Waarom loopt mijn PC steeds vast met LCDscherm

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-07 08:40
Ik heb enkele dagen geleden een reinstall van WinXPpro gedaan vanwege spontane "onvindbare bootsector(?)". (na het doorlopen van de opstartdingen, waar je het type bios ziet en zo, kreeg ik een blauw XP scherm met de melding over opstartdingen en zo...)

Anyway...
Ik heb windows opnieuw geinstalleerd (zonder drivers van de monitor te installeren!) maar zo nu en dan liep het syteem vast en bevroor mijn beeld.
Ná het opstarten kreeg ik helemaal geen beeld meer. Pas na enkele minuten startte windows op.
Ik vermoed dat dat lag aan een schijfcontrole of zo, waarbij de monitor geen beeld gaf.
Ik heb de monitor, wat toch al een oudje was, vervangen voor een LCD. (ook om ruimtepractische redenen). Ook nu weer had ik geen drivers oid van deze monitor geinstalleerd.
Maar ook nu weer liep het systeem regelmatig vast op een bevroren scherm. Een reboot hielp dan niet. Ik bleef geen signaal houden op mijn monitor. De monitor was dus niet het probleem.

Ik heb de videokaart verwijderd en de monitor rechtstreeks op de uitgang van het moederbord gezet.
Nog steeds had ik geen beeld. Pas na het verwijderen van de backup batterij was het OK.
Ergens waarschijnlijk nog een instelling in het systeem die verwees naar die videokaart.
Nu had ik dus wel weer beeld, buiten de videokaart om.

Ik had verwacht dat nu alles weer goed zou zijn, maar vanmorgen kwam mijn zoontje weer voor een vastgelopen PC te zitten. Het is waarachijnlijk dus nog niet goed. :(

Wat kan er nu nog fout zitten?
Volstaan de drivers van de "standaard monitor" omdat het puur een kwestie van aanzicht is, of is het aan te raden een specifiek merkgerichte driver te installeren?

Of is er -aan de hand van de voorgeschiedenis- nog iets anders op of aan te merken wat fout zou kunnen zitten?
Het rijst mij momenteel even boven de pet.

Verwijderd

Kijk eens in de eventviewer

Start>run/uitvoeren> "Compmgmt.msc"

Mochten daar wat rode dingetjes in voor komen, goede kans dat daar een oorzaak bij zit.(post die dan ook even graag, dan weten wij mogelijk wat de oorzaak is)

Overigens denk ik dat de oorzaak je hdd is, vanwege de bootsector die is gaan vliegen. Probeers een diskcheck, of liever "chkdsk /R /V" en kijken wat ie doet.. <kan soms even duren trouwens>

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 15:29 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Met ^

Overigens zal een monitor, of een driver daarvan, praktisch nooit zorgen voor crashes/vastlopers e.d. .

• Fantomaz
Ik verwacht niet dat het aan de HDD ligt.
De eerdere problemen met het spontaan opkomende blauwe scherm, was gerelateerd aan een 30Gig HDD die ik daarvoor had geinstalleerd. Met deze HDD heb ik dat probleem 2x gehad.
Ik heb vervolgens deze boot schijf gedegradeerd tot 2e schijf, naast een 6Gig die ik als primaire (boot-)schijf gebruik.
Het bootfailureprobleem is nu uit de wereld.

Zou deze HDD zelfs als second HDD nog voor vastlopers kunnen zorgen?

Ik heb even gechecked op de "Compmgmt.msc".
Hier geen rare zaken.
Van hieruit wel apparaatbeheer gezien. (ik wist niet dat ik er zo ook kon komen)
Daar staat overigens wel de beruchte gele vraagteken met gele uitroepteken.
Het gaat hier om de "Videocontroler VGA-compatible"

Verder valt het me op dat het scrollen door de pagina's erg schokkerig gaat. Is dit raar of een typisch 8ms refreshrate probleem wat je voorheen met een beeldbuismonitor niet had?

• Fantomaz
iemand nog een zinnige toevoeging hierop?
Het gaat mijn -toch al beperkte - kennis teboven. :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:34

KneoK

Not in a million lightyears

Het vraagteken geeft aan dat de drivers van je videokaart (Videocontroller VGA-compatible) niet of niet goed geinstalleerd zijn of dat je videokaart gewoon aan het overlijden is.
Dan is het niet zo gek dat scrollen van pagina's erg traag gaat, zo gaat dat bij mij ook als ik geen drivers geinstalleerd heb. Die vraag is dus al beantwoord :P Ja, drivers zijn heel belangrijk voor hardware als een videokaart. Zelfs in DOS had je op een gegeven moment al drivers nodig om bijvoorbeeld hogere resoluties aan te kunnen.
De standaard driver is eigenlijk meer een soort failsafe. Die geeft gewoon, mits videokaart in nog enig werkende staat verkeert, altijd beeld.

Je zegt in je eerste post dat je je oude videokaart uit het systeem hebt gehaald en de monitor rechtstreeks op het moederbord hebt aangesloten. Je hebt dus een VGA onboard. Je zult moeten achterhalen wat voor videochip je op je moederbord hebt en de daarvoor bestemde drivers downloaden van de pagina van de fabrikant. Voorheen gebruikte je een externe videokaart met bijbehorende drivers, nu gebruik je een compleet andere waar uiteraard ook drivers voor gedownload moeten worden.
Eerst stond de onboard videokaart waarschijnlijk niet eens aan maar door een BIOS reset (batterijtje eruit) is die instelling waarschijnlijk weer op standaard komen te staan, aan dus. Vandaar dat je daarna pas beeld had op die aansluiting.

