[OC] Project "Ice"

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Inleiding

Afgelopen donderdagavond, 3 Mei, heb ik met 2 vrienden (Ampyx en FiXeR genaamd) getracht een Socket 939 AMD Athlon 64 3500+ Clawhammer over te klokken. FiXeR en ik spelen al een tijdje met het idee om over te klokken met droogijs. Daar is nog niets van gekomen, maar wel heeft hij al voor een grote koperen buis + isolatiemateriaal kunnen zorgen. Als soort van 'generale repetitie' hadden we bedacht de buis te gebruiken, maar om de processor met gewone ijsklontjes van -18'C te koelen.

Het testsysteem

Processor: AMD Athlon 64 3500+ Clawhammer S939
Mobo: MSI K8N Neo2 Platinum (nForce3 Ultra chipset)
RAM: G.Skill DDR600 2x 256MB
Graka: MSI Ti4200 64MB :p
Voeding Coolermaster 350W

Het overklokken

We begonnen eerst te kijken hoe ver de processor kwam op stock koeling. Helaas ging dat niet zo ver, ik geloof dat we 300MHz erbij kregen voordat de boel eruit klapte. We moesten namelijk al vol voltage erop zetten (BIOS instelling "1.55V + 10%"), maar toen werd het al gauw te warm en zette het mobo de boel uit. Tijd voor drastische maatregelen dus.

De temperatuur was helemaal niet gek op standaard voltage: een mooie 7'C misstaat zeker niet. Meteen maar weer verdergegaan waar we gebleven waren met de stock: 1.550V + 10%. De temperatuur viel ons reuze mee: 16'C in de BIOS. Toen begon het pas echt.

De opstelling:

De Opstelling

De Opstelling

Snel de opstelling bijvullen en gaan me die banaan :D

Filling it up

De eerste PiFast test, jammergenoeg weet ik niet meer hoeveel MHz de proc toen draaide:

Computing PI

Het ijs moet steeds aangedrukt worden omdat het onderin smelt, resultaat is wel dat de processor op maximaal voltage rond de 16'C blijft zoals eerder gezegd. :) Onder full load schoot de temperatuur echter wel naar rond de 22 graden, maar ook dat is zeker geen slechte temp.

Pressurizing..

Ons beste OC-resultaat met een nog stabiele PiFast: van de standaard 55.01 seconden op Stock speeds (2200MHz) naar 45.28 seconden op 2772MHz :D

Result

Toen we verder gingen dan dat, kregen we een blauw scherm. Zoals je ziet was het boeltje toen ZO instabiel, dat zelfs het BSOD vastliep :D.

BSOD AAAAHH!

Daarna wilden we het suicide shot vastleggen, dus dattie nog net stabiel genoeg is om Windows te draaien. Leuke foto, want FiXeR klikte precies op het moment dat het validation scherm verscheen :D. Helaas klapte de PC er net uit voordat de boel gevalidate kon worden.

Validation

Uiteindelijk hebben we het suicide shot toch in orde gekregen, namelijk 2856.14MHz :D. Dat is een overklok van 656.14MHz, oftewel bijna 30%. Toch een mooi resultaat voor een Clawhammer op ijs-koeling :P. Tot slot de validation link van CPU-Z:

KLIK!

De eindresultaten

Temp @ Stock: 7'C idle
PiFast @ Stock: 55.01s
Temp @ 2772MHz: 16'C idle, 22'C load
PiFast @ 2772MHz: 45.28s
Suicide shot: 2856.14MHz

We hadden nog wat kunnen spelen met de timings van het geheugen, en voor het suicide shot hadden we eigenlijk het geheugen op de laagste divider moeten zetten. Helaas hadden we daar geen tijd voor, omdat het al redelijk laat werd en FiXeR en Ampyx naar huis moesten.

Verder was het toch een erg leuke avond :). Ik hoop dat dit topic open mag blijven, ik vind het wel leuk om ons projectje even mede te delen aan jullie :)

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het is was idd erg leuk om te doen, maar binnenkort toch maar eens aan het echte werk beginnen. Het echte echte sub-sub-zero clocking. :P

Je merkte ook gewoon dat de buis onder erg warm werd, zodat je ff moest roeren omdat alle warmte onder bleef hangen. Maar hoe dan ook, het was leuk om zo te overclocken. Toch maar een keer Droogijs aan komen (goedkoop :P ) iemand een ideetje?

