FreeBSD wilt niet opstarten met fluxbox of Xfice

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 12:51
Heb juist de Live CD van FreeBSD (freesbie) gedownload en gerband. Maar telkens als ik wil booten, komt er een schermpje met de keyboerd layout,enz. en dat komt er een menu waar je kan kiezen uit Shell, fluxbox, Xfice en de installer van FreeBSD. Als ik nu Xfice of Fluxbox selectter, komt er een zwart scherm waar je iets moet intypen, met daarboven een heel klein beetje info. Het is geen foutmelding, denk ik. Ik heb al gegoogled naar FreeSBie foutmeldingen, FreeSBie Documentation, FreeSBie manual, ... Bij FreeSBie documentation, staat er wel wat er normaal moet gebeuren, maar wanneer je volgens de uitleg daar, Xfice selecteerd, moet er een grafische interface komen, geen zwart scherm. Kunnen jullie er aan uit ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja wat voor videokaart zit er in je pc?
en wat voor 'info'?

als je vanuit de shell eens xfce (ik neem aan dat je dat bedoelt, nofi) start, wat gebeurt er dan?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• cxavier
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 17:43
Wat gebeurd er als je shell kiest, en dan startx of startxfce intypt? Wat voor errors krijg je dan?

Knight who says 你

• Petervanakelyen
Ik zal eens proberen om via shell startx in te typen, maar ik wist totaal niet of er zoiets mogelijk was, ik ben nogal onervaren wat linux betreft.

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
FreeBSD is géén Linux, maar dit terzijde :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

okay je gaat eens die shell starten en ons een 'lspci' output geven.
als het enigszins kan: check of de cd goed is (md5sum) en probeer het eens met een Linux distro, dat is vaak (!) makkelijker om mee te beginnen dan een BSD-versie (mijns inziens dan)

Verwijderd

rulus schreef op zondag 06 mei 2007 @ 15:40:
FreeBSD is géén Linux, maar dit terzijde :)
FreeBSD is een unix-afgeleide net als linux. Allebei POSIX

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja?
en dat heeft hier toch totaal niets mee te maken? :?
allebei de uitspraken zijn geldig, maar gaan allebei toch totaal niet over het onderwerp?

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 18:21
Nee maar ze rectificeren wel beide de onzin die bovenaan gesproken word ;)

There is no replacement for displacement!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 16:47
Wat komt er dan te staan daar bovenaan als je een GUI kiest?

Waarschijnlijk wordt je grafische kaart of je monitor gewoon niet ondersteund. Misschien is het makkelijker om een knoppix / ubuntu live cd te proberen? Deze hebben hier meestal betere ondersteuning voor.
Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2007 @ 18:51:
[...]

FreeBSD is een unix-afgeleide net als linux. Allebei POSIX
Linux betekend toch Linux Is Not uniX >:)

Verwijderd

FreeBSD is posix gecertificeert. Linux (afaik) nog steeds niet, al implementeren ze wel de complete posix api. FreeBSD is UNIX/OpenGroup gecertificeerd. Linux nog steeds niet. Tevens, FreeBSD is een 4.4BSD afstammeling terwijl linux een SystemV afstammeling is, dus zoveel lijken ze niet op mekaar. Ik vind dat Solaris meer op Linux lijkt wdb, maargoed ....

@boudewijn: FreeBSD kent geen lspci; daar hebben we pciconf -lcv voor ;) (en please, ga nou niet weer een offtopic discussie starten)

@TS: Zullen we een nieuwe start doen? Wat gebeurt er op het moment dat je een shell start en dan het commando "startx" intikt? Zou je de output daarvan hier willen posten?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 16:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:43:FreeBSD is UNIX/OpenGroup gecertificeerd.
FreeBSD mag zich volgens mij nog steeds geen UNIX noemen. Tot voor kort stond op freebsd.org nog vermeld dat FreeBSD een "unix-like" operating system is. Van The Open Group mocht deze omschrijving niet en nu staat er dat het afgeleide is van BSD. Ik geloof niet dat ze bij FreeBSD druk zijn met het verkrijgen van dit soort certificaten.

• Petervanakelyen
Als ik fluxbox intik, komt erop dat ik eerst X moet starten. Waneer ik dan startx intyp, komt er dat niet kan geconnect worden met de X server of zoiets, ik zal binnekort een beter antwoord posten.

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Petervanakelyen schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 18:51:
Als ik fluxbox intik, komt erop dat ik eerst X moet starten. Waneer ik dan startx intyp, komt er dat niet kan geconnect worden met de X server of zoiets, ik zal binnekort een beter antwoord posten.
Kijk in /etc/.xinitrc of ~/.xinitrc
Daar staat welke DE moet worden gestart met het commando startx volgens mij.