Zoals ik al zei, achterhaal even wat voor videokaart je onboard hebt en download daar de bijbehorende drivers voor. Wellicht dat je een driver cd bij het moederbord/pc hebt gekregen en dat je daar ergens ook een VGA driver tegenkomt.

Wat betreft je harde schijf, als daar echt problemen mee zijn dan zou dat ook een deel van het probleem kunnen zijn. Physieke schade zou uiteindelijk al opstartproblemen kunnen geven bij de hardwaredetectie van de BIOS, dus nog voordat Windows geladen wordt. Als er software op geinstalleerd staat dan zal Windows dat toch moeten benaderen en dan kan het goed zijn dat Windows daar op stuk loopt.
Heel simpel te testen, als de problemen aan blijven houden na het installeren van de juiste drivers, tweede schijf afkoppelen en het een aantal dagen met wat beperkte opslagruimte doen. Als de problemen dan niet meer terugkomen dan weet je waar het aan heeft gelegen, anders zul je toch naar de andere hardware moeten gaan kijken. Wellicht dat het hele boeltje gewoon hartstikke warm wordt door stofophopingen in fans oid.

EDIT: Even voor de volledigheid en duidelijkheid. Ik heb het dus over je videokaart drivers, die voor Videocontroller VGA-compatible. Je hebt in dit geval een videokaart ingebouwd in je moederbord en daar moet je drivers voor hebben.
Daarnaast bestaan er ook drivers voor je monitor, maar die zijn minder relevant en zullen dit probleem niet veroorzaken.

[ Voor 6% gewijzigd door KneoK op 07-05-2007 20:59 ]

• Fantomaz
Ik heb inmiddels niet stil gezeten en ook even wat oude driverCD's uit de hoesjes gehaald.
En daarbij ook meteen de juiste MoBo CDrom gevonden!
Ik heb het uitroepteken nu weg, nadat ik de (onboard-)videokaart opnieuw heb geinstalleerd. :)

Tot zover dus ok...

Hoewel deze videokaart minder snel of goed zal zijn dan de losse kaart, hebben we nu gewoon goed beeld en voor de simpele spelletjes die mijn zoontje speelt is dat wel OK.

Ik heb voor alsnog ook geen vastlopers gehad tot vanavond. Ik weet niet of het toeval is geweest, maar mijn zoontje tikte met het verschuiven van zijn burostoel de kast aan waarna (meteen?) de PC weer vast liep.
En nu de bijna retorische vraag: Kan dat komen door die eerder gemelde HDD?
Hij zit er nog in en hoewel het geen "hoofd"schijf is, kan ik me je verhaal goed indenken dat de boel vastloopt wanneer een HDD plotseling problemen vertoont.

Ik zal nog eens proberen een tijdje zonder deze 30Gig te draaien en kijken wat er dan op de langere termijn nog fout gaat.

Verder is je standpunt over stofhappen een juiste. Het IS inderdaad een stofnest daarbinnen...

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:34

KneoK

Not in a million lightyears

Kijk, we schieten al een aardig endje op. Is het probleem van het scrollen nu opgelost ?

Als het een stofnest is en je zoontje stootte er per ongeluk tegenaan dan kun je denk ik in ieder geval 2 veilige conclusies trekken. De pc staat er al een tijdje en er is waarschijnlijk wel vaker tegenaan gestoten. Hoeft niet meteen te betekenen dat er iets stuk is, maar wellicht dat een van je PCI kaarten gewoon een beetje los zit. Ergens kortsluiting (klinkt in de meeste gevallen enger dan het is, wel vastlopers en reboots tot gevolg) verklaart ook dat de pc vastliep bij het aanstoten. Wellicht de harde schijf, hoewel, als ik de foutmelding in je topicstart zo lees lijkt het me gewoon een corrupte Windows installatie. Kan dus ook gewoon door (tijdelijk) kapotte hardware zijn gekomen. Misschien toch de oude videokaart die oververhit is geraakt. Ik denk dat de 30GB schijf dus gewoon zijn werk nog moet doen, al zou een format misschien handig zijn. Zeker omdat een harde schijf een van de meeste stootvaste componenten in je systeem is zou Windows niet moeten vastlopen maar hooguit onder luid ratelend protest van de harde schijf allerlei foutmeldingen gaan geven.
Er zijn wel tooltjes die de harde schijf op integriteit meten, je kunt zelfs vanuit Windows (volgens mij in zo'n beetje alle gangbare versies) al beperkt scannen op fysieke fouten op je schijven.

Sowieso weleens een verstandig idee om rustig de kast af te koppelen, op tafel te leggen en eens voorzichtig uit te stoffen. Stof isoleert behoorlijk dus componenten worden veel warmer, fans gaan minder goed draaien, de pc maakt meer herrie.
Daarnaarst als je het aandurft alle kaarten voorzichtig aanduwen, eventueel schroefjes vaster draaien, kabels allemaal goed aandrukken.

Mijn gok is dat de andere videokaart gewoon nog goed is, maar wellicht ook gewoon oververhit raakte door stof. Ik denk dat je die met de juiste drivers ook nog wel aan de praat krijgt, maar zoals al aangegeven, als dit voldoende is dan zou ik die moeite niet eens nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door KneoK op 08-05-2007 00:08 ]

Pagina: 1