Toon posts:

Goed moment om een pc te kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 'game'-pc'tje is nu onderhand al weer 3+ jaar oud (niet meer zo geschikt voor games dus ;) ) en dus dacht ik dat het wel weer tijd werd om een nieuwe aan te schaffen. Maar nadat ik wat verschillende sites bezocht heb denk ik toch dat ik nog een tijdje moet wachten. Want is het niet zo dat op dit moment maar erg weinig spellen gebruik maken van DX10, en als dit eenmaal gebeurt de huidige DX10 kaarten alweer redelijk verouderd zijn? En ik heb niet echt zin om over een jaar alweer een nieuwe grafische kaart te kopen, daar wil ik toch op zijn minst 1,5 jaar mee kunnen doen en met een budget van ± €1500,- en een goede monitor, toetsenbord, muis etc. moet dat toch te doen zijn. Dus mijn uiteindelijke vraag is: is dit wel een goed moment om een nieuwe pc te kopen, zijn de nieuwste grafische kaarten van nu niet sneller verouderd dan de beste kaarten die over een half jaar uitkomen? Er zijn erg veel pc games die ik op dit moment graag zou willen spelen zoals C&C 3 maar die simpelweg niet draaien op mijn oude grijze bak. Maar ik ga liever voor een systeem dat langer mee kan als ik nog een half jaar wacht. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd en zullen de 2e generatie DX10 kaarten niet zoveel beter zijn dan de huidige kaarten? Wie kan mij hier in helpen?

Bvd, Jochem (onder de account van mijn vriend Bziel ^^ )

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-12-2025
Computers zijn slechte investeringen, denk ik,....
Het spul is binnen drie maanden verouderd. En als je denkt dat je de goedkoopste aanbieder gevonden hebt dan staat er morgen weer ergens een goedkoper,.... dus of er een goed moment is,.... Directx 10 wordt vanaf eind dit jaar door microsoft beschikbaar gesteld,.. meen ik.
Dus als je dan een vga kaart neemt met ondersteuning ervoor dan kun je v.w.b VGA kaarten wel ff vooruit.

(\__/)

• Clawz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 13:50
Het is nooit een goed moment om een pc te kopen :P
Als je nu wacht op DX10 spellen staan de DX11 kaarten om de hoek te kijken, en dan ga je daar weer op wachten, etc...

Ik zou zelf zeggen dat het nu eigenlijk geen onaardige tijd is om een pc samen te stellen. De 8800Ultra is net uit/komt binnenkort uit (ik heb er even niet meer op gelet, weet jij vast beter), waardoor de rest van de prijzen in die reeks een klein stukje zullen zakken.

Succes met samenstellen, voor 1500 euro moet je wel iets leuks kunnen samenstellen ;)

--
Tevens, mijn onderstaande systeem (signature) gaat nu grotendeels (CPU, MEM, Mobo + VGA) alweer bijna 2 jaar mee en speelt C&C3 en dergelijke prima. Dus als je niet de grootste budget troep koopt en een klein beetje vooruit denkt (wat met jouw budget prima kan) red je die 1,5 jaar op je sloffen.

[ Voor 21% gewijzigd door Clawz op 05-05-2007 18:01 ]

[Systeem]

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:09
VGA kaarten zijn eenvoudig te vervangen.
Met de komst van de Conroe die nu al goed te betalen zijn vind ik het wel een goed moment om een nieuwe Pc te kopen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zou het nog even afwachten totdat de nieuwe AMD's te koop zijn, en tot de intel prijsverlaging er is.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het beste moment om een pc te kopen is als je er eentje nodig ehbt.
Er zijn altijd nieuwe ontwikkelingen, dus wachten moet je niet doen.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Intel heeft laatst de prijzen flink verlaagd, en geheugen is ook niet zo heel duur meer. Met de Asrock 775Dual-VSTA kun je je huidige VGA-kaart behouden, en later upgraden naar een pci-e DirectX10 kaart.
prutser001 schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:57:
Ik zou het nog even afwachten totdat de nieuwe AMD's te koop zijn, en tot de intel prijsverlaging er is.
Die prijsverlaging was er de afgelopen weken al, zie bijvoorbeeld de prijsgrafiek bij de E6600.