• Petervanakelyen
Petervanakelyen schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 18:51:
Klopte niet, wanneer ik fluxbox intik komt er dat ik eerst X moet starten, maar wanneer ik startx intyp komt er gewoon en nieuw lijntje om iets in te typen bovenaan het scherm.

• Petervanakelyen
Petok schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 19:11:
[...]

Kijk in /etc/.xinitrc of ~/.xinitrc
Daar staat welke DE moet worden gestart met het commando startx volgens mij.
Dat is chinees voor mij, meer uitleg s.v.p. ?

[ Voor 0% gewijzigd door Petervanakelyen op 09-05-2007 21:02 . Reden: taalfout ]

• cxavier
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 17:43
Dat zijn bestanden waar iets interessants kan staan ;).

Met
code:
1
vi /etc/.xinitrc
Kun je de inhoud van dat bestand zien :) In plaats van vi kun je ook een ander programma zoals less starten.

Knight who says 你

• Petok
tigid schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:20:
Dat zijn bestanden waar iets interessants kan staan ;).

Met
code:
1
vi /etc/.xinitrc
Kun je de inhoud van dat bestand zien :) In plaats van vi kun je ook een ander programma zoals less starten.
of om hem gelijk het goede pad op te sturen: nano /etc/xinitrc
vi is onbegrijpelijk op beginnersniveau

[ Voor 7% gewijzigd door Petok op 09-05-2007 22:40 ]

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 06 mei 2007 @ 18:46:
okay je gaat eens die shell starten en ons een 'lspci' output geven.
als het enigszins kan: check of de cd goed is (md5sum) en probeer het eens met een Linux distro, dat is vaak (!) makkelijker om mee te beginnen dan een BSD-versie (mijns inziens dan)
Er is geen lspci voor FreeBSD, je bedoeld "pciconf -l -v".

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

waarom zet ik er quotes om heen? ;)

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 23:04:
waarom zet ik er quotes om heen? ;)
Om aan te geven dat 'lspci' een commando is.

• Petervanakelyen
Zal eens proberen,...

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 00:50:
Om aan te geven dat 'lspci' een commando is.
Daar hebben we een tag voor

Wat een hoop off-topic geblaat (inclusief het mijne) in dit topic trouwens zeg :X

[ Voor 17% gewijzigd door Jungian op 12-05-2007 19:41 ]

0.0

• Petervanakelyen
Oh, ja, het is gelukt, het was de zwakke grafische kaart, heb nieuwe Nvidia Geforce 7900GS gekregen.
Maar, nog een probleem, hoe komt het dat ik OpenOffice.org niet kan opstarten ? Telkens als ik het probeer geeft het een melding met dat "root" bezig is met openoffice, en of ik wil doorgaan, wanneer ik yes klik, start het wel, maar pc loopt vast wanneer ik nieuw tekstdocument wil openen. Iemand een oplossing ? Firefox wil ook niet starten.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

GrooV schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:54:Wat komt er dan te staan daar bovenaan als je een GUI kiest?

Waarschijnlijk wordt je grafische kaart of je monitor gewoon niet ondersteund. Misschien is het makkelijker om een knoppix / ubuntu live cd te proberen? Deze hebben hier meestal betere ondersteuning voor.
[...]
Linux betekend toch Linux Is Not uniX >:)
offtopic:
Linx :?

[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 13-05-2007 10:22 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Petervanakelyen
Antwoord op de kwestie misschien, de kwestie die jij bespreekt, is al afgehandeld, want het werkt.

• Petok
Petervanakelyen schreef op zondag 13 mei 2007 @ 10:18:
Oh, ja, het is gelukt, het was de zwakke grafische kaart, heb nieuwe Nvidia Geforce 7900GS gekregen.
Maar, nog een probleem, hoe komt het dat ik OpenOffice.org niet kan opstarten ? Telkens als ik het probeer geeft het een melding met dat "root" bezig is met openoffice, en of ik wil doorgaan, wanneer ik yes klik, start het wel, maar pc loopt vast wanneer ik nieuw tekstdocument wil openen. Iemand een oplossing ? Firefox wil ook niet starten.
Je moet wel het verschil tussen root en een gewone gebruiker weten. Ik zou je sterk aanraden de grafische omgeving niet als root op te starten, omdat je dan alle rechten over het systeem hebt en zo dingen kan vernueken. Als je de computer opstart zorg dan ook dat je
code:
1
 $ startx

doet en dus niet als root (#).

• Petervanakelyen
aha, en, weet je misschien hoe je in xfce een printer op LPT moet toevoegen ??

