[Ubuntu] Logitech/Intel webcam onder Feisty Fawn

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Logitech Quickcam Sphere, ook wel Quickcam Orbit genaamd. Deze deed het 'redelijk' onder Edgy Eft en Dapper Drake nadat ik hem met veel moeite aan de praat had gekregen. Ondersteuning voor het draaien ed is er niet, maar dat maakt me niet zoveel uit, ook was ie een beetje traag in vergelijking met Windows maar het belangrijkste was dat er beeld is.

Bij de upgrade van Dapper Drake naar Edgy Eft liep ik tegen het probleem aan dat hij een grijs beeld gaf, dit loste ik op door de instructies hier (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=282748) op te volgen. Na een kernel update werkte de camera opnieuw niet, weer de instructies opgevolgd en hij deed het weer.

Maar nu onder Feisty Fawn weigert hij met Kopete en aMSN te werken. Het liefst gebruik ik Kopete, maar als ie alleen in aMSN aan de praat te krijgen is vind ik het ook best. Het vreemde is dat de camera onder Camorama wél werkt!

Als ik de instructies van de eerder genoemde pagina probeer te gebruiken, gaat het al mis bij het make commando, ik krijg dan de foutmelding: "make: *** /lib/modules/2.6.20-15-386/build: Bestand of map bestaat niet. Gestopt." Moet ik die map met de hand aanmaken? Doe ik iets verkeerd? Onder Edgy Eft ging het wel goed :S

Edit: Als ik de map build aanmaak krijg ik het volgende:
make[1]: Map '/lib/modules/2.6.20-15-386/build' wordt binnengegaan
make[1]: *** Er is geen regel om doel 'modules' te maken. Gestopt.
make[1]: Map '/lib/modules/2.6.20-15-386/build' wordt verlaten
make: *** [all] Fout 2
Edit 2: Toch nog maar eens sudo apt-get install linux-headers-2.6.20-15-386 gedaan en dat installeerde wat dingen, ook al stond ie al wel als geinstalleerd in synaptic. Nu krijg ik niet meer de melding van de directory maar een hele sloot aan andere foutmeldingen:
In bestand ingevoegd door /home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:69:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc.h:28:26: fout: linux/config.h: Bestand of map bestaat niet
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:166: fout: variabele ‘pwc_template’ heeft beginwaarde, maar een onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:167: fout: unknown field ‘owner’ specified in initializer
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:167: let op: overtollige elementen in beginwaarde van struct
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:167: let op: (near initialization for ‘pwc_template’)
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:168: fout: unknown field ‘name’ specified in initializer
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:168: let op: overtollige elementen in beginwaarde van struct
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:168: let op: (near initialization for ‘pwc_template’)
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:169: fout: unknown field ‘type’ specified in initializer
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:169: let op: overtollige elementen in beginwaarde van struct
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:169: let op: (near initialization for ‘pwc_template’)
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:170: fout: unknown field ‘hardware’ specified in initializer
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:170: let op: overtollige elementen in beginwaarde van struct
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:170: let op: (near initialization for ‘pwc_template’)
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:171: fout: unknown field ‘release’ specified in initializer
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:171: fout: ‘video_device_release’ undeclared here (not in a function)
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:171: let op: overtollige elementen in beginwaarde van struct
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:171: let op: (near initialization for ‘pwc_template’)
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:172: fout: unknown field ‘fops’ specified in initializer
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:172: let op: overtollige elementen in beginwaarde van struct
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:172: let op: (near initialization for ‘pwc_template’)
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:173: fout: unknown field ‘minor’ specified in initializer
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:173: let op: overtollige elementen in beginwaarde van struct
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:173: let op: (near initialization for ‘pwc_template’)
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘pwc_isoc_init’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:921: let op: assignment from incompatible pointer type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘cd_to_pwc’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1019: let op: impliciete declaratie van functie ‘to_video_device’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1019: let op: initialization makes pointer from integer without a cast
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1020: let op: impliciete declaratie van functie ‘video_get_drvdata’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1020: let op: return makes pointer from integer without a cast
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘pwc_create_sysfs_files’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1062: let op: initialization makes pointer from integer without a cast
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1064: let op: impliciete declaratie van functie ‘video_device_create_file’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘pwc_remove_sysfs_files’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1070: let op: initialization makes pointer from integer without a cast
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1072: let op: impliciete declaratie van functie ‘video_device_remove_file’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘pwc_video_open’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1112: let op: impliciete declaratie van functie ‘video_devdata’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1112: let op: initialization makes pointer from integer without a cast
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1117: fout: dereferentie van pointer naar onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘pwc_video_close’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1231: fout: dereferentie van pointer naar onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘pwc_video_read’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1292: fout: dereferentie van pointer naar onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘pwc_video_poll’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1359: fout: dereferentie van pointer naar onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘pwc_video_ioctl’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1375: let op: impliciete declaratie van functie ‘video_usercopy’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘pwc_video_mmap’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1388: fout: dereferentie van pointer naar onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘usb_pwc_probe’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1722: let op: impliciete declaratie van functie ‘video_device_alloc’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1722: let op: assignment makes pointer from integer without a cast
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1729: fout: ongeldige toepassing van ‘sizeof’ op onvolledig type ‘struct video_device’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1729: fout: ongeldige toepassing van ‘sizeof’ op onvolledig type ‘struct video_device’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1730: fout: dereferentie van pointer naar onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1731: fout: dereferentie van pointer naar onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1732: fout: dereferentie van pointer naar onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1733: let op: impliciete declaratie van functie ‘video_set_drvdata’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1756: fout: dereferentie van pointer naar onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1757: let op: impliciete declaratie van functie ‘video_register_device’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1757: fout: ‘VFL_TYPE_GRABBER’ undeclared (first use in this function)
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1757: fout: (Each undeclared identifier is reported only once
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1757: fout: for each function it appears in.)
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1760: let op: impliciete declaratie van functie ‘video_device_release’
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1765: fout: dereferentie van pointer naar onvolledig type
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c: In functie ‘usb_pwc_disconnect’:
/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.c:1819: let op: impliciete declaratie van functie ‘video_unregister_device’
make[2]: *** [/home/sander/pwc-10.0.12-rc1/pwc-if.o] Fout 1
make[1]: *** [_module_/home/sander/pwc-10.0.12-rc1] Fout 2
make[1]: Map '/usr/src/linux-headers-2.6.20-15-386' wordt verlaten
make: *** [all] Fout 2