[ Voor 8% gewijzigd door FiXeR.nl op 05-05-2007 12:25 ]

Verwijderd

Hadden jullie dan geen last van lekkage ofzo?...omdat dat ijs dan gewoon naar vloeibare vorm gaat zegmaar, en het water onderin de tube blijft staan?
Best leuk beginners projectje d:)b

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:04

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:55:
Hadden jullie dan geen last van lekkage ofzo?...omdat dat ijs dan gewoon naar vloeibare vorm gaat zegmaar, en het water onderin de tube blijft staan?
Best leuk beginners projectje d:)b
Tube is aan de onderkant dicht natuurlijk ;)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Verwijderd

heb je al eens geprobeerd om met het programma'tje systool je spanning over je cpu nog hoger te krijgen?

Ik kan zelf normaal gezien maar tot 1.64V raken met alles in het bios maximaal te draaien, als ik bij systool nog eens 10% extra spanning over de cpu steek raak ik nog aan 1.72V.
Kijk ook eens naar je spanningsinstellingen van je moederbord, ik heb op mijn K8N neo 4 een eigenaardigheidje ontdekt. Als ik de spanning zelf maximaal zet kan ik minder extra procentjes vragen dan als ik hem juist 1 trapje lager zet, waardoor ik dus op het 2de hoogste voltage, maar met het hogere percentage tòch meer spanning uit dat moederbord krijg.

ik raakte trouwens ook juist aan 2850mhz (met een 2200mhz venice-core x2), maar dat zal wel aan de koeling gelegen hebben. 1.72V met een zalmanblok erop >:)

• Boxman
Buis is dicht inderdaad :P. Dat water kwam eigenlijk nog best goed van pas onder in de buis, zo werd de warmte van de processor op een groter oppervlak opgenomen dan alleen de oppervlakten waar de blokjes de buis raakten. De buis was in principe constant 0 graden dus. We hadden wel wat condens onder aan de buis, en dat was ook op het moederboard gelopen. Gelukkig was het moederboard goed schoon en die condens is gewoon puur water wat dus geen stroom geleidt. Bij het grote werk gaan we de boel wel zoveel mogelijk isoleren.

Edit// @ Athmozz: die 2 dingen zal ik eens gaan nakijken :D. Zeker handig om dat eigenaardigheidje te weten als we straks met Dice gaan overklokken. Systool ga ik ook zeker proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door Boxman op 05-05-2007 13:08 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Das mijn oude tube toch?

Bruut :9 succes met het echte werk jongens

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Tijd om je moederbord te volt modden zodat het een voltje of 2 op de cpu kan geven :p

- HyPz

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 18:01

DaWaN

'r you wicked ??

Jongens wat een UBER SLECHTE PiFast run zeg :X

Ik haalde met een CPU op zo'n 40 graden en single channel en minder kloksnelheid al een betere scores

Afbeeldingslocatie: http://nap.fol.nl/45.23.jpg

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Die ijsklontjes komen die toevallig uit zo'n amerikaanse koelkast of ijsmaker? :D

Verder wel interesant project! Eventueel was je beter af door iets met een radiator in een vriezer te leggen met daarbij de nodige luchtstroming (ik heb ook altijd van die gekke idee-en :P)
DaWaN schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 22:59:

Ik haalde met een CPU op zo'n 40 graden en single channel en minder kloksnelheid al een betere scores

[afbeelding]
Nette Oc' :) Ik kwam met een S754 Plank icm 3000+ 64 op ongeveer 2500MHz stabiel met waterkoeling. Verder wou het bordje niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 23:02 ]

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

[afbeelding]
Rustig maar, benchen voor de fun bestaat ook nog. :>

• Boxman

[afbeelding]
Dude, rustig, neem een jointje ofzo.. nee ik meen het.. :P

Paar dingen: jij hebt een andere cpu, een 3000+. Dat wil zeggen, lagere multiplier. Daarbij heb je ook een andere core. Je hebt dan wel hetzelfde aantal MHz op de proc, maar je FSB is een stuk hoger dan de FSB die ik met die clock zou hebben, dus jouw geheugen loopt op zo'n oc sneller. Even om aan te geven: er zit in mijn systeem DDR600 dat DDR660 aankan (getest), dus als ik zo vrij mag zijn dit te zeggen, mijne PWNT jouwe er toch wel uit als het erop aan komt. :D Wij hebben misschien 5 runs gedaan? omdat we maar beperkte tijd hadden.

