users.
Sallandautomatisering
Moederbord
Gigabyte GA-956P-DS4 - €152,00
Wat verlang ik van een moederbord? Stil (geen fans), geen hitteproblemen, crossfire (ATI physics), kwaliteit en stabiliteit. Lichte overclock is meegenomen. De DS4 lijkt mij dit te leveren.
Harddisk
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II - 2x €71,99
Deze keuze heb ik rechtstreeks gekopieerd uit de BBG, te weinig kennis van harddisks om zelf een keuze te maken. Ik neem er twee, gedeeltelijk om mijn IDE schijven uit te faseren en ook omdat ik gewoon genoeg plek wil hebben. (Plus mogelijk experimenteren met (r)aid0)
Software
Vista 64bit OEM UK - €85,89
64bit zodat ik voorbereid ben op 4GB geheugen en zoals het er nu uitziet zou dit geen conflicten moeten opleveren met de huidige hardware en de te kopen hardware. Ik stap ook over op vista, ondanks alle negatieve verhalen die men wel eens leest. Ik neem de sprong en zie wel...
Voeding:
Corsair HX520 520W - €95,99
Qua prijs vrijwel gelijk met mijn antec keuze, maar schijnt wat beter van kwaliteit te zijn. 520W schijnt het minimale te zijn, neem toch wel aan dat dit voldoende moet zijn...
Wat "neem ik mee" van mijn vorige systeem?
240 GB IDE maxtor
81 GB IDE maxtor
19" TFT viewsonic
canon lide20 scanner (tweedehands voor 1,99 gekocht)
Epson C64
joystick
keyboard + muis
Totaal prijs:
Azerty: €591,74
Salland: €431,26
Totaal: €1026,-
Verdere opmerkingen
De oplettende lezer heeft ongetwijfeld gezien dat er nog 1 belangrijk onderdeel mist in mijn lijstje. Ik heb nog geen keuze gemaakt qua videokaart. Het wordt 99% zeker een R600 (HD2900), welke uitvoering (merk) en welke prijs daaraan vast hangt is natuurlijk nog gissen, ik hou rekening met €400, waardoor ik net onder de €1500 blijf. Al zit ik eraan te denken om voor de volledigheid mijn cheapo philips speakers te vervangen door de Logitech z-4 - €73,09. Kom ik iets boven budget, maar dat is niet echt een probleem.Al dus mijn redelijk lange post, hopelijk kunnen julie je aanvullingen geven, zodat ik zodra de videokaart goed beschikbaar is, de bestelling kan plaatsen.
EDIT 1 geheugen (pc5300-pc6400)
EDIT 2 voeding veranderd in corsair 520W te kopen bij salland
EDIT 3 koeler vervangen door een scythe ninja te kopen bij azerty
Totaal prijs niet meer correct, zal een tientje of 3 schelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Fly-guy op 09-05-2007 13:47 ]