De camera heeft het volgende id: 046d:08b5 en komt dus niet voor op de http://mxhaard.free.fr/spca5xx.html pagina. Ik heb begrepen dat dit de best ondersteunde camera's voor Ubuntu zijn. Nu wil het dat ik ook nog een Intel camera heb liggen met id 8086:0120 maar die komt ook niet voor. Eventueel ben ik bereid een andere camera te kopen, maar dan moet ie ook echt zonder moeite werken. Zijn er camera's die out of the box met Feisty Fawn werken? Is er een manier om de Intel of nog liever de Logitech camera aan het werk te krijgen?

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook eens geprobeerd in VLC Media Player, en die werkt ook prima met de webcam. Maar Kopete geeft alleen een zwart beeld met ruis er doorheen. In Edgy was het al wel zo dat ik de eerste keer altijd een zwart beeld kreeg, maar de tweede keer werkte ie dan wel. Het lijkt dus alsof het een soort probleem is tussen dev/video0 en video4linux ipv een probleem met de webcam-driver zelf. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 15:13

MBV

hier dus maar verder. Je hebt ./configure al geprobeerd, en dat deed niks. Dat heeft er ook totaal niks mee te maken, zie ik net op google:
[google=linux/config.h]
op de eerste hit staat meteen dat dat ding uit de includes is gegooid. Zet dus // voor de include-regel in pwc.h en pwc-uncompress.h, en typ weer 'make' in.
Nu zal je erachter komen dat hij het nog niet doet, die vervelende jongens van v4l2 hebben de boel gesloopt :P.