Nu ik het screenshot bekijk, doe je nou serieus moeilijk over 0.05s ? XD XD XD O jeetje, wat een belabberde PiFast run heb ik dan toch gedaan op bijna dezelfde speeds. En daarbij heb jij dikke moeite gedaan om je timings, FSB en memvoltage precies goed te krijgen, terwijl wij een losse flodder PiFast run hadden. Als ik tijd had gehad om alles perfect te tweaken, wie had dr dan de slechte run? Sorry DaWaNneke, arrogant doen kan ik ook ;)

BTW wat een UBER SLECHTE PiFast run van jou ( xD ), ik haal met mijn 3000+ 39.63s met gewoon waterkoeling.. xD

PWNED N00B XD

Kon het niet laten sorry :P
offtopic:
voor wie het niet doorheeft, een paar dingen uit deze post zijn licht ironisch te nemen :P

[ Voor 14% gewijzigd door Boxman op 06-05-2007 11:36 ]

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Dit soort reacties horen hier niet thuis.

Dawan weet heel erg goed waar hij het over heeft. Speel eens wat met pifast dan kom je erachter wat mem timings doen. 1x256 vs 2x256 op zelfde clocks zegt meer dan je 3ghz screen.....

Water onderin je container wat goed van pas komt omdat het het oppervlakte vergroot en condens in de vorm van niet geleidend water........... :+

[ Voor 52% gewijzigd door Viss op 06-05-2007 02:35 ]

Verwijderd

Ik heb ook een tijdje met een 3200+ gespeeld@3100mhz 512 pc4400@530mhz 2,5.3.3.7
Gewoon op air op 1.525,is erg leuk om te doen.
Die gaat trouwens over een week in de verkoop voor een paar tientjes.
Hij draaid nu heel zielig in me vriendins pc op 2800mhz,24/7@load 42 graden met een 7700cu@full speed.Op een dfi ultra-d @sli mod.
Ja heb erg veel leuke tijden gehad op het 939 socket.

Hopelijk zien we nog meer leuke dingen van jullie..!!

Keep the tweaking alive,..!!!

Mijn laatste nederige overklokje:

http://www.techzine.nl/f/g/23056phpCryulS.jpg Beeld is verkleind..druk ff op refresh en dan op vierkantje rechtsonder.

Gaat trouwens ook binnenkort voor lage prijs in de verkoop.mischien leuk om met ice te spelen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 03:03 ]

• Boxman
Viss schreef op zondag 06 mei 2007 @ 02:15:
Dit soort reacties horen hier niet thuis.
Wannabe mod? Het is mijn eigen topic, en als hij gaat mierrenneuken over 0.05s, kan ik dat ook :P. Ik zal er even bijzetten dat mijn post licht ironisch te nemen is.
Dawan weet heel erg goed waar hij het over heeft. Speel eens wat met pifast dan kom je erachter wat mem timings doen. 1x256 vs 2x256 op zelfde clocks zegt meer dan je 3ghz screen.....
Hij weet misschien wel waar die het over heeft, maar ik weet dat net zo goed. Ik vind er geen kunst aan dat hij met 1x 256MB 0.05s beter scoort dan ik op 2x 256MB. Ik weet niet of je mijn post wel goed gelezen hebt, maar hij heeft een lagere multiplier op dezelfde clocks, wat dus betekent dat zijn mem een stuk hoger staat dan mijn mem. Daarbij heeft hij een totaal andere cpu: ik een S939 3500+ met Clawhammer core, en hij een S754 3000+ met Newcastle core, dus het is best logisch dat de scores verschillen op bijna dezelfde clocks ;)
Water onderin je container wat goed van pas komt omdat het het oppervlakte vergroot en condens in de vorm van niet geleidend water........... :+
offtopic:
Uhuh, daar is niets ironisch aan hoor ;). Heb je scheikunde? Dan zou je dat weten ;). Korte uitleg: smeltend water is altijd 0 graden. Met ijsblokjes is het onvermijdelijk dat er uberhaupt water komt, dus minder dan 0 graden zouden we niet kunnen halen. Dan is het alleen maar handig dat onderin de buis een groter raakoppervlak zit zodat de buis meer joule per seconde kan opnemen van de processor. Verder is condens inderdaad niet geleidend. Ik weet niet of je dat op school al gehad hebt, maar puur water geleidt GEEN stroom. De stroom die tot stand komt in water wordt veroorzaakt door vrije ionen in dat water. Als het water dus vervuild is met een of meerdere zouten, DAN zou het stroom geleiden. Gecondenseerd water is water in zijn zuivere staat (zo maakt men ook demiwater, door het te koken en dan het gas te laten condenseren), en geleid dus geen stroom. Klein bewijsje: er was een dikke druppel condens op wat componenten van het moederboard gekomen. Toch draaide alles stabiel door. Gek he? :P

