tyan tiger 100 (dual slot1) boot niet meer na cpu upgrade

Pagina: 1
Acties:

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
hoi, ik heb een servertje met een tyan mobo: tiger 100 (S1832)
enkele gegevens:
dual slot 1
bx chipset
cpu's PII400 100mhz
133mhz sdram

CPU:
Deschutes
400MHz 100MHz
SDR 4.0x 2.0V L1 32KB
L2 512KB 12.6A
24.3W
75.0ºC 7.5M
250nm
131/118mm²

Ik heb viavia de volgende cpu's gekocht:
Pentium !!! 1000B
Coppermine
1000MHz 133MHz 7.5x 1.7V L1 32KB
L2 256KB 19.4A
26.1W
70.0ºC 28.0M
180nm
105/90mm²

het bord is rev. G en kan in de bios op 133 Mhz gezet worden. Dit is namelijk het grootste vraagstuk.
Volgens andere moet het kunnen:
http://www.2cpu.com/articles/72_1.html

echter; nadat ik de P!!! heb geplaatst boot hij niet maar reboot hij telkens na 2-3 seconden. Ik heb toen de P2's geplaatst en in de bios de fsb op 133 gezet, opgeslagen en uitgezet. Nu opnieuw de P!!! erin en hij boot niet. (weer de rebooten)
de P2's werken nu ook niet; de resetjumper gebruikt maar het bord wil nu totaal helemaal niet meer booten; geen enkele beep. Wel hoor ik de scsi schijf starten. Wel heb ik een oude (pci) videokaart nog geprobeerd om te zien of ikd aar beeld zou hebben... maar helaas.

Ik weet nu even niet meer hoe ik dit moet oplossen; iemand een idee?
M'n andere serverplankje zal het wel niet trekken.
( http://www.gigabyte.eu/Su...Model.aspx?ProductID=1429 )

UPDATE:
zojuist reset jumper opnieuw omgezet en ff de stroom erop gezet. Nu wel weer beeld!

[ Voor 7% gewijzigd door the noise op 05-05-2007 16:52 . Reden: update toegevoegd. ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een Slot 1 mobo, heb je dan voor de PIII's een slot 1 naar socket 370 converter?
Zijn er geen evt. BIOS updates?

/edit :

Dit zegt Tyan over jouw Tiger 100

Tiger 100
S1832
up to 466** - single (Celeron, Slot 1)
233-450 * (Pentium II, Slot 1)
450-600 (Pentium III, Slot 1, 100 MHz)
None (Pentium III, Slot 1, 133 MHz)
600-850 (Rev. F & later only ) (Pentium III, Slot 1, Coppermine, 100 MHz)
None (Pentium III, Slot 1, Coppermine, 133 MHz)

[ Voor 62% gewijzigd door Exorcist op 05-05-2007 17:00 ]

• the noise
  • Nu online
Exorcist schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 16:57:
Een Slot 1 mobo, heb je dan voor de PIII's een slot naar socket converter?
Zijn er geen evt. BIOS updates?
meest recente bios ja.
en die twee P!!! 's zijn ook slot 1. dat moet allemaal kunnen..

de P2's willen wel weer maar de P!!!'s zijn het niet van plan.

Wat je trouwens van de site pakt klopt voor de oudere revisies; wat ik op andere fora lees is dat de revisie die ik heb toch wel die 133 fsb moet kunnen. Ik kan het dus ook in de bios instellen!

we blijven nog even doorgaan; de aanhouder wint (meestal..)

[ Voor 34% gewijzigd door the noise op 05-05-2007 17:07 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

the noise schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:04:
[...]

meest recente bios ja.
en die twee P!!! 's zijn ook slot 1. dat moet allemaal kunnen..
Maar, zoals in die lijst zie, ondersteunt het bord geen 133 FSB CPU's. Jouw revisie wel, maar wellicht geen Coppermine core op 133 FSB?

/edit

Je hebt niet toevallig een VRM nodig ofzo hé? Heb zelf in mn server tweemaal een Tualatin op 1266, maar voor de tweede moest er wel een VRM in.

[ Voor 18% gewijzigd door Exorcist op 05-05-2007 17:09 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Helaas gaat daar alleen maar de 1000EB op werken..
Be there, done that ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 05-05-2007 17:28 ]

• the noise
  • Nu online
hm, ik weet nog even niet wat VRM is, maar goed.
Maar van DukeBox begrijp ik dat jij hier al eerder eensch tegenaan gelopen ben? het lijkt er ondertussen wel steeds meer op dat je erg veel gelijk heb. Indien het zo blijft moet ik dus echt op zoek naar een setje op max 850mhz :'(

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een 1000EB is 133 FSB, een 1000B een 100 FSB CPU. (Schop me als dit niet klopt!).
Die zou je dan kunnen zoeken.

/een VRM is een Voltage Module Regulator, om sommige moederborden de tweede CPU van spanning te doen laten voorzien.

