Toon posts:

non root installatie RPM

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Stel ik ben een standaard gebruiker op een Linux machine en ik wens iets te installeren voor mijzelf. Stel ik heb een RPM die enkele files in /usr/bin en /usr/share en usr/lib zet. Ik heb geen root privileges dus ik kan daar niets installeren. Stel nu dat ik dat toch wil omzeilen en die files op een ander locatie wil uitpakken en door wat te knoeien met $PATH$ deze toch beschikbaar wil maken. Is het mogelijk om iets dergelijks te doen?

Concreet wil ik wine kunnen gebruiken op Red Hat Enterprise op het bedrijf, maar het is niet geinstalleerd en zal nooit geinstalleerd worden. Ik zou het lokaal ergens onder mijn home willen installeren en het zo gebruiken.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:29
Kan je niet gewoon de terminal gebruiken en dan als root het package uitvoeren met sudo of su?

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

het kan in ieder geval vanaf source, zolang je "make install" niet uitvoerd, of bij ./configure een prefix=/home/gebruiker meegeeft

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Concreet wil ik wine kunnen gebruiken op Red Hat Enterprise op het bedrijf, maar het is niet geinstalleerd en zal nooit geinstalleerd worden

concreet: met dit soort problemen gaan we je niet helpen :z

A wise man's life is based around fuck you

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-01 16:44
waarschijnlijk zal je wine zelf moeten compileren wil je het netjes aan de praat krijgen, maar dan is de vraag of er voldoende developer libraries op die machine geinstalleert staan.
Als je die ook allemaal zelf moet compileren, kan het best wel een gedoe worden.

Mischien dat het toch praktischer is om in overleg te gaan met je sysadmin om eventueel daar zelf rechten voor te krijgen of het alsnog door hun te laten installeren.

Gezien dat het om een bedrijf gaat met alle policys van dien, heb je kans dat je het beter kan vergeten en thuis zelf een machine gaat inrichten

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Afgezien van een praktische oplossing van hulp vragen bij de system administrator, waarom zou je dat willen? Heb je een X-Windows verbinding met de server? Waarschijnlijk niet, aangezien dat voor bedrijfsdoeleinden niet nodig is. Heb je fysieke toegang tot de server zodat je er een monitor aan vast kunt hangen? Waarschijnlijk ook niet, want anders zou je wel system admin zijn geweest.

Hier kon uw advertentie staan

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt met alien er wss een tarball van maken.
in ~ uitpakken en je PATH naar ~ veranderen? zou je volgens mij een eindje mee moeten kunnen komen

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
haha het was denk ik hypothetisch bedoeld, dat van wine, maar de conclusie is waa het om gaat.
we gaan hem niet helpen met iets wat volgens de eigenaar van de linux bak niet mag.

anders zou die hem gewoon wat meer rechten geven of iets in de trend van chroot of zo beschikbaar kunnen maken.

hetgeen de topicstarter heeft dus geen enkel nut op de bak waar die het op wil instaleren, en ik kan me dan ook voorstellen dat de beheerder van die bak het bijzonder op prijs zou stellen dat wij hier niet lekker behulpzaam gaan zitten doen, zodat een beginnende linux tweaker zijn linux server in de soep laat lopen.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Ik vraag me inderdaad af of wat je wil wel mag. Daarom gaat hier dus een slotje op.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.