Axiale fan loopt aan op Abit Siluro OTES

Pagina: 1
Acties:

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 18:53

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Ik heb een Abit Siluro Ti4200 128MB OTES AGP, maar dan met blauwe PSB en ijzeren slotplaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1030966047.jpg

Sinds een aantal dagen hoorde ik een rare piep en dacht dat het een van de casefans was. Ik heb er dus niet meteen naar gekeken, hoewel de piep wel irritant was. Ik was toch de kamer aan het opruimen en ging meteen de kast openmaken om daar eens stofnesten te verwijderen.

Toen zag ik waar de stank in de kamer vandaan kwam: fan van de OTES draaide niet en eventuele residu op de kaart/fanaxle was aan het koken.

Ik heb de kaart uit elkaar gehaald, schoongemaakt. Kaart teruggeplaatst en de fan draaide weer. Helaas liep het aan na een paar minuten. Wat zou ik kunnen doen om de fan goed te laten draaien?

Teflon misschien sprayen op de as? Dat zal denk ik niet helpen. Hieronder is te zien: fan, as die aan de fan zit en een afstandsbusje die in de behuizing met electromagnetische spoelen zit waar de fan ingeschoven kan worden. Bij dat busje zitten ook twee plastic soort van ringen, een zachte en een hardere. De hardere zou de as op zijn plaats moeten houden, want er zit een inkeping op de as. Vermoedelijk doet de ring zijn werk niet en loopt de fan daarom aan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
_________
|  FAN  |
|_______|
    |
    |
    |
   ____
  |____|
    |

Er zijn parts voor verkrijgbaar bij Abit-USA, maar die verschepen niet buiten de VS. Gelukkig komt er een 6600GT mijn kant op, maar ik zou graag deze permanent repareren.

LinkedIn WoT Cash Converter

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou gewoon hem smeren met een beetje naaimachineolie :) En als het idd. aan die ringetjes ligt (lagers) dan zou ik gewoon ff volhouden door bijvoorbeeld een casefan erop te richten en wachten op die 6600GT.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
De as heeft twee lagers (een met een veer) en twee ringetjes. Een zachte en een harde.

Ik dacht dat ik het had opgelost. :(

Had fan eraf gehaald en ringetje beetje dichtgeknepen en op de as geplaatst. Dan is het ringetje er moeilijk vanaf te halen. "Woei!" dacht ik. Fan terugggeplaatst, ringetje terug gezet en aangedrukt met kleine knijptang. Kon fan er niet vanaf halen zonder heel het ding te slopen.

Helaas bij aanzetten loopt het toch weer vast.

[ Voor 10% gewijzigd door PcDealer op 05-05-2007 18:00 ]

Verwijderd

voor 15euro heb je een zalman koeling
zet die er op en je probleem is opgelost
Dit heb ik ook gedaan met mijn t4200

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik doe altijd als allereeste in aanlopende en/of piepende scharnieren/fans/etc. even wat kruipolie ertussen. 90% van de gevallen is het dan opgelost.

Stoer kaartje trouwens ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
6600GT binnen! Alles op full options (in BIA:RTH30 althans).

Pagina: 1