Oke genoeg gebitsjt hier :P

@ Mijn: mooie OC hoor, zeker voor op air. Ben eventueel wel geinteresseerd in dat ding, mail me maar hoeveel het moet kosten :P

[ Voor 3% gewijzigd door Boxman op 06-05-2007 11:34 ]

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-01 11:41

shinchan03

Niels

Ziet er goed uit ;)

Misschien een idee om ook was Superpi runs te laten lopen, vind het altijd een mooi programmatje.

Waarom heb je die pc in een kast gebouws? vind het zonder kast makkelijker werken of ligt dat aan mij :P

• Boxman
shinchan03 schreef op zondag 06 mei 2007 @ 12:09:
Ziet er goed uit ;)

Misschien een idee om ook was Superpi runs te laten lopen, vind het altijd een mooi programmatje.

Waarom heb je die pc in een kast gebouws? vind het zonder kast makkelijker werken of ligt dat aan mij :P
Zonder kast is inderdaad wat makkelijker, maar het beestje diende eerst als gewoon 2e pc. Met die nieuwe processor wilden we dan flink overklokken en die processor paste dr zo in, dus bleek het makkelijker gewoon alles te laten zitten :). Volgende keer als we meer tijd hebben gaan we ook wat meer en wat nauwkeuriger benchen, dus dan komt SuperPi vast ook wel aan bod :)

Verwijderd

Met die theorie van dat water onderin de buis ben ik het nog niet eens...
Als er uit ijs immers water ontstaat, dan is het dus al BOVEN 0 graden, dus is het niet zo dat die proc continu onder nul is geweest.
Hievoor gebruiken ze ook niet voor niets droogijs voor, omdat dit overgaat in een gas vorm, en niet in vloeibare vorm ;)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-01 23:47
Volgende keer het water + ijs met zout mengen ! dan krijg je de zooi nog iets kouder
(zag ik ooit eens @Mythbusters :P) correct me if I'm wrong

-Edit volgensmij noem je dit: Vriespuntverlaging. Het mengsel warmt dan ook minder snel op.

[ Voor 24% gewijzigd door Puch-Maxi op 07-05-2007 17:30 ]

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Puch-Maxi schreef op maandag 07 mei 2007 @ 17:22:
Volgende keer het water + ijs met zout mengen ! dan krijg je de zooi nog iets kouder

-Edit volgensmij noem je dit: Vriespuntverlaging. Het mengsel warmt dan ook minder snel op.
Door het zout zal het gedestileerd water ook gaan geleiden ;)

• Extera
  • Laatst online: 05-05-2025
ik dacht dat ijs-water altijd 0 graden was? en pas nadat alles is gesmolten gaat het boven 0. Alleen zit je nu met een hittebron onder je waterres. (tube)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Puch-Maxi schreef op maandag 07 mei 2007 @ 17:22:

zout water heeft idd een lager vriespunt, de uiteindelijke laagste temperatuur heeft niks met het vriespunt te maken

extera heeft gelijk, ijswater is altijd exact 0 graden. daarom wordt het vaak gebruikt om thermometers te calibreren

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2007 18:59 ]

• Puch-Maxi
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 17:37:
[...]
Door het zout zal het gedestileerd water ook gaan geleiden ;)
Het water komt toch zeker niet in contact met elektriek ?, het blijft gewoon in de container ;)
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 18:58:
[...]
zout water heeft idd een lager vriespunt, de uiteindelijke laagste temperatuur heeft niks met het vriespunt te maken

extera heeft gelijk, ijswater is altijd exact 0 graden. daarom wordt het vaak gebruikt om thermometers te calibreren
Jep daar heb je gelijk in.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 18:58:
[...]