Zoek dus in pwc.h naar de regel met linux/videodev2.h erop, en zet daaronder:
C:
1
#include <media/v4l2-dev.h>

Nu compiled hij, maar je krijgt een heleboel section mismatches. Als dat al zo was met de vorige kernel: lekker laten staan. Als dat nieuw is, ga dan eens zeuren bij de maintainer, dat soort C ken ik niet. Ook deze vind ik er wel eng uit zien (en zou daar best wel wat mee te maken kunnen hebben c.q. de oorzaak zijn):
code:
1
warning: assignment from incompatible pointer type

offtopic:
wees blij dat ik tentamenweek heb en 3 vervelende opdrachten moet inleveren, anders had ik wel wat leukers gedaan 8)7

edit:
dat 1 applicatie werkt en de ander niet kan kloppen, als ik het commentaar lees:
[quote]The frame buffers form a list that is filled by the camera+USB controller and drained by the user process through either read() or mmap().[/]

En als ik nog eens goed kijk, dan lijkt het erop dat de meeste van die section mismatches gewoon fouten zijn in de 2.6.20 kernel ofzo :S

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 10-05-2007 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow thanx! Ook voor je docenten! ;)

Waar het dus eigenlijk op neer komt is dat die driver gewoon volledig niet meer compatible is met Feisty Fawn. Ik zal eens even gaan kijken wat ik kan doen. Anders misschien maar een andere webcam die het wel gewoon doet en een redelijke driver heeft. Deze PWC driver is namelijk al een lange tijd niet meer geupdate, heel vervelend.

Gelukkig spreek ik wel wat C, C++, C# en java, maar ik weet echt helemaal niks van Linux wat programmeren betreft. Je hebt me in elk geval weer een flink eind op weg geholpen, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

linux is niks anders dan 1 groot C-programma, wat aan elkaar vast zit met bash-spagetti. Zolang je uit de compilers blijft kom je hooguit wat ranzige pointer-constructies tegen, maar over het algemeen is alles wel netjes gedocumenteerd (die documentatie vinden daarentegen...). Als jij C, C++ en Java kent dan begrijp ik echt niet waarom je dit zelf niet hebt kunnen vinden:
stap 1: De compiler-fout is duidelijk genoeg, bestand ontbreekt
stap 2: waar staat dat bestand? locate... nope.
stap 3: wat zou het moeten doen? google "linux 2.6.20 [bestandsnaam]"
stap 4: ding is eruit, include wegslopen en klaar.

make -> zelfde fout ander bestand.
goto stap 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is meer dat ik geen fouten in de code ben gaan zoeken aangezien de code eerst wel goed compileerde. Dan verwachte ik meer een fout in de geinstalleerde compiler en linker. Maar het blijkt dus dat het geheel vanaf Feisty Fawn (of vanaf de 2.6.20 kernel) nogal drastisch is omgegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het maar op de eenvoudige manier opgelost: Ik heb een Logitech Quickcam Connect gekocht. Zowel de 'connect' als de 'chat' heb ik in de winkel met een live CD van Feisty Fawn uitgeprobeerd door vanaf de live CD Kopete te installeren en daar naar Settings -> Configure -> Devices te gaan. Voor iedereen die nog rondzoekt, dat is in elke winkel in 3 minuten te doen en je kan direct webcams wisselen, gewoon inpluggen en weer naar devices gaan. De connect geeft een prima beeld en heeft ook nog een standaardje zoals de Sphere ook had, waardoor ie naast je monitor op ooghoogte kan staan. Voor windows staat er op de doos "Easy as 1,2,3", in Feisty Fawn is het gewoon inpluggen en werken maar, nog makkelijker dan in Windows!

Bovendien is deze camera nu veel sneller dan de Sphere was met die andere driver en alle extra controls werken ook. Duidelijk een betere driver, voor mij geen webcam hoofdbrekers meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

werkte dat besturen etc dan ook onder dapper? * MBV kijkt naar server met debian: 2.6.18 en ziet mogelijkheden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoeld het elektrisch draaien enzo van de camera? In de PWC driver zat dat ook niet ingebouwd. De Connect kan dat uberhaupt niet, die staat wel op een voetje maar draait verder niet elektrisch. Er zijn overigens van de Orbit/Sphere ook nieuwere types, ik had het eerste model. Voor de latere modellen zijn weer andere drivers, je zou eens kunnen kijken of die misschien wel de draai signalen ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

mwoah, ga zo'n ding toch niet kopen. De enige webcam die ik heb is een baggerding van 10 euro ofzo, en die gebruik ik al nooit B). Ik zat alleen te denken richting spelen met zo'n bewegend ding op afstand bij mijn ouders :+
Pagina: 1