Geen verbinding over port 80

Pagina: 1
Acties:
  • 619 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Protagoras
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-02 13:06
Hallo beste Tweakers,

ik zit met een nogal vervelend internet/netwerk probleem opgezadeld. Om een door mij onbekende reden kan ik geen verbinding maken met het internet door middel van een browser*. Ik kan daarentegen wel gebruik maken van Skype, bittorent, remote desktop en ik kan vanuit mijn computer de buitenwereld pingen, maar dus niet normaal internetten. Hierdoor heb ik het vermoeden dat er ergens iets fout gaat bij verbing maken over port 80, maar wat zou ik niet weten.

Hier zijn wat meer details:

- Ik maak verbinding via een USR9108 Router.
- De settings van de router horen in orde te zijn aangezien ze gelijk zijn aan een backup van een paar maanden oud (toen alles prima werkte).
- De problemen traden op nadat ik een inkt cartridge in mijn printer vervangen had, tijdens het vervangen is de netwerk kabel van de printer er even uit geweest. (dit kan natuurlijk ook toeval zijn)

Ik ben er al een volle dag mee bezig geweest maar ik denk niet dat ik er zelf uit kom. Als iemand ook maar enig idee heeft wat er fout kan zijn dan hoor ik het graag.

* Ik internet nu via remote desktop op een externe PC

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Firewall die Internet Explorer blokkeert? Probeer eens via Firefox te internetten. Je zult toch wat meer specifieke informatie moeten geven, want nu doe je alleen een vage beschrijving. Windows versie, firewall instellingen, gegevens over je hardware, fourmeldingen, etc. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:17

sanzut

It's always christmas time

Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd?

Router volledig gereset?
PC direct aangesloten (let op juiste hostname!)
Nieuwe drivers of programma's geinstalleerd?
Firmware van router toevallig geupdate de afgelopen tijd?
Als je bijv USBWebserver installeert op een van je PC's binnen het netwerk, werkt het dan wel?
Heb je het probleem op alle pc's?
Kan je je router nog wel bereiken (http://routerip/)
Is je hostfile (c:/windows/system32/drivers/etc/hosts) corrupt?

• Protagoras
Uhm ja de rede dat ik nogal vaag bleef is omdat dit eigenlijk de enige specifieke dingen zijn die te vermelden vallen. Ik heb hier een netwerk draaien waarin Win98, WinXP, WinNT en Ubuntu Linux draait en er wordt geinternet via zowel firefox als internet explorer. Op al deze PC's kan dus niet geinternet worden. Ik kan je nog wel vertellen dat er ook nog een tweetal switches in dit netwerk hangen en een Data Server.

Uit het bovenstaande zou je misschien denken dat ik een zware netwerk nerd zou moeten zijn maar helaas is dit het geval. Mijn vader was nogal een netwerk enthousiast en heeft dit geheel na zijn overlijden achtergelaten. Ikzelf ben dus alleen maar een ietwat bovengemiddelde computer enthousiasteling die opgescheept zit met een nogal profesioneel en ingewikkeld netwerk. Als je meer vraag het dan gewoon want ik weet op dit moment niet echt goed wat relevant is en wat niet.

Update
---------

Ah hier kan ik wat mee:

-Router is volledig gereset en de backupsettings zijn geladen. Ik heb zelfs het gehele netwerk volledig herstart.

-Er zijn is geen enkele nieuwe firmware geinstalleerd. Het zou kunnen zijn dat er nieuwe programma's geinstalleerd zijn maar dat zou dan maar op een van de computers gebeurd zijn en ik denk niet dat je daarmee het hele netwerk omzeep kan helpen (of vergis ik mij hierin ?)

-Firmware van de router stamt uit 2006 maar het werkte voor het probleem nog wel. Ik ga zo even kijken of er nieuwe firmware is, misschien dat het helpt.

- Ja ik kan nog wel verbinding maken met de router via mijn browser. De router zelf zegt dat er verbinding is met de host en dat alles perfect in orde is.

- Als mijn hostfile corrupt zou zijn zou ik nog wel kunnen internetten op Linux dus ik denk niet dat dat het probleem is :)

[ Voor 32% gewijzigd door Protagoras op 05-05-2007 17:41 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
xs4all als provider :?

dan ben je waarschijnlijk geblocked omdat je virussen verstuurd, dan kan je alleen nog maar internetten als je wwwproxy.xs4all.nl als proxy instelt

A wise man's life is based around fuck you

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
wat dacht je van een dns server fout in de pc wellicht? staat je IP op de pc vast ingesteld of staat ie op DHCP? wellicht vast IP adres vaste DNS server die verlopen is of verranderd

probeer eens in te typen in de internet explorer adresbalk 66.249.93.99, als je dan op google uitkomt is het zeker een DNS fout

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Staat er niet per ongeluk een proxy ingevuld?

/Hmm, meerdere PC's...lijkt dan inderdaad een DNS probleem.

Je kunt proberen om een ipconfig /flushdns uit te voeren in de command prompt.