[ Voor 44% gewijzigd door GlowMouse op 05-05-2007 18:01 ]

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:04
prutser001 schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:57:
die is net geweest (22 april) en na de volgende prijsverlaging in q3(kan dus ook pas in oktober zijn) is de volgende alweer aangekondigd....

Denk dat dit(over 1 a 2 weken dan hé) een goed moment is om een pc te kopen, geheugen is de laatste tijd sterk in prijs gedaald De ATI 2900XT komt eraan en is "scherp" geprijsd en de p35 chipset komt over 1 a 2 weken uit en zal ook redelijk geprijsd zijn.

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

* adoy sluit zich aan bij Terw_Dan

Wat je vandaag koopt is morgen verouderd. Als je nu je spelletjes wilt spelen, moet je niet gaan wachten. Dan mis je toch weer een half jaartje plezier...

Enige wat je in overweging zou kunnen nemen, is inderdaad de aangekondige prijsverlagingen van de Intel procs. Alleen is dan misschien het geheugen weer duurder... En zo blijf je aan de gang! :)

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• mooncat
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02-2022
Ik zou wachten tot de eerste quad cores van intel er zijn voor rond de 300 euro. En ATI een DX10 kaart heeft. En dan kijken naar de prijs/prestatie van DX10 kaarten. Met quad core en DX10 kan je wel een lange tijd vooruit. Volgens mij duurt het niet zo lang meer tot de eerste mainstream quad cores er komen, maar dat kan je ook opzoeken via intel's roadmap.

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:53
Ik denk niet dat de 2e generatie DX10 beter is.
Als je naar DX9 kijkt, daar kan je ook niet zeggen dat de 2e generatie "veeel beter" dan de 1e was.
De 2e generatie was wel sneller, tuurlijk, maar dat is altijd zo. De 3e is ook weer sneller dan de 2e ;)
Sommigen hebben het erover dat de 1e generatie kinderziekten kan hebben. Ik zie niet in waarom, een fabrikant denkt toch wel zo goed over zijn product na dat er geen kinderziekten in komen? Dan heb ik het niet over van die kleine foutjes..
Dus je kan net zo goed de 1e generatie nemen.

Opzich zou ik even wachten als je Intel based gaat, want de huidige 965P chipset gaat eruit, die wordt vervangen door de betere P35 chipset.
Een voorbeeld daarvan is de P5K(3) Deluxe, vervanger van de P5B Deluxe...

En binnenkort komt de ATI Radeon HD 2900 XT uit, deze gaat net zoveel kosten als de 8800 GTS maar bijna gelijk aan de GTX presteren.. heel interessant!

Als die moederborden en videokaarten er zijn, zou ik gaan upraden ;)

Succes alvast!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Terw_Dan schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:58:
Het beste moment om een pc te kopen is als je er eentje nodig ehbt.
Er zijn altijd nieuwe ontwikkelingen, dus wachten moet je niet doen.
Toch ben ik er het niet helemaal mee eens. Ja, als je het nodig hebt. Maar een tik- en internetbak is niet veeleisend.

Wil je Vista soepel draaien, dan zou je toch een wat zwaardere pc nodig hebben, of even moeten wachten. Waar vroeger XP net nieuw was en ook net niet lekker liep, loopt op zelfs de minimale budget pc XP goed.

Dx10 het zelfde. Niet helemaal standaard nog, maar wel in opkomst. In combinatie met Vista ook erg prettig.

Waar vroeger dual processors nog abnormaal waren, is dual core onder handbereik en quadcore loert om de hoek. Ik zou graag nog even wachten totdat de quadcore gangbaar is en mijn oude pc nog wat meer veroudert is.

Voor mij persoonlijk reden genoeg om toch nog een jaar te wachten met de aanschaf.