[ Voor 34% gewijzigd door Exorcist op 05-05-2007 17:24 ]

• DukeBox
  • Niet online
the noise schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:17:
Indien het zo blijft moet ik dus echt op zoek naar een setje op max 850mhz :'(
Probleem zit hem in de BX chipset, die kunnen opzich wel de 133MHz aan (zijn dan in princiepe wel overgeclocked) maar in de secc2 standaard (slot1) kan niet overweg met een Tualatin cpu.
De coppermine (de p2/p3 series) gaan gegarandeerd werken, misschien als je nog een Pentium !!! 1000 (schreef eerst EB, maar moet juist de non EB zijn) slot 1 kan vinden op 100MHz dan zou die wel moeten werken. De multiplieer is fixed dus dat gaat goed. Alleen kans op verkeerde herkenning in bios (meestal worden die herkend als een 978MHZ cpu).

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

DukeBox schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:28:
[...]

Probleem zit hem in de BX chipset, die kunnen opzich wel de 133MHz aan (zijn dan in princiepe wel overgeclocked) maar in de secc2 standaard (slot1) kan niet overweg met een Tualatin cpu.
De coppermine (de p2/p3 series) gaan gegarandeerd werken, misschien als je nog een Pentium !!! 1000 (schreef eerst EB, maar moet juist de non EB zijn) slot 1 kan vinden op 100MHz dan zou die wel moeten werken. De multiplieer is fixed dus dat gaat goed. Alleen kans op verkeerde herkenning in bios (meestal worden die herkend als een 978MHZ cpu).
Hij hééft Coppermine CPU's...

• DukeBox
  • Niet online
Exorcist schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:32:
[...]

Hij hééft Coppermine CPU's...
Pentium !!! 1000B
is coppermine, maar ook 133FSB.. dus die gaat NIET werken.

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 05-05-2007 17:43 ]

Verwijderd

let wel op dat de agp speed op 86mhz loopt als de cpu bus op 133mhz loopt.
Dus het kan ook zijn dat jouw agp kaart niet van een 86bus houd en reboot youw systeem.
Ook jouw geheugen loopt dan op 133bus een slechte modeulen er tussen en je heb een reboot.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 17:39 ]

• DukeBox
  • Niet online
Iets anders, check eens je condensatoren ? Die p3's gebruiken iets meer stroom, als ze niet goed meer zijn kunnen ze een evt. benodigde buffer niet meer leveren.

b.t.w. die GA-6BXDU heb ik zelfs nog ergens draaien.. en alleen met de p3 1000 (100MHz) cpu's. Officieel worden die niet ondersteund, maar het werkt wel.

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 05-05-2007 17:49 ]

• the noise
  • Nu online
bijzonder dan dat in de bios het wel op 133fsb gezet kan worden maar dat als je een cpu plaatst die orgineel 133 is dat het dan mis gaat ..?

Ik heb de fsb ook handmatig op 100 gehad maar dat had ook geen effect. dan zou je die video en slechte mem voor kunnen zijn denk ik dan.

Ik heb even de condensatoren bekeken maar die zien er wel fris uit.

Nog even en ik moet maar een advertentie gaan plaatsen denk ik zo..

• DukeBox
  • Niet online
Punt is dat het leuk blijft oude hardware draaiend te houden... maar eigenlijk ben je gek als je nog in zoiets geld stopt ;)

• the noise
  • Nu online
DukeBox schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 18:14:
Punt is dat het leuk blijft oude hardware draaiend te houden... maar eigenlijk ben je gek als je nog in zoiets geld stopt ;)
idd leuk; maar deze machines zijn in 24/7 gebruik redelijk wat goedkoper in de electriciteit heb ik zo het idee. Maar ik stop ermee.
Iedereen bedankt voor het meedenken!!

• DukeBox
  • Niet online
Weet ik nog niet zo.. die bx lust wel een slokkie.
Eigenlijk zou je een serverworks met 2 tualitins moeten hebben.. dan red je het wel onder de 60 watt met sdram.
Waar ik op doelde is dat een core2duo met ddr2 op een standaard intel plank zeker 20x de performance geeft tegen misschien 2x het verbruik. Dat is nog altijd 1000% efficienter.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 05-05-2007 18:31 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

DukeBox schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 18:29:
Weet ik nog niet zo.. die bx lust wel een slokkie.
Eigenlijk zou je een serverworks met 2 tualitins moeten hebben.. dan red je het wel onder de 60 watt met sdram.
Waar ik op doelde is dat een core2duo met ddr2 op een standaard intel plank zeker 20x de performance geeft tegen misschien 2x het verbruik. Dat is nog altijd 1000% efficienter.
Tenzij je die 20x performance boost niet nodig hebt.

• DukeBox
  • Niet online
Dan nog steeds is het efficienter.. zeker als je dan bijv. gaat underclocken..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exorcist schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:23:
Een 1000EB is 133 FSB, een 1000B een 100 FSB CPU. (Schop me als dit niet klopt!).
Die zou je dan kunnen zoeken.
Schop :o

P3-1000B bestaat niet...