[ Voor 61% gewijzigd door Exorcist op 05-05-2007 17:42 ]

• Protagoras
Nog even iets wat ik vergeten was:

- Mijn provider is idd. XS4All, maar toen wij ze gebeld hadden zijden ze dat ze ons niet blokte.

• Zwelgje
klopt die proxy eens in en kijk of het dan wel kan (poort 80 of 8080)

• Protagoras
W00t, als ik 66.249.93.99 dan kom ik inderdaad op Google.com uit ! Fantastisch. Als iemand mij nu ook kan vertellen hoe ik het DNS probleem op moet lossen ben ik helemaal blij

(Dat DNS flush ding had geen effect)

---------
Ik heb mijn DNS Server op mijn computer verandert van het IP adres van mijn router naar de DNS server van XS4All en ik kan weer gewoon internetten !. Houd dit nu dus in dat mijn router stuk is oid ? Naar mijn weten zou de router namelijk door moeten verwijzen naar de DNS server van XS4All.

[ Voor 41% gewijzigd door Protagoras op 05-05-2007 17:56 ]

• Hardcore-Maniac
nou je moet even kijken wat je hebt of je een adres vast hebt ingeklopt op dat er een DHCP adres word toegekend

config scherm>netwerkverbindingen>rechtermuisknop op lan verbinding>eigenschappen>internet protocol tcp/ip>eigenschappen

als dit automatisch staat(zowel IP als DNS server) dan zit het in je router

als dit handmatig staat kun je een juiste dns server invullen

Primary DNS server:

194.109.6.66
Secondary DNS server:

194.109.9.99

Edit

normaal gesproken moet dat gewoon werken, behalve als er in de router ook een vaste dns ingesteld staat die niet meer bereikbaar is

[ Voor 14% gewijzigd door Hardcore-Maniac op 05-05-2007 17:58 ]

• Protagoras
Ik heb nu op mijn PC de DNS server ingesteld waarvan de router zegt dat hij verbinding mee heeft. Aangezien het op deze manier wel werkt en niet als ik de router als DNS server opgeef vermoed ik dat iets in de router het begeven heeft, of kan dit een kwestie zijn van een kabel die er uitgetrokken is ?

(ik heb hier namelijk nogal wat kabels liggen :))

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Protagoras schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:46:

(Dat DNS flush ding had geen effect)
Dat DNS flush werkt alleen op je systeem waar je het uitvoerd, niet op de router. Als je nu een ipconfig /all uitvoerd in de commandprompt (cmd in uitvoeren, waar dat wist je al ;) ) dan moet daar bij DNS een server buiten je netwerk, dus op internet, staan opgegeven. Kijk bij je provider welke daar ingesteld moet staan. Nu moet je router normaal deze gegevens meekrijgen van je provider, ook wanneer deze opnieuw opgestart is. Maar misschien moet je die zelf maar even inkloppen op de router.
Ik heb nu op mijn PC de DNS server ingesteld waarvan de router zegt dat hij verbinding mee heeft. Aangezien het op deze manier wel werkt en niet als ik de router als DNS server opgeef vermoed ik dat iets in de router het begeven heeft, of kan dit een kwestie zijn van een kabel die er uitgetrokken is ?

(ik heb hier namelijk nogal wat kabels liggen )
Je router is geen DNS, deze werkt op NAT bassis. Geef een DNS op buiten je netwerk, de router snapt dan dat je naar buiten wil (voor FQDN aanvraag, zie wikki).

Alles gaat via een kabel naar buiten. Zou die er dus uitliggen, dan doet niets het meer.

Edit: Hardcore-Maniac, ben er geheel mee eens :)

[ Voor 34% gewijzigd door marquis op 05-05-2007 18:06 . Reden: Mijn typen is nie een van de snelste.....kom er dus een beetje achteraan ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Hardcore-Maniac
nou, denk niet dat je router het begeven heeft hoor maar het werkt zo toch, is toch geen probleem?

• Protagoras
Hardcore-Maniac schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 18:02:
nou, denk niet dat je router het begeven heeft hoor maar het werkt zo toch, is toch geen probleem?
Opzich is dit inderdaad prima, ware het niet dat er nu in feite alleen maar om het probleem heen is gewerkt en dat de fout zelf nog steeds bestaat. Ik ben dan misschien geen hardcore netwerk nerd maar ik ben voldoende nerd/tweaker* om te weten dat om het probleem heen werken op de lange termijn alleen maar problemen op kan leveren

*ik denk dat geen enkele zichzelf respecterende natuurkunde student zichzelf geen nerd zou willen noemen :)

----
@Marquis: Ja ik snap dat de Router geen DNS is, echter is het wel zo dat de router al minstens anderhalf jaar als DNS server ingesteld staat op alle PC's in het netwerk en dat dit nog nooit problemen opgeleverd heeft. Naar mijn weten hoort een router gewoon als relay te functioneren tussen PC en DNS server (zodat wanneer je DNS server veranderd dat alleen maar veranderd hoeft te worden door de Router)

[ Voor 23% gewijzigd door Protagoras op 05-05-2007 18:15 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kijk dan eens in de router wat de DNS instelling is. Is de USR9108 een modem/router of alleen een router, en als het router is, wat voor modem gebruik je dan? Dit vraagt gewoon dat je zelf eerst eens je netwerk volledig gaat beschrijven, inclusief instellingen.