• Petok
Petervanakelyen schreef op zondag 13 mei 2007 @ 12:42:
aha, en, weet je misschien hoe je in xfce een printer op LPT moet toevoegen ??
Weet ik niet zeker, maar kijk eens naar Cups. Kan je vast wel ergens vinden.

• Petervanakelyen
CUPS kan ik vinden, maar hoe kan ik werkt dat dan, want mijn printer doet niks als je een bestand afdukt naar CUPS.

• Petervanakelyen
Zal wel wat verder proberen. Bedankt voor de uitleg en de moeite !

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Petervanakelyen schreef op zondag 13 mei 2007 @ 10:30:
[...]

Antwoord op de kwestie misschien, de kwestie die jij bespreekt, is al afgehandeld, want het werkt.
Kijk jongen, er was duidelijk een offtopic tag gezet, dus waarom moet je zo hatelijk doen?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Petervanakelyen: Je stelt een heleboel vragen en geeft aan dat je nog nauwelijks (of helemaal niet) met Linux en andere POSIX achtigen heb gewerkt. Waarom dan gelijk FreeBSD? Het is echt een stuk lastiger, dus begin met een Linux distro zou ik zeggen :)

De meeste kiezen de simpele weg en pakken Ubuntu of misschien Suse. Als je toch liever in het diepe wil duiken gaan mensen gauw naar Gentoo. Maar FreeBSD is imho nog een stapje verder. Begin eens lekker opnieuw en dan met een Linux zou ik zeggen, of heb je een speciale reden voor je FreeBSD keuze?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik ben het met mithras eens, direct in het diepe springen is leuk maar dan moet je ook bereid zijn het werk er voor te doen. En dat betekend FAQ's, fora en documentatie lezen.

Dit begint een beetje op een persoonlijk helpdesk topic te lijken zo

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op zondag 13 mei 2007 @ 15:46:
Als je toch liever in het diepe wil duiken gaan mensen gauw naar Gentoo. Maar FreeBSD is imho nog een stapje verder.
offtopic:
Heb je wel eens FreeBSD geïnstalleerd / gebruikt ? Binnen een paar minuten staat het basissysteem er (beetje op enter rammen, username etc. invullen) en voor de rest hoef je alleen maar pkg_add of ports te gebruiken, waarbij het laatst neerkomt op naar een directory browsen en daar make in te rammen :) Configuratie van services is ook niet moeilijk en overige configuratie (xorg.conf bijvoorbeeld) is precies hetzelfde.

0.0

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jungian schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:54:
[...]

offtopic:
Heb je wel eens FreeBSD geïnstalleerd / gebruikt ? Binnen een paar minuten staat het basissysteem er (beetje op enter rammen, username etc. invullen) en voor de rest hoef je alleen maar pkg_add of ports te gebruiken, waarbij het laatst neerkomt op naar een directory browsen en daar make in te rammen :) Configuratie van services is ook niet moeilijk en overige configuratie (xorg.conf bijvoorbeeld) is precies hetzelfde.
offtopic:
Jups, misschien komt het doordat de shell die bsd standaard gebruikt geen bash is maar iets anders. Omhoog scrollen met PageUp e.d. ging niet, net zoals heel veel meer dingen waartegen ik aan liep en niet begreep hoe het op te lossen. Het zijn wel de basis dingen en die zijn snel te leren. Dit komt ook omdat ik van Linux af kom en geen *bsd gewend ben.

Toch is het aantal aandeel van Linux vele malen groter dan dat van *bsd's in de posix-like wereld. Er is afaik ook meer support (ook vanuit community) of op linux distro's dan op een bsd variant. Ook al is het de relatief veel gebruike FreeBSD

[ Voor 0% gewijzigd door mithras op 13-05-2007 17:01 . Reden: aantal? of? ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:00:
[...]
offtopic:
Jups, misschien komt het doordat de shell die bsd standaard gebruikt geen bash is maar iets anders. Omhoog scrollen met PageUp e.d. ging niet, net zoals heel veel meer dingen waartegen ik aan liep en niet begreep hoe het op te lossen. Het zijn wel de basis dingen en die zijn snel te leren. Dit komt ook omdat ik van Linux af kom en geen *bsd gewend ben.
offtopic:
http://www.freebsd.org/do...ooks/handbook/shells.html
Geluid, video en alle overige issues is meer dan genoeg documentatie over te vinden :Y
offtopic:
Toch is het aantal aandeel van Linux vele malen groter dan dat van *bsd's in de posix-like wereld. Er is afaik ook meer support (ook vanuit community) of op linux distro's dan op een bsd variant. Ook al is het de relatief veel gebruike FreeBSD
offtopic:
En dat is relevant in deze context omdat ? Support, documentatie, het is er allemaal. Betaalde support zal vast een ander verhaal zijn.

0.0

Pagina: 1