DMA wil niet aan (blijft in PIO Modus)

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb hier een oude PC (Athlon 1300, Chaintek mobo, 80 gig Maxtor schijf). Hier heb ik net XP op geïnstalleerd, draait prima maar wel wat langzaam met openen van alles.

Ik dus kijken en ja hoor DMA staat uit. Aanzetten heeft geen resultaat. In de bios staat die op auto en draait dan op ATA-100. Verder heb ik dan in de BIOS bij HLM \system\currentcontrolset\control\class\4d36e96A......\0001 de waarde EnableUDMA100 aangemaakt en op 1 gezet (vond ik via google). Maar ook dat had geen succes.

Wat kan er mis zijn? Harddisk Brak? Heb wel een 80-pins kabel gebruikt.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Meestal komt dit door het foutaansluiten van de schijf.

Staat de jumper bv wel goed? Cable-select werkt lang niet altijd goed. Je kunt beter deze op master of slave zetten (afhankelijk hoe je het wilt)

Als er maar 1 schijf aan de kabel hangt, zet hem dan op master en sluit hem aan het uiteinde van de kabel. Het blauwe gedeelte gaat in het moederbord.

Bij een 80draadskabel is het midden slave, uiteinde master en het blauwe gedeelte de connector voor het moederbord.

Als er nog een apparaat zoals een cdrom of harddisk aan de kabel hangt controleer of deze ook de jumpers goed heeft staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 15:01 ]

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
De kabels zitten uiteraard goed, en hij staat op master. De CD-Roma speler hankt aan de secondary IDE aansluiting ook als master en die doet het wel op DMA.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

[b][message=27973657,noline]Kanus schreef op zaterdag 05 mei 2007 @
Als er maar 1 schijf aan de kabel hangt, zet hem dan op master en sluit hem aan het uiteinde van de kabel. Het blauwe gedeelte gaat in het moederbord.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij moet de master als die alleen op 1 kabel zit in het midden, en niet op het uiteinde.. zal ff zoeken in de FAQ.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:58
Laatst had ik hetzelfde probleem en bij mij werkte dit. het is gewoon een "simpel" vb script maar bij mij heeft het geholpen :) (de link naar het vbs bestand werkt/download bij mij alleen met Internet explorer, met firefox zie je de "source" van het bestand)

Verwijderd

Heb je al eens gekeken bij Device Manager / IDE ATA/ATAPI Controllers / De juiste Channel?
Als je dan doorklikt naar Advanced Settings, dan kan je controlleren of de Transfer Mode niet per ongeluk op "PIO Only" staat. Tevens wordt de "Current Transfer Mode" weergegeven.

Verder is het me niet helemaal duidelijk wat je in de BIOS hebt gedaan. Volgens mij bedoel je dat je een registry-edit hebt uitgevoerd. Weet je wel zeker dat je die op de goede channel hebt uitgevoerd? (staat er bij).

Verder zou een driver-update uitkomst kunnen bieden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 15:38:
[...]

Ik kan me vergissen, maar volgens mij moet de master als die alleen op 1 kabel zit in het midden, en niet op het uiteinde.. zal ff zoeken in de FAQ.
Deze discussie heb ik vaker.

Master zit aan het uiteinde op een 80 draadskabel
Op een 40 draadskabel zit master in het midden

Ik heb inmiddels te veel systemen gebouwt om hiervan 100% zeker te zijn.

Verwijderd

Roman schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 15:33:
De kabels zitten uiteraard goed, en hij staat op master. De CD-Roma speler hankt aan de secondary IDE aansluiting ook als master en die doet het wel op DMA.
Vreemd maar controleer de jumpers goed want bv maxtor wil nog wel eens gekke standen hebben. Trek anders (aangezien je toch de HD los aan 1 kabel heb) de jumper er eens af.

Ik heb dit vaak genoeg gehad en het is vrijwel altijd de jumper in combinatie met aansluiten op de kabel.

Anders blijft er maar 1 oplossing en dat is de driver zelf. Probeer een nieuwe.

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 16:58:
[...]

Uhmm.. ik sluit het altijd aan gewoon zoals het uitkomt qua bekabeling, meen je serieus dat dit uitmaakt? Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, heb je wat bewijs voor je statement? (links oid).

Verwijderd

TargetX schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:08:
[...]

Uhmm.. ik sluit het altijd aan gewoon zoals het uitkomt qua bekabeling, meen je serieus dat dit uitmaakt? Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, heb je wat bewijs voor je statement? (links oid).
/me sluit zich hierbij aan. Nog nooit enig verschil opgemerkt.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 16:58:
[...]

Tuurlijk, en de jumpers op de harde schijven / CD/DVD stations zijn om 't leuk?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

TargetX schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:08:
[...]

Vaak gaat het goed maar wanneer je problemen hebt met DMA of Cableselect klopt niet dan kun je het beste plaatsen zoals het moet.

Problemen met Master / Slave krijg je ook eerder als je 2 verschillende apparaten erop hebt. 1 schijf heeft minder snel last van problemen als je het niet helemaal goed aansluit.

Bewijs voor mijn statement? Kijk anders op je kabel. Vaak staat er SLAVE en MASTER op. Deze staan er niet voor niets :)

Bij een 40 draads is het precies andersom. Master zit dan in het midden.

Ook zit er een gaatje in de 80draadskabel. Dit word gebruikt om te testen of het veilig is om op ATA 66+ te werken. Verkeerd omplaatsen van de kabel zorgt er ook voor dat de drive op PIO mode werkt of niet sneller als UDMA 2

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 17:16 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Chipsetdrivers wel geïnstalleerd?