Maar ja, heb je een pc nodig, dan koop je 'm nu. Nooit wachten, aangezien er toch altijd weer iets nieuws aankomt.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-12-2025
nieuws: Intel plant meer sterke prijsverlagingen

[ Voor 80% gewijzigd door Mushjkin op 05-05-2007 18:06 ]

(\__/)

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:04
H2 kan over 2 maanden zijn maar kan ook over 7 maanden zijn....

Verwijderd

Voor mij was vorige week een uitstekend moment om een nieuwe pc te kopen (is nog niet binnen :'( ) omdat ik bewust gewacht had op een midrange DirectX10 videokaart.

In combinatie met de prijsdalingen van Intel heb ik dan een Asus P5N32-SLI moederbord gekocht, in combinatie met een E6600 en een 8600GTS. 2Gb RAM erbij, behuizing, drives, etc. ben ik net onder de 1000 euro klaar.

Later kan er eventueel een tweede videokaart bij (SLI) en kan ik de processor upgraden naar een quadcore. RAM bijplanten lukt altijd wel, dus eigenlijk een systeem die qua systeemprestaties minimaal 2x sneller kan worden dan het nu is, lijkt een geschikt systeem met het oog op de toekomst. Bovendien is het betaalbaar.

Als je nu geen systeem koopt, maar bewust wacht, wordt het pas van het najaar dat er weer wat gaat gebeuren in computerland, zo heb ik het idee.

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Bij pc's loop je (zoals hierboven ook meermaals gezegt) altijd achter de feiten aan. Wel is het zo dat je nu beter een pc kunt kopen dan een paar maanden geleden. Noem de release van Vista, de introductie van DX10, de dalende C2D's (in prijs) en vergeet niet de prijsdaling van de RAM reepjes...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp, als ik dit zo lees hoef ik dus niet een half jaar te wachten :) En daar ben ik eerlijk gezegd wel blij mee, want mijn pc met een radeon 9600xt en 512mb ram ben ik wel zat :p Ik zet alleen mijn vraagtekens bij dualcore, ik weet dat het nu de standaard is en dat ik er dus ook moeilijk onderuit kan, maar was het niet zo dat dit alleen nut heeft als je een applicatie draait die er bewust gebruik van maakt en 'weet' hoe je gebruik moet maken van een dualcore processor? Ik heb me al heel lang niet meer met hardware bezig gehouden dus ik zal er wel helemaal naast zitten, maar leg me dan eens uit dat een dualcore 2,4 ghz processor (E6600 van intel toch?) zoveel beter is dan een 2,8 (1 core) ghz processor als je met dualcore niet gewoon de 2 snelheden bij elkaar op kunt tellen (of is dit onderhand ook alweer veranderd? :P ). Ondersteunen alle games nu al dualcore, of dat nog niet eens?

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-01 16:32
ExPlanE schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 18:17:
Bij pc's loop je (zoals hierboven ook meermaals gezegt) altijd achter de feiten aan. Wel is het zo dat je nu beter een pc kunt kopen dan een paar maanden geleden. Noem de release van Vista, de introductie van DX10, de dalende C2D's (in prijs) en vergeet niet de prijsdaling van de RAM reepjes...
Inderdaad. Dit is de exacte rede waarom ik er 1 samen gesteld heb vorige week grortendeels gebasseerd op de Bestbuy guide va tweakers.net. Hij is alleen nog niet binnen... Maandag pas precies als je aan het werk moet :X :'(