Idd, en dan ook kokend water, dat is tenslotte altijd 100 graden...
* El Snorro heeft dat een keer gedaan met natuurkunde ofzo

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

[quote]Puch-Maxi schreef op maandag 07 mei 2007 @ 19:31:
[...]

Het water komt toch zeker niet in contact met elektriek ?, het blijft gewoon in de container ;)
Boxman schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 13:06:
Buis is dicht inderdaad :P. Dat water kwam eigenlijk nog best goed van pas onder in de buis, zo werd de warmte van de processor op een groter oppervlak opgenomen dan alleen de oppervlakten waar de blokjes de buis raakten. De buis was in principe constant 0 graden dus. We hadden wel wat condens onder aan de buis, en dat was ook op het moederboard gelopen. Gelukkig was het moederboard goed schoon en die condens is gewoon puur water wat dus geen stroom geleidt. Bij het grote werk gaan we de boel wel zoveel mogelijk isoleren.
ik zou het niet proberen iig
Edit// @ Athmozz: die 2 dingen zal ik eens gaan nakijken :D. Zeker handig om dat eigenaardigheidje te weten als we straks met Dice gaan overklokken. Systool ga ik ook zeker proberen.
modded bios zoeken, zijn biossen die tot 1.85v gaan van de k8n neo2

• Boxman
Het condens dat onder aan de buis zit is gescheiden van het mengsel in de container. Dat water wat in de container gebruikten, geleidt wel stroom, want het is enigszins 'vervuild' omdat het leidingwater is. Condens komt gewoon van de gasvormige waterdeeltjes die hier in de lucht zitten, omdat dat een pure fase-overgang is, is dat (gelukkig) puur.

Trouwens, zo'n modded bios zoek ik al een tijdje. Had wel wat gevonden, maar daar zaten geen voltage-opties bij. Waar krijg ik zo'n ding die 1.85V kan? :D

• El Snorro
Boxman schreef op maandag 07 mei 2007 @ 20:36:
Het condens dat onder aan de buis zit is gescheiden van het mengsel in de container. Dat water wat in de container gebruikten, geleidt wel stroom, want het is enigszins 'vervuild' omdat het leidingwater is. Condens komt gewoon van de gasvormige waterdeeltjes die hier in de lucht zitten, omdat dat een pure fase-overgang is, is dat (gelukkig) puur.
Enkel maakt het stof en vuil dat op je moederbord ligt het condenswater weer mogelijk geleidend....

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ligt het aan mij of is zout water + koper een erg slechte combinatie ?

• Boxman
El Snorro schreef op maandag 07 mei 2007 @ 21:08:
[...]

Enkel maakt het stof en vuil dat op je moederbord ligt het condenswater weer mogelijk geleidend....
Daarom was het moederboard ook mooi schoon :). Het moederboard doet het nog, dus het is goed gegaan. Het was ook niet zo heel veel condens, een kwart milliliter denk ik zo.
DaWaN schreef op maandag 07 mei 2007 @ 22:38:
Waarom zou dat zo zijn? Als je doelt op corrosie maakt het sowieso niet uit of het water zout of puur is: de reactie verloopt met de O-deeltjes in het water. Bij koper verloopt die reactie niet zo snel, want koper is een best edel metaal. Kopercorrosie komt dan ook niet zo snel voor, daarom wordt het zo vaak toegepast in waterkoelblokken vanwege de goede warmtegeleiding en de bestendigheid tegen water.

• El Snorro
DaWaN schreef op maandag 07 mei 2007 @ 22:38:
Ja dat dacht ik ook ooit ergens gehoord te hebben??
Maar dat is al weer lang geleden op de middelbare school..
Oxidatie ofzo?