Bij P3:

*niets* = Katmai, 100MHz FSB
B = Katmai, 133MHz FSB
E = Coppermine, 100Mhz FSB
EB = Coppermine, 133MHz FSB

Katmai is gemaakt tot 600MHz, zelfs daar waren er stabiliteitsproblemen. Alles daarboven is Coppermine (of zelfs Tualatin).

Aangezien Tualatin niet in Slot1 versie gemaakt is, is dit dus een P3-1000EB Slot1. Er bestaat ook een P3-1000E die dus op 100MHz FSB draait, maar die is laaiend duur - voor de prijs van zo'n ding heb je al een dual FC-PGA mobo + CPUs...

Wat ik hier beetje jammer vind is dat je drie dingen tegelijk gedaan hebt ipv een voor een die nieuwe CPUs te installeren:

- van een (officieel ondersteunde) Deschutes core naar een niet altijd even goed (door BIOS!) ondersteunde Coppermine core (zonder BIOS update)
- van 100MHz (officieel door iedereen ondersteund) naar 133MHz (wat vaak wel goed gaat, maar met name bij SMP problemen kan geven)
- dan ook nog eens om onduidelijke redenen de Deschutes naar 133MHz FSB overclocked (er zijn P2-400 CPUs die op 600MHz willen draaien, maar veel doen het niet).

Hierdoor is het totaal niet meer te achterhalen wat precies fout ging :o

Advies voor volgende keer (mocht het lukken het bord weer responding te krijgen):

- eerst controleren welke BIOS versie erin zit, indien nodig updaten naar eentje met CuMine support
- als BIOS in orde is, één Coppermine CPU op 100MHz erin stoppen (uiteraard met terminator in tweede CPU slot)
- draait dat goed? Dan tweede Coppermine erbij doen op 100MHz.
- draait dat ook goed? Dan pas op 133MHz FSB proberen te zetten.

Het is volstrekt onnodig om tegelijkertijd al die veranderingen in te zetten. Een CPU draait altijd prima op lagere snelheden dan z'n max. Bovendien zit je bij de BX chipset op 133MHz FSB sowieso de AGP en afhankelijk van uitvoering bord ook de PCI clock 25% te overclocken. Mogelijk is het niet eens CPU of mobo dat problemen geeft, maar een willekeurige insteekkaart :o

Beste advies voor nu is dmv jumpers (indien mogelijk) FSB even hard op 66MHz in te stellen en met een enkele P2-400 proberen zo kaal mogelijk (geen PCI of AGP behalve videokaart, geen IDE of floppy) te booten. Werkt dat niet, doe een ATX reset (stroom van voeding, powerknop 10 sec lang ingedrukt houden)

Oslik blyat! Oslik!

• the noise
  • Nu online
dion_b schreef op zondag 06 mei 2007 @ 17:07:
[...]

Schop :o

P3-1000B bestaat niet...

Bij P3:
..verhaal..

- van een (officieel ondersteunde) Deschutes core naar een niet altijd even goed (door BIOS!) ondersteunde Coppermine core (zonder BIOS update)
- van 100MHz (officieel door iedereen ondersteund) naar 133MHz (wat vaak wel goed gaat, maar met name bij SMP problemen kan geven)
- dan ook nog eens om onduidelijke redenen de Deschutes naar 133MHz FSB overclocked (er zijn P2-400 CPUs die op 600MHz willen draaien, maar veel doen het niet).

Hierdoor is het totaal niet meer te achterhalen wat precies fout ging :o

Advies voor volgende keer (mocht het lukken het bord weer responding te krijgen):

- eerst controleren welke BIOS versie erin zit, indien nodig updaten naar eentje met CuMine support
- als BIOS in orde is, één Coppermine CPU op 100MHz erin stoppen (uiteraard met terminator in tweede CPU slot)
- draait dat goed? Dan tweede Coppermine erbij doen op 100MHz.
- draait dat ook goed? Dan pas op 133MHz FSB proberen te zetten.

Het is volstrekt onnodig om tegelijkertijd al die veranderingen in te zetten. Een CPU draait altijd prima op lagere snelheden dan z'n max. Bovendien zit je bij de BX chipset op 133MHz FSB sowieso de AGP en afhankelijk van uitvoering bord ook de PCI clock 25% te overclocken. Mogelijk is het niet eens CPU of mobo dat problemen geeft, maar een willekeurige insteekkaart :o

Beste advies voor nu is dmv jumpers (indien mogelijk) FSB even hard op 66MHz in te stellen en met een enkele P2-400 proberen zo kaal mogelijk (geen PCI of AGP behalve videokaart, geen IDE of floppy) te booten. Werkt dat niet, doe een ATX reset (stroom van voeding, powerknop 10 sec lang ingedrukt houden)
bedankt voor je reactie.
even je punten:
de bios ondersteund volgens de fabrikant wel coppermines;
met 2 cpu's wilde de set niet booten op 100fsb

de pc loopt nu weer prima op 400mhz.
Ik zal straks nog jou voorstel doorlopen, bedankt daarvoor.
Pagina: 1