Verwijderd

Motrax schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:13:
[...]
Nee die zijn er om in te stellen of het op Master of Slave moet werken. Goed aansluiten van de kabel zorgt in enkele gevallen dat het dus ook op master of slave ALTIJD KAN werken.

Verkeerd aansluiten werkt vaak ook goed.

Je hoeft het niet te geloven. Je moet het zelf weten. Ga niet gek kijken als je er achter komt dat je UDMA niet werkt of je schijf verkeerd herkent word.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:15:
[...]

Vaak gaat het goed maar wanneer je problemen hebt met DMA of Cableselect klopt niet dan kun je het beste plaatsen zoals het moet.

Problemen met Master / Slave krijg je ook eerder als je 2 verschillende apparaten erop hebt. 1 schijf heeft minder snel last van problemen als je het niet helemaal goed aansluit.

Bewijs voor mijn statement? Kijk anders op je kabel. Vaak staat er SLAVE en MASTER op. Deze staan er niet voor niets :)

Bij een 40 draads is het precies andersom. Master zit dan in het midden.

Ook zit er een gaatje in de 80draadskabel. Dit word gebruikt om te testen of het veilig is om op ATA 66+ te werken. Verkeerd omplaatsen van de kabel zorgt er ook voor dat de drive op PIO mode werkt of niet sneller als UDMA 2
Ik kan me goed indenken dat het een verschil maakt met Cable Select (gebruik het zelf niet, dus heb het nooit ervaren).

Dat er vaak master of slave op een kabel staat, is voor mij nog geen bewijs dat het echt zo is (als er geen cable select gebruikt wordt). Bovendien staat het niet op de enige kabel die ik nu bij de hand heb.

Het extra gaatje in de 80 aderige kabel wordt inderdaad gebruikt om te kijken of er UDMA 3+ gebruikt kan worden, maar dat is nog steeds geen bewijs dat het wat uitmaakt aan welke aansluiting je de master hangt.

Misschien heb je een link naar een site waar staat beschreven wat het verschil is? Ik heb hier echt nog nooit van gehoord en ook nog nooit problemen mee gehad.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51
Voor cable select maakt het zeker uit. Als je slave/master met de hand insteld gaat het (meestal) goed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:24:
[...]

Ik kan me goed indenken dat het een verschil maakt met Cable Select (gebruik het zelf niet, dus heb het nooit ervaren).

Dat er vaak master of slave op een kabel staat, is voor mij nog geen bewijs dat het echt zo is (als er geen cable select gebruikt wordt). Bovendien staat het niet op de enige kabel die ik nu bij de hand heb.

Het extra gaatje in de 80 aderige kabel wordt inderdaad gebruikt om te kijken of er UDMA 3+ gebruikt kan worden, maar dat is nog steeds geen bewijs dat het wat uitmaakt aan welke aansluiting je de master hangt.

Misschien heb je een link naar een site waar staat beschreven wat het verschil is? Ik heb hier echt nog nooit van gehoord en ook nog nooit problemen mee gehad.
Link heb ik niet. Bij een Asus moederbord (in ieder geval die van mij) staat het in je handleiding. Ik bouw PC's sinds de 386 nieuw op de markt was. Het is zo gegroeid. Vroeger was Je VERPLICHT om het goed aan te sluiten. Anders werkte je 2e schijf gewoon simpel weg niet.

Tegenwoordig werkt het 95% van de keren wel maar als er iets mis is zoals UDMA of een schijf die niet word herkent komt het vrijwel altijd omdat 1 van schijven of cdroms niet goed zit.

Schijven en de bios detecteren tegenwoordig zelf hoe de HD moet werken. Dat het niet altijd helemaal goed werkt is in mijn ogen een feit. Jumpers kun je instellen als Standalone(soms), Master, Slave en Cableselect. Mag je mij eens uitleggen waarom een schijf een jumper heeft om als standalone te werken :) ?

Zelf vaak genoeg gezien dat de 2e schijf op 1 kabel niet werkt alleen omdat ze verkeerd om op de kabel zaten ondanks de jumpers op master en slave stonden. Voor mezelf hoef ik het niet te bewijzen. Ik vertrouw liever niet op Cable Select.

Ik heb de discussie nu al te vaak gehad :) Altijd hetzelfde met opmerkingen als "Wat een onzin!"

Maar goed ik ben niet de gene met het probleem of wel ;) ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 17:42 ]

Verwijderd

Nee, wellicht kan TS het toch eens proberen.

Zelf bouw ik pc's sinds het P1 tijdperk (toch ook al gauw ruim 10 jaar) en ik ben me er nooit van bewust geweest dat het een verschil maakt. Je hoeft helemaal niets te bewijzen, maar ik heb gewoon de slechte eigenschap om niet gauw iets van anderen aan te nemen ;). Ik zal er in het vervolg eens op letten. Toch interessant om te weten.

Maargoed, deze discussie leidt niet tot een antwoord op de vraag van TS, dus we houden het hier maar bij.

Misschien kan TS even berichten wat hij gedaan heeft en wat het effect er van is.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Andere kabel gebruiken, indien kabel niet meer goed is gaat de snelheid naar pio.
Nadat je andere kabel hebt aangesloten, verwijder in windows ide kontroller, dan gaat hij weer opnieuw proberen om dma te gebruiken.
Dan rebooten.

Misschien pc aarden.
Heb je hardware toegevoegd,
Ligt de kabel goed in de kast,
Wordt kabel gestoord door ander elektronika.

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Motrax schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:13:
[...]
Ik denk dus dat er met cableselect bedoeld wordt.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Pagina: 1