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:42

Acheron

updatepack.nl

Ik heb inmiddels ook een nieuwe pc aangeschaft met een Ati Radeon X1950 XT voor minder dan E200. Hoewel deze geen DirectX 10 ondersteunt is het wel een van de beste kaarten in de prijsklasse op DirectX 9 gebied. De nVidia DirectX 10 kaarten waren voor mij geen optie, aangezien deze nog meer energie verstoken en bovendien of duurder zijn (8800GTS/GTX) of matige prestaties (8600GTS) levert.
Ik mag aannemen dat gamefabrikanten voorlopig DirectX 9 blijven ondersteunen om niet een hele grote groep gamers in de kou te laten staan. DirectX 10 spellen heb ik nog niet gezien.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-01 16:32
Acheron schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 18:39:
Ik heb inmiddels ook een nieuwe pc aangeschaft met een Ati Radeon X1950 XT voor minder dan E200. Hoewel deze geen DirectX 10 ondersteunt is het wel een van de beste kaarten in de prijsklasse op DirectX 9 gebied. De nVidia DirectX 10 kaarten waren voor mij geen optie, aangezien deze nog meer energie verstoken en bovendien of duurder zijn (8800GTS/GTX) of matige prestaties (8600GTS) levert.
Ik mag aannemen dat gamefabrikanten voorlopig DirectX 9 blijven ondersteunen om niet een hele grote groep gamers in de kou te laten staan. DirectX 10 spellen heb ik nog niet gezien.
Daarnaast... Hoeveel gamers hebben op dit moment werkelijk Vista draaien? Tuurlijk het zullen er wel een paar zijn maar het overgrote deel draait volgens mij nog steeds XP en als er dus games worden gemaakt die alleen in direct X10 werken zullen er eerst een heleboel mensen moeten overstappen waaronder ikzelf.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Het is zeker een goed moment om een pc te kopen, over een weekje ofzo komen de nieuwe DX10 kaarten uit en het geheugen is spotgoedkoop.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 18:30:
Bedankt voor jullie hulp, als ik dit zo lees hoef ik dus niet een half jaar te wachten :) En daar ben ik eerlijk gezegd wel blij mee, want mijn pc met een radeon 9600xt en 512mb ram ben ik wel zat :p Ik zet alleen mijn vraagtekens bij dualcore, ik weet dat het nu de standaard is en dat ik er dus ook moeilijk onderuit kan, maar was het niet zo dat dit alleen nut heeft als je een applicatie draait die er bewust gebruik van maakt en 'weet' hoe je gebruik moet maken van een dualcore processor? Ik heb me al heel lang niet meer met hardware bezig gehouden dus ik zal er wel helemaal naast zitten, maar leg me dan eens uit dat een dualcore 2,4 ghz processor (E6600 van intel toch?) zoveel beter is dan een 2,8 (1 core) ghz processor als je met dualcore niet gewoon de 2 snelheden bij elkaar op kunt tellen (of is dit onderhand ook alweer veranderd? :P ). Ondersteunen alle games nu al dualcore, of dat nog niet eens?
Je mag een 2,4 ghz E6600 niet vergelijken met een 2,8 ghz Pentium 4 natuurlijk. Zelfs op 1,5 ghz trekt de E6600 een pentium 4 makkelijk eruit, dat heeft te maken met 't verschil in architectuur van de cpu's (vergelijk met de Athlons, die waren in ghz ook trager dan de p4 maar stukken sneller). Sowieso kan je niet meer onder dualcore uit, één core van zelfs 't laagste core 2 duo model is al sneller dan de singlecores die nu op de markt zijn. Tevens hoef je niet 'speciaal' met je pc om te gaan om van dualcore te genieten, programma's worden automatisch over de cores verdeeld.

Ik zou even wachten op de HD 2900XT. Naar verwachting zal die analoog aan de 8800GTX presteren, en rond de 380€ kosten. Lijkt me wel de moeite om nog een weekje of drie op te wachten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:49:
Mijn 'game'-pc'tje is nu onderhand al weer 3+ jaar oud... Er zijn erg veel pc games die ik op dit moment graag zou willen spelen zoals C&C 3 maar die simpelweg niet draaien op mijn oude grijze bak...
Mijn AMD Athlon 2000+ met een Nvidia 6800 AGP kaartje en 512 MB geheugen draait C&C3 zonder problemen, ook BF2 speel ik er nog mee. Maar moet wel zeggen dat ik gewend ben alles errug laag te draaien (resolutie/details etc.) en zelf ook op zoek ben naar een nieuwe pc, waarschijnlijk binnen nu en een maandje. Game ervaring gaat dan waarschijnlijk enorm vooruit... :)

En de enige reden van een maandje wachten voor mij is het volgende loonstrookje :).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 19:29 ]