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

El Snorro schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:33:
[...]

Ja dat dacht ik ook ooit ergens gehoord te hebben??
Maar dat is al weer lang geleden op de middelbare school..
Oxidatie ofzo?
Ja zoiets dacht ik. Ik heb dacht ik wel eens op XS gelezen. Ik kan het ook mis hebben. Probeer het anders eens zou ik zeggen. Pak gewoon een kommetje en doe er zout in en leg er een stukje koper in; zie wat er gebeurd.

• Boxman
Zoals ik zal zei, koper wordt niet aangetast door (zout) water omdat het een best edel metaal is. Edelmetalen oxideren (bijna) niet. De meeste metalen worden wel aangetast door water, maar koper dus niet.

Verwijderd

vroeger, lang lang geleden heeft dabit ooit een waterchiller gemaakt met als koelmiddel water met een flinke dosis zout erdoor. Na tijdje draaien waren de solderingen en groot deel van het koper aangevroten door het zout. Koper is lang niet zo edel als de binas doet geloven. Misschien wel in ideale situaties maar niet in de werkelijkheid.

koper oxideert trouwens gewoon op kamer temperatuur in normale lucht al.

• The Godsha
  • Laatst online: 17-11-2025
Boxman schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:09:
Zoals ik zal zei, koper wordt niet aangetast door (zout) water omdat het een best edel metaal is. Edelmetalen oxideren (bijna) niet. De meeste metalen worden wel aangetast door water, maar koper dus niet.
Net als Unknown_Road zegt oxideert koper echt super snel. Wanneer je ook maar met ietwat zweet handen (vocht+zout) aan koper hebt gezeten zie je het binnen de korste tijd al oxideren. Leuk koper heb jij als dat niet het geval is

• El Snorro
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 17:09:
vroeger, lang lang geleden heeft dabit ooit een waterchiller gemaakt met als koelmiddel water met een flinke dosis zout erdoor. Na tijdje draaien waren de solderingen en groot deel van het koper aangevroten door het zout. Koper is lang niet zo edel als de binas doet geloven. Misschien wel in ideale situaties maar niet in de werkelijkheid.

koper oxideert trouwens gewoon op kamer temperatuur in normale lucht al.
Komt dit doordat het koper dat wij gebruiken geen 100% CU is dan?
Zit er nog ander zooi door ofzo?

Verwijderd

nee komt vooral door de enorme hoeveelheid verschillende stoffen/gassen in de lucht. redox tabellen gaan uit van simpele reacties met weinig stoffen beschikbaar. Via een omweg zijn soms reacties mogelijk die je niet zo makkelijk uit je tabellen boek kan afleiden.

wat je bijvoorbeeld al wel in je tabellen boek kan zien is dat ozon en water (zit allebei in de lucht) zelfs zilver kunnen oxideren. Die doffe bruinachtige laag die je wel is op oude zilveren pannen/thee potten/bestek ziet is ook gewoon oxidatie.

vandaar ook dat ze stekkers soms met goud beplaten en nooit met zilver.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 19:26 ]

• Boxman
Oke my bad dan, maar mijn waterkoelblokken (koper) zijn nog in perfecte staat. Mijn verklaring zou dan zijn dat dat komt omdat het afgesloten is voor gassen. ofzo. zeggen jullie het maar het maakt me eigenlijk ook niet uit, want het heeft niets met dit topic te maken. Wat ik kan zeggen is dat in de buis kraanwater zat, dat de buis dicht is en dat de buis nog steeds heel en onaangetast is, en dat mijn moederboard het nog steeds doet ookal lag er water op de contacten, en dat alles nog werkt en dat we ons dus nergens druk over hoeven te maken.

Overigens, wie zei dat koper supersnel oxideert: no f*cking wai, 'supersnel' oxiderende metalen zijn natrium enzo, die metalen worden niet voor niets in een of andere olie bewaard. Koper is gewoon een best edel metaal en oxideert niet snel in water, klaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Boxman op 08-05-2007 21:13 ]

• Puch-Maxi
Ik had niet over Zout moeten beginnen sorry ! ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 08-05-2007 21:15 ]

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-01 03:55

PKN