Of je vind dat teveel werk en bent tevreden ;)

Maar het is het een of het ander. Vandaar dat je echt veel meer informatie moet verkrijgen om verder te gaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Protagoras
Oke dan hier gaat ie:

LAN Settings op de Router:
---------------------------------------------
IP Adress: 192.168.6.1
Subnet 255.255.255.0

DHCP staat uit
Universal Plug-n-Play staat uit
802.1d staat uit (geen flauw idee wat dit is)

Er zijn geen video interfaces gespecificeerd

Routing Tables:
Destination Gateway Subnet Mask Flag Metric Service Interface
192.168.6.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 br0
195.64.94.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 mer_0_35 nas_0_35
0.0.0.0 195.64.94.1 0.0.0.0 UG 0 mer_0_35 nas_0_35

Geen Static Routes

RIP Disabled

ARP Table
IP address Flags MAC Address Device
192.168.6.8 Complete 00:11:D8:13:31:B5 br0
192.168.6.11 Complete 00:0F:EA:F6:B2:6D br0
195.64.94.1 Complete 00:90:1A:41:8E:BF nas_0_35

Geen DHCP Clients (logisch aangezien het niet ingesteld is)

Internet settings op de Router:
-----------------------------------

Automatically-assigned DNS staat aan

Wan setup:

VPI/VCI 0/35
Con. ID. 1
Category UBR
Service Name mer_0_35
Interface name nas_0_35
Protocol Name MER
Encapsulation LLC/SNAP
Igmp Disabled
QoS Disabled
State Enabled

ADSL Settings:

G.DMT - G.lite - T1.413 - ADSL2 - AnnexL - ADSL2+ - Bitswap Staan allen aan
AnnexM en SRA staan Uit

General Overview op de Router zelf
-------------------------------

LAN IP address: 192.168.6.1
WAN IP address: View
Default gateway: 195.64.94.1
Primary DNS server: 194.109.104.104

Op de PC's zelf
-------------------------------

IP Adress 192.168.6.8
SubnetMasker 255.255.255.0
Standard Gateway 192.168.6.1

Voorkeur DNS Server 192.168.6.1 (De Router dus)
Alternatieve DNS Server 194.109.104.104 (De DNS server van XS4ALL)

Een van de redenen dat ik deze settings niet eerder gaf is omdat ik (zoals ik eerder al zij) er nogal zeker van ben dat ze correct zijn. Het werkte hiervoor ook volgens exact deze settings en ik heb backups van een half jaar en een jaar terug ook in de router geladen welke identiek zijn aan het bovenste (met wat extra beveiligings settings e.d.).

P.S. Mocht ik nu opeens gevoelige informatie prijsgeven laat het me dan vooral weten :P

[ Voor 9% gewijzigd door Protagoras op 05-05-2007 18:37 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ziet er wel OK uit. Mogelijk komen er teveel DNS requests uit een systeem? Anyway, ik zou me niet druk maken en gewoon de standaard DNS-servers van XS4All instellen als eerste en tweede DNS server (194.109.6.66 en 194.109.9.99).

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:17

sanzut

It's always christmas time

hoe kan het dan dat alleen poort 80 het niet deed, en de andere poorten wel?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MSN kan ook via poort 80, dus dat zegt niets. De beschrijving is ook te vaag om te kunnen claimen dat het om poort 80 gaat.

• Zwelgje
dns en poort 80 hebben iig niks met elkaar te maken, dns queries gaan over udp poort 53

en daar komt bij dat je poort 80 het prima deed je kon immers op ip naar google browsen :z

[ Voor 35% gewijzigd door Zwelgje op 05-05-2007 19:45 ]

• Protagoras
sanzut schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 19:40:
hoe kan het dan dat alleen poort 80 het niet deed, en de andere poorten wel?
In feite deed poort 80 het wel maar het verkeer kwam gewoon niet aan. De DNS server heeft als taak het domein naam wat je intyped te vertalen naar een IP adres. De verbinding tussen mijn PC en de DNS server was verstoord waardoor ik dus niet meer normaal kon internetten omdat de domein namen (bv. Google.com) die ik invoerde niet vertaald werden naar het bijbehorende IP adres (66.249.93.99).

------

Het komt er dus op neer dat ik alleen maar dacht dat port 80 het niet deed (omdat ik daarvoor met kabels aan het spelen was, was ik er van overtuigd dat ik iets er uit had getrokken)

[ Voor 14% gewijzigd door Protagoras op 05-05-2007 19:48 ]

Pagina: 1