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:31
Ik quote mezelf even ;)
Joep Stoffels schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:28:
Ik zou pas over een tijd een nieuwe pc kopen. Over een paar weken worden nieuwe videokaarten en moederborden gelanceert, omdat ATI een nieuwe videochip (R600) op de markt zet en Intel een nieuwe chipset. De videokaarten van ATI zullen de prijzen omlaag halen en de prestaties van de midrange omhoog brengen (niet echt moeilijk t.o.v. de 8600 serie van nVidia). De nieuwe moederborden met de Intel P35-chipset gaan waarschijnlijk beter presteren dan de P965-chipset en de prijzen van de P965-moederborden zullen dalen. Het is nog niet zeker of de P35 beter zal presteren dan de P965, want AnandTech wil alleen maar zeggen dat ze verrast zijn door de benchmarks (positief of negatief weten we dus niet).

Dus nog een paar weken wachten tot eind mei en je kunt voor minder geld een veel betere pc kopen.
Of de P35 nu veel beter presteert dan de P965 of niet, de introductie van de P35 zal hoe dan ook prijsverlagingen veroorzaken onder P965-moederborden. De R600 wordt gemaakt met 65nm en de midrange-R600's hopelijk ook met een 256-bit geheugen interface. Zolang de 2600Pro maar beter presteert dan de 7950GT en ongeveer 130 euro kost gaan we er op vooruit.
De P35 en de R600 worden over enkele weken gelanceerd en er staan verder geen andere belangrijke lanceringen op de agenda voor de komende 4 maanden, dus eind mei begin juni ga ik pas een nieuwe pc kopen. DDR3 is ook het komend (half) jaar nog te duur om met DDR2 te concurreren.

Verwijderd

Kaasje123 schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 18:34:
[...]

Inderdaad. Dit is de exacte rede waarom ik er 1 samen gesteld heb vorige week grortendeels gebasseerd op de Bestbuy guide va tweakers.net. Hij is alleen nog niet binnen... Maandag pas precies als je aan het werk moet :X :'(
Gedeelde smart is halve smart ;( Gelukkig gaat het volgende week regenen. :+

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Motrax schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 18:05:
[...]
Toch ben ik er het niet helemaal mee eens. Ja, als je het nodig hebt. Maar een tik- en internetbak is niet veeleisend.
Maar dan voldoet je oude pc nog en heb je dus niet echt een nieuwe nodig..

• BottleNext
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09-2025
Wat een slecht argument C&C 3 gebruiken als moderne game. Het is dan wel nieuw maar het vereist heel erg weinig van je PC.

Mijn vriendin's Pentium 4 533bus 2.4 ghz met 1gb geheugen en een Radeon 9600se doet het nog moeiteloos.

Verwijderd

q3 is volgens mij toch nog steeds de maanden Juli-september,aangezien de vorige prijsdaling ook vrij vlug zijn toegang heeft gevonden tot de verkopers,denk ik niet dat het pas oktober zal zijn...Ik heb hetzelfde probleem,ben ook al maanden aan het uitstellen,maar zo kan je natuurlijk bezig blijven,als die 2de prijsdaling zijn intrede heeft gedaan,sla ik toch mijn slag,AMD's Agena en Kuma's ten spijt...

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

offtopic:
[quote]Terw_Dan schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 21:07:
[...]

Maar dan voldoet je oude pc nog en heb je dus niet echt een nieuwe nodig..
[/quote]
Ssst... ik sprak mezelf ook al een aantal keer tegen in mijn stukje :X :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:49:
Bvd, Jochem (onder de account van mijn vriend Bziel ^^ )
Accountsharing doen we niet aan op GoT, je kan prima een eigen account aanmaken als je mee wilt discussiëren.

Kijk in Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14 of het nog interessant is om je huidige pc te upgraden en bepaal aan de hand daarvan en natuurlijk de inhoud van je portemonnaie of het een goed moment is om een nieuwe pc te kopen. Dat kunnen wij natuurlijk niet voor je bepalen ;)

Dit is niet een CSL topic en gaat derhalve dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.