[XP] Nforce3-driver gerelateerd bootprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Uchy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-03 21:59
Gegroet!
Ik heb een probleem met het booten van winXP. Ik zal eerst uitleggen van hoe het probleem is ontstaan.

Ik heb het onder windows-clients geplaatst, dit leek mij het beste passen. Misschien oordelen jullie dat het onder mobo-issues moet?

Ik heb een nieuwe pc voor mijn vrouw gekocht met een nforce3 mobo met s939. Werkte allemaal hartstikke mooi, tot bleek dat eudora geen mails kon versturen met smtp volgens deze omschrijving in de laatste post in het topic. Een instelling in de ethernetdrivers. Na pogingen dit anders in te stellen kreeg ik een BSOD. Na deïnstallatiepogingen kreeg ik zodra hij aan de ethernetdrivers begon een BSOD. Bij een poging drivers er overheen te installeren kreeg ik een BSOD zodra hij aan de ethernetdrivers begon.
Omschreven door XDK in dit meuktrackertopic.

Na nog een poging tot deïnstallatie en een nieuwe BSOD en reboot leek de kaart verdwenen voor windows. Dus leek de tijd rijp tot deïnstallatie. Na reboot echter (dit is de kern van het probleem nu) komt winXP in de graische shell, start hij een venstertje op 'hardware detectie' en wil ie nieuwe drivers installeren. Maar het lijkt alsof dit het laatste is wat je in desbetreffende sessie ooit zult zien gebeuren... Hij reageert totaal niet op muis of tobo.
Ik weet niet zeker of de diagnose 'freeze' of 'niet reageren op input-apparaten' gesteld moet worden.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
usb muis en tobo vervangen door ps2 muis en tobo. werkt niet.
winXP install cd geladen, automatisch systeem herstel geprobeerd, geen resultaat, want diskette nodig en een backup van het systeem waarnaar een configfile op de diskette verwijst.
via prompt, maar hier vond ik niet de gehoopte optie: 'systeem herstellen' waarbij ik hoopte dat ie gewoon de kapotte dingen dwars over de bestaande windows heen zou installeren. De overige opties leken me niet te kunnen helpen.
Ik wil nog proberen de optie 'boot met laatst bekende juiste configuratie', maar eerlijk gezegd verwacht ik hier ook niet veel van.

Ik wil graag het geheel repareren wegens tijd en configuratie-issues die ik niet zomaar opnieuw kan doen, ipv het geheel reïnstalleren. Dit is voor mij echt de laatste optie.

Hoop dat jullie mooie/slimme ideeën hebben hiervoor! Gelukkig is er nog linux/ubuntu om dit vanuit te schrijven...

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Ik zou allereerst even proberen hoe ver je komt in veilige modus. De kans op conflicten ligt dan wat lager denk ik zo. Tijdens het opstarten moet je een tijdje op F8 rammen, op een gegeven moment krijg je een bootmenu. Kies hier voor Veilige modus (zonder netwerkmogelijkheden, anders gaat ie dat weer laden), en probeer de hele ethernetzooi eruit te halen. Daarna restart, en opnieuw proberen te installeren. Succes!

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• Uchy
Excuses,
In mijn startpost heb ik die veilige modus-optie nog niet aangegeven.
Bij deze:
Dit heb ik ook geprobeerd, maar ik strand in het inlogscherm, waar ik ook geen user kan selecteren via tobo of muis... Schiet dus ook niet op helaas.

Dank voor je tip iig!

• Uchy
GOed, inmiddels ben ik weer wat onderzoekjes verder:
Windows crasht niet, hij geeft vaak wel een ander-soortig ballonnetje van welke hardware hij nu weer installeert. Dus: Geen input van tobo en muis.
Dit geldt zowel in veilige modus als gewoon. Ook heb ik geprobeerd te starten met laatst bekende juiste configuratie. Nog steeds niet.
ps2-tobo en ps2-muis hielpen ook niet. Ik heb zelfs nog in het bios geprobeerd beide netwerk-aansluitingen te disablen, het disablen is gelukt (hah...:P) maar ook dit gaf geen resultaat.

Ik blijf dus in de status dat ik geen input kan krijgen van het tobo of de muis... Help!

• Uchy
*bump*

• Uchy
Nog een bump...
Ik zou graag weten of dit oplosbaar (of niet) is

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Ik had na 15 dagen toch wel een backup & reinstall gedaan eigenlijk, laat staan 25 dagen

Je zou dit nog kunnen proberen:
Haal alle Nvidia-geinstalleerde *.inf en bijbehorende *.PNF files weg uit %windir%\inf en ga vervolgens alle geinstalleerde hardware via devicemanager deinstalleren.

kan dat niet, dan zit er niks anders op dan óf gebruik te maken van de default registry hives en een complete restore te doen, óf een verse installatie.

In beide gevallen zal je de benodigde config veranderingen weer opnieuw moeten instellen, want bij het herstellen van de default reghives uit %windir%\repair gaan álle installatie gegevens van andere software overboord.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1